TMY bremseservice

Startet av Stjerneglis, ons 21. jun 2023, kl. 08:43

« forrige - neste »

Stjerneglis

Jeg lagde igår kveld en request i Tesla-appen på bremseservice på Rud for min snart 2 år gamle TMY med 20000 km. Overraskelsen var stor da jeg fikk time 7:30 i dag morges. Møtte opp med bilen og fikk medlding om kontaktløs service osv. men gikk likevel inn og spurte om det var mulig å vente mens jobben ble gjort. Fikk først høre at det ikke var mulig. Da kundekontakten sjekket serviceordren nærmere fikk jeg beskjed om at bremseservice ikke er nødvendig på bilen min og jeg skulle heller vente med dette til vinteren og heller bruke pengene på ferien... Videre kunne jeg også bruke 3.parts verksteder på jobber som dette. Ble litt overrasket siden det er jo greitt å få renset og smurt opp uansett om det var vinter eller sommer. Jeg velger å se positivt på dette siden verkstedet ikke er ute etter jobben selv om de virker å ha grei kapasitet i disse dager.
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric - solgt
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt

Marzo

Var det noen som så på bilen?

Stjerneglis

Sitat fra: Marzo på ons 21. jun 2023, kl. 11:17Var det noen som så på bilen?

Han var med ut for sjekke at servicemocdus var fjernet. Så ikke noe mer enn det. Har dog strøkne bremseskiver uten rust fortsatt, visuelt.

Radial

Bør gjøres etter vinterens herjinger årlig dette.
Kombinasjonen aluminium og stål+ veisalt betyr korrosjon om det ikke rengjøres jevnlig.

Måtte smøre opp glidepinnene bak med silikon fett på første runde, de satt fast selv om det var fett på de.
Fungert fint siden.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Stjerneglis

Kan godt hende at Tesla Rud ikke er interessert i flere jobber i disse tider rett før fellesferien begynner for å få ryddet opp i jobblista... Men rart at jeg fikk timeavtale rett over natta da.

Hadde jeg satt igjen bilen og dratt så hadde de muligens utført jobben  ::)

Klykken

Smøring av glidepinner er like greit å få utført hos tredjepart, eller gjøre selv. Få det dokumentert også, i fall det blir noe tull med bremsene og de avfeier deg pga "manglende" service. Det er visstnok ikke særlig vanskelig sies det, men aldri gjort det selv.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Radial

Smøringen av bremser er helt OK jobb, men det tar litt tid å gjøre det skikkelig.
Bruker derfor 2-3 timer på hjulskiftet, siden jeg bytter hjul, smører og støvsuger litt grus/sand/sjiit fra ymse hyller og oppsamlingsplasser i hjulbrønnene.
Også må man jo ha riktig utstyr, som kraftpiper med Torx, alu-pasta, silikonfett for glidepinner, bremserens for rengjøring, flatt gulv og lys etc.

Veldig nyttig å gjøre dette selv dersom man er kyndig, for du får en fin status på bilens vitale deler... åpna litt tette drenerningshull i bunnplata bak også, blandt annet 1stk under motoren.
Motoren har trolig stått i vann pga dette tette dreneringshullet.

Blir kupè-filterbytte og trolig bytte av bremsevæske på -21 modellen nå i Augsust...da er den 2 år, men har ikke muligheten for å bytte bremsevæske gjennom software, så mulig jeg må be Tesla ta selve bremsevæske-byttet (man skal kjøre litt ventiler under skiftet).
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

petersv

Har du sjekket service-modus ? Er mye nytt der nå, så kan hende bremsevæsekebytte er en av dem.

Radial

Sitat fra: petersv på tor 22. jun 2023, kl. 17:48Har du sjekket service-modus ? Er mye nytt der nå, så kan hende bremsevæsekebytte er en av dem.

Får ta en ekstra titt.
Bremsekloss-bytte (kjøre tilbake håndbrekk-motor), og feks bremsevæske-bytte/bleeding, burde jo fint kunne utføres av 3'e part/selv, men i dag kan man ikke dette uten "toolbox v3" verktøyet til Tesla... Tror jeg så prisen var 1800$ + en årlig "fee" etc.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Stjerneglis

I går fikk jeg beskjed fra Rud om at Tesla ikke utfører bremseservice framover, og at dette utføres hos 3. part...
Noen som har fått samme beskjed?

Radial

Sitat fra: Radial på tor 22. jun 2023, kl. 21:27
Sitat fra: petersv på tor 22. jun 2023, kl. 17:48Har du sjekket service-modus ? Er mye nytt der nå, så kan hende bremsevæsekebytte er en av dem.

Får ta en ekstra titt.
Bremsekloss-bytte (kjøre tilbake håndbrekk-motor), og feks bremsevæske-bytte/bleeding, burde jo fint kunne utføres av 3'e part/selv, men i dag kan man ikke dette uten "toolbox v3" verktøyet til Tesla... Tror jeg så prisen var 1800$ + en årlig "fee" etc.

Sjekka begge bilene, ingen har funksjoner for å lufte bremsene, mulig man må dypere inn i systemet.
Service mode er visstnok beregnet for mobile service.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

petersv

Performance har vel nippel på Bremboene.

Radial

Sitat fra: petersv på fre 30. jun 2023, kl. 09:31Performance har vel nippel på Bremboene. Hvis det ikke er luftenippel på standard-bremsene, så kan man vel løsne mutter til bremseslangen på kalipper til det pipler og la det renne der til det slutter å boble?

Standard bremsene har også nipler, men Tesla sin prosedyre for å bløde bremser inkluderer at man også skal kjøre abs/esp systemer med ventiler etc når man bløder.

Da må man ha noe som får de riktige Ventilene til å gå, og dette må man pr dd ha Tesla Toolbox 3 til (verksted).

Man kan selvfølgelig gjøre det på gamle måten med å pumpe pedalen etc, men du får ikke bytta ut væsken i abs/esp enhetene på den måten.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Marzo

For vanlig vedlikehold så er det ikke nødvendig å kjøre syklus på ABS enheten.
Det gjøres normalt kun ved bytte/reparasjon av selve pumpen.

Alle bremsekalipere har luftenippel, den er plassert som høyeste punkt i væskekammeret for å unngå luft i systemet.
Det går ikke an å lufte bremser ved å løsne bremseslangen.

gsm2k

Eneste service som egentlig bør gjøres årlig er å banke ut glidepinnene framme, rengjøre hullene med en Dremel med en liten stålbørste, smøre opp og banke pinnene på plass igjen.
Brembo sinn patent med glidepinner er noe h*lvettes møl. Stålpinner som bankes inn i en caliper av aluminium er en oppskrift på trøbbel. Litt fuktintrenging og du har en liten galvanisk celle. Aluminiumoksid tar mye større plass enn alu og plutselig sitter pinnene som sveiset fast  ::)

Bakbremsene har en annen patent og de burde det ikke være nødvendig å ta årlig. 
2019 TM3 LR
2022 TM3 LR
2023 TMY P

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA