Q6 - tester

Startet av daktari, ons 26. jul 2023, kl. 11:40

« forrige - neste »

RJK

Uansett hvor ille denne lyden kan bli, vil nok Audi aldri ta noen sterkere ord om problemet, enn "litt høyere dekkstøy".

Det vil være drepende for Audi å innrømme noe mere enn det, uansett om Motors "utskremte" har vært nøktern eller overdrevet!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Trond.m

Er ikke innvendig støydemping i dekkene som BMW har på iX en løsning ?. Og for Q6 vil et dekk i hastighetsklasse kunne gi et annet støybilde. Dette vet jeg imidlertid ikke nok om, men jeg mener det er det BMW leverer til iX40/50.

OlaM

Sitat fra: Trond.m på tor 01. aug 2024, kl. 22:15Er ikke innvendig støydemping i dekkene som BMW har på iX en løsning ?. Og for Q6 vil et dekk i hastighetsklasse kunne gi et annet støybilde. Dette vet jeg imidlertid ikke nok om, men jeg mener det er det BMW leverer til iX40/50.

Det er en mulig løsning ja, men dekk med støydemping kan du jo kjøpe til alle biler. Hvorfor kjøpe en ekstra dyr Audi når du like greit kan kjøpe en billigere Tesla og legge til støydempede dekk? Hvis jeg først skal betale ekstra så vil jeg ha en godt støydempet bil der jeg har fritt valg av dekk etterpå.
'21 3LR

Trond.m

Q6 er jo i en annen klasse enn Tesla stort sett i alt, ink. målbart støy i kupe. Så er det jo smart av Audi å bruke samme metode som BMW til å senke dekkstøyen til et minimum. Senere kan man velge å kjøpe rimeligere dekk uten støydemping. Da er nok utvalget av dekk i den dimensjonen større, så man ikke behøver å velge dekk 2 hastighetsklasser over det bilen trenger.

daktari

Men vet vi at de ikke er skum i Audis dekk?
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Trond.m

Sitat fra: daktari på man 05. aug 2024, kl. 18:12Men vet vi at de ikke er skum i Audis dekk?
Det skal vel stå på dekket. Har ikke sjekket nøye etter. Q6 leveres vel,også med Brigdestone og de har vel ikke tilsvarende.

magnusant

Beklager å forstyrre (den meget interessante) diskusjonen rundt rumlelyd.

Synes både Q6 og nye A6 etron virker som spennende valg. Aldri hatt Audi før, men ettersom disse ikke kan få girkassehavari, er jeg åpen for å prøve.

Men ser det er flere som kommenterer at det virker som om bakseteplass er nedprioritert. Jeg har nå sett flere tester på Youtube, og det virker jo rett og slett ikke til å være særlig bra med bakseteplass i lengderetning?

Jeg er "kun" 183, men ønsker at mine foreldre skal kunne sitte komfortabelt bak meg. Hadde forventet mer plass i disse bilene med 6-tall...
Tanker? Beste alternativer i litt premium-sjikte?

hELgenen

Sitat fra: magnusant på fre 09. aug 2024, kl. 12:23Beklager å forstyrre (den meget interessante) diskusjonen rundt rumlelyd.

Synes både Q6 og nye A6 etron virker som spennende valg. Aldri hatt Audi før, men ettersom disse ikke kan få girkassehavari, er jeg åpen for å prøve.

Men ser det er flere som kommenterer at det virker som om bakseteplass er nedprioritert. Jeg har nå sett flere tester på Youtube, og det virker jo rett og slett ikke til å være særlig bra med bakseteplass i lengderetning?

Jeg er "kun" 183, men ønsker at mine foreldre skal kunne sitte komfortabelt bak meg. Hadde forventet mer plass i disse bilene med 6-tall...

Det blir litt off topic her,men to biler jeg har kjørt som har god plass bak er Model Y og Xpeng G6. Vil også tro Xpeng G9 er like bra,om ikke bedre enn G6. Dette er jo biler som kanskje ikke har aura av tradisjonsrik premium over seg. Eller du kan gå for Audi Q8 om det er Audi du vil ha. Synes også Q6 skuffer mhp bakseteplassen. Q6 stod øverst på min liste over biler jeg antok ville være en suveren moderne premium bil mellom Q4 og Q8,men prisforskjell til Q8 var så liten at jeg la det hele på hylla.I dette prissegmentet synes jeg personlig mer om Polestar 3,men det er nå bare meg.

daktari

Det er Merce EQE/S Suv og BMW iX som har skikkelig bakseteplass. Vesentlig større enn etron.
Mine I-Pace videoer

magnusant

Sitat fra: hELgenen på fre 09. aug 2024, kl. 12:56
Sitat fra: magnusant på fre 09. aug 2024, kl. 12:23Beklager å forstyrre (den meget interessante) diskusjonen rundt rumlelyd.

Det blir litt off topic her,men to biler jeg har kjørt som har god plass bak er Model Y og Xpeng G6. Vil også tro Xpeng G9 er like bra,om ikke bedre enn G6. Dette er jo biler som kanskje ikke har aura av tradisjonsrik premium over seg. Eller du kan gå for Audi Q8 om det er Audi du vil ha. Synes også Q6 skuffer mhp bakseteplassen. Q6 stod øverst på min liste over biler jeg antok ville være en suveren moderne premium bil mellom Q4 og Q8,men prisforskjell til Q8 var så liten at jeg la det hele på hylla.I dette prissegmentet synes jeg personlig mer om Polestar 3,men det er nå bare meg.
Takk, folkevogn Y blir det dog forhåpentlig ikke

magnusant

Sitat fra: daktari på fre 09. aug 2024, kl. 15:51Det er Merce EQE/S Suv og BMW iX som har skikkelig bakseteplass. Vesentlig større enn etron.
Får dra ut å sjekke litt selv.
Synes EQE suv virker ok, men blir utrolig dyr når jeg spekker ting jeg vil ha på en så dyr bil.

daktari

Sitat fra: magnusant på fre 09. aug 2024, kl. 18:42
Sitat fra: daktari på fre 09. aug 2024, kl. 15:51Det er Merce EQE/S Suv og BMW iX som har skikkelig bakseteplass. Vesentlig større enn etron.
Synes EQE suv virker ok, men blir utrolig dyr når jeg spekker ting jeg vil ha på en så dyr bil.

Enig. Men de har en kampanje gående nå.
Mine I-Pace videoer

ToWalkOrDrive

Sitat fra: magnusant på fre 09. aug 2024, kl. 18:42

Sist jeg satt i en e-tron (Q8) var i 2019. Da var det god bakseteplass i lengderetningen. Ble ikke så imponert over bredden, men for 4 i bilen er det jo ikke ille. Det med bakseteplass er jo og avhengig av hvor mye bakenden/ryggen bygger, og benlengde selvsagt. Det jeg prøver å si at dersom du er normalt bygget på 1,83 så ville jeg ikke avskrevet verken Q6 eller Q8. Heller ikke ID7 er ille. Du kan og plassere damen bak deg.

Her er fek sempel Car Wow sin test som sier at to på 1,83 (6 fot) fint kan sitte bak hverandre i en Q6.
Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

Q8 er grei for fire voksne, men ikke på nivå med iX (eller Model Y).

Men det er litt sånn at når det er god nok plass, så er ikke mere plass enn det nyttig i kupeen. Da vil jeg heller at det benyttes til bagasjeplass. Der mener jeg iX feiler litt, de burde prioritert mere bagasjeplass.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

elektro

Ta en titt på NIO EL9 @magnusant, her kan du få kapteinstoler med fothviler og kjøleskap i midten bak. Uten at det går på bekostning av bagasjeplassen. Se f.eks. Elbilforeningen sin gjennomgang: https://youtu.be/eEb1yyFLVo0?si=7Py6J-wEZmNZZT2K En annen bil med god komfort (dersom du velger luftfjæring) og mye benplass bak er BMW iX. Dessverre har den litt snaut bagasjerom, ingen frunk, og noen rariteter som at man ikke kan justere avstanden til bilen foran i ACC uten å trykke på skjermen (korriger meg hvis jeg tar feil). Synes også Polestar 3 er interessant, men vet ikke noe om baksete. Og oppgitt bagasjeplass er også der litt snau. Samt at jeg mistenker at den er litt for sportslig satt opp for min smak. Som familiebil og i det daglige.

Personlig kommer jeg til å beholde Q8'en på ubestemt tid. Finner enda ingen bedre kompromiss mellom komfort, bagasjeplass, baksete (for to), lastesystemer, kjørefølelse, fremkommelighet og gode assistentsystemer etter min mening. At verditapet har flatet ut mens nye biler har blitt veldig dyrt med avgifter, svak krone og høy rente - spiller også inn.

Dette er også et godt bruktbilkjøp for deg som heller vil bruke 4-500k enn én million på bil, men som gjerne vil ha luftfjæring og de tingene. Regner med at det er en del. Har sågar vurdert å bytte til en annen 55/Q8 med lavere kilometer, S-line eksteriør, konturseter og helst nightvision og DIGITALE Matrix lys (ja, det finnes to typer).

Noen av kritikken mot Q8 og opprinnelige e-tron 55 var forbruket. Nå har bla Teslabjørn selv delvis dementert dette, og rapporterer nesten eksakt samme tall som jeg fikk på hans rute langs Mjøsa i sin tid, som ingen trodde på, i en retest. (Holder man seg til 20-tommerne som er 255 brede, kommer man enda er knepp lavere). Fremdeles høyt forbruk, men det er også en «ekte SUV» i mine øyne. Såvidt. Med permanent firehjulstrekk og som tåler litt røff bruk. Prøv dette med en Model Y: https://youtu.be/Ek8i95p4ivM?si=mGf5Cq6rD7LAOIz8 (se fra 28:40 og husk at dette er fem år siden).

Ladeegenskapene til e-tron 55 og Q8 gjør at den til tross for litt begrenset rekkevidde fungerer veldig bra som langturbil likevel. Én stopp mellom Trondheim og Oslo må de fleste ha. Forrige uke kjørte jeg fem timer uten å lade og brukte kun 82% av batteriet.

Ja, med 100-200 km. rekkevidde til får man enda mer fleksibilitet. Og det finnes biler i dag som lader raskere. Men jeg er ikke villig til å betale 5, 6, 700.000 mellom for det. Og/eller ofre noen av de nevnte egenskapene ved bilen, spesielt ikke plass, eller kjøre kinesisk. Kanskje med unntak av Polestar som i alle fall har nailet infotainment/kjøreassistent. Så gjenstår bare det politiske aspektet..

Konklusjonen min er at jeg er skuffet over tilskuddene fra Audi og andre i dette segmentet og er mer fornøyd med bilen jeg har nå enn jeg var for et par år siden. Og så slipper jeg de nye helsikes systemene for hastighetsvarsling. :D Selv om Q6 har løst dette på en grei måte.
2024 Polestar 3 Dual Motor | 2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA