TMY bremseservice

Startet av Stjerneglis, ons 21. jun 2023, kl. 08:43

« forrige - neste »

Radial

Sitat fra: gsm2k på tor 27. jul 2023, kl. 11:22Eneste service som egentlig bør gjøres årlig er å banke ut glidepinnene framme, rengjøre hullene med en Dremel med en liten stålbørste, smøre opp og banke pinnene på plass igjen.
Brembo sinn patent med glidepinner er noe h*lvettes møl. Stålpinner som bankes inn i en caliper av aluminium er en oppskrift på trøbbel. Litt fuktintrenging og du har en liten galvanisk celle. Aluminiumoksid tar mye større plass enn alu og plutselig sitter pinnene som sveiset fast  ::)

Bakbremsene har en annen patent og de burde det ikke være nødvendig å ta årlig. 

Var ikke
Sitat fra: gsm2k på tor 27. jul 2023, kl. 11:22Eneste service som egentlig bør gjøres årlig er å banke ut glidepinnene framme, rengjøre hullene med en Dremel med en liten stålbørste, smøre opp og banke pinnene på plass igjen.
Brembo sinn patent med glidepinner er noe h*lvettes møl. Stålpinner som bankes inn i en caliper av aluminium er en oppskrift på trøbbel. Litt fuktintrenging og du har en liten galvanisk celle. Aluminiumoksid tar mye større plass enn alu og plutselig sitter pinnene som sveiset fast  ::)

Bakbremsene har en annen patent og de burde det ikke være nødvendig å ta årlig. 

Egentlig ikke noe vits å ta ut disse pinnene er min erfaring.
Bedre å nappe av hele caliper i sin helhet å børste over, og vaske/rense godt.
Gjerne påføre litt tynt med alupasta på sidene av klossene og kontaktflatene til "skrangleplata"...ellers skriker det ofte fælt😂
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Handyman

Model Y LR har ikke glidepinner. Min TM3 LR hadde det foran
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

gsm2k

SitatEgentlig ikke noe vits å ta ut disse pinnene er min erfaring.

Min erfaring er at de kan sitte noe helt latterlig fast. Og googler man litt er jeg ikke alene om det. Skulle skifte skiver og klosser på min "gamle" TM3LR før EU kontroll. Venstre side tok en time, høyre side tok meg 2 kvelder med banning på grunn av disse pinnene. Og dette er et utrolig vanlig problem alle steder man blander stål og alu og fukt så merkelig at de ikke har kommet opp med et bedre patent.

SitatModel Y LR har ikke glidepinner. Min TM3 LR hadde det foran
Bra Tesla har tatt til vettet på noen modeller. Har slike pinne framme på min TMYP  :(
2019 TM3 LR
2022 TM3 LR
2023 TMY P

Handyman

Sitat fra: Radial på tor 27. jul 2023, kl. 12:11Egentlig ikke noe vits å ta ut disse pinnene er min erfaring.
Det kan bli en dyrekjøpt erfaring når klossene en gang må byttes. På min TM3 satt to av boltene SVÆRT hardt da jeg skulle smøre bremsene etter ca 2 år.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA