Voyah - Noen som har tatt steget helt ut?

Startet av kimhaak, tor 13. jul 2023, kl. 11:12

« forrige - neste »

kimhaak

Hei,

Vi har kikket litt på Voyah Freem og ved første øyekast ser den jo veldig ok ut.

Prisklasse er ca 600K - Og vi ser på demobiler som har gått noen få tusen.

Er dog veldig usikker, det er jo Kina bil og alle tester er gjort med prototyper.

Noen som har tatt valget og kjøpt en slik? Erfaringer?

Det jeg vet av minus pr i dag er jo:

Mangler adaptive lys
Veldig lite funksjoner for de i baksetet.

Har også vurdert Enyaq Sportline - men jeg mener når vi går til elbil, så skal bilen være litt som tesla - softwarestyrt. Virker som VAG ikke har skjønt dette, men legger software til på siden, og dermed ender opp med litt dårlig funksjonsnivå - stemmer det?

Vi kommer fra en Superb L&K med relativt høyt nivå på utstyr, og jeg forventer jo ikke å miste noe når jeg går til elbil, men om jeg da velger VAG, så virker det som at jeg gjør akkurat det.

daktari

Sitat fra: kimhaak på tor 13. jul 2023, kl. 11:12(...)

Har også vurdert Enyaq Sportline - men jeg mener når vi går til elbil, så skal bilen være litt som tesla - softwarestyrt. Virker som VAG ikke har skjønt dette, men legger software til på siden, og dermed ender opp med litt dårlig funksjonsnivå - stemmer det?

Vi kommer fra en Superb L&K med relativt høyt nivå på utstyr, og jeg forventer jo ikke å miste noe når jeg går til elbil, men om jeg da velger VAG, så virker det som at jeg gjør akkurat det.

Vil si det ikke stemmer, men du må selv definere hva som menes med "softwarestyrt som Tesla".

Min mening er at du vil oppleve stor modernisering fra Superb til Enyaq. Du bør vel prøvekjøre alle og bruke lang tid på å justere innstillinger i sw.

Enay/ID.4 (og Cupra) har samme sw-plattform i bunn men forskjellige brukergrensesnitt. Det er jo moderne.

Så får man fancy 360 kamera, 3D HUD, fantastiske svingende matrix-lys og en drøss annen teknologi som Tesla ikke tilbyr. VW Travel Assist på 2023-modell er bedre enn Tesla Autopilot. Veldig moderne og funksjonsrike biler hvis man velger det rette utstyret, dvs mest mulig.

Nå kommer det facelift av ID.4 og Enyaq med ytterligere forbedringer som større batteri og oppdatert interiør, men antagelig -24 modellene.

Voyah tilbyr flotte skinnseter og store skjermer, men jeg er ikke sikker på om bilen som helhet er like robust som MEB-bilene. Jeg har mer sansen for Nio sine, men er generelt usikker på hvor lenge disse nye firmaene holder ut. Forhandlernett er også et poeng.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

BubbaJoFet

Voyah er antagelig første kinesiske som går ut av markedet, solgte 400 biler i fjor, hvor godt over 200 av de var registrert rett før nyttår, tvilsomt om det var kunder disse ble registrert på.
NIO EL6 med 75 kWh batteri koster litt over 600k og har ett flott interiør, adaptive lys, 360 kamera med mer. Du sparer 90k om du går for BaaS, men batteribytte stasjonene lar vente på seg. Break even mtp leie av batteri er ca 5.5 år med 75 kWh og 8 år på 100 kWh pakken. Bruker du opp kWh kvoten på hurtiglading (200 kWh i måneden) er regnestykket langt bedre.

Moas

Ser vi på salgstallene for 2023 så er det knapt solgt noen Voyah så langt i år. Jeg er skeptisk til hvor lenge et bilmerke kan holde ut i det norske bilmarkedet hvis de ikke får noen volumselgere snart. Går de konkurs så blir det vanskelig å bli kvitt bilene. Ville heller sett etter volum modeller fra andre kinamerker.
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

Daniel_0007

Neste voyah blir trolig en people carrier som amerikanerne kaller, mpv.
Kan nok selge greit men kan ikke se at den blir no storselger og.

https://www.elbil24.no/nyheter/drommebilen-kommer-i-ar/79729224
Skoda Enyaq 85 Sportline 2026
Model 3 2019 LR Rwd Solgt

turfsurf

Sitat fra: Daniel_0007 på fre 14. jul 2023, kl. 18:41Neste voyah blir trolig en people carrier som amerikanerne kaller, mpv.
Dette er vel mest en konkurrent til kassebilene. Interessant konsept, men litt sært utseende. Noen vil det vel selges, god plass til syv og awd er jo alltid populært.
Model Y LR 2025 | i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022

RJK

Minner meg om en Maxus Euniq6, men med en forferdelig grill, og bakre sidevinduer trukket helt bakover.

Men interessant som kombinert hverdagsbil og weekend-camper, men alt kommer an på nyttelast, taklast og tilhengerkapasitet. Og om den får støtte for V2L og Camper-mode.

Plassen blir nok god, og rekkevidden er absolutt grei. Da gjenstår, i tillegg til ovenstående om den er like elendig på lading og SW med pling og plong til det frustrerende, eller om de har tenkt å gjøre den mer "Europa-vennlig"...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Moas

Sitat fra: RJK på fre 14. jul 2023, kl. 19:37Minner meg om en Maxus Euniq6, men med en forferdelig grill, og bakre sidevinduer trukket helt bakover.
Den er nok i en større klasse som Mifa9 https://www.finn.no/299270840
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

hELgenen

Sitat fra: Daniel_0007 på fre 14. jul 2023, kl. 18:41Neste voyah blir trolig en people carrier som amerikanerne kaller, mpv.

https://www.elbil24.no/nyheter/drommebilen-kommer-i-ar/79729224

Den ligner helt klart en likbil.........
Mulig man skal ta det som en omen..........

Jeg ville ikke valgt et Kina merke som ikke har ordentlig fotfeste i EU.

RJK

Sitat fra: Moas på fre 14. jul 2023, kl. 19:41
Sitat fra: RJK på fre 14. jul 2023, kl. 19:37Minner meg om en Maxus Euniq6, men med en forferdelig grill, og bakre sidevinduer trukket helt bakover.
Den er nok i en større klasse som Mifa9 https://www.finn.no/299270840
Mulig, men det ser man ikke like lett bare basert på bilen, uten noe som indikerer størrelsen.

Men når man ser bildene, så ser jeg helt klart mer likhet der. Men ser jo at de har endel "features" på utseende som går igjen i begge Maxus'ene.
Bosted Oslo

Trekkoppbil

Er det noe å trakte etter, å bruke så mye penger på en kinabil av et ukjennt merke?
Det er vel mange andre biler man kunne fått får den summen.
Det er omtrent like mye som vi gav for en ny indisk bil, av typen 2021 i-pace.

RJK

Sitat fra: Trekkoppbil på man 17. jul 2023, kl. 14:57Er det noe å trakte etter, å bruke så mye penger på en kinabil av et ukjennt merke?
Er vel ikke mange konkurrenter til denne, som i tillegg til å kunne, tilsynelatende, frakte opp til 7 voksne, også kan frakte endel i bagasjerommet. Og dette i tillegg til å kunne kjøre ganske langt mellom påfyllingene.

Man kan selvsagt, om man har råd, flekke til med en TMX som starter på 1,04 mill. Eller man kan bruke omtrent samme sum som denne bilen på en varebilbasert bil som Opel Zafira-e Life eller søknene fra andre Stellantis-merker + Toyota. Dog, med nesten halvparten av rekkevidden i praksis.

Eller man kan flekke til med omtrent millionen i en MB EQV, også med nesten halve rekkevidden. Og i en litt mindre premium utgave, MB e-Vito som har ca samme rekkevidden, og priser nærmere Stellantisbilene.

Andre biler kan du enten frakte like mange, men da mangle bagasjeplass til disse. Eller stoppe på 5 personer, og da ha anstendig plass igjen. Eller man kan gå for det samme, men uten nyttelast til å utnytte alle seter eller plassen ellers, i en Maxus Euniq6 til nær halve prisen (under 400 K nå).

Selv ikke andre kinabiler ser ut til å gi deg alle tre deler i en bil. Altså god plass til folk, god plass til bagasje for disse, og god rekkevidde.
Bosted Oslo

Daniel_0007

Sitat fra: RJK på man 17. jul 2023, kl. 17:16
Sitat fra: Trekkoppbil på man 17. jul 2023, kl. 14:57Er det noe å trakte etter, å bruke så mye penger på en kinabil av et ukjennt merke?
Er vel ikke mange konkurrenter til denne, som i tillegg til å kunne, tilsynelatende, frakte opp til 7 voksne, også kan frakte endel i bagasjerommet. Og dette i tillegg til å kunne kjøre ganske langt mellom påfyllingene.

Man kan selvsagt, om man har råd, flekke til med en TMX som starter på 1,04 mill. Eller man kan bruke omtrent samme sum som denne bilen på en varebilbasert bil som Opel Zafira-e Life eller søknene fra andre Stellantis-merker + Toyota. Dog, med nesten halvparten av rekkevidden i praksis.

Eller man kan flekke til med omtrent millionen i en MB EQV, også med nesten halve rekkevidden. Og i en litt mindre premium utgave, MB e-Vito som har ca samme rekkevidden, og priser nærmere Stellantisbilene.

Andre biler kan du enten frakte like mange, men da mangle bagasjeplass til disse. Eller stoppe på 5 personer, og da ha anstendig plass igjen. Eller man kan gå for det samme, men uten nyttelast til å utnytte alle seter eller plassen ellers, i en Maxus Euniq6 til nær halve prisen (under 400 K nå).

Selv ikke andre kinabiler ser ut til å gi deg alle tre deler i en bil. Altså god plass til folk, god plass til bagasje for disse, og god rekkevidde.

Buzz med 7 seter blir nok i samme pris klasse som voyah vil jeg tru men igjen ikke like eksklusiv innvendig.
Skoda Enyaq 85 Sportline 2026
Model 3 2019 LR Rwd Solgt

RJK

Sitat fra: Daniel_0007 på ons 19. jul 2023, kl. 00:38
Sitat fra: RJK på man 17. jul 2023, kl. 17:16

Man kan selvsagt, om man har råd, flekke til med en TMX som starter på 1,04 mill. Eller man kan bruke omtrent samme sum som denne bilen på en varebilbasert bil som Opel Zafira-e Life eller søknene fra andre Stellantis-merker + Toyota. Dog, med nesten halvparten av rekkevidden i praksis.

Buzz med 7 seter blir nok i samme pris klasse som voyah vil jeg tru men igjen ikke like eksklusiv innvendig.
Dagens versjon starter på ca 600 K nå, lengre versjon med 7 seter, tipper jeg fort blir minst 750 K før andre tillegg og tilpasninger kommer. Enda mer for 4WD-versjonen. Så ihvertfall i samme prisområde.

ID. Buzz er vel noe større, og mer varebilpreg over, så her blir det praktikalitet og rykte som vil avgjøre. Tipper flere lander på ID. Buzz fordi den er større og VW. Og fordi Buzz fremstår som kul, mens denne virker klumpete og fæl til sammenligning.

Tror de bør satse på å bli endel billigere enn ID. Buzz 7-seter, om de skal vinne frem hos tilstrekkelig mange.
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

Sitat fra: RJK på ons 19. jul 2023, kl. 00:54ID. Buzz er vel noe større, og mer varebilpreg over, så her blir det praktikalitet og rykte som vil avgjøre. Tipper flere lander på ID. Buzz fordi den er større og VW. Og fordi Buzz fremstår som kul, mens denne virker klumpete og fæl til sammenligning.

Jeg hadde hvertfall for min del kjøpt  ID. Buzz 7-seter, alle 7 dager i uka  ;D fremfor en kinabil man ikke er helt sikker på om det er reservedeler til om feks 5 år fra nå. Alt kan skje ifm det poltiske makrobildet i fremtiden og det vil også da påvirke kinabilenes suksess utenfor kina.
Ikke det at jeg tror det skal skje noe alvorlig galt...men når jeg skal bruke mine egne penger liker jeg å kjøre safe.... Og VW tror jeg det vil være lettere å selge i bruktmarkedet også dersom det skulle skje noe negativt i det politiske makrobildet.....Men jeg bare gjetter jeg da...

Men å lease en kinabil det er nok enklere....for de som driver med slikt...

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA