Vil ikke lade, Gul THINK i Grønland

Startet av twirk, søndag 23. juli 2023, klokken 15:14

« forrige - neste »

Warlock

:+1:

Dette ser da særs bra ut!
Men vær for all del forsiktig når du endrer SOC så du heller ikke overlader batteriet. Forhåpentligvis finner du en plass du kan lese ut spenningen på batteriet og sammenligne det med maksverdien?

( greier = stuff, så "gode greier" = "good stuff" )

twirk

Oh! Skal jeg måle spænding på batteriet manuelt, med voltmeter??

Det troede jeg kunne læses via zebra Monitor.

Nu bliver jeg nervøs at jeg har opladeren til hvor batteriet måske kan være fyldt.

Jeg har jo sat SOC til 0%

Jeg må checke med det samme i morgen tidlig så det ikke sker noget med batteriet.

vi skal jo fortsætte med de gode greier!  ;D
Think 2010, med Zebra batteripakke. Farve: City Citrus

Warlock

nei, ikke med voltmeter, lese av i ZebraMonitor bør holde. Jeg har egentlig ikke peil på alle sære ting i et Zebra batteri, men vil tor det ikke er bra å overlade det (det er noen tråder på forumet om det). Jeg vil tro at man ikke bør sette SOC til noe lavt om batteriet er toppladet. 

Nå vet man jo egentlig ikke status på batteriet, bare at SOC var ute og kjørte (og at BMI trodde det var lurt å fryse det ned?). Derfor tror jeg det er lurt å følge med litt når batteriet blir varmt nok og får startet opp. Men det vil nok kunne ta noe lading etter oppstart, iom den historikken du har :)

Tror forøvrig at Zebrabatteriet normalt når det var nytt kunne øke temperaturen med 6 grader++ pr time under oppvarming, nå ligger du vel på ca halvparten av det, eller litt lavere? det kan være du kan få timeout og må ta inn og ut kontakten eller noe, men det burde jo la seg gjøre dette også...

Og jepp, best med gode greier :D

Marsto

Hei twirk. Ja det er særs viktig å følge med. Viktige sider i Zebra håndbok er spesielt fra side 51. Er det mulig å lese av Volt pr.celle i Zebramonitor? Ifølge håndbok må den ikke overstige 2,9V pr celle når batteri er nytt. Den sier også at EOC (end of charge) bør gjøres hver gang man lader og hvis SOC da er under 80% kan man gjøre justeringer på SOC så den viser 100% Det er fint hvis du leser hele håndboka så du har god kunnskap om hele batteriet. Det er mange gode tips og advarsler i den ser det ut til. Lykke til videre i ditt arbeide med å få Grønlands eneste Think tilbake på vei igjen. Det blir gode greier!😉😉
Think City 2010 mod. Li-Ion, Farge: City Citrus
VW e-up 2016 mod. Farge: Blueberry Metallic.

twirk

klokken er 02:30 her. Jeg besluttede mig for ikke at risikere noget så jeg har taget ned for at checke bilen. Sørge for alt er ok.

Middelbatteri temperatur er nu 199 Celcius.

For sikkerheds skyld satte jeg SOC til 78%, i håb at der ingen chance er for at den kan 'overlades' i løbet af natten.

Med Zebra Monitor v2.7.6 kan man eksportere alt data som en urgammel .XLM fil som kan åbnes i Microsoft Excel.

Den Excel fil vil jeg gerne dele med jer. Jeg sender en PM og i kan downloade skulle i have lyst til at se hvad man får adgang til af data via Zebra Monitor.

Der er muligvis adgang til at se Volt i hver celle men den i øjeblikket er der ingen spænding på batteriet. Så snart batteriet viser spænding tror jeg vi finder ud af hvor meget real-time data på celler der er.

Warlock

Hei igjen

Her synes jeg du har gjort et smart trekk! Håper bare jeg ikke skapte for mye panikk :)

Jeg fant denne saken BauDemo har skrevet om hvordan lading ac Zebra skal se ut (ideelt sett i alle fall) https://www.evmonitor.info/2016/03/graphing-of-charging-of-think-a306.html

Håper alt går rent smukkt, og at det blir gode greier ;)

twirk

Godmorgen

Så har jeg aflæst Think'en med Zebra Monitor igen.

Middelbatteri temperatur er nu 233 Celcius
Battery Voltage: 373.2 Volt

Kan 373.2 betyde at den er fuldt opladet??

SOC er stadig 78% (Den har ikke flyttet sig siden jeg indstillede den i nat)

De to fejl der vises er:

1) Charging temp waiting OK
2) endOfCharge has not been reached for a long time

*edit* jeg kan læse i Battery Manual håndbogen til Think ejere at temperaturen på batteriet bør være mellem 260 og 350 grader. Så jeg er nok nødt til at vente noget længere indtil system vågner helt op igen.

Når batteriet når op til 260 Celcius løber jeg ned til bilen igen snart for at slette de fejl og starte ladeprocessen igen

Nu er det begyndt at være meget spændende

Warlock, tak for BauDemo's graf. Den har jeg gemt på min computer nu til fremtidig studering

Marsto

Klipp fra håndbok:

Warning: During the braking and in all conditions in hybrid applications, the drive system
must not produce, on a new battery, more then 2.9V/c.
Example Z5-557 (216c/s)/Z36-371 (144c/s)
Max voltage must be limited to 626V/417,6V

Ditt Zebra er vel Z36-371 og skal ikke ha høyere max.V enn 417,6V når det er nytt fra fabrikk. Ditt batteri har 144 celler X 2,9V = 417,6V
Din avlesning viser 373,2V som gir 2,59V pr. celle. 

Ja, dette lover veldig bra men du må nok være tålmodig nå. Ditt batteri ser ut til å være litt kaldt fremdeles men lading bør vel starte snart.
Det er slik jeg ser det viktig å følge med på når EOC skjer. Det er da du kan forandre SOC til 100% slik jeg forstår det.

worry

Spennende det her. :-)
Men er det ikke slik at.. Dersom det er døde celler, så blir høyeste totale spenning redusert tilsvarende?
Think lithium

Warlock

Ut i fra hva jeg kan se av diverse screenshots, grafer etc er i alle fall 373V helt i det øverste skitet av hva som er maks spenning, så tror du har rett, det kan være det er 100%.

Hva med å prøve å sette den til 100% og kjøre rundt en stund uten alt for stort strømtrekk til bilen enten får panikk eller til du er nede på under 80% (så 75% f.eks). Da bør bilen komme inn i normal prosedyre på ladingen slik du e vant til, den rekalibrerer seg på 80% når man lader...

(at du egentlig har ligget godt over 80% mens bilen har trodd du var langt under forklarer også hva du har opplevd. batteriet har blitt fulladet, men bilen har trodd du har vert under 80, og ingen syncing/kalibrering har vert gjort før lading stopper, det er jo fullt)

(Men nå blir det jo full forvirring igjen mot the Marsto sier, sorry)

EDIT: ser 385 grader også som toppspenning hos enkelte, så det bør kanskje gå på mer ja...
Om den ikke tar mer lading, hva med å sette den til rett over 80% (82-85% en plass) og kjøre den til under den magiske 80% verdien. Derigjen forsøke lade den opp til 80%++ ?

twirk

Prøv at se her venner!

Gode greier!

Bilen har opladet til 100% (det var ikke mig der ændrede den)

Og alle Diagnostic Faults er helt væk. De har klaret sig selv.

Jeg har lyst til at prøve at køre en tur nu  ;D

Warlock

:+1:  kjør kjør kjør!
(passe forsiktig altså)

Marsto

Jepp. Du er "good to go" hvis du kan se at du har EOC (End of charge) i Zebramonitor. Warlock sin oppskrift er perfekt tror jeg. Spennende....

Marsto

Før du kjører ut sett SOC til 100% så når du har kjørt batteri ganske langt ned sett inn å lad opp igjen. Dette blri gode greier, vet du.!!

twirk

Lidt bevis til jer  ;)

Hov. Jeg ved ikke hvorfor videoen blev uploadet to gange.

Videoklippet er kort fordi jeg ikke kan uploade mere end 8.5mb

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA