Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

NAF Sommertest 2023

Startet av elektro, tirsdag 06. juni 2023, klokken 09:07

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Sitat fra: daktari på onsdag 28. juni 2023, klokken 00:25
Sitat fra: BubbaJoFet på tirsdag 27. juni 2023, klokken 19:29Kanskje litt avsporing, men har forsøkt å regne på kapasiteten ved forbruket NAF har oppgitt de oppnådde i testen og får ikke tallene til å stemme. Ta G9 588 km eller 5.88 100 km, gang det med forbruket på 18.9 kW/100 km, så blir det 111 kWh og batteriet er på noen og 90 netto. Samme er det med NIO hvor EL7 og ET5 gikk kortere enn ET7, men står oppgitt med lavere forbruk enn ET7. Alle brukte samme batteripakke.

Vet noen hva Forbruk i tabellen til NAF er?

Jeg var interessert i å se hvor stor variasjon det var på netto kapasiteten til NIO 100 kWh, derfor jeg begynte å regne.

Kan ikke svare på spørsmålet, men de kjører til tomt batteri/stopp, altså langt under 0. De bruker altså mer enn det som typisk er "netto" som er 100->0.
Ja det skal være sikkert. Heeeelt tomt batteri! Selv sett at en elbil på en av naf-testene stoppet i en avkjøringsvei og måtte taues av flakbil. De gjør det skikkelig på disse testene :+1:

daktari

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 28. juni 2023, klokken 08:02
Sitat fra: daktari på onsdag 28. juni 2023, klokken 00:25
Sitat fra: BubbaJoFet på tirsdag 27. juni 2023, klokken 19:29...

...
Ja det skal være sikkert. Heeeelt tomt batteri! Selv sett at en elbil på en av naf-testene stoppet i en avkjøringsvei og måtte taues av flakbil. De gjør det skikkelig på disse testene :+1:
Synes de burde stoppet på 0. Ikke realistisk å planlegge å kjøre under 0 regelmessig.

NAF har en fin anledning nå til å legge om ruta neste år og kjøre alle bilene (som fortsatt selges) på nytt."Tidenes megatest"
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Rosstopher

Men nettokapasitet er vel all kapasitet som man har tilgang til? Altså bruttokapasitet fratrukket buffer i topp (over 100%) og buffer i bunn (det som er igjen på batteriet når bilen stopper). Kan det være at noen biler ikke teller minus-forbruk når bilen regenererer og at det er grunnen til at det ikke stemmer helt? Altså total mengde energi man bruker på en tur er jo større enn batteriets kapasitet.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

BubbaJoFet

Kanskje jeg var litt upresis, jeg prøver å finne ut netto kapasiteten ved å bruke forbruket NAF har registrert opp mot distansen bilene kjørte.
At de kjøres tomme gjør det ekstra interessant å regne ut.

Rosstopher

Sitat fra: BubbaJoFet på onsdag 28. juni 2023, klokken 09:48Kanskje jeg var litt upresis, jeg prøver å finne ut netto kapasiteten ved å bruke forbruket NAF har registrert opp mot distansen bilene kjørte.
At de kjøres tomme gjør det ekstra interessant å regne ut.

Ja, og jeg er enig i at forbruk ganger distanse bør være lik netto kapasitet med mindre bilen ikke regner med minusforbruk ved regenerering i snittet. Har du sett gjennom alle bilene og sett om det er samme diskrepans over hele linja? F.eks. Tesla vet jeg teller med minusforbruk ved regenerering når den viser snittforbruk, så hvis min teori ovenfor stemmer så bør Tesla sine tall stemme og andre sine tall muligens ikke stemme.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

BubbaJoFet

#200
Noen eksempler:

Tesla model s : 96.8 ev database net 95 kwh

PS2 : 83.7 brutto 82 kwh

ET7 : 114.9 kWh;  brutto 100 kwh netto 90kwh

G9 : 111.1 kWh;  brutto ~100 kWh

Voyah free: 98.4 netto 100 kWh (Wikipedia) brutto 106.7.

iX1 : 65.8 net 64.7 ev database

Ioniq6 : 76.6 net 74 ev database

Så er kanskje bare NIO og Polestar og Xpeng som har store avvik.

hav4rd

Det gir mening for meg at man bruker litt mer enn netto kapasitet når det kjøres under 0.

Kan det tenkes at (noen av) kineserne viser forbruk medregnet ladetap? Toyota Bz4x gjorde vel dette i starten før en oppdatering?
ID.4 GTX (2022)

Rosstopher

Sitat fra: hav4rd på onsdag 28. juni 2023, klokken 18:57Det gir mening for meg at man bruker litt mer enn netto kapasitet når det kjøres under 0.

Jeg måtte google dette og det virker som at alle definerer nettokapasitet som all kapasitet man kan bruke, altså fra bilen er fulladet og til bilen stopper, også alt under null.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

daktari

Sitat fra: Rosstopher på onsdag 28. juni 2023, klokken 21:12
Sitat fra: hav4rd på onsdag 28. juni 2023, klokken 18:57Det gir mening for meg at man bruker litt mer enn netto kapasitet når det kjøres under 0.

Jeg måtte google dette og det virker som at alle definerer nettokapasitet som all kapasitet man kan bruke, altså fra bilen er fulladet og til bilen stopper, også alt under null.
Hm, det er i så fall et dårlig valg. Kapasitet under 0 er bortkastet kapasitet som sjelden kan brukes.
Men noen merker har åpenbart mer under 0 enn andre, og kan dermed markedsføre en "større netto" en praktisk utbyttbart.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Rosstopher

Sitat fra: daktari på onsdag 28. juni 2023, klokken 23:46
Sitat fra: Rosstopher på onsdag 28. juni 2023, klokken 21:12
Sitat fra: hav4rd på onsdag 28. juni 2023, klokken 18:57Det gir mening for meg at man bruker litt mer enn netto kapasitet når det kjøres under 0.

Jeg måtte google dette og det virker som at alle definerer nettokapasitet som all kapasitet man kan bruke, altså fra bilen er fulladet og til bilen stopper, også alt under null.
Hm, det er i så fall et dårlig valg. Kapasitet under 0 er bortkastet kapasitet som sjelden kan brukes.
Men noen merker har åpenbart mer under 0 enn andre, og kan dermed markedsføre en "større netto" en praktisk utbyttbart.

Ja det kan du si. Det er kanskje ikke direkte sammenlignbart, men det har jo alltid vært sånn. Altså gamle analoge fossilbiler har alltid noe igjen på tanken etter tankmåleren viser null, og fossilbiler med kjørecomputer har alltid noe igjen når rekkevidden viser null. Man oppgir ikke av den grunn kapasiteten på bensintanken utifra hva måleren viser, men utifra faktisk utnyttbar kapasitet.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

moonbuggy

Tar man bilens egenopplysninger med i beregningen av forbruk.
Stusser litt over Polestar 2 SM LR 2024. Rekkevidde oppnådd ble 601.7.
Målt forbruk 15.4 kwt pr. 100km.
Regner man ut batteri kapasitet så gir det et nettobatteri på over 92kwt.
Det kan neppe stemme, med oppgitt kapasitet på 82kwt brutto?

turfsurf

Sitat fra: moonbuggy på onsdag 25. oktober 2023, klokken 22:21Tar man bilens egenopplysninger med i beregningen av forbruk.
Stusser litt over Polestar 2 SM LR 2024. Rekkevidde oppnådd ble 601.7.
Målt forbruk 15.4 kwt pr. 100km.
Regner man ut batteri kapasitet så gir det et nettobatteri på over 92kwt.
Det kan neppe stemme, med oppgitt kapasitet på 82kwt brutto?
Oppgis forbruket inklusiv ladetap kanskje? Er jo flere fabrikanter som gjør det.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

#207
Sitat fra: turfsurf på torsdag 26. oktober 2023, klokken 06:23
Sitat fra: moonbuggy på onsdag 25. oktober 2023, klokken 22:21Tar man bilens egenopplysninger med i beregningen av forbruk.
Stusser litt over Polestar 2 SM LR 2024. Rekkevidde oppnådd ble 601.7.
Målt forbruk 15.4 kwt pr. 100km.
Regner man ut batteri kapasitet så gir det et nettobatteri på over 92kwt.
Det kan neppe stemme, med oppgitt kapasitet på 82kwt brutto?
Oppgis forbruket inklusiv ladetap kanskje? Er jo flere fabrikanter som gjør det.

Står noe om de regnestykkene her, ja:

https://nye.naf.no/elbil/lading/forklarer-elbilens-forbruk
Tesla Model Y                         2021-

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA