Feil/Mangler

Startet av hELgenen, tirsdag 01. august 2023, klokken 07:28

« forrige - neste »

unik42

Kjent problem, ja. Jeg tok det opp i forument her desember 2021.

https://elbilforum.no/index.php?topic=58769.0
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

SveinJ

Og hva har skjedd siden da? Menge opplever problemer og møter motstand hos forhandler og importør. Og det er eller finnes ingen proaktiv og positiv tilnærming fra Møller på denne situasjonen som mange av oss opplever. Dessverre.
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue (solgt)
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

AKBR

Ser at mange klager over skjevslitasje på dekk. Virker som det i hovedsak er awd det gjelder eller er det noen med rwd med samme problem. Har selv 22 mod rwd og ikke merket noe skjevslitasje ennå.

daktari

Sitat fra: AKBR på torsdag 31. august 2023, klokken 22:55Ser at mange klager over skjevslitasje på dekk. Virker som det i hovedsak er awd det gjelder eller er det noen med rwd med samme problem. Har selv 22 mod rwd og ikke merket noe skjevslitasje ennå.
Mange rwd også.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

igniztion

Det kan virke som 2021 RWD er overrepresentert i de som klager på skjevslitasje.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

ELvin2022

Har awd 22 mod, kjørt snart 30000 km. Ikke noe antydning til skjev slitasje her

MinID

Sitat fra: igniztion på fredag 01. september 2023, klokken 09:58Det kan virke som 2021 RWD er overrepresentert i de som klager på skjevslitasje.

Undersøkelse på en facegruppe bekrefter dette. Stort sett de første bilen som kom i 2021. Bilene Id first og Max som er rammet. Bare en som rapporterte utenfor den gruppen.
ID4 GTX 4 motion, 2024, sw 4.0,

Solgt: ID4 GTX 2022, Ioniq5, Id4 first, Hyundai kona, Kia Soul

Limodriver

Er det noen som har hatt problemer med luft i kjølesystemet til bakre motor?

Erfarer og utfordringer med dører som ikke låser seg opp og må åpnes fra innsiden.

daktari

Sitat fra: Limodriver på onsdag 06. september 2023, klokken 14:05Er det noen som har hatt problemer med luft i kjølesystemet til bakre motor?

Erfarer og utfordringer med dører som ikke låser seg opp og må åpnes fra innsiden.
Det med dørene, det er ikke at man har kommet borti knappen for barnesikring i fremdøra?

Det er nemlig slik at døråpner er både elektrisk men også fysisk, både inni og utenfor.
Trekker man lett i håndtaket innenfra så låser den opp elektrisk. Trekker man dypt i håndtaket er man over i en mekanisk åpning.

Samme utenfra, trykk-knapp elektrisk, men man kan fysisk dra hele håndtaket ut også for mekanisk åpning.
Mine I-Pace videoer

Limodriver

Et forhold som irriterer med ID4 er vindusviskernes konstruksjon. Nedre ende av høyre vindusvisker slutter sin bevegelse og returnerer nøyaktig der blikket har fokus. Når venstre visker har gjort jobben sin er det likefullt et lite felt der jeg har fokus som er uklart. Viskerblader er byttet og det forandrer ikke problemstillingen.

På mørke høstveier med regn er det forferdelig irriterende å få et uklart fokus. En kan lure på hvorfor en avslutter en viskere bevegelse midt i synsfeltet heller enn å stoppe den før eller etter fokusområdet, alternativt hatt et viskerblad som går lavere ned på frontruten.

daktari

Sitat fra: Limodriver på mandag 18. september 2023, klokken 16:06Et forhold som irriterer med ID4 er vindusviskernes konstruksjon. Nedre ende av høyre vindusvisker slutter sin bevegelse og returnerer nøyaktig der blikket har fokus. Når venstre visker har gjort jobben sin er det likefullt et lite felt der jeg har fokus som er uklart. Viskerblader er byttet og det forandrer ikke problemstillingen.

På mørke høstveier med regn er det forferdelig irriterende å få et uklart fokus. En kan lure på hvorfor en avslutter en viskere bevegelse midt i synsfeltet heller enn å stoppe den før eller etter fokusområdet, alternativt hatt et viskerblad som går lavere ned på frontruten.
Hvordan sitter du i bilen? Veldig høyt opp? Har ikke merket dette problemet på 2,5 år.
Mine I-Pace videoer

Limodriver

Jeg har setet så lavt som mulig, ikke heller er jeg høyere enn gjennomsnittet så jeg sitter nok heller lavt enn høyt. Jeg må finne en løsning da det er veldig irriterende i mørket med møtende trafikk.

vinterdekk

Egentlig ikke en alvorlig feil/mangel, men mediaskjermen går innimellom til blå bakgrunn når jeg går inn i bilen mens ambient belysningen i resten av bilen er innstilt på en annen farge. Da kan jeg enten velge en annen ambient farge og så stille tilbake til den opprinnelige ambient fargen. Eller ignorere at fargen er feil, og dette vil korrigere seg selv etter at bilen har stått parkert en stund.

Sånn utenom at systemet trenger noen minutter på å komme online og bli responsivt så er dette den eneste/største software glitchen som jeg har merket meg med 3,5.

Har foreløpig ikke hatt noe å klage på med vindusviskerenes virkemåte, annet enn at jeg ikke er imponert over viskerene de leverer i bilene sine. Nødladeren er også kresen (på IT nett) har jeg inntrykk av. Noen byråkrater oppe i VAG konsernet har sikkert forsøkt å spare penger. Jeg har byttet til vinduviskere fra Bosch og bestilt nødlader fra Defa.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Limodriver

På tidligere biler har det vært mulig å skru av multimediaskjerme. Dette er veldig behagelig når en kjører på mørk landevei kveld/nattestid. Jeg har ikke klart å finne denne muligheten på ID4. Noen som har funnet denne muligheten og evt kan berike oss som liker knapper og vribrytere bedre enn lft-skjermer(let finn trykk)?

daktari

Start med følgende:
Dra ned fra toppen av store skjermen. Sett lysstyrke på minimum.
Velg "dark mode" eller automatisk.
Husk å dimme lysstyrken på HUD. iflg manualen skal også lysstyrken dimmes automatisk i mørket, men med din valgte innstilling som en baseline.

Noen ganger finner jeg en klokke på svart bakgrunn men husker ikke hvordan. Hvis man sveiper nok til siden? Trykker på lille klokka i øvre venstre hjørnet?

Ellers kan du konfigurere flisene på skjermen til noe som er stort sett svarte bokser. Trykk og hold.

Dimming av Ambient er lurt, og kanskje velge noe mørke-rødt eller skru av.

Egentlig veldig synd at bare Saab har hatt Night Panel.
Mine I-Pace videoer

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA