Ladebrikker - NAF, Elbilforeningen eller andre?

Startet av svilli, tir 09. mai 2023, kl. 10:23

« forrige - neste »

svilli

Er en skikkelig nybegynner med første elbil på vei, og prøver å forberede meg. Jeg ser litt på ulike løsninger for enkel hurtiglading, og ser at både NAF og Elbilforeningen reklamerer med universalladebrikker.

Når jeg prøver å forstå løsningene, så ser det ut som elbilforeningen lar deg laste ned én app, legge inn kortet der og så bruke brikken overalt hvor de har avtale. Mens med NAF må du opprette profiler hos alle operatørene selv og legge inn ladebrikken i profilen din hos hver enkelt operatør. Er det da egentlig noe som skiller NAF-brikken som en hvilken som helst vanlig RFID-brikke jeg kan kjøpe på nettet? Eller er det noe jeg overser her?

For meg ser det ut som elbilforeningens brikke er klart enklest, men hvis jeg kjøper en RFID-brikke for 10 kroner på nettet og gjør litt innsats med å opprette profiler selv, så kan jeg egentlig få omtrent samme resultat uten å betale 500 kroner i året for det?

turfsurf

Den beste/billigste løsningen er ofte ladeabonnement fra bilprodusenten.

VAG, BMW, Hyundai m.fl. tilbyr dette, gjerne med opsjon for å betale litt ekstra for å få billig lading på Ionity. Merk at Ionity laderne er stort sett veldig belastet grunnet dette.

Man bør også laste ned Tesla appen, og tegne abonnement der de månedene man ser behovet.

Har man Tesla greier man seg stort sett med superlading.

Synes Elton, Ladeklubben m.m. har alt for avtaler på plass i Norge. Ville og holdt meg unna Mer og Circle K, som stort sett er dyrest.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Panduck

Det lønner seg å sjekke pris på forskjellige tilbydere. Elbilforeningen sin blå ladebrikke er kanskje enklest, men du bør sjekke at du ikke betaler mer. Hos enkelte er det best å ha avtale direkte med leverandøren, da er NAF brikke eller elbilforeningen sin svarte brikke bedre. Eller rett og slett brikke fra leverandøren.

Slik det er nå, er det beste ofte å lade hos Tesla eller e-on/clever om du vil ha det billigst mulig.

Det er vel kun en leverandør som støtter "alle RFID-brikker", hos andre må du ha nummerserie fra NAF eller elbilforeningen, så "10 kr brikke" er nok ikke et valg. Men du trenger kun medlemskap ett år, brikka fungerer like bra etter at medlemskapet er over :P (ikke elbilforeningen sin blå brikke, men den svarte).

Det er litt jungel av forskjellige priser avhengi av avtaler, så bruk gjerne litt tid på å finne hvem som har god pris med hvilke avtaler :P

turfsurf

Ett tips til er å bruke DNB Mastercard Saga (hvis man har det) som betaling, da får man 16% rabatt på all lading.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Maxwell_400

NAF Extra kreditt kort gir deg 15% på lading.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Panduck

Etter å ha blitt litt skuffet over NAF sin håndtering av rabatter bestemte jeg meg for å ta en titt på elbilforeningen sin blå brikke. De få prisene jeg hadde sett virket jo "ok"

Men det er rett og slett skuffende hvor få steder den kan brukes. Elton appen dekker langt mer, men der er jo prisen ofte alt for høy. Så "avtaler med hver enkelt leverandør" virker som noe man ikke kommer utenom uansett.

Ved å skaffe ladebrikke fra Fortum har man en som virker hos Recharge og Kople, og som også kan knyttes til Eviny / Bilkraft (som godtar alle typer rfidbrikker). Circle K brikke kan man skaffe på en Circle K stasjon, og den fungerer også hos Ionity. MER skal vel støtte Autocharge, så der skal vel brikke bli relativt unøvendig. UnoX og e-on/clever støtter kredittkort. Så, med to brikker har man støtte for det aller meste.

svilli

Takk for mange gode svar og tips! Jeg har sagt opp NAF-medlemsskapet mitt og kredittkortet derfra etter at de la om til Elton, men har sikret meg en brikke derfra først, så da er jeg klar for å gjøre litt undersøkelser iallfall!

Selv har jeg skaffet et vanlig DNB mastercard, ikke like god rabatt som med SAGA eller den tidligere løsningen til NAF, men 10 % er bedre enn ingenting, og de stiller ikke noe krav til løsning eller leverandør, så det tenker jeg å bruke til all ladebetaling.

Maxwell_400

I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

geear

goggo

Sitat fra: svilli på tir 09. mai 2023, kl. 10:23Er en skikkelig nybegynner med første elbil på vei, og prøver å forberede meg. Jeg ser litt på ulike løsninger for enkel hurtiglading, og ser at både NAF og Elbilforeningen reklamerer med universalladebrikker.

Når jeg prøver å forstå løsningene, så ser det ut som elbilforeningen lar deg laste ned én app, legge inn kortet der og så bruke brikken overalt hvor de har avtale. Mens med NAF må du opprette profiler hos alle operatørene selv og legge inn ladebrikken i profilen din hos hver enkelt operatør. Er det da egentlig noe som skiller NAF-brikken som en hvilken som helst vanlig RFID-brikke jeg kan kjøpe på nettet? Eller er det noe jeg overser her?

For meg ser det ut som elbilforeningens brikke er klart enklest, men hvis jeg kjøper en RFID-brikke for 10 kroner på nettet og gjør litt innsats med å opprette profiler selv, så kan jeg egentlig få omtrent samme resultat uten å betale 500 kroner i året for det?

Hvis du ikke er motstander av å bruke APP for å lade så anbefaler jeg å primært bruke Tesla laderne.
Tesla har lavest pris av alle (hvis du ikke skal hurtiglade ekstremt mye, for da kan det lønne seg med en Ionity avtale), og Tesla har best utbygget ladenettverk med bedre oppetid og færre brukerfrustrasjoner enn alle andre :)

https://www.tesla.com/no_no/findus?v=2&bounds=63.87960305261381%2C29.81598858124998%2C56.4627578210274%2C-3.9340114187500186&zoom=6&filters=party

mvh
Hugo

EDIT: Og hvis du i tillegg har DNB Mastercard så får du minst 10% rabatt på Tesla prisene
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 2019 og Renault Twizy 2017

Maxwell_400

Sitat fra: geear på lør 20. mai 2023, kl. 20:27
Sitat fra: Maxwell_400 på lør 20. mai 2023, kl. 17:51
Sitat fra: geear på ons 10. mai 2023, kl. 08:50
Sitat fra: Maxwell_400 på ons 10. mai 2023, kl. 08:21NAF Extra kreditt kort gir deg 15% på lading.
Kun når du bruker Elton:

https://elbilforum.no/index.php?topic=64338.0
Å? Har ikke fått beskjed om det og finner ikke noe om det hos NAF.

Det står nå iallfall her, så neppe noe å satse på for nye kunder: https://nye.naf.no/medlemskap/medlemsfordeler/naf-xtra/laderabatt
Ja, takker, nå så jeg det. Ikke mye bruk for NAF brikken da unntatt på CircleK hvor en kan få ca. 20% rabatt.

turfsurf

Sitat fra: goggo på søn 21. mai 2023, kl. 09:40Tesla har lavest pris av alle (hvis du ikke skal hurtiglade ekstremt mye, for da kan det lønne seg med en Ionity avtale), og Tesla har best utbygget ladenettverk med bedre oppetid og færre brukerfrustrasjoner enn alle andre :)
Tja, det kommer an på hvilken Ionity avtale man har. Det holder med en hurtiglading i mnd for min del for å komme i pluss vs Tesla priser med Tesla.

Men da skal man ha tid til litt kø eller reise utenom de vanligste utfartstidene.

Panduck

Fikk nettopp epost fra Fortum, en rekke ladere skal bli med i nettet deres "IONITY, Mer, Virta, E.ON og mange flere"

Fortum sin ladebrikke er vel gratis å bestille, så det kan vel bli et greit alternativ nå.

vinterdekk

Har planlagt å prøve ut roaming tilbyderen Northe (https://northecharge.com/) med tilhørende ladekort, i sommer. Ikke noe «pakker» som kan være greit.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA