Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TMY på tur fra Stavanger til Oslo

Startet av TerjeFjern, torsdag 25. mai 2023, klokken 12:22

« forrige - neste »

churcelli

#15
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 07. juni 2023, klokken 14:44Ja, det er ganske seigt over fjellet. Synes det er rart at det ikke legges noen flere kroner i den veien og, ikke minst med tanke på forsyningssikkerhet osv, i tillegg til at det er mye kortere enn rundt hele kysten.
Det verste er at hele veien over Suleskaret er vinterstengt. Dersom jeg var samferdselsminister så ville jeg prioritert to nye oppgraderinger:

- Tunnel fra Sirdal (Suleskaret) til Setesdal (se blå strek). Denne tunnelen vil bli akkurat like lang som Lærdalstunnelen i Sogn. Den kostet bare 1 milliard i år 2000 (sikkert 2-3 gangen i dag, men fortsatt billig sammenlignet med andre samferdselsprosjekt). Da kunne folk kjørt raskt og trygt og snøfritt hele året, og Hovden blitt lett tilgjengelig for Stavanger/Sandnes-folk. I tillegg slipper de å grave opp snø fra veien 1. mai hvert år med gravemaskin, og reinsdyrene kunne fått være i fred. Så kunne heller turister brukt den gamle veien når de ville om sommeren. Er bare 23km tunnel som behøves.

- Bro over Dalen, så en slipper å kjøre først helt ned i serpentinsvinger, før en kjører opp i motsatt ende. Kan gjerne og fjerne tele-hiv på veiene på andre siden i tillegg. Er bare 2600meter bro som behøves.Selv om du ikke har tid til å nå målet ditt, kan du leie et hus videre https://rentola.no/


Reisen over fjellet kan være en utfordring, spesielt når det gjelder Suleskaret som er vinterstengt. Jeg kunne ikke vært mer enig i at det er behov for oppgraderinger for å gjøre denne ruten mer tilgjengelig og trygg. Dine forslag til forbedringer er absolutt på plass.

Først og fremst er ideen om en tunnel fra Sirdal til Setesdal virkelig forlokkende. En slik tunnel kan virkelig forandre reiseopplevelsen for mange, spesielt for de som kommer fra Stavanger og Sandnes. At det bare vil kreve en 23 km lang tunnel for å realisere dette gjør det enda mer attraktivt. Og som du nevnte, vil det være en velsignelse for reinsdyrene og de som vedlikeholder veien.

Broen over Dalen er også et fremragende forslag. Serpentinsvingene er ikke bare tidkrevende, men kan også være farlige, spesielt under ugunstige værforhold.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA