Status FSD i Europa

Startet av Otkristo, tir 02. mai 2023, kl. 22:28

« forrige - neste »

Motorwatt

Sitat fra: turfsurf på fre 27. feb 2026, kl. 05:13Er vel ikke første i Europa, men første jeg har sett i Norge. Trenger tilpasninger for Norge ser jeg. Blir interessant å se når han har fått testet litt mere.
Kanskje mere interessant med en uhildet tester.

daktari

Det der var jo ganske sjanseløst. Flere nestenkrasj på 18 minutter hvorav ikke alt var kjøring.
Party tricks altså. Men NESTE versjon, da altså.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

turfsurf

Som level 2 er jo dette bra. Langt fra brukende som level 4+. Så ikke flere enn en nestenkræsj for min del på videoen, da den brøt vikeplikten.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Handyman

For ikke mange måneder siden var rimelig bred enighet blant veldig mange om at det ville være nærmest umulig å få til selvkjøring på snødekte veier og skikkelig vinterføre de nærmeste årene. De siste versjonene har overgått mine optimistiske anslag i utviklingen.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

daktari

Bortsett fra at den bilen ville krasjet på en 15 min kjøretur, og ergo ikke er selvkjørende.
Mine I-Pace videoer

CorsoDante

Sitat fra: daktari på ons 25. feb 2026, kl. 09:00Alt Electrek skriver stemmer godt.

Ren umiddelbart så tenker jeg; Haha, er du sprø?

Tenker det er bedre å la analyse-versjonen av Gemini avgjøre;

Prompt: Would you say electrek is pro Tesla, negative against Tesla or non-biased - based on the last 100 articles from the blog about the carmaker?

Dommen:
"Conclusion

In the context of the last 100 articles, the bias is distinctly negative, focusing on missed targets, management failures, and brand erosion. Long-time Tesla enthusiasts now frequently refer to the site as "FUD" (Fear, Uncertainty, and Doubt), a total reversal from five years ago when the same community viewed it as their primary advocate.

The Shift in Electrek's Tesla Coverage

This video explores the evolving relationship between Electrek and the Tesla community, highlighting how the site's once-unwavering support has turned into sharp criticism as the company's focus shifted.

"

Samtidig blir dette å slå inn åpne dører hos den gemene hop, bare Komiske Ali forsøker å stemple Electrek som et slags sannhetsvitne. Blir like dumt som å påstå at Teslarati er nøytrale.
TMYP HW4 / TM3P Atom

CorsoDante

Sitat fra: Motorwatt på ons 25. feb 2026, kl. 20:35
Sitat fra: Klykken på ons 25. feb 2026, kl. 08:43Electrek kan sammenlignes med iNyheter (og Jagland-saken). De skriver mye på uverifiserte løse rykter. Ikke at det nødvendigvis gjelder akkurat denne saken, men ville vært forsiktig med å ta alt for god fisk derifra og fått verifisert fra flere troverdige kilder.

Stoler du mere på teslarati.com?

Synes du understreker poenget utmerket her; electrek og teslarati er i samme bås; mye vås og anti/sympati. Dog motpoler. Eller mener du (seriøst) at man skal lytte til bloggen electrek, men ikke teslarati (eller omvendt)?
TMYP HW4 / TM3P Atom

CorsoDante

Sitat fra: JorEl på tor 26. feb 2026, kl. 21:28Første "ekte" FSD i Europa. TeslaBjørn og "Cyber-Chech";-)

https://youtu.be/NSOPtIXP9eU

Første i Europa? Har du vær på en annen planet, Jor El?

FSD (L2) har vært i Europa lenge, og da i offisiell kapasitet (med v14, ikke v13...). Finnes drøssevis av videoer.

Den versjonen som TB sitter på i er en eldre versjon som krever nag, ser at noen flagger v13. Antar det er en eller annen form for jailbreak, jf. DoctorFSD.

Denne er interessant;

Sinnsyke veier, åpenbart at denne teknologien har noe for seg, om enn som L2(+).

Vi gleder oss til denne teknologien kommer til Norge, som L2(+), via artikkel 39 eller DCAS fase 3. Tesla forsøkte å presse RDW til å svare ila. februar (håpløs strategi), så da ble det selvsagt mars.
TMYP HW4 / TM3P Atom

daktari

Det er noe grunnleggende galt når folk siterer TSLA-influensere fra Youtube, og AI (uten å vise alle promptene) som troverdige kilder for å "bekrefte" at andre kilder tar feil. Men det er jo Tesla sitt store problem, sjefen lyver og angriper kritikere, hans apparat av influensere lyver og angriper kritikere, så hva skal da en enkel fans tro?
Mine I-Pace videoer

Handyman

Sitat fra: daktari på lør 28. feb 2026, kl. 22:48...og ergo ikke er selvkjørende.
Helt riktig. Jeg har i alle fall ikke påstått det.

daktari

Sitat fra: Handyman på lør 28. feb 2026, kl. 13:55For ikke mange måneder siden var rimelig bred enighet blant veldig mange om at det ville være nærmest umulig å få til selvkjøring på snødekte veier og skikkelig vinterføre de nærmeste årene. De siste versjonene har overgått mine optimistiske anslag i utviklingen.
Mine I-Pace videoer

Handyman

Nettopp! Jeg skriver jo ikke at vi har selvkjøring på snødekte veier nå. Jeg skriver utviklingen den siste tiden får meg til å tro at selvkjøring på snødekte veier er mulig raskere enn jeg tidligere trodde. Det gjelder nok mange. At du tillegger meg meninger jeg ikke har er jo ikke noen nytt, det er en regel.

daktari

Kanskje du burde bruke "førerassistent", og ikke "selvkjøring", hvis det er det du mener? Bilen er ikke selvkjørende nå, og det er ren spekulasjon om Tesla noensinne vil lykkes med det.
Mine I-Pace videoer

Handyman

Speeder

Sitat fra: daktari på fre 27. feb 2026, kl. 21:59Det der var jo ganske sjanseløst. Flere nestenkrasj på 18 minutter hvorav ikke alt var kjøring.
Party tricks altså. Men NESTE versjon, da altså.
Nei, dette kommer nok aldri til å fungere. Ikke håp om selvkjørende biler, i alle fall ikke med bare kamera. Og spesielt ikke om det er tesla som forsøker å få det til.
Se bare på denne videoen fra Danmark hvor håpløst det er:
https://youtu.be/QQE2yrm86K4?is=bhgY3ioNUF5FqVpD
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA