NAF Sommertest 2023

Startet av elektro, tirsdag 06. juni 2023, klokken 09:07

« forrige - neste »

vartli

Hvordan kan bilene komme inn med forbruk godt under WLTP, men fortsatt treffe omtrent akkurat på rekkevidden? Trodde de hang sammen slik at rekkevidde delt på forbruk gav tilgjengelig batterikapasitet. Forbruk 10% under WLTP burde jo da gi rekkevidde tilsvarende høyere.
E-tron 55 2021
Leaf 40 kWh 2020
Leaf 2011 - solgt

Suverin

Sitat fra: vartli på torsdag 15. juni 2023, klokken 10:09Hvordan kan bilene komme inn med forbruk godt under WLTP, men fortsatt treffe omtrent akkurat på rekkevidden? Trodde de hang sammen slik at rekkevidde delt på forbruk gav tilgjengelig batterikapasitet. Forbruk 10% under WLTP burde jo da gi rekkevidde tilsvarende høyere.

Wltp-forbruk inkluderer vel ladetap. Forbruk i testen er uten ladetap.

elektro

Sitat fra: RJK på torsdag 15. juni 2023, klokken 08:14Nå er det offisielt:

https://www.motor.no/bil/lading-og-rekkevidde-vinnere-og-tapere-i-elbiltesten/250605?fbclid=IwAR1t4Pe9w-s8I0_DXAK7GUxM-jCZaP9f4mcy7i3PplCkpEYoYStMmTX69VA

Hva synes du @daktari ? ;)

Nu vel.. Jeg vil utfordre påstanden om at man trolig ikke finner mer bil for pengene enn Model Y RWD. Dette var muligens riktig opp mot testen, selv om jeg mener Tesla er for spesielt interesserte, men man får nå Skoda ENYAQ iV80 MAX til 449' med vinterhjul. (Firehjulstrekk med mindre utstyr koster 499'). Det finnes også mange andre gode kjøp i dagens marked, f.eks. på Mach-E og Ariya.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Orbit

Sitat fra: suverin på torsdag 15. juni 2023, klokken 10:53
Sitat fra: vartli på torsdag 15. juni 2023, klokken 10:09Hvordan kan bilene komme inn med forbruk godt under WLTP, men fortsatt treffe omtrent akkurat på rekkevidden? Trodde de hang sammen slik at rekkevidde delt på forbruk gav tilgjengelig batterikapasitet. Forbruk 10% under WLTP burde jo da gi rekkevidde tilsvarende høyere.

Wltp-forbruk inkluderer vel ladetap. Forbruk i testen er uten ladetap.

Som igjen betyr at det er litt misvisende å sammenligne bilens forbruk med WLTP-forbruket. AC-ladetap varierer mye, selv på samme bil avhengig av effekt.

Å sammenligne faktisk oppnådd kjørte km med WLTP-rekkevidde er derimot relevant.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Rosstopher

Sitat fra: elektro på torsdag 15. juni 2023, klokken 11:17Nu vel.. Jeg vil utfordre påstanden om at man trolig ikke finner mer bil for pengene enn Model Y RWD. Dette var muligens riktig opp mot testen, selv om jeg mener Tesla er for spesielt interesserte, men man får nå Skoda ENYAQ iV80 MAX til 449' med vinterhjul. (Firehjulstrekk med mindre utstyr koster 499'). Det finnes også mange andre gode kjøp i dagens marked, f.eks. på Mach-E og Ariya.

Fint at du presiserer at det kun er din mening at Tesla er for spesielt interesserte. ;D Det er over 7 ganger så mange nybilkjøpere som har valgt Model Y som Enyaq i år. Mach-E og Ariya er for enda mer spesielt interesserte.  ;)

Det er litt trist for oss som er bilinteressert. Vi har fått en masse nye og spennende modeller på markedet i det siste, men bilparken blir bare enda mer homogen enn den har vært tidligere. (og jeg er absolutt en del av problemet)
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler, motorsykkel, veteranbil, veterantraktor, lastebil, brannbil

geear

Sitat fra: elektro på torsdag 15. juni 2023, klokken 11:17Dette var muligens riktig opp mot testen, selv om jeg mener Tesla er for spesielt interesserte, men man får nå Skoda ENYAQ iV80 MAX til 449' med vinterhjul.
Drøyt å hevde at norges og verdens mestselgende bil er for spesielt interesserte.  ;D

elektro

Sitat fra: geear på torsdag 15. juni 2023, klokken 15:36
Sitat fra: elektro på torsdag 15. juni 2023, klokken 11:17Dette var muligens riktig opp mot testen, selv om jeg mener Tesla er for spesielt interesserte, men man får nå Skoda ENYAQ iV80 MAX til 449' med vinterhjul.
Drøyt å hevde at norges og verdens mestselgende bil er for spesielt interesserte.  ;D

Hehe, den satt - eller hva? ;D Til både deg og @Rosstopher, la meg utdype;

Jeg synes en bil som veldig mange ikke kan tenke seg, vanskelig kan kåres til «mest for pengene». Da tenker jeg ikke om generell merkepreferanse/stigma, det er mange som ikke vil ha Skoda også, eller BMW, for den saks skyld. Jeg tenker på at veldig mange ønsker fysiske knapper til de viktigste funksjonene, forventer bedre komfort og at ting som delingsnett og ikke minst parkeringssensorer i denne prisklassen. Det er jo fremdeles godt og vel en netto årslønn for de fleste.

Spesielt interesserte er nok feil ordvalg, men at Tesla ikke er for alle er en underdrivelse. Jeg har anbefalt det til mange, uten hell.

PS! Selger Tesla mer enn Volkswagen gruppen globalt?

sjokomelk

Model Y er den mest solgte bilmodellen i verden så langt i 2023. Selger mer enn alle varianter av Toyota Corolla sammenlagt som er på andreplass.
På konsernbasis er VAG og Toyota mye større. På enkeltmodell er Tesla størst.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

RJK

Sitat fra: elektro på torsdag 15. juni 2023, klokken 18:57
Sitat fra: geear på torsdag 15. juni 2023, klokken 15:36

Hehe, den satt - eller hva? ;D Til både deg og @Rosstopher, la meg utdype;

Jeg synes en bil som veldig mange ikke kan tenke seg, vanskelig kan kåres til «mest for pengene». Da tenker jeg ikke om generell merkepreferanse/stigma, det er mange som ikke vil ha Skoda også, eller BMW, for den saks skyld. Jeg tenker på at veldig mange ønsker fysiske knapper til de viktigste funksjonene, forventer bedre komfort og at ting som delingsnett og ikke minst parkeringssensorer i denne prisklassen. Det er jo fremdeles godt og vel en netto årslønn for de fleste.

Spesielt interesserte er nok feil ordvalg, men at Tesla ikke er for alle er en underdrivelse. Jeg har anbefalt det til mange, uten hell.

PS! Selger Tesla mer enn Volkswagen gruppen globalt?
Blir vel som Grandiosa. Norges mestselgene pizza-lignende deigklump med noe som skal være skinke og ost og en tomatsaus på.

Jeg definerer den verken som pizza eller mat, mer i retning vomfyll og vil ikke ha den. Kan likevel ikke si den er "for spesielt interesserte", da det er meg som er den "spesielle" i forhold til "den gemene hop" i dette tilfellet. ;)

En Tesla derimot, den står på lista som en av de mest aktuelle til å erstatte den bilen jeg har nå. Og det mener massene også. Men selvsagt, er alltids noen som ikke vil ha noe med den å gjøre.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

Sitat fra: RJK på torsdag 15. juni 2023, klokken 21:55En Tesla derimot, den står på lista som en av de mest aktuelle til å erstatte den bilen jeg har nå. Og det mener massene også. Men selvsagt, er alltids noen som ikke vil ha noe med den å gjøre.
Godt skrevet :+1:

elektro

Sitat fra: RJK på torsdag 15. juni 2023, klokken 21:55Blir vel som Grandiosa. Norges mestselgene pizza-lignende deigklump med noe som skal være skinke og ost og en tomatsaus på.

Jeg definerer den verken som pizza eller mat, mer i retning vomfyll og vil ikke ha den. Kan likevel ikke si den er "for spesielt interesserte", da det er meg som er den "spesielle" i forhold til "den gemene hop" i dette tilfellet. ;)

En Tesla derimot, den står på lista som en av de mest aktuelle til å erstatte den bilen jeg har nå. Og det mener massene også. Men selvsagt, er alltids noen som ikke vil ha noe med den å gjøre.

Jeg mener Skoda er Grandiosaen. Tesla er derimot ikke for alle. Det er som pizza med ananas. Kanskje til og med reker.

De aller fleste i Norge, rundt 95%, kjøper nemlig noe annet. Nytt eller brukt. Jeg mener at man ikke uten videre kan anbefale folk en bil med middels komfort, nesten uten fysiske knapper og uten parkeringssensorer (hvis ikke TMY RWD nå tilfeldigvis har det fremdeles). Det er også rart å måtte deaktivere og aktivere førerassistentsystemet for å bytte felt på motorvei. Med påfølgende lydsignal hver gang. For å nevne noe av det som skiller Tesla fra andre biler i samme segment.

turfsurf

Sitat fra: elektro på fredag 16. juni 2023, klokken 00:57De aller fleste i Norge, rundt 95%, kjøper nemlig noe annet. Nytt eller brukt. Jeg mener at man ikke uten videre kan anbefale folk en bil med middels komfort, nesten uten fysiske knapper og uten parkeringssensorer (hvis ikke TMY RWD nå tilfeldigvis har det fremdeles). Det er også rart å måtte deaktivere og aktivere førerassistentsystemet for å bytte felt på motorvei. Med påfølgende lydsignal hver gang.
Du projiserer dine egne meninger på "folk flest". Slutt og lat som at du vet hva folk flest synes og mener. Salgstallene sier sitt.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

elektro

Sitat fra: turfsurf på fredag 16. juni 2023, klokken 05:32
Sitat fra: elektro på fredag 16. juni 2023, klokken 00:57De aller fleste i Norge, rundt 95%, kjøper nemlig noe annet. Nytt eller brukt. Jeg mener at man ikke uten videre kan anbefale folk en bil med middels komfort, nesten uten fysiske knapper og uten parkeringssensorer (hvis ikke TMY RWD nå tilfeldigvis har det fremdeles). Det er også rart å måtte deaktivere og aktivere førerassistentsystemet for å bytte felt på motorvei. Med påfølgende lydsignal hver gang.
Du projiserer dine egne meninger på "folk flest". Slutt og lat som at du vet hva folk flest synes og mener. Salgstallene sier sitt.

Salgstallene sier sitt, ja. Folk flest kjøper IKKE Tesla. ;) (Det er registrert noe sånt som 300.000 nye og brukte biler i Norge hittil i år. 15.000 nye Teslaer. Antallet brukte har jeg ikke tallet på. Mulig markedsandelen totalt er nærmere 10%. I Norge riktig nok.. på verdensbasis er det kanskje 1%? Er stykke igjen til verdensherredømme, altså.)

Om jeg projiserer egne meninger er jeg jaggu i godt selskap her inne.  ;D  Meningen var å påpeke media ikke later til å ha fått med seg at konkurrentene har satt ned prisene betydelig i juni. Ei heller at Model Y har noen store svakheter, som nevnt. Spesielt dette med at den mangler parkeringssensorer mener jeg folk fortjener å vite før de kjøper bilen. En kollega ble svært overrasket da han fikk sin firmabil etter å ha eid flere Teslaer med.

EDIT: Faktum er at mange kjøper disse bilene uten å prøvekjøre, og at du uansett ikke vet helt hva du får. Det er også ofte vanskelig for folk flest å merke at en bil har mer hjulstøy eller stump fjæring på en kort prøvekjøring. Førerassistenten er det ikke sikkert man prøver enfant. Det er her motorjournalistene kommer inn med fagkunnskap og sammenligningsgrunnlag. Pris og plass er alltid avgjørende, men jeg mener vi mister noe med dette ensidige fokuset rekkevidde. Kall det hva du vil.

Rosstopher

Sitat fra: elektro på fredag 16. juni 2023, klokken 08:48Salgstallene sier sitt, ja. Folk flest kjøper IKKE Tesla. ;)

Ja, og det samme er også riktig for alle andre modeller, og slik har det alltid vært. Etter din logikk er alle biler for spesielt interesserte.

Sitat fra: elektro på fredag 16. juni 2023, klokken 08:48Meningen var å påpeke media ikke later til å ha fått med seg at konkurrentene har satt ned prisene betydelig i juni.

Ja, og hvis det fører til at noe annet enn Model Y blir bestselgeren i juni eller i Q2 så vil jo mediene rapportere om det etter hvert. Du forventer vel ikke en artikkel i media for hver enkelt modell som settes ned i pris?

Sitat fra: elektro på fredag 16. juni 2023, klokken 08:48Ei heller at Model Y har noen store svakheter, som nevnt. Spesielt dette med at den mangler parkeringssensorer mener jeg folk fortjener å vite før de kjøper bilen. En kollega ble svært overrasket da han fikk sin firmabil etter å ha eid flere Teslaer med.

EDIT: Faktum er at mange kjøper disse bilene uten å prøvekjøre, og at du uansett ikke vet helt hva du får. Det er også ofte vanskelig for folk flest å merke at en bil har mer hjulstøy eller stump fjæring på en kort prøvekjøring. Førerassistenten er det ikke sikkert man prøver enfant. Det er her motorjournalistene kommer inn med fagkunnskap og sammenligningsgrunnlag. Pris og plass er alltid avgjørende, men jeg mener vi mister noe med dette ensidige fokuset rekkevidde. Kall det hva du vil.

Ja, at Tesla (som alle bilmodeller) har svakheter er vel ingen hemmelighet? Golf, Corolla, Ford "F-serie" og [sett inn en annen bestselger her] har også svakheter og passer heller ikke for alle, men det betyr ikke dermed at de er for spesielt interesserte...
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler, motorsykkel, veteranbil, veterantraktor, lastebil, brannbil

elektro

Sitat fra: Klykken på torsdag 15. juni 2023, klokken 09:41Xpeng imponerer, altså. Vanvittig ladefart!

Ja, vanskelig å ikke bli nysgjerrig på G9 for oss som ønsker stor SUV. Men at Xpeng ikke lenger har noen norsk forhandler i front, gjør det ikke akkurat mer fristende å ta sjansen.

Og når det gjelder dette med ladefart, jeg kan nesten ikke huske sist det var et problem. Stort sett ender jeg opp med å lade mer enn jeg trenger eller måtte flytte bilen. Jeg ønsker meg en mulighet for å velge «Eco charging» på alle biler. Og da mener jeg ikke begrenset tll 150 eller 200 kW, sånn som hos f.eks. Porsche, men kanskje 75 eller 100 kW. Så får man heller ta betalt per minutt for å motvirke ladekø. Lav pris når det er lite trafikk og god kapasitet i strømnettet. Høy pris når det er mest trykk. Dette er en egen diskusjonen, men tilbake til G9, trenger man så rask lading?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA