Feil/Mangler

Startet av hELgenen, tirsdag 01. august 2023, klokken 07:28

« forrige - neste »

daktari

Sitat fra: vinterdekk på lørdag 12. august 2023, klokken 12:48
Sitat fra: daktari på lørdag 12. august 2023, klokken 09:49Snodig. Det har vært tilbakekalling på Goodyear, men de var originale på ID.3.

Jeg ville krevd en hjulstillingskontroll. Mange har hatt skjevheter.

Tenker å ta opp firhjulskontroll ja, bilen må inn for dekkbytte ref. garantisak. Men det koster meg også ett par tusenlapper og mindre av arbeidsdagen å bare ta en firhjulskontroll på det lokale Mekonomen-verkstedet. Merkeverkstedene er ikke fredet for konkurranse.
Jeg tenker ji du kan utfordre dem på hvorfor en evnt produksjonsfeil skal gi utslag i skjevslitasje. Hva er mekanismen da, mykere gummi på en del av dekket? Bør være gratis reklamasjon hos forhandler.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

vinterdekk

Sitat fra: daktari på lørdag 12. august 2023, klokken 15:16
Sitat fra: vinterdekk på lørdag 12. august 2023, klokken 12:48
Sitat fra: daktari på lørdag 12. august 2023, klokken 09:49Snodig. Det har vært tilbakekalling på Goodyear, men de var originale på ID.3.

Jeg ville krevd en hjulstillingskontroll. Mange har hatt skjevheter.

Tenker å ta opp firhjulskontroll ja, bilen må inn for dekkbytte ref. garantisak. Men det koster meg også ett par tusenlapper og mindre av arbeidsdagen å bare ta en firhjulskontroll på det lokale Mekonomen-verkstedet. Merkeverkstedene er ikke fredet for konkurranse.
Jeg tenker ji du kan utfordre dem på hvorfor en evnt produksjonsfeil skal gi utslag i skjevslitasje. Hva er mekanismen da, mykere gummi på en del av dekket? Bør være gratis reklamasjon hos forhandler.

Slapp å utfordre dem heldigvis, har fått firhjulskontroll og nye dekk bak uten kostnad. Forhandler monterte Bridgestone istedenfor Pirelli som jeg hadde originalt. Men ok, så lenge dekkene får normal levetid så er jeg fornøyd.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

SveinJ

har nettopp vært inne og fått på nye bakdekk for femte gang. Skjevslitasje "de lux" nok engang. Ingen forklaring eller forståelse på hvorfor dette skjedde enda engang. Sist bilen hadde kontroll og justering var i begynnelsen av august, da var alt OK. 700 mil senere er det nesten slitt tvers igjennom. Opprinnelig monterte fabrikken Pirelli Scorpion Elec, og det har det vært på siden, men nå ville Møller at det skulle bli montert på Continental EcoContact 6Q. Så skal jeg kjøre 4000km og inn til ny kontroll. Det er ingen ting feil med bilen, sier forhandler!!!
Hvorfor monteres da Bridgestone, når både dette dekket og Hankook medfører skjevslitasje?
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue (solgt)
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

vinterdekk

Sitat fra: SveinJ på søndag 27. august 2023, klokken 10:45Hvorfor monteres da Bridgestone, når både dette dekket og Hankook medfører skjevslitasje?

Om du sikter til mitt innlegg så har jeg ikke fått noen forklaring på hvorfor jeg fikk ett par med Bridgestone som erstatning for Pirelli.

Dekk bør jo ikke utvikle skjev slitasje uten at noe er feil på bilen, men jeg er ingen ekspert.

SveinJ

Sitat fra: vinterdekk på søndag 27. august 2023, klokken 11:24
Sitat fra: SveinJ på søndag 27. august 2023, klokken 10:45Hvorfor monteres da Bridgestone, når både dette dekket og Hankook medfører skjevslitasje?

Om du sikter til mitt innlegg så har jeg ikke fått noen forklaring på hvorfor jeg fikk ett par med Bridgestone som erstatning for Pirelli.

Dekk bør jo ikke utvikle skjev slitasje uten at noe er feil på bilen, men jeg er ingen ekspert.

man behøver ikke være ekspert for å skjønne at noe ikke er bra med bilen når det er så mange som opplever denne type dekkslitasje. Når Møller og fabrikken ikke kommer opp med en fornuftig forklaring og/eller en reparasjon, så kommer dette til å fortsette. Dessverre.

geear

Sitat fra: SveinJ på søndag 27. august 2023, klokken 10:45har nettopp vært inne og fått på nye bakdekk for femte gang. Skjevslitasje "de lux" nok engang. Ingen forklaring eller forståelse på hvorfor dette skjedde enda engang. Sist bilen hadde kontroll og justering var i begynnelsen av august, da var alt OK. 700 mil senere er det nesten slitt tvers igjennom. Opprinnelig monterte fabrikken Pirelli Scorpion Elec, og det har det vært på siden, men nå ville Møller at det skulle bli montert på Continental EcoContact 6Q. Så skal jeg kjøre 4000km og inn til ny kontroll. Det er ingen ting feil med bilen, sier forhandler!!!
Hvorfor monteres da Bridgestone, når både dette dekket og Hankook medfører skjevslitasje?

Tar for gitt at de har tatt firehjulskontroll hver gang? Viser alle målinger at tallene er innenfor toleransene eller endrer dette seg for hver gang?

Du begynner å nærme deg et punkt der du kan kreve omlevering eller heving av kjøp. Eventuelt varsle at siden de ikke finner ut av det så går du til et annet verksted for firehjulskontroll og krever at Møller dekker kostnaden. NOE er selvfølgelig feil her, og har de ikke kompetansen til å finne ut av det må du gjøre noe...

SveinJ

Sitat fra: geear på søndag 27. august 2023, klokken 15:32
Sitat fra: SveinJ på søndag 27. august 2023, klokken 10:45har nettopp vært inne og fått på nye bakdekk for femte gang. Skjevslitasje "de lux" nok engang. Ingen forklaring eller forståelse på hvorfor dette skjedde enda engang. Sist bilen hadde kontroll og justering var i begynnelsen av august, da var alt OK. 700 mil senere er det nesten slitt tvers igjennom. Opprinnelig monterte fabrikken Pirelli Scorpion Elec, og det har det vært på siden, men nå ville Møller at det skulle bli montert på Continental EcoContact 6Q. Så skal jeg kjøre 4000km og inn til ny kontroll. Det er ingen ting feil med bilen, sier forhandler!!!

Tar for gitt at de har tatt firehjulskontroll hver gang? Viser alle målinger at tallene er innenfor toleransene eller endrer dette seg for hver gang?

Du begynner å nærme deg et punkt der du kan kreve omlevering eller heving av kjøp. Eventuelt varsle at siden de ikke finner ut av det så går du til et annet verksted for firehjulskontroll og krever at Møller dekker kostnaden. NOE er selvfølgelig feil her, og har de ikke kompetansen til å finne ut av det må du gjøre noe...

Det er foretatt kontroll og justering hver gang, den siste altså nummer 5. Hver gang viser kontroll at hjulstilling er utenfor toleranse (røde verdier) og hver gang blir hjulstilling justert inn til korrekt stilling (grønne verdier). Som for så mange andre, har det kommet ulike varianter av årsaksforklaring hvor alle ligger på noe annet enn at det er feil med/på bilen.
Kontroll og justering har jeg ikke betalt for, men to komplette dekksett måtte jeg selv dekke kostnadene av. Det tredje ble dekket etter mye fram og tilbake.

Electric cars in Norway

SitatKontroll og justering har jeg ikke betalt for, men to komplette dekksett måtte jeg selv dekke kostnadene av. Det tredje ble dekket etter mye fram og tilbake.
Da har de innrømmet at det er feil.

Da har du jo en sterkere sak hvis du vil gå videre med saken og det er bra :+1:

De burde gitt deg full kompensasjon totalt sett dvs at alle dekkene ble gratis, det er min mening.

igniztion

Jeg ser at mine bakdekk, som har blitt erstattet en gang pga. skjev slitasje, nå har tydelige tegn til samme type slitasjen igjen.

Synes det er merkelig at noen av bilene skal være slik, men ikke alle. Må jo være en svakhet i opphenget som gjør at det blir så skjevt kort tid etter at det har blitt korrigert.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

SveinJ

Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 28. august 2023, klokken 05:11
SitatKontroll og justering har jeg ikke betalt for, men to komplette dekksett måtte jeg selv dekke kostnadene av. Det tredje ble dekket etter mye fram og tilbake.
Da har de innrømmet at det er feil.

Da har du jo en sterkere sak hvis du vil gå videre med saken og det er bra :+1:

De burde gitt deg full kompensasjon totalt sett dvs at alle dekkene ble gratis, det er min mening.

Ser du skriver at "de innrømmer at det er feil". Så langt har dette ikke skjedd.  Her er noen av årsakene evt forklaringene:

- veien du kjører på
- kjørestil
- hard på gassen
- kjørt med tilhenger
- el-biler er tunge
- dype spor i asfalten
- brede dekk
- Pirelli er ikke bra nok for bilen
- feil lufttrykk
- hull og slag fra veibanen
- sånt skjer med alle biler
- sikkert en fortauskant
- produksjonsfeil på dekkene

ved hver kontroll og innstilling: vi finner ingen feil på opphenget.

God sak??? Ser ikke slik ut er min erfaring. Ingen innrømmelse at det er feil eller noe slikt med bilene til noen av oss som opplever dette med skjev dekkslitasje.

vinterdekk

Virker som at forhandlere har en standardliste de velger fra, jeg fikk kjørestil. Jeg prøver derfor å bruke eco modus på det nye sommerdekk-paret for å utelukke sjåføren dersom det blir mer problemer. Når det er sagt så er bilen 100% solid ellers og en nødvendig korrigering av hjulstilling behøver ikke å bety noe på min ID.4. Tendensen med gjentagende skjev slitasje må man bare observere over tid.

Jeg håper du har noen hyggeligere oppdateringer når du har kjørt dine nye 4000km, SveinJ.  :+1:

daktari

Snodig har de ikke låsebålter på de delene av hjuloppheng som kan justeres? Hva med locktite?
At hjuloppheng må justeres innimellom er kanskje å forvente? Men 5 ganger på 2 år er ganske mye tenker jeg.

Eneste jeg kan tenke på er hvis man kjører mye på svingete veier og har litt tempo, dvs at det er mye krenging. Da vil ting vri seg litt og bilen kjører mest på innsiden av dekket.
Min første gikk 20.000 i all hovedsak i byen og på motorvei, ingen skjevslitasje.
Mine I-Pace videoer

SveinJ

Sitat fra: daktari på tirsdag 29. august 2023, klokken 07:41
Sitat fra: daktari på tirsdag 29. august 2023, klokken 07:41Eneste jeg kan tenke på er hvis man kjører mye på svingete veier og har litt tempo, dvs at det er mye krenging. Da vil ting vri seg litt og bilen kjører mest på innsiden av dekket.

Da er man jo inne på de tilbakemeldinger jeg har fått fra Møller. Hvis denne bilen ikke er konstruert for å kjøre på svingete norske veier, da har den ikke noe å gjøre her.
Jeg kjører mye "saktere" enn ACC på noen av de fylkesveiene vi har i Tinn, fordi jeg finner ACC for aggressiv noen ganger.
Hvorfor "ting vrir seg" er et spørsmålet jeg har stilt mange ganger og får de svarene som jeg listet opp i et tidligere innlegg.

I en FB-tråd, ser det ut som om det er vesentlig 2021 modeller som er belemret med denne situasjonen og hva har endret seg med opphenget siden da?

En annen side ved saken er at det ser ut som om VW og Pirelli har samarbeidet om utvikling og konstruksjon av Pirelli Scorpion Elec for Audi og VW. Så hvorfor man da sier at dette dekket ikke "egner seg" for ID.4 kan man jo lure på.

daktari

Sitat fra: SveinJ på tirsdag 29. august 2023, klokken 10:56
Sitat fra: daktari på tirsdag 29. august 2023, klokken 07:41
Sitat fra: daktari på tirsdag 29. august 2023, klokken 07:41Eneste jeg kan tenke på er hvis man kjører mye på svingete veier og har litt tempo, dvs at det er mye krenging. Da vil ting vri seg litt og bilen kjører mest på innsiden av dekket.

Da er man jo inne på de tilbakemeldinger jeg har fått fra Møller. Hvis denne bilen ikke er konstruert for å kjøre på svingete norske veier, da har den ikke noe å gjøre her.
Jeg kjører mye "saktere" enn ACC på noen av de fylkesveiene vi har i Tinn, fordi jeg finner ACC for aggressiv noen ganger.
Hvorfor "ting vrir seg" er et spørsmålet jeg har stilt mange ganger og får de svarene som jeg listet opp i et tidligere innlegg.

I en FB-tråd, ser det ut som om det er vesentlig 2021 modeller som er belemret med denne situasjonen og hva har endret seg med opphenget siden da?

En annen side ved saken er at det ser ut som om VW og Pirelli har samarbeidet om utvikling og konstruksjon av Pirelli Scorpion Elec for Audi og VW. Så hvorfor man da sier at dette dekket ikke "egner seg" for ID.4 kan man jo lure på.

Har dub justerbare dempere, og evnt kjører du mest i comfort eller sport?
Mine I-Pace videoer

SveinJ

Sitat fra: daktari på tirsdag 29. august 2023, klokken 13:06
Sitat fra: SveinJ på tirsdag 29. august 2023, klokken 10:56
Sitat fra: daktari på tirsdag 29. august 2023, klokken 07:41Har dub justerbare dempere, og evnt kjører du mest i comfort eller sport?

1St Max har dynamiske støtdempere og jeg kjører bare i Comfort. Kanskje en gang i blant i Sport, men det er unødvendig på veier i Telemark og når man kjører med ACC.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA