Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladebrikker - NAF, Elbilforeningen eller andre?

Startet av svilli, tirsdag 09. mai 2023, klokken 10:23

« forrige - neste »

Gazer75

#15
Sitat fra: Panduck på fredag 16. juni 2023, klokken 14:45Fikk nettopp epost fra Fortum, en rekke ladere skal bli med i nettet deres "IONITY, Mer, Virta, E.ON og mange flere"
Prisen er heilt hinsides. 7,7kr på E.ON, 9,24kr på Ionity og 8,2kr på Kople.
E.ON sin eigen app og registrert kunde kostar 5,05kr. Ikkje sjekka Ionity sin eigen app, men meiner eg såg nokon snakka om 8,4kr for drop in.
2020 e-Golf (2023-)

RJK

Sitat fra: Gazer75 på torsdag 06. juli 2023, klokken 09:40
Sitat fra: Panduck på fredag 16. juni 2023, klokken 14:45Fikk nettopp epost fra Fortum, en rekke ladere skal bli med i nettet deres "IONITY, Mer, Virta, E.ON og mange flere"
Prisen er heilt hinsides. 7,7kr på E.ON, 9,24kr på Ionity og 8,2kr på Kople.
E.ON sin eigen app og registrert kunde kostar 5,05kr. Ikkje sjekka Ionity sin eigen app, men meiner eg såg nokon snakka om 8,4kr for drop in.
Dette er fort resultatet når man må tilby roaming, også de vil ha en del av kaka, og når de ikke får (nok) rabatt, så slenger de på prisen.

Selv valgte jeg å bruke Eviny-app for å betale 6,99 per kWh, fremfor å bruke ChargeMyHyundai og da betale 8,69 per kWh. CMH skal altså ha 1,70 per kWh (ca 24 % tillegg) for at jeg skal foretrekke "enkelheten" med å bare ha en tilbyder.

Mulig jeg kunne fått bedre pris med dyrere avtale, men de er så elendig på å vise hva jeg sparer på dyrere rabatt, så jeg går ikke i felaa og inngår avtale jeg ikke vet hva reelt sett er prisen.

Kan ikke vente lenge nok til kortbetaling kommer, da vi får en reell konkurranse på lading. Nå er alt knyttet til hvilke avtaler man kan skaffe seg, og de virker bare å bli dårligere for hvert år.

Enn så lenge prøver jeg å holde meg til Ionity, fordi jeg har en gunstig pris der i enda noen få måneder. Men avtalen sies nok opp så snart den går ut, og jeg har brukt opp ladekreditten jeg har.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

gte-bjørn

Apropos Ionity, er det mulig å betale for Ionity Passport for kun én måned? Det vil lønne seg hvis jeg lader mer enn 60 kWh hos dem i løpet av kommende bilferie. Det står at det kan sies opp med en måneds varsel men det er vel fare for at det betyr minimum to måneder.

Brukte dem riktignok ikke ifjor men det var først og fremst fordi de var veldig mye dyrere enn de jeg fikk rabatt hos i We Charge (VW): 7,90 kontra 4,40. Vurderte Elverum eller Alvdal siste dagen men det passet ikke rekkeviddemessig så det ble Eviny Koppang. :)

Jeg finner ikke noe sted i Ionity-appen for verken å registrere eller bestille ladebrikke?

RJK

#18
Sitat fra: gte-bjørn på torsdag 06. juli 2023, klokken 20:30Apropos Ionity, er det mulig å betale for Ionity Passport for kun én måned? Det vil lønne seg hvis jeg lader mer enn 60 kWh hos dem i løpet av kommende bilferie. Det står at det kan sies opp med en måneds varsel men det er vel fare for at det betyr minimum to måneder.

Brukte dem riktignok ikke ifjor men det var først og fremst fordi de var veldig mye dyrere enn de jeg fikk rabatt hos i We Charge (VW): 7,90 kontra 4,40. Vurderte Elverum eller Alvdal siste dagen men det passet ikke rekkeviddemessig så det ble Eviny Koppang. :)

Jeg finner ikke noe sted i Ionity-appen for verken å registrere eller bestille ladebrikke?
Du får ikke registrert brikke mot Ionity, bortsett fra brikker fra andre som allerede akepterer dette. Du må bruke appen.

Selv skaffet jeg meg Plugsurfing da det kosta ca 8,- per ladesesjon, for det feilet grassalt med kort. Men kanskje mest fordi ingen, heller ikke support, kunne fortelle meg at man må "betale" før man kobler til bilen.

Men tilbake til det med varighet, før var det 12 mnd binding, og man fornyet for nye 12 mnd uten mulighet for å melde seg ut før den perioden var på vei ut.

Nå er det mer lik minimum 2 mnd, for du må si opp før utgangen av perioden du allerede er i, altså 30mdagers meldefrist om jeg forstår vilkårene rett.

"Cancellation at any time with one month prior notice"
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

gte-bjørn

Ja du har nok rett i at det vil bli 2 måneder. Jeg vil dog kunne få behov for å lade på Ionity Ytterån (vest for Östersund) i september, som blir innenfor to måneder om jeg venter litt, men regnestykket blir mer tvilsomt.

Jeg kan bruke ladekortet fra We Charge hos Ionity men det er nå dyrere enn normalpris så lite vits i. ::)

vinterdekk

#20
Prisbildet må være endret endel ganger siden denne tråden ble startet. Laget meg en oversikt over ladenettverk jeg kan finne på å bruke i regionen min. Elton+NAF Extra med 15% rabatt tilsvarer nesten mitt Ladeklubb+DNB Pluss medlemskap med 12% rabatt. Føler det er DNB og BilXtra rabattene som «bærer» medlemskapet mitt i Elbilforeningen. Men det er også veldig lett å starte lading med den blå ladebrikken.

Ting som gjør meg nyskjerrig på NAF er at Elton fungerer med Circle K (i Norge vel og merke). Kredittkort m/Apple Pay. En måned om gangen med Ionity-pakke (mer aktuelt når Ionity bygger flere ladere i nord). Øvrige medlemsfordeler, selv om det er mye lappverk av urelevante smårabatter.

Dersom jeg bytter bank så får jeg noe å tenke på.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Vidar_S

Sitat fra: vinterdekk på torsdag 16. november 2023, klokken 18:37Ting som gjør meg nyskjerrig på NAF er at Elton fungerer med Circle K (i Norge vel og merke). Kredittkort m/Apple Pay. En måned om gangen med Ionity-pakke (mer aktuelt når Ionity bygger flere ladere i nord). Øvrige medlemsfordeler, selv om det er mye lappverk av urelevante smårabatter.

Dersom jeg bytter bank så får jeg noe å tenke på.

Nå vet ikke jeg hvor du kjører, men Tesla-ladere må vel være minst like interessant som Ionity ettersom prisen hos dem uten medlemskap ligger under den man får selv med ionity passport alle steder jeg har sjekket?

vinterdekk

#22
Sitat fra: Vidar_S på fredag 17. november 2023, klokken 11:35
Sitat fra: vinterdekk på torsdag 16. november 2023, klokken 18:37Ting som gjør meg nyskjerrig på NAF er at Elton fungerer med Circle K (i Norge vel og merke). Kredittkort m/Apple Pay. En måned om gangen med Ionity-pakke (mer aktuelt når Ionity bygger flere ladere i nord). Øvrige medlemsfordeler, selv om det er mye lappverk av urelevante smårabatter.

Dersom jeg bytter bank så får jeg noe å tenke på.

Nå vet ikke jeg hvor du kjører, men Tesla-ladere må vel være minst like interessant som Ionity ettersom prisen hos dem uten medlemskap ligger under den man får selv med ionity passport alle steder jeg har sjekket?

Du har rett. Jeg hadde ikke tatt med Tesla i regnearket som jeg hadde laget for meg selv. Om jeg legger til en ca-snittpris for Tesla så vil DNB Mastercard-fordelen utgjøre en forskjell mellom NAF+Extra og Elbilforeningens blå+DNB. Tok bare for meg ladeoperatører i regionen som disse to roaming-løsningene hadde tilgang til.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

vinterdekk

#23
Mulig jeg blingset sist gang jeg leste om NAF Xtra+Elton rabatten, men når jeg leser en gang til:

SitatRegistrer deg i Elton-appen og legg inn NAF Xtra som valgt betalingsmetode, da får du 15 % rabatt hver gang du lader*. Rabatten trekkes automatisk og utbetales til kortet måneden etter.

Og videre ned på siden er asterix'en utdypet:

Sitat* Det gis NAF Xtra-rabatt på en total hurtigladekostnad på inntil kr 750,- pr. måned. Maksimalt rabattbeløp er 112 kr/mnd.

https://www.naf.no/medlemskap/medlemsfordeler/naf-xtra/laderabatt

M.a.o. får man bare full uttelling av rabatten de første 100-150 kWh per måned. Da ville jeg hatt DnB Mastercard i tillegg om jeg hadde NAF-medlemskap, 10-12% rabatt får jo alle hos DnB opp til 12500 samlet kjøp per kalenderår (mot 750 kr/måned NAF Xtra) og man kan få rabatt hos andre roamingtilbydere enn Elton. 16% rabatt på lading hos DnB, da må man kvalifisere seg til Saga/Private banking, det gjør jo slett ikke alle.

Redigert: Ser også at ladepakkene i Elton fort blir uinteressante med mindre hurtiglading koster 7 kr/kWh i snitt, så mye koster det ikke her nordpå. Man må regne på om Elton-pakkene lønner seg da det ikke er så intuitivt å forstå, rabatten beregnes ut fra antall kWh ladet.

Nei, man melder seg ikke inn i NAF for dette medlemstilbudet alene. I alle fall ikke så lenge DnB Mastercard enn så lenge har den mest fleksible laderabatten og NAF Xtra+Elton rabattene har så mange forbehold.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

atrus

Dette er i grunnen en «no brainer». Lader man mye på lynladere, er Tesla med abonnement det billigste. Lader man skjeldnere, er enten Tesla eller Uno X billigst.

Også ganske interessant at Teslas, riktignok få, 22kwh ladere i skrivende stund tar 2,35 pr kwh. Det er t.o.m. billigere enn de fleste av Oslo kommunes ladere.

Orbit

Det er ikke 100% gitt, f.eks får en BMW flex+Ionity i dag til 39 kr/mnd pluss 2,50 kr/kwh - riktignok bare hos Ionity. Det slår Tesla for min del. (I tillegg jeg er på en eldre avtale enda 20% under dette). Men da med noen bindinger på bilmerke og ladesteder.....
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

vinterdekk

Disse roaming tilbyderne gir viktig overlapp her nordpå hvor alt er spredt tynt utover, slik at man kan kjøre elbil uten ti apper. Men selvfølgelig, på transportetappene i fellesferiene så har Tesla-nettverket vært godt å ha.

BMW charge har dessverre ikke eiere av andre merker tilgang til. Jeg har for tiden det dyrere VW We Charge med ladekort i bakhånd (identisk med Elli). Ladeklubben (Elton ekvivalent men med blå rfid brikke). Supplementerende for lokal lading og/eller parret med sort ladebrikke, Mer Norway, Circle K Charge, Bilkraft. Fem sentrale apper uten å nevne Tesla.  :P
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA