Voyah - Noen som har tatt steget helt ut?

Startet av kimhaak, tor 13. jul 2023, kl. 11:12

« forrige - neste »

Moas

Jeg tror ikke man, generelt, trenger å være sååå skeptisk til Kinabiler, men bruke sunn fornuft. Maxus og Byd, som er store i Kina, bør være relativt safe.
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

RJK

Sitat fra: Electric cars in Norway på ons 19. jul 2023, kl. 08:34
Sitat fra: RJK på ons 19. jul 2023, kl. 00:54ID. Buzz er vel noe større, og mer varebilpreg over, så her blir det praktikalitet og rykte som vil avgjøre. Tipper flere lander på ID. Buzz fordi den er større og VW. Og fordi Buzz fremstår som kul, mens denne virker klumpete og fæl til sammenligning.

Jeg hadde hvertfall for min del kjøpt  ID. Buzz 7-seter, alle 7 dager i uka  ;D fremfor en kinabil man ikke er helt sikker på om det er reservedeler til om feks 5 år fra nå. Alt kan skje ifm det poltiske makrobildet i fremtiden og det vil også da påvirke kinabilenes suksess utenfor kina.
Ikke det at jeg tror det skal skje noe alvorlig galt...men når jeg skal bruke mine egne penger liker jeg å kjøre safe.... Og VW tror jeg det vil være lettere å selge i bruktmarkedet også dersom det skulle skje noe negativt i det politiske makrobildet.....Men jeg bare gjetter jeg da...

Men å lease en kinabil det er nok enklere....for de som driver med slikt...
Hadde nok måtte få den betydelig billigere om jeg i det hele tatt hadde vurdert den seriøst. Mye pga av politikk. Men som sagt, hadde den fremstått som røverkjøp mot konkurrentene, kan det hende jeg hadde latt meg lure.

Jeg har mindre tro på at de kvalitetsmessig er dårligere, men det blir som regel mye unødvendig pling og plong fra bilene, så den oppfattes som masende og derved irriterende i lengden. Og så er det noe felles med at SW fort er bygget med mindre fokus på brukervennlighet og at skjermer fort er mindre responsiv.

Men her er sikkert og stor forskjell innad blant disse, hvor prisen fort reflekterer hvor mye de har anstrengt seg for å gi god brukeropplevelse. Ikke at det ikke er merkbart og i europeiske merker og modeller, men føler de billigste europeiske likevel er godt bedre.

PÅ den annen side, jeg er og betydelig skeptisk til VW, virker som det blir mye og dyre feil når garantien bortfaller (f.eks. e-Golf og sensorfeilene), så helst hadde jeg sett at noen som jeg selv føler gir bedre kvalitet, hadde kommet med en attraktiv konkurrent. Kan selvsagt være "nybegynner-feil" som de retter opp i med mer erfaring om det el-bil-spesifikke, men spesielt SW-messig virker de å ha langt igjen.

Stellantis-variantene er jo den billigste ombyggingen, der man får lite fordeler med hva man kunne gjort om de var på egen BEV-plattform. Selv om jeg ser at mye av rekkeviddeforskjellen på ID. Buzz nok kommer av at den er mer avrundet i formen (mindre "vegg-form"), noe som og krymper arealet med luft den skal trenge gjennom, selv om den på på det høyeste og bredeste er jevnstor i forhold til bilene fra Stellantis+Toyota. Forventer at Stellantis snart kommer med modeller som faktisk kan konkurrere bl.a. på rekkevidde.

Det sagt, disse er dessverre godt over hva jeg har å bruke på bil, så det er jo mer litt fantasering over det for min del. Ev. med et snev av håp om at slike biler tåler tidens tann, og blir betydelig billigere som bruktbil.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

BubbaJoFet

Nå er vel buzz i lang utgave 4.94 meter og Voyah Dreamer 5.3 meter, så størrelsen teller i kineserens favør. 40 cm er en del og 30 av de er akselavstand.

Electric cars in Norway

Sitat fra: BubbaJoFet på ons 19. jul 2023, kl. 15:36Nå er vel buzz i lang utgave 4.94 meter og Voyah Dreamer 5.3 meter, så størrelsen teller i kineserens favør. 40 cm er en del og 30 av de er akselavstand. 
Ja ser den Bubba. voyah er lengst....Men det må også være eneste som trekker i Kina bilen sin retning for min del. VW er et mer safe valg slik jeg ser det. Man vet hva man får også i forhold til support når man velger fra VW

RJK

Sitat fra: Electric cars in Norway på ons 19. jul 2023, kl. 16:29
Sitat fra: BubbaJoFet på ons 19. jul 2023, kl. 15:36Nå er vel buzz i lang utgave 4.94 meter og Voyah Dreamer 5.3 meter, så størrelsen teller i kineserens favør. 40 cm er en del og 30 av de er akselavstand.
Ja ser den Bubba. voyah er lengst....Men det må også være eneste som trekker i Kina bilen sin retning for min del. VW er et mer safe valg slik jeg ser det. Man vet hva man får også i forhold til support når man velger fra VW
Ser ihvertfall ut som det sløses veldig med plass, og den ikke er i nærheten så praktisk. Så her kommer det veldig an på om man verdsetter at de 2 i kapteinstolene skal få sitte som ett par keisere, eller man verdsetter plassen bake mer.

Men må sies at det var betydelig mer "personbil-følelse" i denne Dreamer enn i en ID. Buzz. Så om det trumfer, så er nok dette mer bilen å velge. Den kommer ikke som 8-seter, som jeg trodde.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

elektro

Det er registrert 7 stk. Voyah Free i Norge hittil i år. Merket er ferdig, med mindre de setter ned prisen drastisk eller finner på noe sprell.

Xpeng G9 virker som et langt bedre kjøp. Men også her står du uten en norsk forhandler/importør i ryggen, i motsetning til f.eks. BYD. Problemet med Tang er at det finnes en facelift som tilsynelatende aldri kommer fordi de skal selge ut den gamle.

Gå for Model Y, GTX eller ENYAQ sier jeg. Ev. en brukt e-tron, iX eller EQC.
2024 Polestar 3 Dual Motor | 2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

BubbaJoFet

Er brukte godt utstyrte ID4 GTX, som er såvidt kjørt for under 500k, på finn nå, mangler bare HUD fra hva jeg kan se. Bare sjekk om en trives med trommelbrems og bremsefølelsen.

Skulle nesten ønske en selv var i markedet for å kjøpe ny bil som 2023 har vært så langt, kan vel umulig vare. Vil tro mange biler forsvinner ut av landet om prisene fortsetter nedover.

Selv hadde det stått mellom MYP og iX40, men innen jeg er kvitt NIOen så er vel kjøp uaktuelt, blir nok abonnement neste gang.

edyrli

Modell Y eller ID.4 hadde jeg muligens sett på om jeg ikke hadde behov for 7(6) seter. Det er mye gode priser for tiden.
Men dersom man må ha 7 seter er vel Tang fortsatt den bilen som gir mest for pengene.

Vaduz

Sitat fra: BubbaJoFet på tir 01. aug 2023, kl. 15:43Er brukte godt utstyrte ID4 GTX, som er såvidt kjørt for under 500k, på finn nå, mangler bare HUD fra hva jeg kan se. Bare sjekk om en trives med trommelbrems og bremsefølelsen.

Skulle nesten ønske en selv var i markedet for å kjøpe ny bil som 2023 har vært så langt, kan vel umulig vare. Vil tro mange biler forsvinner ut av landet om prisene fortsetter nedover.

Selv hadde det stått mellom MYP og iX40, men innen jeg er kvitt NIOen så er vel kjøp uaktuelt, blir nok abonnement neste gang.

Hvorfor vil du kvitte deg med nio? Trodde du var veldig fornøyd?

BubbaJoFet

Sitat fra: Vaduz på tir 01. aug 2023, kl. 20:01
Sitat fra: BubbaJoFet på tir 01. aug 2023, kl. 15:43Er brukte godt utstyrte ID4 GTX, som er såvidt kjørt for under 500k, på finn nå, mangler bare HUD fra hva jeg kan se. Bare sjekk om en trives med trommelbrems og bremsefølelsen.

Hvorfor vil du kvitte deg med nio? Trodde du var veldig fornøyd?

Det kan du si, bilen har noen fundamentale mangler som ikke blir utbedret, viskere som fryser fast ved forvarming om vinteren og slushes ned i lett snøvær, samt intens dugging om vinteren som kan være farlig. Sistnevnte gjør at en må kjøre med avdugging på stort sett hele tiden ved langtur, da går VP på maks styrke noe som øker forbruk betraktelig og en blir sliten av viftelyden.

Det ble akkurat åpnet en femte batteribytte stasjon i Norge, vi skulle ha 20 innen utgangen av 2022. En kan ikke skifte batteristørrelse enda.

NIO introduserte nye regler for batteribytte nå i sommer, alt hengermontert tilbehør må fjernes (sykkelstativ og bagasjeboks mm) og taklast kan ikke overstige 50 cm i høyde.

NIO lar ei heller oss norske eiere få oppgradere HW til Alder(siste tilgjengelig pakke) som kinesiske 1 gen ES8 eiere kan.

Og ironisk nok, batteripakkene fryser fast i norsk vinter. Som mange påstod i sin tid at kom til å skje, snø og slaps fryser fast boltene.

Men bilen er kjempegod å kjøre. Totalpakken er langt unna det som var forespeilet og NIO vil nok bruke mye tid fremover i forskjellige forbruker og rettsinstanser.

Vaduz

BubbaJoFet

Veldig synd egentlig, hadde den norske organisasjonen vært kompetent kunne mye av dette vært håndtert.

F.eks. så er den auto rygge funksjonen inn i batteribytte stasjonen avhengig av at markeringene på asfalten utenfor er synlige. Uten det vil ikke parkeringen kunne starte og en får kun rygge inn manuelt om operatøren overstyrer stasjonen. Måking av snø er ikke godt nok, så noen må børste av foran stasjonen etter at det er måkt. Ingen tenkte på at asfalten foran burde være oppvarmet. Stasjonene er ubemannet, så nå må Nio sende folk med kost ut til stasjonene ved snøfall. En kompetent organisasjon ville ha forutsett dette.

Hrc

I tillegg avslutter Nio løsningen med 200kwh lading inkludert i batterileien for biler kjøpt etter 1.nov. Spennende å følge annenhåndsverdien på brukte Nio fremover. Synd at de har rota det til for seg selv på flere fronter, for det er virkelig gode biler.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA