Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Model Y kræsjet på Torgallmenningen i Bergen. Litt diskusjon.

Startet av eltex, mandag 15. mai 2023, klokken 12:27

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

#165
Sitat fra: Torpedo Ted på søndag 24. november 2024, klokken 16:53Vegvesenet sin rapport er klar i følge BT. https://www.bt.no/hendelser/i/eM65Py/tesla-taxien-kjoerte-villmann-paa-torgallmenningen

Noen som har tilgang og kan linke til rapporten? Finner ikke på Vegvesen.no
Torpedeo :+1: tusen takk. Men den ligger jo på pluss. Så jeg ser ingenting. Er det en pdf rapport. Kan du muligens legge lenken til pdf her hvis du finner den? Jeg vil gjerne lese den med lykt og lupe nå asap ;D

hELgenen

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 24. november 2024, klokken 17:22
Sitat fra: Torpedo Ted på søndag 24. november 2024, klokken 16:53Vegvesenet sin rapport er klar i følge BT. https://www.bt.no/hendelser/i/eM65Py/tesla-taxien-kjoerte-villmann-paa-torgallmenningen

Noen som har tilgang og kan linke til rapporten? Finner ikke på Vegvesen.no
Torpedeo :+1: tusen takk. Men den ligger jo på pluss. Så jeg ser ingenting. Er det en pdf rapport. Kan du muligens legge lenken til pdf her hvis du finner den? Jeg vil gjerne lese den med lykt og lupe nå asap ;D

Advokaten ber politiet etterforske Tesla - det tyder vel på at rapporten hevder sjåfør feil..
Men en kan jo saktens spørre om det er korrekt ut fra hva man ser på bildene at bremselyset er på - og dersom det skal være slik - så kan en saktens spørre Tesla om det er lovlig at det er slik da det gir annen trafikk feil signal.....

Er mye som stinker med denne saken synes jeg personlig

automat

Ser ut som bare Politiet og Statens Vegvesen har rapporten så langt. Fra artikkelen:

"Politiadvokat Kjersti Katrine Svendsen er ansvarlig for saken. Hun opplyser til BT at rapporten fra Statens vegvesen kom i midten av november.

Rapporten er ifølge henne lang og omfattende.
– Nå må jeg og etterforsker se på rapporten. Det vil ta tid. Så får vi se om det er mer relevant å gjøre. Jeg håper vi nærmer oss en avslutning, sier Svendsen.

BT har bedt om innsyn i rapporten. Svendsen vil imidlertid ikke utlevere denne, siden saken er under etterforskning.
Heller ikke Vegvesenet vil gi rapporten til BT. De henviser til politiet."
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

automat

Sitat fra: hELgenen på søndag 24. november 2024, klokken 19:01Advokaten ber politiet etterforske Tesla - det tyder vel på at rapporten hevder sjåfør feil..


Det tyder vel strengt tatt bare på at advokaten gjør jobben sin. Å så tvil om bevisene i saken.

To rettsinstanser har avvist advokatens krav, og at politiet kan vurdere slik etterforsking når rapporten foreligger.

Jeg syns ikke man skal foregripe begivenhetene her, verken i den ene eller andre retning.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Electric cars in Norway

Sitat fra: automat på søndag 24. november 2024, klokken 19:30Jeg syns ikke man skal foregripe begivenhetene her, verken i den ene eller andre retning.
Kloke ord :+1: her er det ikke "helt rett frem" :D for å lage et bilde på situasjonen 

#mandagskveldhumor

Driver2

Jeg har selv erfart at man får store spennings variasjoner på 12 volt dersom man har litt slitt 12 volt batteri og svinger i lav fart.   Teorien som beskrives om at det kan være spennings topper eller etter min mening for lav spenning på 12 og 5 volt system som gir alvorlige feil signaler, er mulig årsak til hendelsene.  https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/statens-vegvesen-sjaforen-bremset-ikke/17247237/

daktari

Videoene i Bergen fra bilen er interessert. Han kjører rolig mot taxikøen, svinger inn bak den, og akkurat når han skal bremse og stoppe, så skyter bilen fart istedet, først litt, så kraftigere.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Øyvind.h

Det som er spesielt med saken i Bergen er at den varer lenge og sjåføren hevder han forsøkte å bremse flere ganger.
Ettersom gass- og bremsepedal føles helt forskjellig i bruk er det jo veldig usannsynlig at en tråkker feil gjentatte ganger over en lengre tidsperiode.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Situasjonen i Bergen stemmer 100% over med noen som tror de tråkker på bremsen og i stedet for tråkker på gassen.

Når man så får litt panikk og er sikker på at man tråkker på bremsen så tråkker man enda hardere.

Det må være to tekniske feil samtidig hvis bilen av en eller annen grunn skal akselerere selv samtidig som bremsen ikke virker.

Når både det tekniske og hendelsen i seg selv peker på førerfeil er det ikke så mye å diskutere IMO. Pussig nok ble det konklusjonen i saken også.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

sjokomelk

Sitat fra: turfsurf på lørdag 07. desember 2024, klokken 12:08Det må være to tekniske feil samtidig hvis bilen av en eller annen grunn skal akselerere selv samtidig som bremsen ikke virker.
Tre tekniske feil. Bremsepedalen må ha knekt tvert av eller hovedsylinderen til bremsene må feile, bryteren til bremselys/signal for fot på bremsepedalen må ha feilet, og begge pot-meterne til gasspedalen må vise nøyaktig samme feil i motsatt fase.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Driver2

For de av oss som har opplevd å bli påkjørt av andre biler flere ganger i løpet av et langt liv, er det en usannsynlig teori om at sjåførene blir ute av stand til å trykke på rett pedal.  Man blir hyperfokusert i de tiendelene av et sekund der man skjønner at man må bremse,  svinge unna eller beskytte hodet.  Jeg har en teori om at det er endel data og elektronikk som er marginalt designet og svikter i få tilfeller.  Det som er opp i dagen med endel biler, er svakt ladesystem for 12 volt batteri. Sikkert flere andre enn Huyindai og Renault som svikter der. Jeg kjøpte en 1 år gammel elbil som bare hadde 15 til 20% kapasitet igjen på 12v batteriet. I fjor målte jeg indre motstand I batteriet til 0.06 ohm og det gir betydelig spennings dropp når det er aktive rattbevegelser. Styreaktuatoren bruker opp i 80 A ved rask sving i lav fart. Det gir mange volt spenningsdropp med dårlig batteri. I min bil greier inverteren bare å lage 40A. Hvor mye lager inverteren i model Y?  Så i dag fikk min 5 år gamle bil nytt batteri.  Jeg vil ikke risikere en for kjapp tur over Torvalmenningen med min bil.

RJK

Sitat fra: Driver2 på lørdag 07. desember 2024, klokken 17:29For de av oss som har opplevd å bli påkjørt av andre biler flere ganger i løpet av et langt liv, er det en usannsynlig teori om at sjåførene blir ute av stand til å trykke på rett pedal.  Man blir hyperfokusert i de tiendelene av et sekund der man skjønner at man må bremse,  svinge unna eller beskytte hodet.  Jeg har en teori om at det er endel data og elektronikk som er marginalt designet og svikter i få tilfeller.  Det som er opp i dagen med endel biler, er svakt ladesystem for 12 volt batteri. Sikkert flere andre enn Huyindai og Renault som svikter der. Jeg kjøpte en 1 år gammel elbil som bare hadde 15 til 20% kapasitet igjen på 12v batteriet. I fjor målte jeg indre motstand I batteriet til 0.06 ohm og det gir betydelig spennings dropp når det er aktive rattbevegelser. Styreaktuatoren bruker opp i 80 A ved rask sving i lav fart. Det gir mange volt spenningsdropp med dårlig batteri. I min bil greier inverteren bare å lage 40A. Hvor mye lager inverteren i model Y?  Så i dag fikk min 5 år gamle bil nytt batteri.  Jeg vil ikke risikere en for kjapp tur over Torvalmenningen med min bil.
Mener å ha lest at det er bevisst at enkelte sjåfører trykker feil pedal, og gjerne gjør flere andre fatale feil, når man får panikk for plutselig, uventet hendelse som skjer rundt seg. Typisk ved ulykker, der man reagerer helt motsatt av hva som er logisk.

Også i krigssituasjoner vil noen folk, og gjerne den man hadde minst tiltro til, være den som instinktivt reagerer riktig og sørger for å redde livet sitt og andres i uoversiktlige og farefulle omgivelser. Og andre, gjerne folk man trodde var sterke psykisk, endte opp med å bryte sammen og reagere slik at det forårsaket andres død og lidelser, eller utgjorde dødelig fare for seg selv og/eller andre.

I mange tilfeller vil nok trening kunne hjelpe en å unngå å få panikk, men det er ingen garanti for at man ikke kan gripes av panikk i pressede situasjoner.

Jeg har derfor null problemer med å se at feil utføres, selv om man tror/trodde man gjorde alt rett.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

Sitat fra: RJK på lørdag 07. desember 2024, klokken 18:16Mener å ha lest at det er bevisst at enkelte sjåfører trykker feil pedal, og gjerne gjør flere andre fatale feil, når man får panikk for plutselig, uventet hendelse som skjer rundt seg. Typisk ved ulykker, der man reagerer helt motsatt av hva som er logisk.

Enig :+1: jeg tror det skjer oftere enn vi tror. Derfor er fortsatt utvikling av sikkerhetssystemer viktig. 

Handyman

Sitat fra: Driver2 på lørdag 07. desember 2024, klokken 17:29...er det en usannsynlig teori om at sjåførene blir ute av stand til å trykke på rett pedal
Forskning viser at du tar feil her dessverre. Jeg har dog ikke satt meg inn i fakta og detaljer i denne spesifikke saken.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Electric cars in Norway

Sitat fra: Handyman på lørdag 07. desember 2024, klokken 21:40
Sitat fra: Driver2 på lørdag 07. desember 2024, klokken 17:29...er det en usannsynlig teori om at sjåførene blir ute av stand til å trykke på rett pedal
Forskning viser at du tar feil her dessverre. Jeg har dog ikke satt meg inn i fakta og detaljer i denne spesifikke saken.
Hmmm jeg skulle gjerne sett den Bergen rapporten. Er den lagt ut her eller?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA