Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Knirking i forstilling

Startet av frank, tirsdag 18. juli 2023, klokken 08:53

« forrige - neste »

frank

Hei

Har hatt knirking i forstilling i flere måneder, trodde først det var fjærbenslager(knirker ved svinging), så tannstang, men endte opp med stabilisatorforing, har ikke gjort noe med det, blir ikke værre, det er mest i tørt vær. noen som opplever det samme?
Fana,Bergen, bruktimportert P106 1997, siden 2001,  116000km, nytt batteri på 14000km, 1 ny blokk på 52000km, hugget/skrapet Mars 2016
Zoe Life 7.3.2016
Think Classic 2002,  (prosjekt)
Think Classic 2001
Nikometer
Lithium pakke fra Trilling, til hyttestrøm, elbåt og trillebår

Electric cars in Norway

Sitat fra: frank på tirsdag 18. juli 2023, klokken 08:53Hei

Har hatt knirking i forstilling i flere måneder, trodde først det var fjærbenslager(knirker ved svinging), så tannstang, men endte opp med stabilisatorforing, har ikke gjort noe med det, blir ikke værre, det er mest i tørt vær. noen som opplever det samme?
Har ikke gjort det selv men som du vet så er jo forstilling generelt et svakt pkt på Zoe`s og jeg husker jeg leste om en som hadde smurt op skikkelig godt på stab.foringa med fluid film når han rustbehandlet bilen og jeg da forsvant den lyden. Så hvis det stemmer så er sikkert fordi det blir for tørt der. Jeg har selv brukt alt fra fluid eller lanolin osv på flere av min andre biler og da har jeg smurt opp alt av gummi under også og min erfaring er at alt da varer veldig lenge og ikke lager lyder....har sett det spesielt godt på mansjett osv og gummien blir mer som ny og mer smidig og dermed ikke blir så fort tørr og dermed ødelagt. 

Så et billig tips kan jo være å få ta i noe slikt på fellesskjøpet osv ...de selger jo disse helt ned i 200 kr enheten og så bare sause på og se om det virker hos deg...kjør på i flere omganger med noen ukers mellomrom... mensom sagt bare et tips fra min side...og hvis stab foringa er skadet så vil jo ikke dette hjelpe...bare hvis den tørr...

El-boy

Hei,

Har samme issue. Min fru har en Renault Zoe og der har vi fått noen "attåt" lyder som høres som knirking ved sving og  klunking over fartsdumper o.l.
Vi har bitt oppmerksom på lyden nå i det siste og lurer på hva det kan være.

Noen som har tilsvarende erfaringer?

El-boy

Sitat fra: El-boy på torsdag 19. oktober 2023, klokken 08:44Hei,

Har samme issue. Min fru har en Renault Zoe og der har vi fått noen "attåt" lyder som høres som knirking ved sving og  klunking over fartsdumper o.l.
Vi har bitt oppmerksom på lyden nå i det siste og lurer på hva det kan være.

Noen som har tilsvarende erfaringer?
Får svare på min egen post.
Det var øvre fjærbenslager på venstre side foran som var gåent, og også fjæren var knekt av oppe ved fjærbenslageret. Skiftet på begge sider og alt er OK :-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA