Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbiler sliter mer på dekkene enn fossilbiler, eller?

Startet av arthur, mandag 24. april 2023, klokken 17:37

« forrige - neste »

arthur

Tja, overlater til dekkprodusenten å selv informere;

Dekk på en moderne elbil vil slites mye saktere enn i en bil med tradisjonell forbrenningsmotor. Dette på grunn av god trekkontroll. Førerassistentsystemene reduserer skli ved å utnytte den elektriske motorens raske kraftjustering. Dette systemet er mye raskere enn i ICE-kjøretøyer, der det er basert på bremsing og begrenset motorturtall.

https://www.nokiantyres.com/company/news-article/there-is-a-common-misconception-related-to-electric-cars-in-reality-tires-will-last-for-a-long-time/?fbclid=IwAR33jC7FQPwU4q3GH2GcSElxpoES06-QDRD6zGWfzBijF4w0KQzxHEID48I
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Balaklava

Den myten tror jeg du skal jobbe lenge for å avlive. Når to dekkskiftere har stått frem i lokalavisa og fortalt om sine erfaringer med Roy Rogers Tesla som svei av alle dekka etter en langhelg i Strømstad så har "sannheten" etablert seg i kommentarfeltene ;-)

Egen erfaring er fem år og 100 000km i Hyundai Ioniq classic 28. Har aldri slitt mindre dekk. Ikke umulig at jeg kjører smooth pga liten batteripakke, men jeg har sterk tro på at myk bremsing pga regenerering, og trinnløs akselerasjon sparer veldig på dekka. Ioniq classic er hverken særlig tung eller særlig sprek, det sparer nok også dekk.

Måtte bytte originaldekkene, sommer og vinter, når bilen rundet 100 000km. Dekkene er fortsatt lovlige, men helt på grensen.
---

Svei av fire gode dekk med Subaruen på en dag på Rudskogen. Bra jeg ikke dro til dekksjappa for å legge på nye, da ville Subaru vært en dekksliter.. eller kanskje ikke. Tror vi alle skjønner at en del av media får mye klikk når de får skrive en negativ artikkel om elbil ;-)

Roma

Helt enig med Sutalaus.

På leafen fra 2017 står fortsatt de samme sommerdekkene med 4mm spor.

Teslaens sommerdekk hadde fremdeles 5mm mønster etter att tredje sommersesong var over.

Klart om du kjører som et svin så forsvinner nok gummien. Med normal kjøring så er det ingen forskjell blant mine biler.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Roma på onsdag 19. juli 2023, klokken 22:28Klart om du kjører som et svin så forsvinner nok gummien. 
Ja det tror jeg du har helt rett i.

cstromme

Både sommerdekkene og vinterdekkene på vår gamle X varte i mer enn 4 sesonger hver. Kjørte ca. 17-18k i året.
Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)

Egil S

Kjørestil har nok mest å si, siden elbiler gav folk tilgang til til kraftigere motoriserte biler med dertil økt morofaktor og behov for å vise seg frem ble nok slitasjen høyere, men nå når bilene  er mer vanlige og kjøres normalt tviler jeg på det er noen særlig forskjell.

Høres ut som flere her burde byttet ut dekkene sine på tid og ikke slitasje.
4-5 år gamle dekk er moden for utskiftning pga alder.
Hadde noen 10 år gamle dekk på veteranbilen siden den blir brukt så lite, de var rett og slett farlige nå når de ble skiftet, selv om det var 3-4mm mønster igjen.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

geear

Du må dra løs litt i blant og få frem litt frisk gummi. 😂

Blir de for harde er de livsfarlige på våt asfalt, men varer evig. 😂

Egil S

Sitat fra: geear på fredag 28. juli 2023, klokken 15:55Du må dra løs litt i blant og få frem litt frisk gummi. 😂

Blir de for harde er de livsfarlige på våt asfalt, men varer evig. 😂

 ;D  ;D  prøvde litt på det ja, de var harde og glatte, merket stor foskjell i grep når jeg fikk på nye.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

turfsurf

Sitat fra: cstromme på torsdag 20. juli 2023, klokken 11:56Både sommerdekkene og vinterdekkene på vår gamle X varte i mer enn 4 sesonger hver. Kjørte ca. 17-18k i året.
Byttet sommerdekk hvert år på Xen vår :) Vinterdekkene varte tre vintre dog.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ketill Jacobsen

I artikkelen står det at du bør rotere dekkene fra drivende aksel til roterende og omvendt hvert år. Har flere tiår med kjøring og har aldri gjort det. Men det at dekkene har kommet på vilkårlig plass (enten foran eller bak (har drift bak,ikke feildrift)) har kanskje skjult denne problemstillingen. Uansett dekkene holder mange år på min bensinbil!

Men i utgangspunktet tror jeg ikke det er så stor forskjell på slitasjen foran og bak. Det at trekket er bak og nedbremsing foran, er jo også utlignende (det meste av bremsingen skjer på forhjulene, dess kraftigere brems til mer på forhjulene)! Enda et argument mot feildrift (forhjulsdrift)! Se opp for litt humor!

Radial

MG ZS EV'n spiste litt framdekk på vinteren.

Men det var fordi det spant av "ingenting"... Og med bakker både her og der, går man ikke AV gassen og mister momentum når man er i godt driv opp bakkene, så da må  antispinn jobbe litt, og da spinner man, og da går det litt utover dekk.

- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

turfsurf

Sitat fra: Ketill Jacobsen på søndag 13. august 2023, klokken 20:20I artikkelen står det at du bør rotere dekkene fra drivende aksel til roterende og omvendt hvert år. Har flere tiår med kjøring og har aldri gjort det. Men det at dekkene har kommet på vilkårlig plass (enten foran eller bak (har drift bak,ikke feildrift)) har kanskje skjult denne problemstillingen. Uansett dekkene holder mange år på min bensinbil!

Men i utgangspunktet tror jeg ikke det er så stor forskjell på slitasjen foran og bak. Det at trekket er bak og nedbremsing foran, er jo også utlignende (det meste av bremsingen skjer på forhjulene, dess kraftigere brems til mer på forhjulene)! Enda et argument mot feildrift (forhjulsdrift)! Se opp for litt humor!
Funker ikke så bra å rotere hjul med staggered oppsett :)

RWD biler har og regen på bakhjul, så de slites vanligvis mest. Jeg setter som regel hjulene med mest mønster på drivhjulene når jeg bytter. Ganske klar slitasjeforskjell.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

filtvet

Jeg vil tro max 3 sesonger pr sett på vår tesla 3. Testet litt å starten men kjører rolig nå.

Vaduz

5 sesonger model s, tror ikke det blir en 6. men er vel egentlig innafor rent teknisk.

Balaklava

Ny erfaring. Etter å ha kjørt Ioniq 28 på originaldekkene i 5 år og 100 000 km før de måtte byttes kjøpte vi nå en 2020 Mercedes EQC gått 56 000km. Trodde ved første øyekast at dekkene var nye da de var godt vasket, hadde "gumminuppene" på siden og svært godt mønster... på midten av slitebanen. Ved nærmere ettersyn ser jeg at dekkene snart er utslitt på kantene. Tung bil, 2,5 tonn, 400hk, ikke rart om det sliter dekk. Den stod med anbefalt trykk når vi kjøpte den, 38psi. Har kjørt opp til 45 (+) og håper jeg får et par sesonger til ut av dekkene. Mønsteret er helt topp alle steder enn på kantene. Utover det er det vel bare å begynne å spare til nye dekk, holde moderat fart i svingene og lett fot på wattpedalen. Det siste er enkelt, EQC pirrer ikke til aktiv kjøring.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA