Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Capacity at diplay 0%, men batteri ok ?

Startet av RoadRunner, lørdag 03. juni 2023, klokken 11:32

« forrige - neste »

RoadRunner

Buddyen har stått en uke tilkoblet 230v pga jeg har vært på reise.
Display viser nå ingenting i kapasitet. Det blinker 12H når tenningen er av.
Restartet VCM fra applikasjon og det var ca 1 min med piping og jeg kunne kjøre (antar dette er nødmodus uten å vri på nøkkelen). Deretter stanset pipingen fra CC og buddyen går verken framover eller bakover.

I status-rapporten står det "Capacity at display 0%" - og det stemmer jo :-).
Jeg er derimot rimelig overbevist om at framdriftsbatteriet er ok, og at CarControlleren har rotet seg bort. Den har kjørt feilfritt rundt 1200 dager.

Spørsmålet er hvordan jeg får den opp på 100% igjen?


Kopi av rapport etter resetting av VMS:
Service Tool for Buddy EUV version Service 1.39 2011-02-24

****************************************************
*                                                  *
*              Buddy Electric Vehicle              *
*                  Service Report                  *
*                                                  *
****************************************************

Software version              : CC2_110127

VMS serial number             :    310
Milage recorder               :  66258 Km
Amp hours recorder            : 114586 Amp hours

Set to charging               :   6094 [Times]
Charging finished             :   3433 [Times]
Misuse                        :      0 [Times]
Battery type                  : NiMH
Battery identification number :
Date for last battery change  : 08.03.2010

Capacity new battery          :  182.4 Amp hours (80%)
Capacity available            :  182.4 Amp hours
========Capacity at display           :      0 %=============
Capacity discharged           :  786.4 Amp hours


Battery box temperature       :    +13 Degrees Centigrade
Battery temperature front     :    +14 Degrees Centigrade
Battery temperature rear      :    +13 Degrees Centigrade
Current                       :   +6.0 Amperes
Battery Cycle count           :  586.8
Equalizing chargings          :    182

Last balancing voltages:
 15.06 volt
 15.06 volt
 15.08 volt
 15.02 volt
 15.06 volt
 15.00 volt
Difference 0.08 volt



Battery no:           Voltage:       Efficiency min. 70%
Battery      1-2    : +14.03 volt    100 %
Battery      3-4    : +14.04 volt    100 %
Battery      5-6    : +14.03 volt    100 %
Battery      7-8    : +13.97 volt    100 %
Battery      9-10   : +13.98 volt    100 %
Battery     11-12   : +13.97 volt    100 %

12 volt system      : +13.07 volt   

Balancing charge is currently not needed

No charger faults detected

Battery temperature over 45 C, in OFF mode, in total    0:54:23 longest period 0:54:23
Battery temperature over 45 C, in CHARGE mode, in total 0:0:0 longest period 0:0:0
Battery temperature over 45 C, in DRIVE mode, in total  1:14:26 longest period 1:5:3
Battery temperature over 50 C, in OFF mode, in total    0:0:0 longest period 0:0:0
Battery temperature over 50 C, in CHARGE mode, in total 0:0:0 longest period 0:0:0
Battery temperature over 50 C, in DRIVE mode, in total  1:11:58 longest period 1:2:25
Battery temperature over 55 C, in OFF mode, in total    0:0:0 longest period 0:0:0
Battery temperature over 55 C, in CHARGE mode, in total 0:0:0 longest period 0:0:0
Battery temperature over 55 C, in DRIVE mode, in total  1:8:28 longest period 0:59:12
Battery temperature over 60 C, in OFF mode, in total    0:0:0 longest period 0:0:0
Battery temperature over 60 C, in CHARGE mode, in total 0:0:0 longest period 0:0:0
Battery temperature over 60 C, in DRIVE mode, in total  1:2:11 longest period 0:53:40
Battery diff temperature over 5 C, in OFF mode, in total    360:5:14 longest period 22:49:36
Battery diff temperature over 5 C, in CHARGE mode, in total 3298:42:21 longest period 38:28:42
Battery diff temperature over 5 C, in DRIVE mode, in total  228:12:51 longest period 34:29:0
Battery diff temperature over 10 C, in OFF mode, in total    123:59:35 longest period 13:6:46
attery diff temperature over 10 C, in CHARGE mode, in total 748:32:47 longest period 14:15:12
Battery diff temperature over 10 C, in DRIVE mode, in total  7:41:27 longest period 2:32:54
Battery diff temperature over 15 C, in OFF mode, in total    44:21:16 longest period 9:3:23
Battery diff temperature over 15 C, in CHARGE mode, in total 159:22:47 longest period 9:2:25
Battery diff temperature over 15 C, in DRIVE mode, in total  1:23:16 longest period 1:13:57
Battery voltage below 9,5V, in total 0:0:0 longest period 0:0:0

Current running time: 0 days 00:17:06 hours
Trondheim
Kia e-Niro Feb-2020
MetroBuddy 2010 + 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

Hafner

Har akkurat samme problem, bortsett fra at Buddyen sto lenge ubrukt og batteriene var ganske utladet, 12.2 V.
Fikk ladet de parvis opp til 13.5 V. Nå funker alt inkl. Zivan, men det er ingen økning på kap. måleren?
Er restart VMS i toolbox det samme som reset og sletter det andre data enn batterikapasitet?

RoadRunner

Da har jeg fått liv i bruksbuddyen på nytt. Forsøkte med en annen Car-controller, men ingen endring. Deretter byttet jeg Display, og da er vi tilbake til normal drift igjen. Lavere km-status, så km-teller & trip-teller ligger nok lagret i displayet.

Reset VCM tror jeg bare er det samme som å restarte Car-Controlleren.
Dette er en NiMh-buddy, men jeg antar at det virker likedan på en blybuddy.
Trondheim
Kia e-Niro Feb-2020
MetroBuddy 2010 + 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

Buddy-DK

Kan man ikke nulstille car controlleren med en jumper? Ved inke om den skal nulstilles i fuld opladet tilstand?

RoadRunner

Dette er en NiMh-buddy med ny-type car-controller. Det er kun mulig å resette med software. Dessverre så er displayet "smart" på ett eller annet vis, så det hjelper ikke å resette CC.
Trondheim
Kia e-Niro Feb-2020
MetroBuddy 2010 + 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

maggi373

Sitat fra: RoadRunner på lørdag 03. juni 2023, klokken 11:32Buddyen har stått en uke tilkoblet 230v pga jeg har vært på reise.
Display viser nå ingenting i kapasitet. Det blinker 12H når tenningen er av.
Restartet VCM fra applikasjon og det var ca 1 min med piping og jeg kunne kjøre (antar dette er nødmodus uten å vri på nøkkelen). Deretter stanset pipingen fra CC og buddyen går verken framover eller bakover.

I status-rapporten står det "Capacity at display 0%" - og det stemmer jo :-).
Jeg er derimot rimelig overbevist om at framdriftsbatteriet er ok, og at CarControlleren har rotet seg bort. Den har kjørt feilfritt rundt 1200 dager.

Spørsmålet er hvordan jeg får den opp på 100% igjen?


Kopi av rapport etter resetting av VMS:
Service Tool for Buddy EUV version Service 1.39 2011-02-24

****************************************************
*                                                  *
*              Buddy Electric Vehicle              *
*                  Service Report                  *
*                                                  *
****************************************************

Software version              : CC2_110127

VMS serial number             :    310
Milage recorder               :  66258 Km
Amp hours recorder            : 114586 Amp hours

Set to charging               :   6094 [Times]
Charging finished             :   3433 [Times]
Misuse                        :      0 [Times]
Battery type                  : NiMH
Battery identification number :
Date for last battery change  : 08.03.2010

Capacity new battery          :  182.4 Amp hours (80%)
Capacity available            :  182.4 Amp hours
========Capacity at display           :      0 %=============
Capacity discharged           :  786.4 Amp hours


Battery box temperature       :    +13 Degrees Centigrade
Battery temperature front     :    +14 Degrees Centigrade
Battery temperature rear      :    +13 Degrees Centigrade
Current                       :   +6.0 Amperes
Battery Cycle count           :  586.8
Equalizing chargings          :    182

Last balancing voltages:
 15.06 volt
 15.06 volt
 15.08 volt
 15.02 volt
 15.06 volt
 15.00 volt
Difference 0.08 volt



Battery no:           Voltage:       Efficiency min. 70%
Battery      1-2    : +14.03 volt    100 %
Battery      3-4    : +14.04 volt    100 %
Battery      5-6    : +14.03 volt    100 %
Battery      7-8    : +13.97 volt    100 %
Battery      9-10   : +13.98 volt    100 %
Battery     11-12   : +13.97 volt    100 %

12 volt system      : +13.07 volt   

Balancing charge is currently not needed

No charger faults detected

Battery temperature over 45 C, in OFF mode, in total    0:54:23 longest period 0:54:23
Battery temperature over 45 C, in CHARGE mode, in total 0:0:0 longest period 0:0:0
Battery temperature over 45 C, in DRIVE mode, in total  1:14:26 longest period 1:5:3
Battery temperature over 50 C, in OFF mode, in total    0:0:0 longest period 0:0:0
Battery temperature over 50 C, in CHARGE mode, in total 0:0:0 longest period 0:0:0
Battery temperature over 50 C, in DRIVE mode, in total  1:11:58 longest period 1:2:25
Battery temperature over 55 C, in OFF mode, in total    0:0:0 longest period 0:0:0
Battery temperature over 55 C, in CHARGE mode, in total 0:0:0 longest period 0:0:0
Battery temperature over 55 C, in DRIVE mode, in total  1:8:28 longest period 0:59:12
Battery temperature over 60 C, in OFF mode, in total    0:0:0 longest period 0:0:0
Battery temperature over 60 C, in CHARGE mode, in total 0:0:0 longest period 0:0:0
Battery temperature over 60 C, in DRIVE mode, in total  1:2:11 longest period 0:53:40
Battery diff temperature over 5 C, in OFF mode, in total    360:5:14 longest period 22:49:36
Battery diff temperature over 5 C, in CHARGE mode, in total 3298:42:21 longest period 38:28:42
Battery diff temperature over 5 C, in DRIVE mode, in total  228:12:51 longest period 34:29:0
Battery diff temperature over 10 C, in OFF mode, in total    123:59:35 longest period 13:6:46
attery diff temperature over 10 C, in CHARGE mode, in total 748:32:47 longest period 14:15:12
Battery diff temperature over 10 C, in DRIVE mode, in total  7:41:27 longest period 2:32:54
Battery diff temperature over 15 C, in OFF mode, in total    44:21:16 longest period 9:3:23
Battery diff temperature over 15 C, in CHARGE mode, in total 159:22:47 longest period 9:2:25
Battery diff temperature over 15 C, in DRIVE mode, in total  1:23:16 longest period 1:13:57
Battery voltage below 9,5V, in total 0:0:0 longest period 0:0:0

Current running time: 0 days 00:17:06 hours


du må resette batterimåleren i displayet, så er den i orden. du kan se antallet timer discharged er flere ganger mer enn bilen har av batteritid.

maggi373

Sitat fra: Hafner på tirsdag 06. juni 2023, klokken 12:45Har akkurat samme problem, bortsett fra at Buddyen sto lenge ubrukt og batteriene var ganske utladet, 12.2 V.
Fikk ladet de parvis opp til 13.5 V. Nå funker alt inkl. Zivan, men det er ingen økning på kap. måleren?
Er restart VMS i toolbox det samme som reset og sletter det andre data enn batterikapasitet?


lader du uten display/cc så må du resette batterimåleren, tips dersom bilen ikkje tar i mot strøm på grunn av for stor utlading eller temp sensor ikkje funge, så ta ut 12v systemet, da vil zivan laderen lade, men da uten form for stopp mot temp og lignane

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA