Volvo EX60

Startet av eSaab, man 05. jun 2023, kl. 14:18

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Det må være ny rekord for mine øyne å se vinterhjul til 43750. Wow. Jeg ville forøvrig ikke hatt piggdekk. Har kjørt piggfritt 11 år med elbil, og funker bra.
Tesla Model Y                         2021-

Boikott My Ass

Sitat fra: Oddaa på fre 07. aug 2026, kl. 16:59
Sitat fra: batterimannen på fre 07. aug 2026, kl. 12:46Foreløpig viser testene at Volvo (fortsatt) er langt etter BMW på brukbarheten av førerassistansen, spørs om det blir deal-breaker for min del.

Faktisk så scorer Zeekr 7GT likt/ bedre enn BMW på mange punkter. (Jeg nevner Zeekr da den er en del av Volvo paraplyen.)

Den «eneste» grunnen til å kjøpe EX60 fremfor Zeekr 7GT må være at førstnevnte er produsert i Sverige.

(Samme som at folk ikke kjøper elbil for å spare penger, men for å spare miljøet, 😂)

https://www.motor.no/aktuelt/bmw-og-zeekr-med-stjernedryss-i-ny-kollisjonstest-hos-euro-ncap/360909
Bmw 530i G30

Oddaa

Sitat fra: Boikott My Ass på lør 08. aug 2026, kl. 05:19
Sitat fra: Oddaa på fre 07. aug 2026, kl. 16:59
Sitat fra: batterimannen på fre 07. aug 2026, kl. 12:46Foreløpig viser testene at Volvo (fortsatt) er langt etter BMW på brukbarheten av førerassistansen, spørs om det blir deal-breaker for min del.

Faktisk så scorer Zeekr 7GT likt/ bedre enn BMW på mange punkter. (Jeg nevner Zeekr da den er en del av Volvo paraplyen.)

Den «eneste» grunnen til å kjøpe EX60 fremfor Zeekr 7GT må være at førstnevnte er produsert i Sverige.

(Samme som at folk ikke kjøper elbil for å spare penger, men for å spare miljøet, 😂)

https://www.motor.no/aktuelt/bmw-og-zeekr-med-stjernedryss-i-ny-kollisjonstest-hos-euro-ncap/360909

Her tror jeg det kan være forskjell på testresultater og det jeg kaller «brukbarhet». Med BMW kjører jeg mesteparten av tiden med assistentene inkl selvstyringen aktivert. Jeg opplever det som svært irriterende og på grensen til uforsvarlig å gjøre det samme i vår Volvo. Ser i alle fall at Zeekr 7X får kritikk for systemene i pressen. 7GT vet jeg ikke.
2025 EX30 Twin Performance
2023 iX xDrive40

Ex 2021 XC40 P8
Ex 2017 e-Golf

Aldrimer

Jeg har bestilt en P12 med leveranse mellom neste år og når jeg blir pensjonist engang (jeg er 40). Jeg klarer ikke å bli enig om hjuloppsett. De 22" felgene ser veldig bra ut, men det har noen negative konsekvenser, som å måtte blakke seg fullstendig når hjulene må skiftes (jeg vet det er noen andre konsekvenser også).

Hva sier forumet, hvilket hjulsett ser best ut? Jeg må si designet på 21" ser bra ut, men liker ikke å måtte forholde meg til plastdeksler. Etter noen år med Tesla, så er jeg litt ferdig plasthjul.

Radial

Sitat fra: Aldrimer på man 10. aug 2026, kl. 14:06Jeg har bestilt en P12 med leveranse mellom neste år og når jeg blir pensjonist engang (jeg er 40). Jeg klarer ikke å bli enig om hjuloppsett. De 22" felgene ser veldig bra ut, men det har noen negative konsekvenser, som å måtte blakke seg fullstendig når hjulene må skiftes (jeg vet det er noen andre konsekvenser også).

Hva sier forumet, hvilket hjulsett ser best ut? Jeg må si designet på 21" ser bra ut, men liker ikke å måtte forholde meg til plastdeksler. Etter noen år med Tesla, så er jeg litt ferdig plasthjul.

Er jo frivillig med plast på hjula da, selv på billigste type uansett bilmerke😝
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

batterimannen

Mer støy, stivere i dumper, høyere forbruk, lettere å skrape opp og dyrere... for meg hadde ikke valget vært vanskelig.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

turfsurf

Enig. 22" er kun for utseende, men blir fort styggere siden de er mere utsatt for kantkjøring, i tillegg til de andre negative konsekvensene nevnt.
Model Y LR 2025 | i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022

ferale

Jeg har bestilt Volvo EX60 Ultra, med forhåpentligvis levering i desember.

Etter å ha brukt en del tid på å studere alle forskjellene mellom Plus og Ultra, landet jeg til slutt på Ultra. Jeg lagde meg en liten oversikt over punktene som skilte modellene, og den var faktisk til stor hjelp i beslutningen.

Tenkte derfor å dele notatene mine her, kanskje de kan være nyttige for andre som vurderer hvilket utstyrsnivå de skal velge.

Volvo EX60 Ultra bygger videre på Plus og har blant annet:

- HD Pixel LED-frontlykter (sies å være fantastisk på mørke veier) i stedet for Matrix LED-frontlykter.
- Bowers & Wilkins premium lydanlegg i stedet for Bose Premium lydanlegg.
- Elektrokromatisk panoramatak som kan gjøres mørkere med et knappetrykk, i stedet for et vanlig fast panoramatak.
- 360-graders kamera med 3D-visning, mens Plus har vanlig ryggekamera.
- Ventilerte forseter (kjøling i setene).
- Standard 21-tommers felger, mens Plus leveres med 20-tommers felger.
- Lyktespylere.
- Noen ekstra detaljer i interiør og finish som gir en mer eksklusiv premiumfølelse.

For min del var det særlig kombinasjonen av Bowers & Wilkins-anlegget (helt rå lyd) , det elektrokromatiske panoramataket, 360-kameraet og de ventilerte setene som gjorde at Ultra føltes som det riktige valget. Nå gjenstår det bare å smøre seg med tålmodighet og håpe på levering i desember!

Er det flere her som har bestilt EX60, eller som også vurderte Plus vs. Ultra? Hva ble avgjørende for dere?

ToWalkOrDrive

En litt annen ting enn utstyrsnivå: Nå ville jeg ikke giddet å bestille en bil som har 12 måneders leveringstid som er usikker (ref P12), men sånn utenom det så synes jeg det ville vært en svært bra deal å få 150 km ekstra pga 22kWh større batteri, som og gir 0,7 sekunder raskere bil fra 0-100 (uten at det siste ville vært viktigst for meg), for kun 60.000 ekstra. Dersom en tar vekk litt km i bunn, fordi en aldri tør kjøre under et visst strømnivå, og heller ikke lader til topps vanligvis, så er det veldig mang prosent ekstra tilgjengelig rekkevidde. I tillegg vil det være ganske unikt på bruktmarkedet om en skulle ville selge om 3-4 år.

Så poenget mitt er at P12 virker som et veldig godt kjøp, om jeg har forstått konfiguratoren riktig (at den kun er 60.000 dyrere enn P10), sånn utenom leveringstiden.

Radial

De selger sikkert mer enn nok nå, men jeg kan se for meg at P6 får AWD med tiden når de største leveringene er gjort.

83kWh batteri er jo i samme gate som Model Y, som over hodet ikke har problemer med rekkevidden...
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

ferale

Hva er prisen for å fortsette abonnementet på den digitale servicepakken etter at de første 4 årene er utløpt? 
Er det noen som allerede har tenkt over om dere vil fortsette abonnementet etter at de inkluderte 4 årene er over?
Slik jeg har forstått det, mister man alle funksjonene i den digitale servicepakken dersom man ikke viderefører abonnementet. Derfor er jeg litt nysgjerrig på hva andre tenker og spent på hva prisen i 2030 blir. Finnes det andre muligheter etter 4 år?

mikaelf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fre 14. aug 2026, kl. 13:26En litt annen ting enn utstyrsnivå: Nå ville jeg ikke giddet å bestille en bil som har 12 måneders leveringstid som er usikker (ref P12), men sånn utenom det så synes jeg det ville vært en svært bra deal å få 150 km ekstra pga 22kWh større batteri, som og gir 0,7 sekunder raskere bil fra 0-100 (uten at det siste ville vært viktigst for meg), for kun 60.000 ekstra. Dersom en tar vekk litt km i bunn, fordi en aldri tør kjøre under et visst strømnivå, og heller ikke lader til topps vanligvis, så er det veldig mang prosent ekstra tilgjengelig rekkevidde. I tillegg vil det være ganske unikt på bruktmarkedet om en skulle ville selge om 3-4 år.

Så poenget mitt er at P12 virker som et veldig godt kjøp, om jeg har forstått konfiguratoren riktig (at den kun er 60.000 dyrere enn P10), sånn utenom leveringstiden.

Jeg er enig i din vurdering, men det som kompliserer beslutningen er at vi tilsynelatende vil måtte øke prisen med 37 500 kroner for P12 grunnet momsøkningen som kommer neste år, i motsetning til P10 dersom den leveres inneværende år.
TMY - LR AWD (2022 HW3)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: mikaelf på søn 16. aug 2026, kl. 14:52
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fre 14. aug 2026, kl. 13:26En litt annen ting enn utstyrsnivå: Nå ville jeg ikke giddet å bestille en bil som har 12 måneders leveringstid som er usikker (ref P12), men sånn utenom det så synes jeg det ville vært en svært bra deal å få 150 km ekstra pga 22kWh større batteri, som og gir 0,7 sekunder raskere bil fra 0-100 (uten at det siste ville vært viktigst for meg), for kun 60.000 ekstra. Dersom en tar vekk litt km i bunn, fordi en aldri tør kjøre under et visst strømnivå, og heller ikke lader til topps vanligvis, så er det veldig mang prosent ekstra tilgjengelig rekkevidde. I tillegg vil det være ganske unikt på bruktmarkedet om en skulle ville selge om 3-4 år.

Jeg er enig i din vurdering, men det som kompliserer beslutningen er at vi tilsynelatende vil måtte øke prisen med 37 500 kroner for P12 grunnet momsøkningen som kommer neste år, i motsetning til P10 dersom den leveres inneværende år.

Det er et veldig godt poeng du har der.

eSaab

ferale

EX60 blir forsinket og men Volvo dekker moms-regningen for norske kunder.
Volvo EX60 er forsinket på grunn av stor etterspørsel. Kunder som må vente til 2027, risikerer rundt 40.000 kroner i økt moms, men Volvo lover å ta regningen.

motor.no

TV2.no/broom

elbil24.no

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA