Status FSD i Europa

Startet av Otkristo, tir 02. mai 2023, kl. 22:28

« forrige - neste »

Handyman

Også målt opp mot gjennomsnittet i USA. Vel så interessant.
Har dog problemer med det utrolig ulogiske matematisk ukorrekte uttrykket "7 ganger færre". Slik jeg tolker det betyr det 1/7 (en syvende-del). Amerikanere ass.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Rosstopher

Sitat fra: Handyman på man 23. feb 2026, kl. 08:23Også målt opp mot gjennomsnittet i USA. Vel så interessant.
Har dog problemer med det utrolig ulogiske matematisk ukorrekte uttrykket "7 ganger færre". Slik jeg tolker det betyr det 1/7 (en syvende-del). Amerikanere ass.

Haha! Helt enig. Det gjelder ikke bare amerikanere da. Hører stadig vekk nordmenn som sier "dobbelt så lite" eller "tre ganger så få" osv
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

daktari

Det der er jo bullshit data som dessverre ikke er sammenlignbare. Alle vet det, men Tesla fortsetter å mislede.

Eksempelvis må man sammenligne sjåfører i samme aldersgruppe, man må sammenligne med samme erfaring, man må sammenligne biler med samme sikkerhetsutstyr, veitype, værforhold, dag/natt osv. Tusede må lukes ut. En haug av variabler som kan skape skjevheter og dermed feil konklusjon.

Selv ikke "Tesla med fsd på motorvei i usa kan sikkert sammenlignes med "Tesla med sikkerhetsfunksjoner på motorvei i usa". Det kan f.eks kan være stor forskjell ulykkesfrekvens i natt vs dag, snøvær, tåke, regn, promillekjøring og mer. FSD i seg selv kan også medføre større konsentrasjon fra sjåfør.
Skjevhetene blir naturligvis enorme når det sammenlignes med alle kjøretøyer i USA.

Tror dere forresten at en drøss av Tesla-eiere kjører uten sikkerhetssystemer påslått? 
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

SurSnasen

Sitat fra: daktari på man 23. feb 2026, kl. 20:29Det der er jo bullshit data som dessverre ikke er sammenlignbare. Alle vet det, men Tesla fortsetter å mislede.

FSD i seg selv kan også medføre større konsentrasjon fra sjåfør.
Skjevhetene blir naturligvis enorme når det sammenlignes med alle kjøretøyer i USA.

Så er det dette med at den FSD som har samlet disse milene er Supervised-varianten. Dvs mann/kvinne/hen og maskin som SAMMEN vurderer farer i trafikken. Naturligvis blir det mer sikkerhet av det enn at bare mennesket bak rattet skal kontrollere trafikkbildet.

Men det blir jo spennende når youtube, insta, face, x og tiktok spammes ned med europeisk FSD S om noen uker.

Counterpointer

En kan jo spørre om bare den ene faktoren at FSD har et system som luker ut førere som ikke tilfredsstiller krav og utestenger dem fra FSD, fører til bedre tall.

Tall fra Tesla er også veldig lite gjennomsiktige............

Motorwatt

SitatTall fra Tesla er også veldig lite gjennomsiktige.

Hvilke tall?

Tesla har problemer med å overlevere sine FSD-trafikkbruddsdata
https://electrek.co/2026/02/23/tesla-nhtsa-fsd-traffic-violation-investigation-second-extension/

Counterpointer

Sitat fra: Motorwatt på man 23. feb 2026, kl. 22:56
SitatTall fra Tesla er også veldig lite gjennomsiktige.

Hvilke tall?

Tesla har problemer med å overlevere sine FSD-trafikkbruddsdata
https://electrek.co/2026/02/23/tesla-nhtsa-fsd-traffic-violation-investigation-second-extension/

😂 verre kan det vel ikke bli

Klykken

Electrek kan sammenlignes med iNyheter (og Jagland-saken). De skriver mye på uverifiserte løse rykter. Ikke at det nødvendigvis gjelder akkurat denne saken, men ville vært forsiktig med å ta alt for god fisk derifra og fått verifisert fra flere troverdige kilder.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

daktari

Alt Electrek skriver stemmer godt. Tidligere var de dus med Musk, men han ble forbannet på kritiske spørsmål.  Etter det havnet Electrek i unåde og alle fans prøver nå diskreditere dem.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Motorwatt

Sitat fra: Klykken på ons 25. feb 2026, kl. 08:43Electrek kan sammenlignes med iNyheter (og Jagland-saken). De skriver mye på uverifiserte løse rykter. Ikke at det nødvendigvis gjelder akkurat denne saken, men ville vært forsiktig med å ta alt for god fisk derifra og fått verifisert fra flere troverdige kilder.

Stoler du mere på teslarati.com?

Klykken

Stoler ikke på noen og vil alltid prøve å få verifisert eller nyansert saker fra flere hold.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

JorEl

Første "ekte" FSD i Europa. TeslaBjørn og "Cyber-Chech";-)

https://youtu.be/NSOPtIXP9eU
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

turfsurf

Er vel ikke første i Europa, men første jeg har sett i Norge. Trenger tilpasninger for Norge ser jeg. Blir interessant å se når han har fått testet litt mere.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

SurSnasen

Sitat fra: JorEl på tor 26. feb 2026, kl. 21:28Første "ekte" FSD i Europa. TeslaBjørn og "Cyber-Chech";-)

Veldig lovende. Ikke perfekt på noen måte, og en nestenkræsj hvor den ble reddet av mennesket.

Speeder

Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA