Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

2023.26.X - siste: 2023.26.9

Startet av geirci2, søndag 02. juli 2023, klokken 09:46

« forrige - neste »

Lucaria

#75
Jeg kjørte 14 timer Oslo - Linköping - Oslo under sjøene (og ene gangen via Göteborg) i helgen. Det størtregnet hele veien tillbake og jeg kunne kjøre autopilot hele tiden. Det var 2-3 tillfeller med MEGET milde inbremsninger og usikker styring, men med den utrulig dårlige sikten så såg jeg knappt selv veien, men bilen kjøre godt på og hold seg innenfor stripene hele turen.

Fartsgrensene på 70/80 var korrekte (kan ikke overstyres - noe som igrunn er bra da det er fartskameror på disse strekkningene), og når det er 110 eller 120 så kan man justere farten noe over.

Viskerne var stort sett bra, foruten fortsatt noe trege med å starte visking etter tunnel, det rekker å bli så dårlig sikt at man ikke ser for de starter hvis det regner mye, men dette betyr igentlig kun 1-trykk 1-gang for å fikse så jeg klager ikke, sålenge man vet om det og er beredd.

Hvorfor den valgte å kjøre under Vänern/Vättern vet jeg ikke, men jeg antar det er noe med superladere, som var litt vanskelig å se fra starten i Oslo, men den kjenner kanske bedre till de i Göteborg og Jönköping en den i Karlstad? Den andre hypotesen er at det er noe bedre veier, men det er rart fordi det tar lenger tid alikevel.

En siste ting er at jeg prøve før hjemveien å lage en rute i google maps og så sende til bilen, men det stod bare "feil" og jeg fikk det ikke til. Prøvde dele internett med bilen så vi var på "samme nett" i tillfelle det var noe med att jeg var i utlandet, men det hjalp ikke.

Mobileum

Google Maps sender bare ruter til enheter med Google Maps, hvilket Tesla ikke er.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

Lucaria

Ok men jag har ju gjort det en gång før. Mener det var her jeg fikk tipset.

Mobileum

Hmm. Man kan sende destinasjon, men ikke rute.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

Lucaria

Aha da var det det som var feilen. Så da må jeg lage og sende rute, og så legge til supercharger inne i bilen.

Handyman

#80
Sitat fra: Lucaria på søndag 27. august 2023, klokken 13:27Aha da var det det som var feilen. Så da må jeg lage og sende rute, og så legge til supercharger inne i bilen.
Nei, du kan kun sende en lokasjon (destinasjon) til bilen. Deretter må du planlegge hele ruten i bilen.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Lucaria

Ja det var det jeg menede. Såg det selv. Litt svensk/norsk problemer her bare.  ;)

kodax

Du kan også legge inn destinasjon i Tesla-appen på telefonen, og den legger da til ladere. Dette kan du så sende til bilen. (Men du kan ikke lage egen rute/legge til stopp.)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

turfsurf

Fikk 26.7 omtrent når den kom, men 26.8 lot vente på seg. Så i går gikk jeg inn på "sjekk oppdateringer", og for første gang så kom den tilbake med "oppdatering tilgjengelig". Men nå er det vel 26.10 som gjelder.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Lucaria

Sitat fra: kodax på mandag 28. august 2023, klokken 23:15Du kan også legge inn destinasjon i Tesla-appen på telefonen, og den legger da til ladere. Dette kan du så sende til bilen. (Men du kan ikke lage egen rute/legge til stopp.)

Å wow. Litt flaut men etter å ha hatt den Volvo appen så tok jeg for gitt at det kun var bilens plasering her. Takk for dette!

Ok jeg tester og den hade faktisk valgt lader nerme Karlstad og veien over sjøene slik jeg egentlig ville. Dette er fint å vite til neste langtur.

Eneste positive med min rare rute jeg fikk var at jeg fikk harry-handle på vei hjem i Strømstad isteden for Tøcksfors. Selv etter det ble Willys i Strømstad så finner jeg det kosligre.

Mobileum

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 29. august 2023, klokken 06:14Fikk 26.7 omtrent når den kom, men 26.8 lot vente på seg. Så i går gikk jeg inn på "sjekk oppdateringer", og for første gang så kom den tilbake med "oppdatering tilgjengelig". Men nå er det vel 26.10 som gjelder.
Tror ikke 26.10 kommer (med det første) til Europa. Ingen på Teslafi hittil iallfall. 26.8 fikk jeg 16 august. Både 26.10, og nå også 26.11 er merket slik: Full Self Driving Beta Version 11.4.4.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

kodax

Sitat fra: Lucaria på tirsdag 29. august 2023, klokken 11:40
Sitat fra: kodax på mandag 28. august 2023, klokken 23:15Du kan også legge inn destinasjon i Tesla-appen på telefonen, og den legger da til ladere. Dette kan du så sende til bilen. (Men du kan ikke lage egen rute/legge til stopp.)

Å wow. Litt flaut men etter å ha hatt den Volvo appen så tok jeg for gitt at det kun var bilens plasering her. Takk for dette!

Ok jeg tester og den hade faktisk valgt lader nerme Karlstad og veien over sjøene slik jeg egentlig ville. Dette er fint å vite til neste langtur.

Eneste positive med min rare rute jeg fikk var at jeg fikk harry-handle på vei hjem i Strømstad isteden for Tøcksfors. Selv etter det ble Willys i Strømstad så finner jeg det kosligre.
Det er ikke lenge siden den funksjonen kom i Tesla-appen, så ingenting å skamme seg for :D
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

geear

Andre som opplever helt vill dingdonging i bilen (fra p-systemet høres det ut som) under køkjøring på AP for tiden? Kan aldri huske at den har holdt på slik før. Uten hindringer på sidene og helt ok avstand til biler både foran og bak...

Radial

Sitat fra: geear på onsdag 30. august 2023, klokken 19:03Andre som opplever helt vill dingdonging i bilen (fra p-systemet høres det ut som) under køkjøring på AP for tiden? Kan aldri huske at den har holdt på slik før. Uten hindringer på sidene og helt ok avstand til biler både foran og bak...

Jepp, bilen tror jeg kjører på noe men bilen forran er laaangt unna (2-3 meter).
Men dette er Vision only bilen, ikke sjekka bilen med sensorer.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

geear


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA