Model Y kræsjet på Torgallmenningen i Bergen. Litt diskusjon.

Startet av eltex, mandag 15. mai 2023, klokken 12:27

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Sitat fra: Kim- på onsdag 07. juni 2023, klokken 18:04Tesla sier:

Please also note that none of the vehicle´s controls (such as Autopilot or Trafic-Aware CruiseControl) have the ability to physically move the accelerator pedal. If the pedal moves, as confirmes by two independent sensors, the movement is caused by an external source such as the driver´s foot
Jeg bare elsker google oversettelser  ;D

Vær også oppmerksom på at ingen av kjøretøyets kontroller (som Autopilot eller Trafic-Aware CruiseControl) har evnen til å fysisk bevege gasspedalen. Hvis pedalen beveger seg, som bekreftet av to uavhengige sensorer, er bevegelsen forårsaket av en ekstern kilde som førerens fot

OlaM

Han fikk ikke tilbake lappen sin heller, så der ryker inntekten. Jeg lurer som tidligere nevnt på om gulvmatten kan ha vært en faktor. Hvis jeg havner i samme båt selv så hadde det vært greit på å ha øvd på en prosedyre. Løft beina, hold inne P?
'21 3LR

model3pw

Man kan sette bilen i neutral under kjøring ved å løfte spaken lett mellom R og D. Jeg gjør det vinterstid etter bilvask for å bremse hardt (rense skivene) uten regenerering når ikke har trafikk bak meg.

Men du skal ha godt muskelminne om du klarer å tenke på det når bilen akselererer pga en gulvmatte.

sjokomelk

Hva enn du gjør, ikke tråkk enda hardere på pedalen som gjør motsatt av det du tror. Ta heller foten vekk fra pedalen. Men det er enkelt å si, og ikke så enkelt i virkeligheten.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Electric cars in Norway

Sitat fra: sjokomelk på onsdag 07. juni 2023, klokken 21:03Men det er enkelt å si, og ikke så enkelt i virkeligheten.
Ja det har du rett i...jeg så en gang selv på et mc treff en mann som falt av sykkelen i lav fart på parkeringsplassen og han fortsatte bare å gi gass...hadde han sluppet gasshåndtaket så hadde skadene blitt mye mindre.... nå øket farten isteden og han endte med å kjøre inn i parkbenk i stor fart...

Jeg spurte han om dette noen timer senere og han sa rett ut at han tenkte ikke klart. Det var ikke hånda som satt fast eller noe.... han tenkte bare ikke klart. Han husker han tenkte mens han hang etter sykkelen at dette skal jeg ordne opp i....det ble ikke slik...trist sak....han slo seg stygt også...

OlaM

En mer generell ting som kanskje ikke trenger å være så selvsagt at den forblir usagt, pass på at matten ikke lett kan brette seg foran pedalene (gjør du av og til noe med skoen som løfter matten i fremkant?) og minimer antall ting rundt førerplass som kan havne innunder der.
'21 3LR

geear

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 07. juni 2023, klokken 21:11
Sitat fra: sjokomelk på onsdag 07. juni 2023, klokken 21:03Men det er enkelt å si, og ikke så enkelt i virkeligheten.
Ja det har du rett i...jeg så en gang selv på et mc treff en mann som falt av sykkelen i lav fart på parkeringsplassen og han fortsatte bare å gi gass...hadde han sluppet gasshåndtaket så hadde skadene blitt mye mindre.... nå øket farten isteden og han endte med å kjøre inn i parkbenk i stor fart...

Jeg spurte han om dette noen timer senere og han sa rett ut at han tenkte ikke klart. Det var ikke hånda som satt fast eller noe.... han tenkte bare ikke klart. Han husker han tenkte mens han hang etter sykkelen at dette skal jeg ordne opp i....det ble ikke slik...trist sak....han slo seg stygt også...
Dette er nok ganske "vanlig" problem, har opplevd det samme, ikke på MC, men på snøscooter. Der er det ikke vrigass, men hendel på tommelen. Problemet mitt var at jeg glapp venstre håndtak under aksellerasjon, og for å ikke falle av holdt jeg fast med høyrehånda i det grepet jeg allerede hadde, og endte da med å holde gassen helt inne. Dette var på ei turbomaskin som gikk ganske friskt. Valget måtte tas raskt og stod mellom å gamble på at jeg klarte å gjenvinne kontroll (ikke bare-bare når man henger i en arm etter noe som gjør 0-100 på Plaid-tider mellom masse trær), og å bare slippe og bli passasjer i hva som skjedde videre. Jeg rakk å tenke at jeg måtte prøve å få kontroll. Tror at jeg ville rukket det under normale forhold i bil og, men dette var midt på natta. Trøtt taxisjåfør? Kanskje han sovna? En Tesla kan jo også stå stille i D.

jlan

Sitat fra: model3pwMen du skal ha godt muskelminne om du klarer å tenke på det når bilen akselererer pga en gulvmatte.
Her var det altså ikke registrert bevegelse i bremsepedalen. Det skal godt gjøres at en gulvmatte hindrer bevegelse helt.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Handyman

Sitat fra: OlaM på onsdag 07. juni 2023, klokken 22:04En mer generell ting som kanskje ikke trenger å være så selvsagt at den forblir usagt, pass på at matten ikke lett kan brette seg foran pedalene (gjør du av og til noe med skoen som løfter matten i fremkant?) og minimer antall ting rundt førerplass som kan havne innunder der.
Hvis man har Teslas matter tror jeg det faktisk er umulig at matta trykker inn wattpedalen. Borrelåsen under er så kraftige at man virkelig må rive og slite hardt når man skal ha dem ut for vask. Har aldri hatt matter som sitter så godt fast.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

OlaM

Sitat fra: Handyman på torsdag 08. juni 2023, klokken 09:25
Sitat fra: OlaM på onsdag 07. juni 2023, klokken 22:04En mer generell ting som kanskje ikke trenger å være så selvsagt at den forblir usagt, pass på at matten ikke lett kan brette seg foran pedalene (gjør du av og til noe med skoen som løfter matten i fremkant?) og minimer antall ting rundt førerplass som kan havne innunder der.
Hvis man har Teslas matter tror jeg det faktisk er umulig at matta trykker inn wattpedalen. Borrelåsen under er så kraftige at man virkelig må rive og slite hardt når man skal ha dem ut for vask. Har aldri hatt matter som sitter så hardt.

Fremkanten er nok trygg ja. "Dead pedal"-flappen på siden er jo ganske løs, men den rekker ikke så langt. Bakkanten kan jo bli løs og brette seg fremover, men det skal jo endel til. Det er vel som andre komplekse ulykker, det må litt flere ledd til før faktor X blir et avgjørende problem.

Jeg overtenker sikkert disse mattene, men skadepotensialet med 400+ gamp fritt tilgjengelig på en pedal er veldig mye større enn på en manuelt giret 140-hester. Skader ikke å tenke ekstra nøye etter, kanskje spesielt nå i ferietiden når bilen fylles med familie og diverse løse gjenstander.
'21 3LR

Handyman

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 07. juni 2023, klokken 21:11

I slike situasjoner har håndleddets posisjon ved tomgang nesten alt å si. Mange gjør feilen med å starte med håndleddet i høy posisjon i stedet for vannrett posisjon, og øker risikoen for å bli "hengende bak" med full gass.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Torpedo Ted

Håper havarikommisjonen sin rapport også beskriver årsaken til at bremselysene kommer på. Facebook-ekspertene er jo fortsatt 100% overbevist om at bremselysene er bevis på at bremsene ikke fungerte.

geear

Sitat fra: Torpedo Ted på torsdag 08. juni 2023, klokken 11:43Håper havarikommisjonen sin rapport også beskriver årsaken til at bremselysene kommer på. Facebook-ekspertene er jo fortsatt 100% overbevist om at bremselysene er bevis på at bremsene ikke fungerte.

Loggene til Tesla vil sikkert vise dette:

Sitat fra: geear på torsdag 18. mai 2023, klokken 13:57Nei, den overrides av hardt pådrag på gasspedalen. Og i tillegg må automatisk nødbrems være påslått. Spørs om ikke denne saken ender med en konklusjon om at nødvrems var aktiv, men føreren hadde gasspedalen i gulvet.

;)

OlaM

Jeg har ikke testet skikkelig ennå. Prøvde litt i dag tidlig, men det var ikke med store utslag. Er det dette jeg skal teste da?

- Automatisk nødbrems på
- Litt brems
- Full gass
'21 3LR

turfsurf

Sitat fra: OlaM på torsdag 08. juni 2023, klokken 12:34Jeg har ikke testet skikkelig ennå. Prøvde litt i dag tidlig, men det var ikke med store utslag. Er det dette jeg skal teste da?

- Automatisk nødbrems på
- Litt brems
- Full gass
Det du skal teste er vel å kjøre mot noe inntil nødbremsen slår inn, og så gi bånn pinne. Kan bli vanskelig å unngå skade...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA