NAF Sommertest 2023

Startet av elektro, tirsdag 06. juni 2023, klokken 09:07

« forrige - neste »

SurSnasen

Sitat fra: geear på onsdag 07. juni 2023, klokken 12:57Du oppgir Teslas hjemmeside som kilde for tallene du oppgir her. Kan du ta et skjermbilde og vise hvor de oppgir WLTP på 724 km for Model S og 625 km for Model X?

Beklager, min feil. Ser de svitsjer fra "WLTP" til "rekkeviddeestimat" når man bytter til 19"-felger på S. Ergo stemmer det nok at de bare, for S, har fått testet/kvalifisert med 20".
Men fremdeles misvisende i en slik test, når WLTP er en sånn jungel.

geear

For S er det med 21" og for X med 22". Har ikke sjekket nå, men mener det er samme løsning for lillebrødrene, men med mindre dimensjoner.

I  denne testen slår det positivt ut for Tesla fordi WLTP fremstår realistisk, mens når folk skal kjøpe biler og ser på specs, så kommer Tesla dårligere ut enn konkurrentene som gjerne har oppgitt WLTP ved minste dim.

Om man ikke sertifiserer for flere konfigurasjoner så kunne kravet godt vært å oppgi WLTP ved den verste konfigurasjonen (rekkeviddemessig).

turfsurf

Sitat fra: geear på onsdag 07. juni 2023, klokken 23:33For S er det med 21" og for X med 22". Har ikke sjekket nå, men mener det er samme løsning for lillebrødrene, men med mindre dimensjoner.

Y er WLTP med 20", Y P er WLTP med 21" staggered. 3 er hhv 19" og 20" staggered.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

SurSnasen

Sitat fra: geear på onsdag 07. juni 2023, klokken 23:33Om man ikke sertifiserer for flere konfigurasjoner så kunne kravet godt vært å oppgi WLTP ved den verste konfigurasjonen (rekkeviddemessig).

Enig i den. Dog skal sies at andre produsenter oppgir WLTP som "fra - til". Altså med rekkevidde ved høy hastighet opp til rekkevidde ved lav hastighet. Tesla oppgir bare en av de (som en combined). NAF har valgt for Audi å oppgi WLTP-rekkevidden ved lav hastighet. Altså maks rekkevidde.

Så konklusjonen får være: uansett produsent, WLTP og rekkeviddeanslag er fremdeles forvirrende og misvisende, og med stor grad av usikkerhet. Men fremdeles en viss pekepinn på rekkevidde (en sommersdag).

geear

Kravet er vel å oppgi combined?

Noen oppgir vel også city og highway, eller hva de heter. Og gjerne som en fra-til.

elektro

Sitat fra: daktari på tirsdag 06. juni 2023, klokken 23:53Q8 etron med omtrent samme batteri som EQS suv blir slått, selv om EQS suv er mye større.

Brødboksen ID.buzz med sitt 78 kWh netto batteri bruker mindre enn e-tron!

Hongqi E-HS9 snuser faktisk e-tron i baken og har omtrent samme forbruk selv med are som en gammel Suburban.

Greia er vel at Q8 e-tron på sin aldrende plattform, lansert i 2018, har mye bedre kjøreegenskaper enn EQS SUV i følge de fleste testere. Så kan man velge. :)

Jeg er personlig ganske overrasket over at Q8 e-tron havner på 21,4 kWh/100 km, da jeg selv har 83.000 km. bak rattet i en 2019 modell, og mange ganger har dokumentert langkjøring godt ned på 18-tallet i tilsvarende terreng. Har kjørt RV4/Gudbrandsdalen spesielt mye.

ID Buzz er lettere, har kun bakhjulsdrift og var utstyrt med vesentlig mindre hjul. Den er har vel også som moderne elbiler flest f.eks. AC ECO modus som standard der det ikke sitter passasjerer. I disse hastighetene har dette tydeligvis like mye å si som fasongen.

Forbruksmessig plasserer Q8 e-tron seg midt mellom EQS SUV og HS9, mens du fremstiller det som begge er like langt bak.

Og når du skriver at Q8 e-tron er årets skuffelse, sier vel det mest om ditt forhold til bilen du elsker å hate. ;) Tror de fleste vil si at 529 km. med store hjul og uten å kjenne bilen (eller elbiler generelt? sjåføren er til daglig rallysjåfør), er helt OK.

Med tanke på hvor mye tid og krefter som har blitt lagt ned på å snakke salgsvinneren e-tron ned gjennom årene, var det vel ingen som forventet kjempeeffektivitet? IONIQ 6 derimot..
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Orbit

Sitat fra: SurSnasen på torsdag 08. juni 2023, klokken 07:35
Sitat fra: geear på onsdag 07. juni 2023, klokken 23:33Om man ikke sertifiserer for flere konfigurasjoner så kunne kravet godt vært å oppgi WLTP ved den verste konfigurasjonen (rekkeviddemessig).

Enig i den. Dog skal sies at andre produsenter oppgir WLTP som "fra - til". Altså med rekkevidde ved høy hastighet opp til rekkevidde ved lav hastighet. Tesla oppgir bare en av de (som en combined). NAF har valgt for Audi å oppgi WLTP-rekkevidden ved lav hastighet. Altså maks rekkevidde.

Så konklusjonen får være: uansett produsent, WLTP og rekkeviddeanslag er fremdeles forvirrende og misvisende, og med stor grad av usikkerhet. Men fremdeles en viss pekepinn på rekkevidde (en sommersdag).
Når Audi angir rekkevidde "fra-til", er dette likevel combined. Variasjonen kommer av hvordan bilen er satt opp med hjul og ekstra utstyr - ikke av farten på testen.

WLTP kan underraporteres i markedsføring fra produsentom de ønsker det. Tesla gjør det enkelt for seg selv ved å bruke et tall som er gyldig for alle varianter av modellen (dvs minst effektive oppsett), mens f.eks. Audi regner ut WLTP for hver enkelt bil (du får denne i konfiguratoren), og dette går også inn i registreringsdataene på Vegvesen.no.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

THE

Sitat fra: THE på tirsdag 06. juni 2023, klokken 21:39
Sitat fra: elektro på tirsdag 06. juni 2023, klokken 20:24Igjen, så synes jeg det er litt spennende med den store, relativt rimelige SUV'en G9 som klarer nesten 600 km.
Blir spennende å se ladetesten med G9 også. Den skal ha helt rå hurtigladeegenskaper på papiret. Bare så synd at dette er en kinabil, men det viser jo i det minste at kineserne ikke bare er gode på å kopiere...

Denne bilen imponerer på flere måter, og lading er absolutt en av dem. https://www.tv2.no/broom/bryter-magisk-grense-dette-er-et-skyhoyt-tall/15798774/

Spørs om jeg ikke må vurdere å svelge både noen kameler og prinsipper neste gang jeg skal kjøpe bil. Spent på å se vinteregenskapene på G9, og den endelige SW når den blir levert ut til kunder.

På tross av at det er en kinabil så bør denne ha potensiale til å bli en storselger.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

ToWalkOrDrive

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 07. juni 2023, klokken 09:41
Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 06. juni 2023, klokken 23:25
Sitat fra: THE på tirsdag 06. juni 2023, klokken 21:39Blir spennende å se ladetesten med G9 også. Den skal ha helt rå hurtigladeegenskaper på papiret. Bare så synd at dette er en kinabil, men det viser jo i det minste at kineserne ikke bare er gode på å kopiere...
samt at Kina ikke er vestens venn rent politisk....de støtter Putin.

Derfor ville jeg brukt min forbrukermakt og handlet Nissan...alle 7 dager i uken....

Men men kanskje man ikke alltid må blande politikk og elbil lidenskap?

Men her tar jeg det valget....

Ja, Xpeng G9 har i hvert fall imponert Elbil24. Vet ikke om testeren faktisk har testet laderen, eller om han bare leser Fact Sheet. Men skal visst kunne lade raskt. https://www.elbil24.no/nyheter/xpeng-g9-arets-gedigne-overraskelse/79076616.
Mener at Motor pleier å teste hurtiglading sånn i etterkant av rekkeviddetesten, så vi får gjerne vite mer da.

Har for øvrig en nabo som hadde vært Leaf-eier i mange år som gikk til Ariya....men den hadde han bare noen få måneder før han plutselig kvittet seg med den og kjøpt Tesla Model Y. Aner ikke hvorfor.

Og da var det offisielt. Syyykt rask lading på G9.... Så her har de tydeligvis ikke kopiert noen...siden de er raskest.... spørsmålet er jo hvordan batteriet takler den behandlingen...

https://www.tv2.no/broom/bryter-magisk-grense-dette-er-et-skyhoyt-tall/15798774/
Tesla Model Y                         2021-

Øyvind.h

Imponerende. Snitt på ca 210kW opp til 80%.
Beste snittet jeg hadde med Hyundaien var ca 180kW 5-80%,så her blir Ioniq5/EV6 klart slått på snitteffekt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

RJK

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 08. juni 2023, klokken 15:00Imponerende. Snitt på ca 210kW opp til 80%.
Beste snittet jeg hadde med Hyundaien var ca 180kW 5-80%,så her blir Ioniq5/EV6 klart slått på snitteffekt.
Hyundaien har mindre batteri, og derved færre celler og fordele belastningen på. Den er likevel raskere opp til 80 % med sine 18 minutter, mens denne trengte vel 21 minutter. Og det er vel antall minutter til 80 % som er viktigst for folk flest. Dernest hvor langt den kommer før man eventuelt må lade igjen.

For all del, jeg er imponert over hastigheten, og dette er god utvikling at man beveger seg fra først rundt 40 minutter, så ned til 30 minutter og nå til knappe 20 minutter. Og det samtidig som rekkeviddetallene går opp til anstendige nivåer.

Ja, man kan fylle en ice-bil på 3-5 minutter, og så kjøre avgårde igjen med betalt drivstoff. Men mange kombinerer påfyllingen med et toa-besøk og kanskje og kjøper seg en kaffe og kanskje litt til, så da går det fort 15-20 minutter likevel, så da er stoppene i mange tilfeller like lange.

:+1:
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Øyvind.h

Ja ift C verdi er det kanskje hipp som happ og likt med Ioniq5'en.
Men peak på 320kW og snitt på 210kW opp til 80% knuser alt annet, selv biler med større batteri.
Hvor bra det er for levetid kan en lure på, men for oss som hurtiglader noen få ganger i året tenker jeg det har liten effekt.
Synd den produseres der den gjør. Ellers ville den nok blitt veldig populær.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

SurSnasen

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 08. juni 2023, klokken 21:35Synd den produseres der den gjør. Ellers ville den nok blitt veldig populær.

Nå har vi jo noen titusener Kina-produserte Model Y rundt om i norske hjem. Så akkurat hvor bilen er produsert, er tydeligvis ikke den helt store begrensningen. Men hype pluss selskapsopphav er nok mer forklaring for skepsisen.

daktari

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 08. juni 2023, klokken 21:35Ja ift C verdi er det kanskje hipp som happ og likt med Ioniq5'en.
Men peak på 320kW og snitt på 210kW opp til 80% knuser alt annet, selv biler med større batteri.
Hvor bra det er for levetid kan en lure på, men for oss som hurtiglader noen få ganger i året tenker jeg det har liten effekt.

Enig, men 310 kW på 800V er samme A (strøm) som ca 150 kW på 400V vel? Så betyr det egentlig noe som helst for levetiden?

Spent på om kommende Audi Q6/Macan på PPE med 800V kan matche dette.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Counterpointer

Sitat fra: THE på torsdag 08. juni 2023, klokken 12:47
Sitat fra: THE på tirsdag 06. juni 2023, klokken 21:39
Sitat fra: elektro på tirsdag 06. juni 2023, klokken 20:24Igjen, så synes jeg det er litt spennende med den store, relativt rimelige SUV'en G9 som klarer nesten 600 km.
Blir spennende å se ladetesten med G9 også. Den skal ha helt rå hurtigladeegenskaper på papiret. Bare så synd at dette er en kinabil, men det viser jo i det minste at kineserne ikke bare er gode på å kopiere...

Denne bilen imponerer på flere måter, og lading er absolutt en av dem. https://www.tv2.no/broom/bryter-magisk-grense-dette-er-et-skyhoyt-tall/15798774/

Spørs om jeg ikke må vurdere å svelge både noen kameler og prinsipper neste gang jeg skal kjøpe bil. Spent på å se vinteregenskapene på G9, og den endelige SW når den blir levert ut til kunder.

På tross av at det er en kinabil så bør denne ha potensiale til å bli en storselger.
Er blitt imponert av P7 performance som vi har på jobben.
Stille og komfortabel og gode kjøreegenskaper i dårlig vinterføre. Ser bra ut også.

Men.... Diverse rare løsninger (dra to ganger i døråpner for å åpne døra, trykke to ganger på ladelukeknapp for å åpne den) og noe lyder for lanekeep som ikke kan skrus av.

Den er godt merkbart tregere enn min M3p, men for folk flest en rask bil. Rekkevidde virker god og etterettlig i forhold til gom.

Idiotisk kjørelyd under 30 km/t som gjør at jeg generelt ikke ligger under 30 km/t noe sted 🤯🫣

Som de fleste biler full av plusser og minuser.

P7 lader i motsetning til G9 treegt....

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA