NAF Sommertest 2023

Startet av elektro, tirsdag 06. juni 2023, klokken 09:07

« forrige - neste »

daktari

Sitat fra: elektro på torsdag 15. juni 2023, klokken 11:17
Sitat fra: RJK på torsdag 15. juni 2023, klokken 08:14Nå er det offisielt:

https://www.motor.no/bil/lading-og-rekkevidde-vinnere-og-tapere-i-elbiltesten/250605?

Hva synes du @daktari ? ;)

Nu vel.. Jeg vil utfordre påstanden om at man trolig ikke finner mer bil for pengene enn Model Y RWD. Dette var muligens riktig opp mot testen, selv om jeg mener Tesla er for spesielt interesserte, men man får nå Skoda ENYAQ iV80 MAX til 449' med vinterhjul. (Firehjulstrekk med mindre utstyr koster 499'). Det finnes også mange andre gode kjøp i dagens marked, f.eks. på Mach-E og Ariya.
Ad Q8, som Motor sier "innfridde", så vil jeg fortsatt hevde at et forbruk likt som buzz og EQS er skuffende. Det er en mindre bil. Hadde man puttet 110 kWh batteriet inn i buzz ville den gått like langt som Q8. "Vorsprung durch technic"...

Har store håp for Q6 derimot.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: elektro på fredag 16. juni 2023, klokken 14:01
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 16. juni 2023, klokken 10:25Model Y har vel et slags Matrix-lys uten matrix-automatikk ;-)
På Skoda billig-versjon så må du vel ut med 37500 for å få Matrix, om jeg forstår det rett.

Og hvordan er det med minne / elektriske førerseter på Skoda.

Tror jeg ville studert nøye utstyrsgradene om jeg skulle kjøpt Skoda, og hadde vel fort endt opp på en som ikke er Tour.

Er det slutt med kampanjen på Enyaq til 450.000? Den billigste jeg finner nå er Tour til 499.900 uten hengerfeste, uten varme i bakseter og uten Matrix, og kanskje ikke elektriske førersete (om jeg forstår prislisten riktig)... for meg er mangel av minne på førersiden MYE verre enn mangel på hyling når en rygger. Vi er tre som kjører bilen, og kan lagre så mange profiler vi vil i Model Y. Gratis. Når jeg kommer med min mobil til bilen og åpner døren har setet allerede kjørt seg helt bak automatisk. Når kona har kommet til bilen så har setet kjørt seg helt frem helt automatisk....HVERDAGSLUKSUS.

Finner ikke det tilbudet på RWD MAX nå jeg heller, men til Tour edition til 499' med AWD kan du få Plus pakken til 37k. (vinterhjul og service er inkludert). Da får du:

LED-Matrix hovedlys med AFS, lyktespylere og automatisk høydejustering
LED kjørelys og utvidete LED baklys
Elektrisk førersete med minne og elektrisk justering av korsyggstøtte for fører
Sensorstyrt elektrisk bakluke
Travel Assist 2.5 med Emergency Assist og Narrow Lane Assist og Urban Evasive
Steering Support

Alt dette er inkludert også i MAX, i tillegg får man da:

Augmented Reality Head up display
Crystal Face
CANTON Soundsystem (10 høyttalere)
Oppvarmede seter foran og bak
Oppvarmet frontrute

Leste nå i en annen tråd at MAX nå var "utsolgt på landsbasis"...
Tesla Model Y                         2021-

geear

Sitat fra: elektro på fredag 16. juni 2023, klokken 13:52Vel, jeg synes det at Model Y mangler parkeringssensorer er underkommunisert. Både fra produsenten og fra bilpressen.
Jeg sier ikke at endringsprosessen til Tesla er bra, men du vet åpenbart at ikke Model Y har parkeringssensorer, før du har kjøpt bilen, så hvorfor syns du at det er underkommunisert? Og det at heller ikke pressen fokuserer på dette understreker vel kanskje bare at du ikke bør bruke dine meninger som grunnlag for "folk flest", som du stadig gjør?

Sitat fra: elektro på fredag 16. juni 2023, klokken 13:56Jeg orker ikke diskutere Teslas fortreffelighet mht. stemmestyring, shortcuts ol. Faktum er at dette ikke er for alle. Og det finnes bedre alternativer på markedet for folk flest akkurat nå.
Here we go again, igjen inntar du statsministerrollen og taler på vegne av "folk flest".  :police:

turfsurf

Sitat fra: THE på fredag 16. juni 2023, klokken 10:16JAAA!! Og helst lenger rekkevidde enn G9 har også, men det er min mening og mine egne behov. Noen klarer seg sikkert med 200 km rekkevidde og bare 3,6 kW AC-lading også.
Jepp, doblet rekkevidde så hadde det vært bra.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

Sitat fra: geear på fredag 16. juni 2023, klokken 14:50
Sitat fra: elektro på fredag 16. juni 2023, klokken 13:52Vel, jeg synes det at Model Y mangler parkeringssensorer er underkommunisert. Både fra produsenten og fra bilpressen.
Jeg sier ikke at endringsprosessen til Tesla er bra, men du vet åpenbart at ikke Model Y har parkeringssensorer, før du har kjøpt bilen, så hvorfor syns du at det er underkommunisert? Og det at heller ikke pressen fokuserer på dette understreker vel kanskje bare at du ikke bør bruke dine meninger som grunnlag for "folk flest", som du stadig gjør?

Sitat fra: elektro på fredag 16. juni 2023, klokken 13:56Jeg orker ikke diskutere Teslas fortreffelighet mht. stemmestyring, shortcuts ol. Faktum er at dette ikke er for alle. Og det finnes bedre alternativer på markedet for folk flest akkurat nå.
Here we go again, igjen inntar du statsministerrollen og taler på vegne av "folk flest".  :police:
He he ser det litt fra begge sider jeg... dere har begge litt rett... litt som å like mora eller dattera dette her... og jeg som folk flest.... trur eg  ;D

ToWalkOrDrive

Har jeg forstått det riktig at Skoda har skrudd opp prisen med ca 100.000 på Enyaq nå, siden de i en uke hadde Enyaq Max til 450.000 inkl vinterdekk osv, mens de nå har mindre utstyrte Tour uten vinterdekk til 500.000?
Tesla Model Y                         2021-

Daniel_0007

Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 17. juni 2023, klokken 18:53Har jeg forstått det riktig at Skoda har skrudd opp prisen med ca 100.000 på Enyaq nå, siden de i en uke hadde Enyaq Max til 450.000 inkl vinterdekk osv, mens de nå har mindre utstyrte Tour uten vinterdekk til 500.000?

Var jo bare tidsbegrenset kampanje, de hadde en del på lager tipper det er noen av dem som hadde avbestilt når tesla satte ned prisen.
Model 3 2019 LR Rwd

elektro

Sitat fra: daktari på fredag 16. juni 2023, klokken 14:22
Sitat fra: elektro på torsdag 15. juni 2023, klokken 11:17
Sitat fra: RJK på torsdag 15. juni 2023, klokken 08:14Nå er det offisielt:

https://www.motor.no/bil/lading-og-rekkevidde-vinnere-og-tapere-i-elbiltesten/250605?

Hva synes du @daktari ? ;)

Ad Q8, som Motor sier "innfridde", så vil jeg fortsatt hevde at et forbruk likt som buzz og EQS er skuffende. Det er en mindre bil. Hadde man puttet 110 kWh batteriet inn i buzz ville den gått like langt som Q8. "Vorsprung durch technic"...

Har store håp for Q6 derimot.

Tja, personlig er jeg vel hverken skuffet eller imponert over Q8 e-tron 55, men synes det er interessant at Motor har den på listen over biler som imponerer mens du skrev den bilen som skuffet mest. :)

Q8 e-tron er ikke en bil man kjøper pga. lavt forbruk. Ikke ID Buzz heller, for så vidt, men den veier vesentlig mindre, har halve motoriseringen og helt annen komfort- og andre kjøreegenskaper. Sammenligningen er absurd. Men begge er likandes biler.

Tar du en bil som KIA EV6 GT, hadde den denne uken høyere forbruk enn e-tron 55 for fire år siden i Teslabjørn sin 1000 km. test, som primært foregår 120-130 km/t. EV6 brukte 20 minutter mindre, pga. raskere lading og langt flere lademuligheter. ID.Buzz brukte 10 minutter mer enn e-tron. (I den grad man kan sammenligne tiden under ulike forhold med ulik hastighet. Synd han ikke sammenligner bare ladetid.) Jeg synes alle leverer OK. Min konklusjon blir da litt «who cares»? Det som er interessant med akkurat den testen er helt andre ting. Som man får mindre av i NAF testen, der man egentlig ikke presser bilene på noen måre.

Jeg vurderer fortløpende nye biler, og må si at forbruk og rekkevidde nesten er det som teller minst. De fleste leverer på dette i 2023. Selv om det selvfølgelig er mer bærekraftig å kunne klare seg med mindre batteri. Plass, komfort (særlig støy), kjøreegenskaper, subjektiv opplevd kvalitet og interiør/eksteriør design teller mye mer for meg. Så har du en del «eksterne faktorer» som, om jeg tør driste meg til å si det, gjør det vanskelig for mange å velge en del kinesiske produsenter. Sist, men ikke minst er sikkerhet viktig. Både gjennom testresultater, men også den «heritage» som f.eks. Volvo har. Samt at man har ting som delingsnett og ryggesensorer på plass. Viktig for meg, altså. Jeg vet at mange ikke bryr seg om at de ikke ser hva som befinner seg rett foran bilen, eller at løse gjenstander flyr gjennom kupeen ved en kollisjon. ;) Det er kanskje ikke noe NAF bør ta hensyn til når de gir en «kjøpsanbefaling»?
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 16. juni 2023, klokken 14:40Leste nå i en annen tråd at MAX nå var "utsolgt på landsbasis"...

Ja, det ser faktisk ut til at alle MEB bilene i denne klassen (Q4/ID.4/Enyaq) kun er tilgjengelig med 82 kWh batteri iht. de siste prislistene. Ser det fremdeles reklameres med "opptil 150.000 rabatt på lagerbiler" og den slags hos alle tre merkene. Men da antakelig primært med dette batteriet. Det som gjør det enda litt mer uoversiktlig er at det hos en tradisjonell forhandler alltid går an å prute, eller i alle fall få vinterhjulene inkludert, fastrente el. Det er litt forskjellig hvordan de avlønnes og måles. Men én ting er sikkert, de trenger A: å bli kvitt lagerbiler B: få inn nye bestillinger, for nå har de tæret på ordrereserven en stund. Tesla på sin side kan sette opp (eller ned) prisene i morgen. Eller introdusere parksensorer igjen, eller et nytt frontkamera. Det er helt bingo.

Et konkret tilbud, som jeg personlig synes er bedre enn Model Y RWD til 458' inkl. vinterhjul, er VW sitt 75 år i Norge jubileumstilbd på ID.4 GTX til 499' inkl. vinterhjul. (De er kreative, he he.. :D) Da får du bla. bedre rekkevidde, som burde veie tungt i denne sammenhengen, firehjulstrekk og Matrix LED. Dette, mot at du gir opp ting som panoramatak, musikkanlegg og Autopilot (ACC og lane-assist er standard i ID.4). Spec. kan endres. Mulig du må betale for hengerfestet, men jeg tror ikke det hvis du sier "jeg signerer nå hvis jeg får med hengerfeste" og tar frem pennen. Serviceavtale er inkludert. Da snakker vi bil for folk flest, mener jeg. Andre skal få lov til å mene noe annet. Det vil naturligvis alltid være en liten andel av totalmarkedet, nytt/import/brukt, som velger Tesla. Flott det, så lenge de er godt informert.

Alternativt koster komfortable, gjerrige, Aria FWD 63 kWh nå fra kr. 387' i Engage utgave med parkeringssensorer både foran- og bak(!) og ryggekamera. Den har ACC (regner med at det er intelligent fartsholder), men skal du ha Pro Pilot må du ha Advance utg. til 428' pluss vinterhjul og hengerfeste. Da får du "alien tehcnology" som 360 kamera mm. I begge tilfeller en verdig konkurrent til Model Y, spør du meg.. Og en bil som treffer et bredere lag av befolkningen og fortjener omtale.

SurSnasen

Sitat fra: geear på fredag 16. juni 2023, klokken 10:31
Sitat fra: 02jan på torsdag 08. juni 2023, klokken 21:12Akkurat denne skjerm funksjonen har jeg tenkt kunne vært forbedret. Bruker for hver kjøretur selv 1 til 2 minutter å få opp infotainmentet hvor også varmeapparatet ligger gjemt. 
Savner å kunne regulere varmeapparatet den første km kjøring, på gammeldagse ice biler jeg har hatt var det bare å vri eller dra i en spak uten noe fuzz.

Dette hadde vært et ENORMT irritasjonsmoment for min del. Og når det er sånn så er det ikke rart at noen ikke vil ha touchskjerm - problemet er at det er ikke touchskjermen som er problemet, det er et sammensatt problem som følger av at produsenten har kjøpt en dårlig skjermløsning.

Målte tiden nå. Fra jeg satte meg inn i bilen, til jeg kunne trykke fritt i klima-menyen, tok det 17 sekunder. Tid jeg uansett ville brukt på å sette meg i ro, legge fra meg mobilen, og feste setebeltet. Og det på en bil som har «sovet» i ei uke.

02jan

Hvis jeg ikke drar av gårde før alt er stilt inn for hver kjøretur, så kanskje det går på 40-60 sekunder. Men er for utålmodig, setter meg inn, spenner på belte tramper på bremsepedal og røsker den lille bryteren bakover i D for så slippe foten ned på høyre pedal for å få kjærra fremover.

Så begynner fikling på skjermen i rykk og napp mens jeg samtidig konsentrerer meg med kjøringen.

Ja hva sier skjermen idag da ?  Aha bekrefte profil ? Neida det var noe beskjed om noe om å starte på nytt, så da holder jeg restart knappen  til fingeren er blå = ca 30 sekunder.
Får heldigvis ingen fanfare, så følger med i trafikk går greit, så litt pauser fra skjermen blir det jo. Så dukker det opp noe bekreftelses meldinger og passer på å få fingeren inn i rett rute på skjermen. Jeg har lange hender, så ikke så farlig at bekreftelse «knappen» er plassert lengst vekk fra fører.
Tenker at andre Skoda eiere har en fleksibel kone med på hver kjøretur, så da går vel dette, som en daglig lek.

* var litt stas med fancy skjerm i starten, men ja litt plundrete så ble fort vant til litt trykking, får forsøke å få tid til å høre med forhandler - har meldt fra men ikke hatt tid til å dra innom (bruker bilen privat kun kveld/helg).
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

turfsurf

Sitat fra: elektro på mandag 19. juni 2023, klokken 12:31Et konkret tilbud, som jeg personlig synes er bedre enn Model Y RWD til 458' inkl. vinterhjul, er VW sitt 75 år i Norge jubileumstilbd på ID.4 GTX til 499' inkl. vinterhjul. (De er kreative, he he.. :D) Da får du bla. bedre rekkevidde, som burde veie tungt i denne sammenhengen, firehjulstrekk og Matrix LED. Dette, mot at du gir opp ting som panoramatak, musikkanlegg og Autopilot (ACC og lane-assist er standard i ID.4). Spec. kan endres. Mulig du må betale for hengerfestet, men jeg tror ikke det hvis du sier "jeg signerer nå hvis jeg får med hengerfeste" og tar frem pennen. Serviceavtale er inkludert. Da snakker vi bil for folk flest, mener jeg. Andre skal få lov til å mene noe annet. Det vil naturligvis alltid være en liten andel av totalmarkedet, nytt/import/brukt, som velger Tesla. Flott det, så lenge de er godt informert.

Alternativt koster komfortable, gjerrige, Aria FWD 63 kWh nå fra kr. 387' i Engage utgave med parkeringssensorer både foran- og bak(!) og ryggekamera. Den har ACC (regner med at det er intelligent fartsholder), men skal du ha Pro Pilot må du ha Advance utg. til 428' pluss vinterhjul og hengerfeste. Da får du "alien tehcnology" som 360 kamera mm. I begge tilfeller en verdig konkurrent til Model Y, spør du meg.. Og en bil som treffer et bredere lag av befolkningen og fortjener omtale.
Enig i disse vurderingene. Bra det blir mere valgmuligheter og konkurranse.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Klykken

Sunt med konkurranse. Begge bilene som elektro nevner er vel så gode alternativer, om ikke bedre. Faller ned på smak og behag.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

elektro

Er det noe denne NAF testen viser, er det at det er veldig mye å velge i. Det koker for min egen del mer ned til pris og øvrige behov/preferanser.

Ikke noe av dette hade imidlertid skjedd hadde det ikke vært for Tesla, og merket er stadig relevant. Det sagt, så har Volkswagen Group levert 1940 elbiler i Norge hittil i juni mot Teslas 1433. For Q2 så langt er tallet hhv. 7411 mot 5403 og hittil i år 13270 mot 15019. Det vil si at trenden er at Tesla faktisk har tapt markedsandeler en stund. Allerede før alle kampanjeprisene og lagerbilene som skal ut for å gjøre plass til 2024 modellene til de mer tradisjonelle bilmerkene.

Tesla har en 44% nedgang fra Q1 til Q2. Vel og merke med ti dager igjen, hvor de sikkert klarer å pynte på dette. Volkswagen Group har i samme periode en vekst på 26%. Mercedes er opp 44% og BMW opp 155% (riktig nok fra veldig lave volumer). Nissan er opp 37%, osv. Dette forteller ikke media.

En kompis kjøpte Enyaq iV80x i går. Første elbil. Han dro for å handle én spec, en Tour edition med litt ekstra utstyr, men kom tilbake med kontrakt på en lagerbil med mer utstyr til mindre penger. Langt under Model Y LR nivå. Kommer Tesla til å sette ned prisen? Eller skal de andre bilene opp igjen? Hvis andre biler gir omtrent like god rekkevidde og lading for pengene, hva sitter du igjen med i en Tesla? Og hva med de kinesiske merkene?

Dæven, dette var off topic! :) Det endelige spørsmålet får være, er rekkeviddetestenes tid forbi?

Rosstopher

Sitat fra: SurSnasen på mandag 19. juni 2023, klokken 17:01Målte tiden nå. Fra jeg satte meg inn i bilen, til jeg kunne trykke fritt i klima-menyen, tok det 17 sekunder. Tid jeg uansett ville brukt på å sette meg i ro, legge fra meg mobilen, og feste setebeltet. Og det på en bil som har «sovet» i ei uke.

17 sekunder?! Det er helt krise spør du meg. Det er sjelden jeg bruker mer enn 3-5 sekunder fra jeg lukker døra til jeg kjører avgårde. Navigasjon, sete, speil, ratt etc. stilles jo inn automatisk. Hvis jeg skal ta telefonen ut av lomma så gjør jeg det før jeg setter meg inn i bilen, og det tar ikke 17 sekunder å legge den på ladeplata.

At bilen må få stå i 17 sekunder før man kan justere ting minner meg mest om en gammel Harley Shovelhead hvor man skal la motoren varme seg opp til kjøleribbene på bakerste sylinder kjennes varme ut før man kjører avgårde. Jeg trudde vi var ferdige med sånt... Jeg vet at folk er forskjellige, men å ha en bil med fungerende SW er alfa og omega spør du meg.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA