Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Påstand: Autopilot fra 2015 var bedre enn Autopilot i 2023

Startet av Torpedo Ted, tirsdag 01. august 2023, klokken 16:13

« forrige - neste »

Klykken

Greit nok med den lille biten av bilen, men når infotainment bruker 15-30sekunder på å starte opp, navigering inne i skjermen er helt forjævlig vanskelig og lite responsivt, funksjoner som "hold klima påslått" er umulig å finne, navigering er krisedårlig og vanskelig å bruke etc. Appen er også begredelig og feiler på det aller meste. Den kobler også ut all assistanse ofte og sier "dårlig sikt" eller noe slikt titt og ofte.

Nå gjelder dette en ID.3 First som vi har på jobb, så mulig ID4 og de andre er bedre, men fy faen så begredelig dårlig det meste er i den bilen når man vet hvordan Tesla har løst de samme greiene. Grei rekkevidde da.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Øyvind.h

#31
Må være en eldre sw på den bilen, for nesten alt det der er fraværende på bilene nå i hvert fall :) eksempelvis får en jo "hold klima på" knapp midt på skjermen når en parkerer.
Men er vel så mye komfort, utstyr, støydemping, lys, vintersikre løsninger, trygt førermiljø+++ som bør vippe kjøper i retning av id4. Travel assist er en myk og behagelig støtte som gjør få feil og tillater samhandling. Men det oppleves annerledes enn autopiloten i Tesla, som er mer av/på.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Contango

Jeg leide en GTX i sommer. Synes virkelig ikke den var så mye mer komfortabel eller stille enn MY, men mulig jeg er for indoktrinert. Prøvde ikke AP, for jeg syntes hele logikken i bilen var en oppoverbakke å lære seg.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Øyvind.h

Støydempingen er en del bedre, men opplevd forskjell vil nok variere ift kjøreforhold. På siste id4 tok jeg nå med doble sidevinduer og da ble det også bedre demping i tunneler. Y er ikke på samme nivå. Men når dett gjelder komfort er det for min del vel så viktig at ujevnheter i veien dempes godt. Fartshumper, asfaltkanter etc er sånt som irriterer meg når bilen tar dem hardt/ukomfortabelt. Og der er det ganske stor forskjell.

Travel assist er lett å bruke når du kjenner knappene, men spaken i Model S og X var mer intuitiv.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

daktari

Sitat fra: Contango på mandag 04. september 2023, klokken 23:26Jeg leide en GTX i sommer. Synes virkelig ikke den var så mye mer komfortabel eller stille enn MY, men mulig jeg er for indoktrinert. Prøvde ikke AP, for jeg syntes hele logikken i bilen var en oppoverbakke å lære seg.
Man trykker på én knapp på rattet.
Infotainment har litt brukerterskel, men når man kan det går det lett.
Personlig måtte jeg få hjelp av Tesla folk for å åpne hanskerommet på 3ern jeg hadde i 2021. Fant ikke knappen.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Contango

Sitat fra: daktari på tirsdag 05. september 2023, klokken 08:17Personlig måtte jeg få hjelp av Tesla folk for å åpne hanskerommet på 3ern jeg hadde i 2021. Fant ikke knappen.
Sant nok. Hver bil, sine finurligheter. Jeg likte veldig godt Polestar's skjermløsning men har ingen mening om AP på de bilene.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

THE

Sitat fra: Contango på tirsdag 05. september 2023, klokken 10:29
Sitat fra: daktari på tirsdag 05. september 2023, klokken 08:17Personlig måtte jeg få hjelp av Tesla folk for å åpne hanskerommet på 3ern jeg hadde i 2021. Fant ikke knappen.
Sant nok. Hver bil, sine finurligheter. Jeg likte veldig godt Polestar's skjermløsning men har ingen mening om AP på de bilene.
Polestar sin AP har jeg prøvd for et par år siden, og selv om jeg kjører Polestar av og til har jeg ikke prøvd det senere. Ping pong av en annen verden. Over i motsatt kjørefelt i relativt slake svinger som min gamle TMX kjørte perfekt i 80+ km/t på AP, og generelt en ubehagelig kjørestil som hadde gjort meg bilsyk over lengre strekning. Viktig å være klar over at dette var på en av de første SW-versjoner til Polestar, så mye kan ha blitt bedre etter det. For min del var opplevelsen den første gangen dårlig at jeg ikke har hatt mot til å prøve igjen. I tillegg er PS2 en fin bil å kjøre med veldig bra kjøreegenskaper, så det gjør meg ikke så mye at jeg må kjøre manuelt heller.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA