Status FSD i Europa

Startet av Otkristo, tir 02. mai 2023, kl. 22:28

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på ons 28. jan 2026, kl. 17:05Bruker en helt normal hjerneaktivitet og aktsomhet så kan en unngå trøbbel. Jeg har kjørt bil og motorsykkel i 17 land (to med venstrekjøring) og tror jeg har gjort det bedre enn FSD så langt da det ikke har ført til hverken ulykker eller bøter.
Hm, nå måtte jeg faktisk telle, og har akkurat samme statistikk som deg hvis man ikke teller lilleputt statene.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på ons 28. jan 2026, kl. 19:03
Sitat fra: Counterpointer på ons 28. jan 2026, kl. 17:05Bruker en helt normal hjerneaktivitet og aktsomhet så kan en unngå trøbbel. Jeg har kjørt bil og motorsykkel i 17 land (to med venstrekjøring) og tror jeg har gjort det bedre enn FSD så langt da det ikke har ført til hverken ulykker eller bøter.
Hm, nå måtte jeg faktisk telle, og har akkurat samme statistikk som deg hvis man ikke teller lilleputt statene.
Da ble statistikken 100% bedre uten at det sier så mye om FSD 😂👍🏼

Poenget som ligger under er at det helt normale sjåfører får til er en høy terskel for FSD.
Ikke minst vil jeg tro de fleste i denne tråden har kjørt bil i forhold som FSD enda ikke klarer (snøvær, tåke mm).

Selvkjøring kommer, men de siste prosentene går saktere og saktere.
Lav fart i urbane strøk og enkel motorvei er vel så godt som i boks, det er resten som tar tid.

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på ons 28. jan 2026, kl. 19:19Selvkjøring kommer, men de siste prosentene går saktere og saktere.
Lav fart i urbane strøk og enkel motorvei er vel så godt som i boks, det er resten som tar tid.
Ja, gode veier med god merking er ikke utfordring. Andre trafikanter og dårlige veier / føre dog. Derfor jeg ønsker meg FSD som en god L2 i stedet for begrenset L4.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på ons 28. jan 2026, kl. 19:22
Sitat fra: Counterpointer på ons 28. jan 2026, kl. 19:19Selvkjøring kommer, men de siste prosentene går saktere og saktere.
Ja, gode veier med god merking er ikke utfordring. Andre trafikanter og dårlige veier / føre dog. Derfor jeg ønsker meg FSD som en god L2 i stedet for begrenset L4.
Da må Tesla både skifte strategi og CEO.

RJK

Sitat fra: Counterpointer på ons 28. jan 2026, kl. 19:19

Poenget som ligger under er at det helt normale sjåfører får til er en høy terskel for FSD.
Ikke minst vil jeg tro de fleste i denne tråden har kjørt bil i forhold som FSD enda ikke klarer (snøvær, tåke mm).

Nå finnes det jo de som har en helt annen statistikk, som ville dratt snittet betydelig ned. Så å sammenligne med 2 personer som etter eget utsagn har gjort det perfekt, blir feil.

Det sagt, jeg aner ikke hva snittet for norges befolkning er, og vi aner jo ikke hva snittet blir når full selvkjøring endelig blir lansert som "ferdig nok" utviklet til å bli godkjent. At tallene er dårligere under utvikling av slike systemer, er dog helt som forventet.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Counterpointer

Sitat fra: RJK på ons 28. jan 2026, kl. 20:05
Sitat fra: Counterpointer på ons 28. jan 2026, kl. 19:19

Nå finnes det jo de som har en helt annen statistikk, som ville dratt snittet betydelig ned. Så å sammenligne med 2 personer som etter eget utsagn har gjort det perfekt, blir feil.

Det sagt, jeg aner ikke hva snittet for norges befolkning er, og vi aner jo ikke hva snittet blir når full selvkjøring endelig blir lansert som "ferdig nok" utviklet til å bli godkjent. At tallene er dårligere under utvikling av slike systemer, er dog helt som forventet.
Absolutt 👍🏼

CorsoDante

Sitat fra: Counterpointer på ons 28. jan 2026, kl. 19:31

?

Alt tyder at FSDS V14 er et meget kapabelt L2-system, med og uten merking.

Såpass bra at Lemonade halverer forsikringspremien dersom sjåføren anvender FSDS (uten krav til merking av veien...); https://www.lemonade.com/fsd

Et internasjonalt, stort og (åpenbart) innovativt forsikringsselskap, så det er grunn til å tro at de underliggende risikomodellene er pålitelige.

Tøft at man betaler forsikring etter kjørte km (og slipper unna dette årsoppgjøret...). Spennende utvikling.
TMYP HW4 / TM3P Atom

CorsoDante

Store nyheter (hvis dette stemmer...); Ser ut til at DCAS nå (straks) tillater systemer som FSDS L2 (ikke begrenset til motorveier!).

Må penetrere X antall byråkratiske ledd, men antas å tre i kraft ila. året i Europa/EØS.

Glimrende nyheter. Som et alternativ til artikkel 39-godkjenningen som sannsynligvis(?) aktiveres i Nederland ila. februar.

Dersom BMW eller Ford slår Tesla her blir det komisk. Det første merket til å lansere et godt L2-system i by og land; take my money.

Kanskje er 2026 året hvor bilen kjører seg selv fra garasje til garasje, i rushtrafikken, og alt du behøver å gjøre er å følge med.  :+1:
TMYP HW4 / TM3P Atom

Counterpointer

Sitat fra: CorsoDante på tor 29. jan 2026, kl. 20:03

?

Såpass bra at Lemonade halverer forsikringspremien dersom sjåføren anvender FSDS (uten krav til merking av veien...); https://www.lemonade.com/fsd

Et internasjonalt, stort og (åpenbart) innovativt forsikringsselskap, så det er grunn til å tro at de underliggende risikomodellene er pålitelige.

Tøft at man betaler forsikring etter kjørte km (og slipper unna dette årsoppgjøret...). Spennende utvikling.
Forsikringsselskap lever av å sikre seg.
Skulle ikke forundre meg om de har klausuler mot kunden og ikke minst et solid grunnlag for å rette krav mot Tesla om noe skjer som de ikke tar ansvar for.
De har garantert risikomodeller, og sikrer seg mot disse riskene......

Det er vel heller ikke utenkelig at de har en avtale med Tesla om å være først ute.

For øvrig er det gammelt nytt at forsikringsselskapene gir rabatt om sjåføren begrenses. Hvis du har gps tracker i bilen som måler fart er ett eksempel jeg har hørt om. FSD er jo dette pluss mulighet for ekstrem overvåking.

Til spørsmålstegnet ditt har CEO sagt meget tydelig at han ikke ser L2 som mellomløsning, men går direkte for L4.
Så det får du ta direkte med han.
Hans ord ikke mine.

CorsoDante

Sitat fra: Counterpointer på tor 29. jan 2026, kl. 20:56
Sitat fra: CorsoDante på tor 29. jan 2026, kl. 20:03

?

Forsikringsselskap lever av å sikre seg.
Skulle ikke forundre meg om de har klausuler mot kunden og ikke minst et solid grunnlag for å rette krav mot Tesla om noe skjer som de ikke tar ansvar for.
De har garantert risikomodeller, og sikrer seg mot disse riskene......

Det er vel heller ikke utenkelig at de har en avtale med Tesla om å være først ute.

For øvrig er det gammelt nytt at forsikringsselskapene gir rabatt om sjåføren begrenses. Hvis du har gps tracker i bilen som måler fart er ett eksempel jeg har hørt om. FSD er jo dette pluss mulighet for ekstrem overvåking.

Til spørsmålstegnet ditt har CEO sagt meget tydelig at han ikke ser L2 som mellomløsning, men går direkte for L4.
Så det får du ta direkte med han.
Hans ord ikke mine.

FSDS er p.t. L2(+), dette er uomtvistelig. FSDS fungerer helt fint uten oppmerking (å påstå noe annet er merkelig).

At du tror at Tesla, som driver eget forsikringsselskap i store deler av USA, har betalt et annet forsikringsselskap for å redusere prisen - uten å hensynta den underliggende risikoen - er besnærende.

At du tror et større forsikringsforetak har innført en liten skrift som skulle redusere forsikringsutbetalingene ved bruk av FSDS (som L2), diametralt på tvers av det de proklamerer, er også besnærende.

Du KAN ha rett, men den enkleste forklaringen er som regel den riktige (Mvh. Occam..). Dvs. at FSDS reduserer sannsynligheten for ulykker (hvis det anvendes relativt rigorøst). Svaret får vi straks gjennom Art. 39-søknaden i Nederland, som er underlagt nettopp denne typen betraktninger, hvor sanns. for ulykker står i sentrum (39.2(b)).

Ellers håper jeg noen i Norge tilbyr et like innovativt produkt som Lemonade, hvor man slipper den årlige km-justeringen, som fort vil føles arkaisk...
TMYP HW4 / TM3P Atom

hugin

Ser på "not a tesla app" i dag at Tesla halverer prisen for månedsabonnement for de som allerede har kjøpt EAP og at de setter pris for kjøp av FSD til to tusen dollar. Når jeg sjekker pris for oppgradering i min app, så står oppgradering ennå til 37.250. For tjue laken kunne jeg vurdert oppgradering fra EAP til FSD, selv om jeg har betalt for FSD i begge mine tidligere Teslaer uten å ha fått mer enn EAP.

"Owners of EAP have the option to upgrade to FSD for only $2,000 USD. This actually ends up being a good deal when you consider that it'll switch the whole Autopilot "
Tesla MYP candy red EAP 2025
Tesla MYP hvit/svart FSD HomeLink 2022 - solgt 2025
Tesla MX 2018 75D
Tesla M3 LR DV4W FSD acc boost 2019 - solgt 2022

daktari

"Fool me once, shame on you; fool me twice, shame on me"

Ergo jeg ville ventet til fsd faktisk gav mening i dette landet.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

turfsurf

Å kjøpe FSD i dag i Norge gir ingen mening. Ville ventet til man vet noe sikkert om FSD-S godkjenning i Europa.

CorsoDante

Sitat fra: CorsoDante på tor 29. jan 2026, kl. 20:25Store nyheter (hvis dette stemmer...); Ser ut til at DCAS nå (straks) tillater systemer som FSDS L2 (ikke begrenset til motorveier!).

Må penetrere X antall byråkratiske ledd, men antas å tre i kraft ila. året i Europa/EØS.

Glimrende nyheter. Som et alternativ til artikkel 39-godkjenningen som sannsynligvis(?) aktiveres i Nederland ila. februar.

Dersom BMW eller Ford slår Tesla her blir det komisk. Det første merket til å lansere et godt L2-system i by og land; take my money.

Kanskje er 2026 året hvor bilen kjører seg selv fra garasje til garasje, i rushtrafikken, og alt du behøver å gjøre er å følge med.  :+1:

Hadde forventet litt mer blest rundt denne, trådens tema tatt i betraktning.. Men jeg får vel bare sitere meg selv  ;D

Ikke tatt meg tid til å finlese DCAS fase 3, men har konferert med "dypere" Gemini, og det kan virke som om oppdatert DCAS (ganske riktig, jf. YT-videoen) muliggjør FSDS (og tilsvarende L2(+)-systemer) i Europa, når dette rulles ut gjennom de byråkratiske leddene. Krever dog datagrunnlag fra Tesla, i likhet med Art. 39-løypa.

Så her har man altså lagt til rette for at FSDS (L2) kan anvendes i Europa, dersom Tesla kan bevise at systemet er trygt. Eller noen andre. Om ca. ett års tid?

Spent på hvem som er først ute i bytrafikken med et hands ready L2-system (take my money).

Her finner dere MoM fra møtet + oppdatert DCAS; https://unece.org/transport/events/wp29grva-working-party-automatedautonomous-and-connected-vehicles-24th-session

Samme møte åpner også dører for L4, gjennom "ADS", hvor produsenten sitter igjen med ansvaret gitt ulykker.

Bra for Europa, som kan begynne å ta igjen det tapte overfor USA og Kina.

Legger ved link til et oversikt over UNECE-ledelsen, så har dere et bilde av byråkratiet (toppen av isberget): https://unece.org/management
TMYP HW4 / TM3P Atom

CorsoDante

Tesla har begynt å offentliggjøre skadestatistikk tilknyttet FSDS (L2), målt opp mot Teslaer uten. Da nærmer vi oss epler og epler. Og er selvsagt viktig ifm. godkjenning her i Europa.

https://www.tesla.com/no_no/fsd/safety

Blir overrasket dersom dette ikke holder til kvalifisering av FSDS (L2) via art. 39 eller DCAS fase 3, som også er på full fart inn. Begge krever skadestatistikk/ safety report som en del av godkjenningen. Vi får se.
TMYP HW4 / TM3P Atom

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA