Feil/Mangler

Startet av hELgenen, tirsdag 01. august 2023, klokken 07:28

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Sitat fra: Asterix på tirsdag 19. november 2024, klokken 10:43- Skjev slitasje på bakhjul (sommerdekk) etter 7000 km.

Angrer på kjøpet!
Ser den. Det var en lang liste. Trist.

I tillegg ..... Noen burde dra vw møller til klagenemda/retten for at de har feil oppsett slik at dekkene slites feil. Det er fabrikkfeil

IvarAndreas

Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 19. november 2024, klokken 23:55I tillegg ..... Noen burde dra vw møller til klagenemda/retten for at de har feil oppsett slik at dekkene slites feil. Det er fabrikkfeil
Men seriøst, hvor mange kan det være snakk om? 1 av 1000? 1 av 10.000?
Den ene jeg har kommentert på tidligere var jo slitt skjevt på innsiden først for så plutselig i neste øyeblikk å bli slitt på utsiden.. Dette var det dog ingen som svarte på da?

Electric cars in Norway

Sitat fra: IvarAndreas på onsdag 20. november 2024, klokken 00:32
Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 19. november 2024, klokken 23:55I tillegg ..... Noen burde dra vw møller til klagenemda/retten for at de har feil oppsett slik at dekkene slites feil. Det er fabrikkfeil
Den ene jeg har kommentert på tidligere var jo slitt skjevt på innsiden først for så plutselig i neste øyeblikk å bli slitt på utsiden.. Dette var det dog ingen som svarte på da?
Men seriøst..... ;D 

Men når til og med media skriver om det? Du har vel lest saken?

vinterdekk

https://www.motor.no/aktuelt/hevder-moller-biler-har-unormal-dekkslitasje/293790

Sitat fra: motor.noMange henvendelser
NAF får mange henvendelser om skjev dekkslitasje, hvor dekkene både er blankslitte og har synlig cord. Problemet har blitt større med stadig flere tunge og raske elbiler.
– I det siste har det vært mest henvendelser til NAF fra medlemmer som eier biler fra Møller, sier teknisk konsulent Benny Christensen i NAF.
Han forteller at det gjelder spesielt bilmodellene VW ID.3, VW ID.4 og søskenmodellene Skoda Enyaq og Audi Q4 e-tron.

Ganske klar tale selv om det ikke finnes statistikk på hvor utbredt dette er.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Electric cars in Norway

Sitat fra: vinterdekk på onsdag 20. november 2024, klokken 06:49

https://www.motor.no/aktuelt/hevder-moller-biler-har-unormal-dekkslitasje/293790

Sitat fra: motor.noMange henvendelser
NAF får mange henvendelser om skjev dekkslitasje, hvor dekkene både er blankslitte og har synlig cord. Problemet har blitt større med stadig flere tunge og raske elbiler.
– I det siste har det vært mest henvendelser til NAF fra medlemmer som eier biler fra Møller, sier teknisk konsulent Benny Christensen i NAF.
Han forteller at det gjelder spesielt bilmodellene VW ID.3, VW ID.4 og søskenmodellene Skoda Enyaq og Audi Q4 e-tron.

Ganske klar tale selv om det ikke finnes statistikk på hvor utbredt dette er.

Vinterdekk :+1:  Takk for info.

Ivar... som du ser av Motorsaken så er reelt

IvarAndreas

Jeg skjønner bare ikke helt hvordan en konstruksjonsfeil skal vise seg bare på et fåtall biler? Han som er omtalt i Motor har jo først slitasje på innside bak, så innside foran og så utside bak.. Målte for moro skyld mine dekk nå og etter knappe 50k kilometer har sommerdekkene 4,2-4,3 mm mønster igjen mens vinterdekkene har 7,2-7,3 mm.

hELgenen

Sitat fra: IvarAndreas på onsdag 20. november 2024, klokken 08:05Jeg skjønner bare ikke helt hvordan en konstruksjonsfeil skal vise seg bare på et fåtall biler? Han som er omtalt i Motor har jo først slitasje på innside bak, så innside foran og så utside bak.. Målte for moro skyld mine dekk nå og etter knappe 50k kilometer har sommerdekkene 4,2-4,3 mm mønster igjen mens vinterdekkene har 7,2-7,3 mm.

Kan vel være en svakhet under montering,eller en svak konstruksjon.

Feil kan oppstå, men her skjer det dessverre hyppigere,så hypoig at det har blitt en snakkis. Det må tyde på et eller annet med hvordan bilen er designet eller montert

vinterdekk

Som en ikke-kyndig eier er min hypotese at det er variasjon i understell-delene, og derfor ser vi at noen har gjentagende problemer mens andre bare behøver en enkelt firhjulskontroll. Men siden Benny i NAF mener feilen er konstruksjonsbetinget så er det antagelig feil det jeg tenkte. Vi må tro at NAF har godt grunnlag for å mene det de sier.

MinID

Sitat fra: Asterix på tirsdag 19. november 2024, klokken 22:23
Sitat fra: MinID på tirsdag 19. november 2024, klokken 21:27Har du fått byttet 12v batteriet? Det bør jo fikse en del følgefeil.

Har fått time (ventetid på 1 mnd hos Møller), usikker på hva de gjør.

De bør i hvert fall rette det på første forsøk, ellers så selger jeg bilen (fred være med hen som kjøper den), og da er jeg ferdig med VW for godt.

Fikk time på uka, når jeg meldte om problmer med 12v. Det er i Oslo.
ID4 GTX 4 motion, 2024, sw 4.0,

Solgt: ID4 GTX 2022, Ioniq5, Id4 first, Hyundai kona, Kia Soul

Asterix

Sitat fra: MinID på onsdag 20. november 2024, klokken 15:40Fikk time på uka, når jeg meldte om problmer med 12v. Det er i Oslo.
Men, hjelper det egentlig å bare bytte 12v batteriet? Eller er problemet tilbake om kort tid? Batteriet mitt er bare noen få måneder gammelt, det kan jo ikke være gåent allerede nå. Ser flere på FB melder om samme problem med 2024 modeller.

Electric cars in Norway

Sitat fra: vinterdekk på onsdag 20. november 2024, klokken 11:15Som en ikke-kyndig eier er min hypotese at det er variasjon i understell-delene, og derfor ser vi at noen har gjentagende problemer mens andre bare behøver en enkelt firhjulskontroll. Men siden Benny i NAF mener feilen er konstruksjonsbetinget så er det antagelig feil det jeg tenkte. Vi må tro at NAF har godt grunnlag for å mene det de sier.
Ja det tror jeg du har rett i. Det er så trist for de bileierne det gjelder å møte den kalde veggen hos VW Møller i Norge. Etthvert vil vel Møller få et utstrakt dårlig rykte som det er umulig å løpe fra  ;D

ref varmepumpe sensorer på e-golfene

SveinJ

Sitat fra: IvarAndreas på onsdag 20. november 2024, klokken 08:05Jeg skjønner bare ikke helt hvordan en konstruksjonsfeil skal vise seg bare på et fåtall biler? Han som er omtalt i Motor har jo først slitasje på innside bak, så innside foran og så utside bak.. Målte for moro skyld mine dekk nå og etter knappe 50k kilometer har sommerdekkene 4,2-4,3 mm mønster igjen mens vinterdekkene har 7,2-7,3 mm.

Fåtall? ? Problemet er såpass stort for VAG at de har bedt Bridgestone utvikle «spesialdekk» for disse bilene som har skjevslitasje.
En forhandler nevnte 17 000 dekksett, var produsert for «våre skjevslitedekkbiler»

2021 VW i.d4 Max Honey yellow,
2025 VW ID.4 4-Motion Excl. Costa Azul

SveinJ

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 20. november 2024, klokken 18:12
Sitat fra: vinterdekk på onsdag 20. november 2024, klokken 11:15Som en ikke-kyndig eier er min hypotese at det er variasjon i understell-delene, og derfor ser vi at noen har gjentagende problemer mens andre bare behøver en enkelt firhjulskontroll. Men siden Benny i NAF mener feilen er konstruksjonsbetinget så er det antagelig feil det jeg tenkte. Vi må tro at NAF har godt grunnlag for å mene det de sier.
Ja det tror jeg du har rett i. Det er så trist for de bileierne det gjelder å møte den kalde veggen hos VW Møller i Norge. Etthvert vil vel Møller få et utstrakt dårlig rykte som det er umulig å løpe fra  ;D

Når man leser i de to Motor reportasjer og leser hva staben hos Møller sier og dette fenomenet, tror jeg det sitter utrolig langt inne at det kommer en innrømmelse.

Tross mange negative opplevelser der ute, selges jo VAG biler i godt mål her til lands.

2021 VW i.d4 Max Honey yellow,
2025 VW ID.4 4-Motion Excl. Costa Azul

vinterdekk

I dag er det visst min tur å oppleve svakt 12v. Bilen er offline og kommer på midlertidig om jeg starter lading (har ikke behov for å lade så mye så det ble bare med noen minutter). Bilen ville heller ikke åpne døren med mindre jeg trykket på nøkkelen først. Forsøker jeg å synke app med bilen får jeg varsel om at det er for lite strøm på 12v-batteri. Forsøkte å sjekke om det stod noe i brukermanualen om dette, men manualen var visst utilgjengelig for mitt VIN-nummer.

https://userguide.volkswagen.de/public/vin/login/nb_NO

Bare jeg som ikke kan lese brukermanualen?

Appen er visst oppdatert, nå har den ruteplanlegging. Virker litt optimistisk men det er en start.

magfred

Min var inne for sjekk av 12V idag, og skal inn på mandag igjen for bytte batteriet. Må grave litt mer om det også innebærer oppdatering til ID SW 4.01, som visstnok skal hjelpe på 12V-lading.
Peugeot e208 GT Pack
Volkswagen ID.5 GTX Facelift
Tidligere Volkswagen ID.4 1st Max

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA