Priskonkurranse! Hva tror du prisen blir?

Startet av laumb, onsdag 07. november 2012, klokken 10:57

« forrige - neste »

laumb

Da Spooz har loddet ut en tur med sin Signature Performance til den som gjetter mest korrekt pris på Model S i Norge, før prisene blir klare, så lager vi en egen tråd.

Anbefaler at vi tar med årsaken/regnestykket på summen vi kommer fra til. I utgangspunktet er det prisen på innstegsmodellen som gjelder, men legg gjerne med flere modeller.


_____
Tapatalkin' from iTalatut.

RunarBT

#1
Mitt forslag;
Basispris 49.999,- EUR og inkluderer skinnseter m/varme og litt annet "stuff".

Norske priser da (EUR 7.33)

40kWh - 369.000
60kWh - 429.000
85kWh - 489.000
P85kWh - 559.000,-
Fullastet P85kWh 659.000,- ?  ;D

toppi

Mitt tips er 399 900 for innstegsmodellen. (10% + valutapåslag + utstyr)
Jeg tror innstegsmodellen vil ha noe mer utstyr enn i USA.

399 900 for 40 Kwh
469 900 for 60 Kwh
539 900 for 85 Kwh
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

Cobos

Jeg tipper de ønsker å selge mange av de litt dyrere modellene slik at jeg tipper de er relativt aggressivt priset.
Dermed tipper jeg
395 000 for 40kWh
450 000 for 60kWh inklusiv hurtigladertilgang
510 000 for 85kWh
600 000 for P85

Skinn er nok standard på alle for å gi setevarme ellers lite ekstrautstyr.

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Øyvind.h

Hei,

Gjetter på følgende priser for norske grunnmodeller:
40kW 389.000NOK
60kW 439.000NOK
85kW 509.000NOK

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Spinner

40kW 349.900
60kW 399.900
85kW 459.900
P85kW 539.900

Lov å være optimist ;D

Griffel

#6
Tipper:
420 000 for 40kWh
470 000 for 60kWh ekslusiv hurtigladertilgang
570 000 for 85kWh
650 000 for P85
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Eivind_Bergen

40kWh for 405.000
60kWh for 460.000
85kWh for 515.000
P85kWh for 610.000

Antar også at skinnseter blir standardutstyr.

Amoss

Forutsetter, som de fleste andre, at skinnseter/varmeseter blir standard her som i Canada. Satser på en "medio kurs" på USD 5.75. Priser inkluderer norske avgifter (Registrering, vrakpant, årsavgift) og klargjøring/levering. Trefaseladning antar jeg at blir ekstrautstyr. Alle priser oppgitt i hele 1.000,-

40kWt - 394
60kWt - 456
85kWt - 518
P85kWt - 602
Model S 85D

Ipadjove

40kWt: 362k
60kWt: 420k
85kWt: 460k
P85kWt: 560k

Håper :)

laumb

Finner det fasinerende at spriket enn så lenge ikke er mer enn rundt 70k i hva folk forventer på grunnmodellen.

Selv har jeg valgt å gå den utradisjonelle veien og se at listeprisen på en iON er noen tusenlapper høyere i Spania enn i Norge, går ut med utgangspunktet på at Model S ikke koster mer enn €49'900,- i Europa forøvrig. Dette er ~10% påslag og bør dekke tilpasninger, fraktkostnader og eventuelle tillegg i utstyr som skinnseter med varme, osv..

Dette bør gi en pris på:

40kwh - 359'900,-
60kwh - 419'900,-
85kwh - 479'900,-

Tror ikke de tør å legge seg en hel hundretusenlapp over Leaf. Selv om denne bilen er unik,

Legger til:
Luftunderstell - 9900,-
Tech pakke - 24'900,-
Sound pakke - 5'900,-
Metallic Lakk - 4900,-
Multicoat lakk - 9900,-
Pano tak - 9900,-
Bakoverseter - 9900,-
Hattehylle - 1750,-

mrjalle

Jeg tror Tesla gjør det enkelt:
Ikke skinnseter/varme i setene som standard. Europaversjonen er tross alt for hele Europa, ikke bare Norge. I stedet legger de på tvillingladere og vegglader som gir en amerikansk pris på $60.100. Det veksler de 1:1 til EUR 60.100, og tar et valutapåslag til NOK480.900 for 40 kw. Så legger de på NOK 80' for hver batteristørrelse.

Frykter jeg er den mest pessimistiske her, men så blir jeg heller gledelig overrasket... :-)

leafster

Håper inderlig du tar feil. Med den prisen priser de seg ut av det norske markedet. Grunnmodellen er ikke verdt det dobbelte av en Leaf...

mrjalle

Jeg håper jo også at jeg tar feil! Men Tesla har vært tydelige på at de kommer til å ha høyere fortjeneste på Europa-versjonen.

Og at Model S ikke er verdt dobbelt så mye som Leaf er ikke så viktig. Elon Musk har selv beskrevet Leaf som stygg, og er vel egentlig ingen direkte konkurrent? Model S er en bil, ikke bare en elbil. Mener bestemt at den er verdt 480.000 med minste batteri. MEN: det er i Norge. Prisene jeg gjettet her vil nok heller prise Tesla ut av resten av Europa.... Så la oss håpe jeg tar feil ;-)

Øyvind.h

#14
Sitat fra: mrjalle på torsdag 08. november 2012, klokken 23:38
Jeg håper jo også at jeg tar feil! Men Tesla har vært tydelige på at de kommer til å ha høyere fortjeneste på Europa-versjonen.
Canada skulle også få påslag pga transport, administrasjon mm, og endte med et påslag på 1,5%.

Et påslag på 30-40% blir helt vilt. Jeg håper følgelig du tar feil, for et så vilt prispåslag vil føre til at jeg dropper en bil jeg egentlig har lyst på. Ikke fordi jeg ikke kunne lagt på hundre tusen til om jeg ville, men fordi man rett og slett blir lurt. Når Tesla estimerer 25% margin på bilen som koster 320-330" i USA blir marginene helt drøye om de legger 30-40% oppå der igjen bare fordi de tror de kan.....
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA