Feil/Mangler

Startet av hELgenen, tir 01. aug 2023, kl. 07:28

« forrige - neste »

Limodriver

Takker, da prøver jeg og ser om jeg får det til.

Da jeg prøvekjørte hadde jeg mer fokus på kjøringen enn betjeningsvennlighet. Jeg får flashback til MSDOS 1.0 når en prøver å lete seg rundt i menyene. Vedkommende som har designet brukergrensesnittet på ID4 ville trolig fått sparken hos Apple - med andre ord skulle jeg gjerne sett et litt mer intuitivt og selvforklarende brukergrensesnitt slik Apple har vært flinke med.

Forhåpentligvis oppgraderer VW brukergrensesnittet slik Hyundai gjør.

vinterdekk

Sitat fra: Limodriver på tir 19. sep 2023, kl. 15:33Da jeg prøvekjørte hadde jeg mer fokus på kjøringen enn betjeningsvennlighet. Jeg får flashback til MSDOS 1.0 når en prøver å lete seg rundt i menyene. Vedkommende som har designet brukergrensesnittet på ID4 ville trolig fått sparken hos Apple - med andre ord skulle jeg gjerne sett et litt mer intuitivt og selvforklarende brukergrensesnitt slik Apple har vært flinke med.

Brukergrensesnittet gir meg flashback til Maemo, ett av de siste OS prosjektene til Nokia før de sparket alle og inngikk avtale med Microsoft. Har en telefon med Maemo 5 ett sted. Skulle ikke forundre meg om noen av Nokia utviklerene gikk over til Volkswagen, men dette er selvsagt bare spekulasjon og avsporing i tråden.

https://youtu.be/Y7NfACPz6WQ

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Maemo
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Øyvind.h

VW sitt er ikke det beste, men det er relativt enkelt å navigere og har store knapper.
Litt mange nivåer for enkelte funksjoner, men det meste ligger der jeg forventer.
Når alt er innstilt etter egne preferanser er det ikke så mye vi bruker egentlig. Google maps kommer opp automatisk og vi bytter stort sett bare mellom Google maps, Spotify og radio.
Alt annet er på fysiske knapper, som rutevarme, massasje etc. Varme i ratt og seter, speil osv er automatisk.

Hyundai sitt er mer rotete synes jeg, og mer gammeldags grafikk.

Jeg kunne godt tenkt meg Teslas infotainment, men ikke på bekostning av manglende skjerm foran ratt eller HUD. Da blir AA/Carplay et greit kompromiss.

For øvrig takk for tipset om snarveier i toppmenyen, det hadde jeg glemt! Skal sjekke om jeg får lagt opp radio og snarvei til AA der. Andre tips til smarte snarveier?

Hva gjelder topic har jeg foreløpig ikke noe å rapportere. Sw3.5 har ikke hatt noen bugs så langt og bilen har ingen feil eller mangler. Alt fungerer som det skal. Merket godt at støydempingen er enda bedre med isolerte glass kontra forrige GTX.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

daktari

Sitat fra: Limodriver på tir 19. sep 2023, kl. 15:33Takker, da prøver jeg og ser om jeg får det til.

Da jeg prøvekjørte hadde jeg mer fokus på kjøringen enn betjeningsvennlighet. Jeg får flashback til MSDOS 1.0 når en prøver å lete seg rundt i menyene. Vedkommende som har designet brukergrensesnittet på ID4 ville trolig fått sparken hos Apple - med andre ord skulle jeg gjerne sett et litt mer intuitivt og selvforklarende brukergrensesnitt slik Apple har vært flinke med.

Forhåpentligvis oppgraderer VW brukergrensesnittet slik Hyundai gjør.
Dette går over veldig fort når man får lært seg.

Fordelen er store knapper, konfigurerbarhet og endel smarte løsninger.

Andre systemer, inkl Tesla, har mange problemer de også, og ting har blitt endret mange ganger på nytt og på nytt. Ikke bare en fordel det heller.

Jeg som bruker Android finner f.eks aldri ut av hvordan jeg skal bytte app på iPhone.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

vinterdekk

Har nå 10.000 km på kilometertelleren. Har time for justering av lys som ikke er helt rett innstilt. Er litt knirk fra bakluka som jeg ikke har meldt fra om siden det virker temperaturavhengig og bare høres når jeg åpner og lukker. Sommerdekk bak byttet og hjulstilling ble rettet på garanti kort tid etter jeg fikk bilen, er for tidlig å si om problemene ligger bak meg siden jeg er på vinterdekk på denne årstiden. Ellers har det vært lite å sette fingeren på. Infotainment gikk i sort en eller to ganger og jeg holdt inne av/på knappen i fart til den restartet.

daktari

Sitat fra: vinterdekk på ons 13. des 2023, kl. 07:35Har nå 10.000 km på kilometertelleren. Har time for justering av lys som ikke er helt rett innstilt. Er litt knirk fra bakluka som jeg ikke har meldt fra om siden det virker temperaturavhengig og bare høres når jeg åpner og lukker. Sommerdekk bak byttet og hjulstilling ble rettet på garanti kort tid etter jeg fikk bilen, er for tidlig å si om problemene ligger bak meg siden jeg er på vinterdekk på denne årstiden. Ellers har det vært lite å sette fingeren på. Infotainment gikk i sort en eller to ganger og jeg holdt inne av/på knappen i fart til den restartet.
Det er en oppdatering for dørhåndtak til deg antagelig.
Jeg ville tatt opp det med bakluka, litt smøring er ikke dumt og kanskje finner de noe annet som egentlig lagde lyden.
Mine I-Pace videoer

vinterdekk

Sitat fra: daktari på ons 13. des 2023, kl. 08:20
Sitat fra: vinterdekk på ons 13. des 2023, kl. 07:35Har nå 10.000 km på kilometertelleren. Har time for justering av lys som ikke er helt rett innstilt. Er litt knirk fra bakluka som jeg ikke har meldt fra om siden det virker temperaturavhengig og bare høres når jeg åpner og lukker. Sommerdekk bak byttet og hjulstilling ble rettet på garanti kort tid etter jeg fikk bilen, er for tidlig å si om problemene ligger bak meg siden jeg er på vinterdekk på denne årstiden. Ellers har det vært lite å sette fingeren på. Infotainment gikk i sort en eller to ganger og jeg holdt inne av/på knappen i fart til den restartet.
Det er en oppdatering for dørhåndtak til deg antagelig.
Jeg ville tatt opp det med bakluka, litt smøring er ikke dumt og kanskje finner de noe annet som egentlig lagde lyden.

Når jeg studerte bakluka nærmere så fant jeg litt ujevnt gap mellom baklyset over hekken og selve bakluka. Fant ett presspunkt nær lydkilden og lurte en liten flik av ett sort gummistrikk i mellom. Fikk ikke til å gjenskape knirkelyden etterpå men skal følge med på de neste turene.

De var veldig ivrige å gjøre tilbakekallingsoppgaver relatert til batteriet når bilen var inne for garantiarbeid sist, så da tar de sikkert håndtakene om det er noe utstående på det.  :+1:

vinterdekk

(ID.4 2023 mod.)

Opplevde mitt første "juletre" i bilen i dag etter 14K kilometer. Ingen 12v varsel, men symptomene på 12v problemer var tilstede. Fikk kjørt mitt æren med "ingen elbil-lyd - kjør forsiktig" varsel. Bilen ble lett på styringen så jeg måtte sette kjøremodus på nytt. Etter at bilen stod parkert noen minutter var alt i orden. Men jeg satt bilen øyeblikkelig på lading når jeg kom hjem og jeg tror jeg tar med meg start boosteren på neste tur for sikkerhetsskyld.

Infotainment-systemet har gått i lås noen ganger i løpet av eiertiden men det kan gå flere måneder mellom hver gang. Men forrige gang var for noen dager siden.

StaticApnea

Sitat fra: vinterdekk på tir 05. mar 2024, kl. 08:48(ID.4 2023 mod.)

Opplevde mitt første "juletre" i bilen i dag etter 14K kilometer. Ingen 12v varsel, men symptomene på 12v problemer var tilstede. Fikk kjørt mitt æren med "ingen elbil-lyd - kjør forsiktig" varsel. Bilen ble lett på styringen så jeg måtte sette kjøremodus på nytt. Etter at bilen stod parkert noen minutter var alt i orden. Men jeg satt bilen øyeblikkelig på lading når jeg kom hjem og jeg tror jeg tar med meg start boosteren på neste tur for sikkerhetsskyld.

Infotainment-systemet har gått i lås noen ganger i løpet av eiertiden men det kan gå flere måneder mellom hver gang. Men forrige gang var for noen dager siden.

Jeg har ganske ofte (tipper ca 50%) av gangene jeg skal låse bilen ved å holde på punktet på dørhåndtaket for å gjøre dette, ikke klart å få bilen til å låse, hvilket fører til at jeg må oppi lomma og hente nøkkelen for å gjøre dette manuelt. Jeg har utført dørhåndtaksoppdateringen. Flere som har dette problemet?

igniztion

Touchlåsen er veldig sensitiv for kulde og/eller fukt. Er en eller begge av disse til stede, fungerer den langt fra optimalt. Har stort sett ikke noen problemer med den i tørt vær og plussgrader.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

daktari

Samme her. Funke resten aldri på vinteren.
Det er også en kampanje ute for dørhåndtak.
Mine I-Pace videoer

vinterdekk

Sitat fra: StaticApnea på ons 06. mar 2024, kl. 13:19Jeg har ganske ofte (tipper ca 50%) av gangene jeg skal låse bilen ved å holde på punktet på dørhåndtaket for å gjøre dette, ikke klart å få bilen til å låse, hvilket fører til at jeg må oppi lomma og hente nøkkelen for å gjøre dette manuelt. Jeg har utført dørhåndtaksoppdateringen. Flere som har dette problemet?
Har ikke vært veldig plaget med dette hittil, annet enn at jeg har måtte bruke mer tid og må prøve flere ganger inntil jeg «treffer riktig» noen dager. Tror det er vær og fukt avhengig som igniztion er inne på. Kan også trigges mens jeg vasker bilen..

sk0yern

Har hatt problemer med lenkearm som skrangler. Byttet i desember 2023, nå skrangler det igjen.
Fikk også denne uken markant knirk i noe som minner om fjæring. Får be de kikke på det samtidig.
Ser ut som flere har hatt problemer med lenkearm på diverse forum.

Har også jevnlig problem med bremser som "hugger", dette virker å løse seg med kraftig bremsing.

atrus

Sitat fra: igniztion på ons 06. mar 2024, kl. 14:18Touchlåsen er veldig sensitiv for kulde og/eller fukt. 

Ja, og det er i grunnen ubegripelig. Har hatt to tidligere e-golf med key less. Aldri noe problemer med de bilene, selv i kulde.

Limodriver

Jeg sliter med det samme. Erfaringen min et det stort sett fungerer im jeg legger hele håndbaken inntil dørhåndtaket. Jeg synes ikke funasjonen er presis og god nok.

Det virker som bilen ikke er ferdigutviklet og prøvd godt nok av VW. Tidligere biler har det vært enkelte feil som har kunnet utbedres. Det virker som VW hadde en forferdelig hast med å introdusere bilen og kun rakk å gjøre den halvferdig med dårlige og halvferdige løsninger. ID7 er en bil som rent størrelsesmessig, rekkevidde osv kunne passet med. Men i og med at ID4 ikke engang har levert på rekkevidde om vinteren tar jeg rett og slett ikke sjansen.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA