Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Navigasjonsdatabase EU-2023.20

Startet av sjokomelk, fredag 07. juli 2023, klokken 07:03

« forrige - neste »

Mobileum

#15
Fartsgrenser er nærmest dynamisk. Det som virker den ene dagen, kan være feil dagen etter. Det har jeg opplevd flere ganger. Kommunikasjon med Teslas servere er i drift 24/7, og hva opp-og nedlastinger utenom firmware inneholder vet vel ingen.

Kl. 1103 idag ble det lastet ned 3,36gb (opplastet 0,38gb) til/fra min bil.

(Hittil i juli er det lastet ned 7,16gb. inkl. én firmware)
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.2.7

Handyman

Sitat fra: turfsurf på søndag 16. juli 2023, klokken 14:46
Sitat fra: Handyman på søndag 09. juli 2023, klokken 21:49
Sitat fra: Mobileum på søndag 09. juli 2023, klokken 09:29Det har min gjort i flere år, men det er veldig inkonsekvent.
Samme her, har lest gule skilt i flere år. Både visualisering og regulering av fart.
Hm, tror dette er lokasjonsbasert på noe hvis. Det virket helt supert i nord hvor vi var på ferie. Nå når vi har kommet tilbake virker det ikke i det hele tatt. Kan jo ha noe med at veiene er dobbelt så breie her, sånn at skiltene rett og slett står for langt unna. Merkelige greier...
Mine erfaringer ang dette er Agder og Vestfold og Telemark. Har ikke testet i nord.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

turfsurf

Sitat fra: Handyman på søndag 16. juli 2023, klokken 15:42Mine erfaringer ang dette er Agder og Vestfold og Telemark. Har ikke testet i nord.
Bor i Vestfold selv, men kjører mye opp riksvei 7 til Gol hvor det aldri har virket. Heller ikke når vi kom over grensen ved Magnor her om dagen. Vanskelig å skjønne sammenhengen...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Handyman

Sitat fra: turfsurf på søndag 16. juli 2023, klokken 16:09
Sitat fra: Handyman på søndag 16. juli 2023, klokken 15:42Mine erfaringer ang dette er Agder og Vestfold og Telemark. Har ikke testet i nord.
Bor i Vestfold selv, men kjører mye opp riksvei 7 til Gol hvor det aldri har virket. Heller ikke når vi kom over grensen ved Magnor her om dagen. Vanskelig å skjønne sammenhengen...
På vei hjem fra hytta i dag oppdaget jeg at den nå ikke regulerer ned farten for skilt som har underskilt "150 m". Det er et fremskritt, da den tidligere ikke tok hensyn til underskiltet og regulerte ned farten 150 m for tidlig. Alt med gule skilt.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Mobileum

Da fikk jeg nettopp EU-2023.20-14615. 8.2 gb.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.2.7

OlaM

Fikk den i dag jeg og. Skal kjøre Bergen - Voss i morgen som har mange strekk med 80 der bilen viser 70. Spent på om det er skjerpings.
'21 3LR

Mobileum

Det eneste jeg har funnet er at vår privatvei på 450 meter er endret fra 80 til 50 km/t. (Maks hastighet anbefalt er vel ca. 25 km/t.)
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.2.7

stefse

Kjørte nylig over 3 mil med gasspedalen innpresset på 90 sone motorvei i Latvia, da bilen mente det var 30 sone. Da jeg kjørte tilbake dagen etter mente den at det var 70 sone.  ;D
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Handyman

På motorvei skal man kunne overstyre hastigheten. Tyder på veldig feil info i databasen.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

OlaM

Sitat fra: OlaM på torsdag 27. juli 2023, klokken 22:22Fikk den i dag jeg og. Skal kjøre Bergen - Voss i morgen som har mange strekk med 80 der bilen viser 70. Spent på om det er skjerpings.

Helt likt som før.  :-1:
'21 3LR

hamkeng

Sitat fra: hamkeng på lørdag 08. juli 2023, klokken 14:19Har nettopp oppdatert firmware i min Model YP til 2023.20.7.
Dessverre ble ikke kartdatabasen oppdatert samtidig.

Hadde håpet å få dette oppdatert nå før ferien. 

Frustrerende at navigasjonen ikke tar hensyn til nyere veier, selv om disse er med på kartet.

Nå har jeg endelig fått Navigasjonsdatabase EU-2023.20, og nå er ihvertfall den nye Os-tunnelen i Bergen med i navigasjonsberegningen. Fikk heller ingen feil på navigasjonen mellom Gardermoen og Hønefoss for noen dager siden, (slik som tidligere). Regner da med at alle de andre nye veiene også vil virke?

Ser der fremdeles er litt rot med fartsgrenser enkelte strekninger.
Tesla Model YP 2023
Tesla Model 3LR 2021
Solgt - Citroen ë-C4 Shine
Peugeot e208 GT
Solgt - Leaf Tekna 2014
Solgt - Peugeot iOn 2014 til kona

eisa01

Navigerte hjem i dag i Oslo sentrum, og det var rimelig begredelig på nyeste 2023.20 kart. Teslaen ville kjøre ned Thorvald Meyersgate, rett igjennom "motorvogn forbudt".

Dette er skilting som er 3+ år gammel, og i Statens Vegvesen sin kartdatabase. Google og Here Maps feiler også her, Apple og OpenStreetMap er de eneste som har det riktig. (Vet ikke hvordan det er med den andre globale aktøren TomTom, men de skal gå over til OpenStreetMap for veidata)

Eier ikke bil selv så kan ikke reklamere, men dette blir nok ikke bedre før noen gjør det :)

Hjortefot

Sitat fra: eisa01 på søndag 27. august 2023, klokken 13:45Eier ikke bil selv så kan ikke reklamere, men dette blir nok ikke bedre før noen gjør det :)
Går ut ifra at tusenvis har reklamert, så vi er neppe i situasjonen "før noen gjør det". :D

Ellers tyder mine eksperimenter på min private foliehatt-teori at teslaer leser alle fartsgrenseskilt helt fint, men når du kjører på en vanlig vei tar de kun hensyn til skilt som står der de forventer at det skal stå et skilt. Bruker du passe mengder svart tape på et offentlig 30-skilt der det står i et boligområde, så viser det 80 i bilen. Kjører du forbi et trøndersk veiarbeidsområde ignorerer den alle gule skilt helt glatt, men fargen er ikke et problem andre steder. Kjører du bak en buss med et 70-skilt på rumpa, blir det også ignorert.

Så ellers med skrekkblandet fryd på Elon i FSD V12 på fredag, der bilen bare hadde maksfart på 85 MPH hele veien, men fulgte trafikken i en helt udramatisk og fornuftig fart rundt i Silicon Valley-området.
Model 3 LR - 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA