Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

SW 3.2 - erfaringer, tips

Startet av daktari, onsdag 10. mai 2023, klokken 17:33

« forrige - neste »

MinID

Sitat fra: SveinJ på onsdag 28. juni 2023, klokken 20:41
Sitat fra: igniztion på onsdag 28. juni 2023, klokken 12:28
Sitat fra: casall på fredag 23. juni 2023, klokken 10:20Jeg har i dag 3.0, og får beskjed av Møller at jeg ikke skal inn for å oppdatere til 3.2, men at den vil komme over OTA. Det stemmer vel kanskje? Men ingen har vel enda fått 3.2 over OTA?

Dersom bilen ble levert med 3.0 eller høyere fra fabrikken, gjelder ikke den nåværende servicekampanjen om oppgradering til 3.2 hos forhandler. VW sier fortsatt at disse bilene skal få oppdatering OTA. Basert på historikken så langt er det ikke usannsynlig at også disse vil måtte inn for oppgradering, men det kan ta tid før VW kryper til korset.

Har 3.0 og fått beskjed om oppdatering på verksted.


Men du har ikke 3.0 fra fabrikk. Du har fått det via ota fra 2.4. Spørsmålet gjelder de som har 3.0 eller nyere fra fabrikk.
ID4 GTX 4 motion, 2024, sw 4.0,

Solgt: ID4 GTX 2022, Ioniq5, Id4 first, Hyundai kona, Kia Soul

BE

Er det virkelig slik at det ikke er mulig for to personer å kontrollere/fjernstyre lading og klima i en og samme bil med app? Dette var jo mulig selv på Nissan Leaf i 2011.

Jeg har søkt på forumet men finner ingen informasjon. Bilen er nå oppgradert til 3.2, men dette ser ikke ut til å funke. Hovedbruker kan fjernstyre bilen så lenge denne brukeren er sist brukt i bilen, gjestebruker har ingen valg i appen. Hvis gjestebruker velger sin profil i bilen, har ikke hovedbruker mulighet til å fjernstyre bilen lengre. Og appen til gjestebruker inneholder null informasjon for styring av bil, altså helt ubrukelig.

Dette virker å være smått utrolig.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

MinID

Sitat fra: BE på fredag 30. juni 2023, klokken 09:00Er det virkelig slik at det ikke er mulig for to personer å kontrollere/fjernstyre lading og klima i en og samme bil med app? Dette var jo mulig selv på Nissan Leaf i 2011.

Jeg har søkt på forumet men finner ingen informasjon. Bilen er nå oppgradert til 3.2, men dette ser ikke ut til å funke. Hovedbruker kan fjernstyre bilen så lenge denne brukeren er sist brukt i bilen, gjestebruker har ingen valg i appen. Hvis gjestebruker velger sin profil i bilen, har ikke hovedbruker mulighet til å fjernstyre bilen lengre. Og appen til gjestebruker inneholder null informasjon for styring av bil, altså helt ubrukelig.

Dette virker å være smått utrolig.


Må logge på samme bruker. Dvs bruke samme brukernavn og passord i app. Burde selvfølgelig ikke vært slik.
ID4 GTX 4 motion, 2024, sw 4.0,

Solgt: ID4 GTX 2022, Ioniq5, Id4 first, Hyundai kona, Kia Soul

BE

#108
Sitat fra: MinID på fredag 30. juni 2023, klokken 09:57Må logge på samme bruker. Dvs bruke samme brukernavn og passord i app. Burde selvfølgelig ikke vært slik.

Ahaa, takk for tips! :+1:  Den løsningen kan vi leve med, jeg var av den oppfatning at en bare kunne ha en telefon koblet til hver bruker i bilen :)
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

Øyvind.h

Hmm. Har ikke kommet så langt som til å legge opp ekstra bruker i we connect, men da høres det ut som vi bare fortsetter som i dag med samme brukernavn.

Fikk for øvrig varsel i bilen om ny oppdatering OTA. Ikke installert enda, men det stod noe om ny backend for bedre ytelser og at oppdatering var påkrevet.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

igniztion

Sitat fra: Krokstein på onsdag 28. juni 2023, klokken 15:46Jeg fikk bilen levert med 3.2 og er jo litt spent på om de faktisk får OTA til å svinge på de modellene. Nye biler nå leveres såvidt jeg skjønner med 3.5 så man skulle jo tro at det ganske raskt kom en update til eksisterende biler også. At vw sliter med gamle biler/software er dessverre kjent, men de trenger vel å få vist seg frem med kjapp oppdatering på nyere biler ihvertfall for å vise markedet at det er et tilbakelagt stadium...men nei. Har ikke skjedd enda. Holder ikke pusten mens jeg venter.

Jeg hadde troen på VW ganske lenge, men på måten de kommuniserer med brukerne og annet de ytrer offentlig, har jeg helt mistet troen på at denne første generasjonen med ID vil få noe særlig med oppdatering av softwaren. Vi vet allerede at vi aldri får ID Software 4.0 (bekreftet av VW på VW ID Drivers Club) for eksempel.

Så vidt jeg vet er det omtrent ingenting nytt i 3.5 i forhold til 3.2 - i alle fall ikke som er synlig.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

magfred

Når de starter med produksjon av 2024-modellene i uke 32 skal de visstnok ha 3.6 installert. Vet ikke så mye om innholdet, men mulighet for fjernstyrt parkering skal være nevnt....

Skoda har vel også sagt offentlig at det jobber med en mulighet for å få batterivarming, ala det som kommer i 4.0, på 3.x bilene. Men nå har det jo blitt sagt mye rart om disse mulige oppdateringene de siste årene, så hva som faktisk kommer gjenstår å se.
Peugeot e208 GT Pack
Volkswagen ID.5 GTX Facelift
Tidligere Volkswagen ID.4 1st Max

Krokstein

Jeg kan på en måte skjønne at de holder kortene nokså tett til brystet angående versjoner som enda ikke er lansert, av konkurransemessige hensyn. Men hvorfor det skal være så vanskelig for vw sine kunder å finne ut hva som er inkludert i versjoner som faktisk ER lansert (eksempelvis 3.6) er merkelig.
Strukturen på informasjon fra vw er ikke "over norm" som de ville sagt på Kompani Lauritzen. Jeg oppfatter meg som relativt kyndig på IT, men jeg sliter litt med å holde oversikt over de ulike tjenestene som finnes til ID familiene og hvordan de henger sammen.
ID.4 GTX

vinterdekk

#113
Har fått min 2023 modell, den kommer med software 3.5. Jeg ser at jeg har mulighet til å oppgradere LED-lysene med "Light Assist" i MyVolkswagen. Er dette noe nytt og hvordan er erfaringene med denne løsningen? Er det ett knepp fram på lys-spaken for å aktivere og deaktivere? Vi har lyse netter så det er ikke noe poeng for meg å teste dette ut før til høsten når dagene er kortere.

Ekstra informasjon (redigert): Denne videoen om Light Assist ble publisert 29. juni 2023.
https://www.youtube.com/watch?v=BNXalCg40AM
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

MinID

Sitat fra: vinterdekk på søndag 02. juli 2023, klokken 09:10Har fått min 2023 modell, den kommer med software 3.5. Jeg ser at jeg har mulighet til å oppgradere LED-lysene med "Light Assist" i MyVolkswagen. Er dette noe nytt og hvordan er erfaringene med denne løsningen? Er det ett knepp fram på lys-spaken for å aktivere og deaktivere? Vi har lyse netter så det er ikke noe poeng for meg å teste dette ut før til høsten når dagene er kortere.

Ekstra informasjon (redigert): Denne videoen om Light Assist ble publisert 29. juni 2023.
https://www.youtube.com/watch?v=BNXalCg40AM

Det som er nytt er at det kan velges som etter at bilen er mottatt. Tidliger var denne funksjonen standard. Har du matrix lys?
ID4 GTX 4 motion, 2024, sw 4.0,

Solgt: ID4 GTX 2022, Ioniq5, Id4 first, Hyundai kona, Kia Soul

vinterdekk

Sitat fra: MinID på mandag 03. juli 2023, klokken 08:19Det som er nytt er at det kan velges som etter at bilen er mottatt. Tidliger var denne funksjonen standard. Har du matrix lys?

Jeg har standard LED lys på min bil, ikke Matrix.

Kan velge mellom gratis prøveperiode, abonnement eller å kjøpe Light Assist for en engangsum.

Kanskje VAG ønsker å tilby flere funksjoner senere, som camp modus?
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

MinID

Sitat fra: vinterdekk på mandag 03. juli 2023, klokken 12:38
Sitat fra: MinID på mandag 03. juli 2023, klokken 08:19Det som er nytt er at det kan velges som etter at bilen er mottatt. Tidliger var denne funksjonen standard. Har du matrix lys?

Jeg har standard LED lys på min bil, ikke Matrix.

Kan velge mellom gratis prøveperiode, abonnement eller å kjøpe Light Assist for en engangsum.

Kanskje VAG ønsker å tilby flere funksjoner senere, som camp modus?

De tar etter BMW, en uting.
ID4 GTX 4 motion, 2024, sw 4.0,

Solgt: ID4 GTX 2022, Ioniq5, Id4 first, Hyundai kona, Kia Soul

vinterdekk

Sitat fra: MinID på mandag 03. juli 2023, klokken 12:58
Sitat fra: vinterdekk på mandag 03. juli 2023, klokken 12:38
Sitat fra: MinID på mandag 03. juli 2023, klokken 08:19Det som er nytt er at det kan velges som etter at bilen er mottatt. Tidliger var denne funksjonen standard. Har du matrix lys?

Jeg har standard LED lys på min bil, ikke Matrix.

Kan velge mellom gratis prøveperiode, abonnement eller å kjøpe Light Assist for en engangsum.

Kanskje VAG ønsker å tilby flere funksjoner senere, som camp modus?

De tar etter BMW, en uting.
Var ikke snakk om store beløp, og jeg kan ikke minnes å ha sett Light Assist nevnt i noe brosjyre før jeg bestilte. Det er ikke noe problem for min del med Feature as a Service om opplegget føles rettferdig nok.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

jan-c

Sitat fra: vinterdekk på mandag 03. juli 2023, klokken 13:15Jeg har standard LED lys på min bil, ikke Matrix.

Kan velge mellom gratis prøveperiode, abonnement eller å kjøpe Light Assist for en engangsum.

Kanskje VAG ønsker å tilby flere funksjoner senere, som camp modus?

Jeg gjetter på at dette kun er "av/på" nærlys/fjernelys. Matrix kreves vel for maskingen av andre kjøretøy. Gratis prøveperiode er vel midt i blinken :-)
2015: e-Golf
2018: e-Golf
2023: ID.5 GTX

vinterdekk

Sitat fra: jan-c på mandag 03. juli 2023, klokken 23:55
Sitat fra: vinterdekk på mandag 03. juli 2023, klokken 13:15Jeg har standard LED lys på min bil, ikke Matrix.

Kan velge mellom gratis prøveperiode, abonnement eller å kjøpe Light Assist for en engangsum.

Kanskje VAG ønsker å tilby flere funksjoner senere, som camp modus?

Jeg gjetter på at dette kun er "av/på" nærlys/fjernelys. Matrix kreves vel for maskingen av andre kjøretøy. Gratis prøveperiode er vel midt i blinken :-)

Ja, det er egentlig positivt. Kan omså abonnere på Light Assist gjennom vinteren i mørketiden, og stoppe abonnementet på våren mens det glir over i midnattsol.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA