Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TMY på tur fra Stavanger til Oslo

Startet av TerjeFjern, torsdag 25. mai 2023, klokken 12:22

« forrige - neste »

TerjeFjern

Hei

I morgen ettermiddag skal jeg og 7-åringen kjøre Stavanger-Oslo. Et spørsmål:

- Både ABRP og Google Maps sier at det er ca 1 t raskere å kjøre via Kristiansand enn å kjøre over Suleskar-Brokke til E134. Stemmer det sånn ca? Google Maps sier E39-E18 blir 7 t uten pause (550 km), mens over fjellet blir 8t (450 km). Er det fordi E39 i Mandal-området har blitt bedre siden sist jeg kjørte i januar i fjor?

Det er jo mer behagelig å kjøre over Sørlandet, så hvis jeg skulle kjørt over fjellet så måtte det vært tid å spare på det.

Det er pinseutfart så det kan hende at det blir mye kø forbi Ålgard i retning Sørlandet. Hadde tenkt å kjøre ca kl 15. Hvis det er masse kø så kan jeg jo vurdere å ta omveien via Sviland for å slippe kø, så får man heller kjøre over fjellet. Men da må det rett og slett være en time kø å unngå for at det skal være noe poeng.

På forhånd takk.

Klykken

Litt på siden, men har du premium connectivity-abonnement skal bilen etter sigende ta mest fornuftige rute og unngå tydelige køer og ikke minst stengte veier. Selv om det skjer underveis i kjøringa.

Ellers, snakk med syvåringen og hør om det er aktuelt å "ta det som en tur", dvs null stress, flere stopp en nødvendig og litt moro underveis. Disse turene er det vår familie har hatt mest utbytte av, og gjør ikke lengre turer i bil til et ork. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

TerjeFjern

Hei, jeg hadde Premium Connectivity i ett år. Men så vidt jeg skjønner det, så forteller den meg fortsatt hva den mener er raskeste rute. Eneste forskjellen er at det ikke kommer opp en farge som viser meg hvor køen er. Så å betale for Premium Connectivity bare for å få farge virker temmelig meningsløst. Google Maps gir jo uansett den infoen.

Men jeg savner jo å kunne snakke til bilen og be den spille musikken jeg vil høre på. Nå må jeg høre via telefonen.

geear

#3
E39/E18 har i utgangspunktet vært raskest i mange år, helt siden Grimstad - Arendal vil jeg påstå. Turen over heia er først og fremst for å se noe annet enn kjedelige europaeveier. Og nå er det selvfølgelig kjekt å se de enorme brøytekantene over Suleskar-Brokke. Men trangt og går ekstra tregt i kø og med mange møtende.

Spørs ellers litt på tidspunkt (treffer du ettermiddagsrush i Krsand, søndags ettermiddag på E18 Vestfold når alle skal hjem til Oslo fra hyttene nedover kysten osv), bil/ladebehov (kortere over heia og lavere hastighet, kan bety mindre lading, men mye dårligere lademuligheter) og kjørestil (jeg kjører alltid +9-12 km/t på veiene med 70 eller høyere fartsgrense E39/E18, og det er vanskelig å holde jevn høy fart over heia, iallfall uten unger som blir kvalme, sinte kjerringer osv. Telehiv kan også være aktuelt.

Når det gjelder Bogafjell-Ålgård så er kl. 15 fredag før langhelg veldig ugunstig, garantert kø. Kan være tid å spare på å kjøre over Bue hvis du vil kjøre E39/E18, altså via Ganddal - Kverneland - Undheim og ut på E39 på Bue. Og av på Austrått og over Sviland selvfølgelig om du kjører indre veien. For min psyke er det iallfall bedre å være i bevegelse enn å stå i omtrent stillestående kø.

TerjeFjern

Takk.

Da blir det E39-E18 på oss. Ja hørte med en kollega som også mente jeg kom til å sette meg fast i kø ved Ålgård kl 15 så jeg prøver med avreise kl 14.

ToWalkOrDrive

#5
Det verste er at det ofte er kø klokken 14 og. Rimelig irriterende at myndighetene / politikerne utsatt utbyggingen av den veien (Ålgård-rundkjøringene). Flaskehals deluxe.

Hjelper godt på at de har åpnet det nye strekket før Kristiansand.

Ser at Google Map sier 7 timer og 53 minutter fra Stavanger Sentrum til Oslo Sentrum. Hørt om en del som har kjørt fortere. Blir jo litt mindre lading den veien, men veien er humpete, særlig om en har en 2021-model Model Y med ekstra stive fjører.

Ser at Google Map foreslår å kjøre forbi Åmot på fjellveien. Tar vel litt mindre tid gjerne opp Dalen i stedet, men dårligere vei, så sparer gjerne ikke så mye tid. Ser og at en ikke kan tvinge Google opp Dalen, så da er den gjerne vinterstengt?
Tesla Model Y                         2021-

Hermansen

Hei, nå er vel dette for sent, men det er et annet problem også med Google maps og Suleskarveien (i tillegg til Dalen/Åmot), som er der i enkelte perioder, mulig det henger igjen en stund utover våren etter at veien åpner for året.
Hvis du prøver å plotte inn strekningen mellom Sinnes og feks Nomeland får du opp et strekke på 56km som Google maps anslår at du bruker 1h45min på når feilen er der - dette strekket kjører man normalt sett lett på under én time.
Slår man sammen Dalen/Åmot og feilen rundt Sinnes så skal man ende opp med at Suleskar er raskere enn E18 (kanskje det blir annerledes nå som E18 Mandal-Krsand er offisielt åpnet) - dog må man kanskje regne med å ta ladestopp hos andre ladeleverandører enn Tesla.
Kjører jeg på tidspunkter uten så mye trafikk pleier jeg å bruke tiden google anslår uten stopp(uten feilene), men da inkludert lading.

geear

#7
Når jeg kjører Sandnes - Tønsberg med Model Y bruker jeg som regel 5:30 til 5:45 via E18 og E39, men kjører effektivt og typisk godt +10 hele veien, har vel gjerne 125 på AP i 110. Må ha fem min lading. Det går en time til inn til Oslo (litt over 90 km), pluss litt ekstra lading. Fordelen med europaveien er litt mindre om man skal til Drammen/Oslo, da man slipper å kjøre sørover igjen fra den indre veien. Og hvis man kjører med henger og ikke kan utnytte 90-110 sonene er indre veien ok, men mer komplisert med lading.

Kanskje ikke helt relevant, men kjørte nevnte strekning på 5:15 for 18 år siden, på tross av at madammen satt i passasjersetet, vi hadde et par korte stopp, og det i den tiden var 30 fotobokser på den strekningen. "Ung og dum" i BMW M5... 🫣

Jejl

Når det gjelder Ålgård, så har bilen mange ganger geleidet oss på flere ulike alternative omkjøringsveier i begge retninger. Har alltid navigasjonen på når vi kjører forbi der, og vi har nok ofte spart sikkert 15-20 minutt på å velge alternative veier til E39.

turfsurf

Sitat fra: geear på lørdag 27. mai 2023, klokken 14:59Kanskje ikke helt relevant, men kjørte nevnte strekning på 5:15 for 18 år siden, på tross av at madammen satt i passasjersetet, vi hadde et par korte stopp, og det i den tiden var 30 fotobokser på den strekningen. "Ung og dum" i BMW M5... 🫣
Ja, vi har vel alle noen rekorder vi ikke har tenkt å slå igjen...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

#10
Definitivt. I den tiden var det altså ikke motorveier på strekningen, med unntak av noen kilometer fra Sandefjord til Sem/Tønsberg. Når jeg ser sakene som dukker opp på nettet for tiden, både i media og på Tiktok, så er jeg sjeleglad for at digitalkameraene var i sin spede ungdom, og mobilene ikke hadde fått kamera, i den tiden jeg var ung og lovende.

Noe av det verste jeg har vært med på har vært samkjøring til banetreff. "Alle" snakker om at tilgang på bane gjør at folk ikke kjører gris på veien, kanskje når man er 40+, men den yngre generasjonen trodde de var verdensmestere fordi de skulle til bane eller hadde kjørt på bane og var på vei hjem, toppfartssperra på 250 ble hyppig besøkt. Og gjerne 20-30 biler sammen på vei til Vålerbanen.

ToWalkOrDrive

#11
Sitat fra: Hermansen på lørdag 27. mai 2023, klokken 12:09Hei, nå er vel dette for sent, men det er et annet problem også med Google maps og Suleskarveien (i tillegg til Dalen/Åmot), som er der i enkelte perioder, mulig det henger igjen en stund utover våren etter at veien åpner for året.
Hvis du prøver å plotte inn strekningen mellom Sinnes og feks Nomeland får du opp et strekke på 56km som Google maps anslår at du bruker 1h45min på når feilen er der - dette strekket kjører man normalt sett lett på under én time.
Slår man sammen Dalen/Åmot og feilen rundt Sinnes så skal man ende opp med at Suleskar er raskere enn E18 (kanskje det blir annerledes nå som E18 Mandal-Krsand er offisielt åpnet) - dog må man kanskje regne med å ta ladestopp hos andre ladeleverandører enn Tesla.
Kjører jeg på tidspunkter uten så mye trafikk pleier jeg å bruke tiden google anslår uten stopp(uten feilene), men da inkludert lading.


Nå har det poppet opp en Supercharger på Seljord, som redder selv den tørsteste Tesla...så da kommer en seg helt frem.

Virker som at Google Maps er litt på tur, ja. Den sier det er raskere å kjøre forbi Røldal for å komme til Seljord....snodig...eller kanskje brøytekantene gjør at folk kjører saktere?
Tesla Model Y                         2021-

TerjeFjern

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 26. mai 2023, klokken 12:21Det verste er at det ofte er kø klokken 14 og. Rimelig irriterende at myndighetene / politikerne utsatt utbyggingen av den veien (Ålgård-rundkjøringene). Flaskehals deluxe.

Hjelper godt på at de har åpnet det nye strekket før Kristiansand.

Ser at Google Map sier 7 timer og 53 minutter fra Stavanger Sentrum til Oslo Sentrum. Hørt om en del som har kjørt fortere. Blir jo litt mindre lading den veien, men veien er humpete, særlig om en har en 2021-model Model Y med ekstra stive fjører.

Ser at Google Map foreslår å kjøre forbi Åmot på fjellveien. Tar vel litt mindre tid gjerne opp Dalen i stedet, men dårligere vei, så sparer gjerne ikke så mye tid. Ser og at en ikke kan tvinge Google opp Dalen, så da er den gjerne vinterstengt?

Jeg skulle ha sett dette innlegget før jeg kjørte. Tok hjemreisen over fjellet fordi det var så mye kø Sandnes-Mandal ved utreise, og jeg regnet med at de samme bilene skulle hjem samtidig som meg. Men, veien forbi Dalen var stengt, så man måtte kjøre via Åmot. Dessuten var det en stygg bilulykke rett før Åmot, så det var gigantiske køer. Så det var ikke noe tid å spare på å kjøre over fjellet, haha.

TerjeFjern

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 30. mai 2023, klokken 14:14
Sitat fra: Hermansen på lørdag 27. mai 2023, klokken 12:09Hei, nå er vel dette for sent, men det er et annet problem også med Google maps og Suleskarveien (i tillegg til Dalen/Åmot), som er der i enkelte perioder, mulig det henger igjen en stund utover våren etter at veien åpner for året.
Hvis du prøver å plotte inn strekningen mellom Sinnes og feks Nomeland får du opp et strekke på 56km som Google maps anslår at du bruker 1h45min på når feilen er der - dette strekket kjører man normalt sett lett på under én time.
Slår man sammen Dalen/Åmot og feilen rundt Sinnes så skal man ende opp med at Suleskar er raskere enn E18 (kanskje det blir annerledes nå som E18 Mandal-Krsand er offisielt åpnet) - dog må man kanskje regne med å ta ladestopp hos andre ladeleverandører enn Tesla.
Kjører jeg på tidspunkter uten så mye trafikk pleier jeg å bruke tiden google anslår uten stopp(uten feilene), men da inkludert lading.


Nå har det poppet opp en Supercharger på Seljord, som redder selv den tørsteste Tesla...så da kommer en seg helt frem.

Virker som at Google Maps er litt på tur, ja. Den sier det er raskere å kjøre forbi Røldal for å komme til Seljord....snodig...eller kanskje brøytekantene gjør at folk kjører saktere?

Veien forbi Dalen var stengt. Derfor foreslo Google Maps dette. Google Maps var ikke på tur, problemet var at jeg ikke så nøye nok på dette. Jeg skulle ikke til Stavanger men til Sandnes så da foreslo den ikke å kjøre via Røldal men via Åmot. Det var så liten endring at jeg ikke la merke til det, men tapte jo alt det man vant på å kjøre over fjellet, haha. Kan håpe på at jeg planlegger bedre neste gang.

En helt annen sak: Traff min kusine i Oslo. Fortalte henne at det var 450 km å kjøre over fjellet. Da svarte hun "Åja så da er du hjemme på 4 1/2 t?". Haha hun er vant til bedre veier på Østlandet enn vi er vant til på vestlandet. Måtte doble hennes tidsestimat.

ToWalkOrDrive

Ja, det er ganske seigt over fjellet. Synes det er rart at det ikke legges noen flere kroner i den veien og, ikke minst med tanke på forsyningssikkerhet osv, i tillegg til at det er mye kortere enn rundt hele kysten.
Det verste er at hele veien over Suleskaret er vinterstengt. Dersom jeg var samferdselsminister så ville jeg prioritert to nye oppgraderinger:

- Tunnel fra Sirdal (Suleskaret) til Setesdal (se blå strek). Denne tunnelen vil bli akkurat like lang som Lærdalstunnelen i Sogn. Den kostet bare 1 milliard i år 2000 (sikkert 2-3 gangen i dag, men fortsatt billig sammenlignet med andre samferdselsprosjekt). Da kunne folk kjørt raskt og trygt og snøfritt hele året, og Hovden blitt lett tilgjengelig for Stavanger/Sandnes-folk. I tillegg slipper de å grave opp snø fra veien 1. mai hvert år med gravemaskin, og reinsdyrene kunne fått være i fred. Så kunne heller turister brukt den gamle veien når de ville om sommeren. Er bare 23km tunnel som behøves.

- Bro over Dalen, så en slipper å kjøre først helt ned i serpentinsvinger, før en kjører opp i motsatt ende. Kan gjerne og fjerne tele-hiv på veiene på andre siden i tillegg. Er bare 2600meter bro som behøves.
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA