Forsikring på Tesla Model S

Startet av Cato76, ons 07. nov 2012, kl. 10:46

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sjekket Gjensidige for noen dager siden. Tror de skulle ha rundt 18.000,-, så de ønsker tydeligvis ikke Tesla Model S eiere som kunder :)

IF lå på rundt 8-10.000,-.

Får sjekke Storebrand etc. til sommeren og starte forhandlinger når bilen faktisk nærmer seg levering :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

foxy

både if og gjensidige vinner nesten hvert år konkurransen om å være dyrest i landet. hva hjelper det med billig tesla start tilbud, når man må flytte alle andre forsikringer som da er dyrere? De 2 pleier også å lokke med tegningstilbud og så kommer en 30% økning året etter...

prisene spriker naturlig nok endel nå i starten fordi det er en ny bil, fra en ny produsent med ukjente reparasjonskostnader og pr. dags dato ukjent kundegruppe sammensetning....

I-miev 2011
Asker

Leaffen

Sitat fra: foxy på fre 01. feb 2013, kl. 18:09
både if og gjensidige vinner nesten hvert år konkurransen om å være dyrest i landet. hva hjelper det med billig tesla start tilbud, når man må flytte alle andre forsikringer som da er dyrere? De 2 pleier også å lokke med tegningstilbud og så kommer en 30% økning året etter...

prisene spriker naturlig nok endel nå i starten fordi det er en ny bil, fra en ny produsent med ukjente reparasjonskostnader og pr. dags dato ukjent kundegruppe sammensetning....

Ingen krav om å tegne tilleggsforsikringer hos IF for å få de lave prisene som kalkulatoren viser.

Det skal jo bli spennende å se hvordan prisen utvikler seg etterhvert. Om IF skulle sette prisen uforholdsmessig opp de neste årene, står man jo fritt til å bytte. Men uansett, så er det nok hvordan skadestatistikken utvikler seg som kommer til å styre forsikringspremien. Så budskapet må være: Kjør forsiktig folkens, så får vi beholde de lave premiene.

Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

Havebigfun

Sitat fra: foxy på fre 01. feb 2013, kl. 18:09

Jeg synes forsikringsmarkedet har blitt vesentlig mere uoversiktlig- for en del år siden var det åpenbart hvem som var dyr og hvem var gunstig. Etter å ha vært hos Vesta i en del år og blitt med til Trygg hadde prisene gått en del opp. Etter en utredningsrunde via forsikringsportalen og egne undersøkelser endte jeg hos IF - til min egen overraskelse- De var gunstigere enn de andre mtp det meste bortsett fra båten som forble i DNB- særavtale.
Om prisen går opp etter et år er jeg på markedet igjen -men jeg tror ikke det. Forikringsselskaper er også interessert i en stabil kundestamme- ihvertfall når kundene har lave skadetall og samtidig høye premier tilsammen- Min årspremie hos IF er ca 23k-andre lå på30k med samme betingelser.
Jeg tror markedet virker bare om kundene er markedsaktører- og ikke loyale idioter som trofast lar seg suge ut :o. Det samme gjelder bankene 8)
Det er også forhandlingsspillerom- snakk med leverandørene...

Leaffen

Sitat fra: Havebigfun på lør 02. feb 2013, kl. 19:37

Jeg tror markedet virker bare om kundene er markedsaktører- og ikke loyale idioter som trofast lar seg suge ut :o. Det samme gjelder bankene 8)
Det er også forhandlingsspillerom- snakk med leverandørene...

Jeg har alltid hatt stor suksess med å holde meg orienert i markedet. Gjerne med å foreta en kontrollforespørsel i ny og ne (sånn hvert femte år ca). For så å kontakte mitt selskap Enter for å krangle pris. Det selskapet man har hatt en langsiktig avtale med er alltid interessert i å beholde en god kunde. I hvert fall hvis en har en god historikk.

Jeg tror med hånden på hjertet, at hvis du først og fremst gjør det til en æresak å ikke benytte forsikringen i tide å utide, så får du totalt sett til meget gode avtaler med ditt selskap gjennom mange år. Hvis de er uvillige til å gå ned til laveste markedspris, så er det bare å be dem om å se på historikken. Eller følge selger-retorikken ved å si at det er bedre å beholde en god kunde, enn å skaffe seg ti nye dårlige. Dette gjør som regel susen.

Så ja, snakk med selskapet ditt. De har alltid handlingsrom for gode kunder.

sindrej

Nå må dere også huske på å sjekke om forsikringen har unntakk for batteribrann også da.  Det er jo allerede kjent at noen forsikringsselskap har klausuler for elbiler.  Mitt forsikringsselskap hadde ikke det ennå, men de var klar over at andre hadde det.  Brydde meg ikke om dette foreløbig, ville bare se at jeg ikke fikk 20k+ i premie.  Når/om bilen blir en realtiet for meg så vil alle klausuler i et forsikringstilbud bli gått over med argusøyne.

RunarBT

Hadde batteribrann vert et problem med Tesla, så hadde dette vert ok å kikke på.

No er vel dette strengt tatt et ikke-tema, så tviler på at eg vektlegger dette så veldig.. men akkurat pga. at det er et ikke-tema, så er det jo noke ein kan presse selskapet litt på å inkludere. Gir økt trygghet, uten at det kjem til å koste dei noke som helst.

Leaffen

Sitat fra: sindrej på ons 06. feb 2013, kl. 11:35
Nå må dere også huske på å sjekke om forsikringen har unntakk for batteribrann også da.  Det er jo allerede kjent at noen forsikringsselskap har klausuler for elbiler.  Mitt forsikringsselskap hadde ikke det ennå, men de var klar over at andre hadde det.  Brydde meg ikke om dette foreløbig, ville bare se at jeg ikke fikk 20k+ i premie.  Når/om bilen blir en realtiet for meg så vil alle klausuler i et forsikringstilbud bli gått over med argusøyne.

Hvilket selskap har du, som ikke har klausul mot batteribrann? Dette må vi få klarhet i, så mye vi kan bruke det til å presse de andre.

RoadRunner

Sitat fra: RunarBT på ons 06. feb 2013, kl. 12:37
Hadde batteribrann vert et problem med Tesla, så hadde dette vert ok å kikke på.
Kan bli dyrt hvis du blir den første eller andre eieren i Norge (eller Europa) som opplever å få beskjed om at bilen din "ryker noe jæv..." på parkeringsplassen, slik jeg fikk :-(.

Min erfaring med IF "superforsikring" er at den dekker ikke batteriskade, med unntak hvis det har vært åpen ild ...
Hvis det er selskap som dekker skade på batteri i elbil så er jeg lutter øre!
Trondheim
Kia e-Niro Feb-2020
MetroBuddy 2010 + 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

Wenche

Hva dekker 8 års batterigaranti fra Tesla da? Hvis batteriet begynner å brenne av seg selv, ville ikke garantien dekke dette?
Tesla Model S Sign. P85+, fra 31. aug. 2013. Model X 90D, Titan, 7 seter, fra 29. sept. 2016

Havebigfun

Jeg tror ikke vi har fått spesifisert hva batterigarantien går ut på :o

timingbeltkiller

Jeg har de siste 10 bilene mine kun hatt kasko det første året.
For dette ene året får du forsikring til innbruddspris når du velger forsikringsselskapet
bilmerket er "gift" med (Tesla er dumme nok til ikke å være gift).

Uten kasko sparer du betydelige beløp. I løpet av 30 skadefrie år har jeg tjent inn minst 3 totalhavarier.

Har kun forsikring på bolig. Ikke på noe som helst annet. Dette ut fra det bedriftsøkonomiske prinsippet om å sløyfe forsikringen for alle risikoer du tåler = du blar bare opp litt lommerusk og kjøper nytt etter totalskade.

Selvsagt må du ha en solid økonomi for å kunne klare å spare penger på å sløyfe forsikring. Det er nå engang lønnsomt å være rik og dyrt å være fattig.

BTW:
I teorien er forsikring et spleiselag hvor de mange heldige betaler for de få uheldige.
I praksis betaler du (over noen år) for dine egne skader + forsikringsselskapets kostnader + deres profitt. For spleiselaget deles opp i et utall lag ut fra bosted, bilmodell, kjørelengde, alder, ...., ..... Og på toppen kommer tap av bonus + evt malus.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

laumb

Utrolig kjipt er det uansett når bilen blir vrak etter 2 uker - så må du vente ett år på ny - og hvem vet - det er muligheter for at den blir vrak etter2 uker og.

Kasko er et minimum (om ikke det kravler penger ut av ræva på deg såklart).

_____
Tapatalkin' from iTalatut.

timingbeltkiller

Sitat fra: laumb på lør 09. feb 2013, kl. 18:28
Utrolig kjipt er det uansett når bilen blir vrak etter 2 uker - så må du vente ett år på ny - og hvem vet - det er muligheter for at den blir vrak etter2 uker og._____
Tapatalkin' from iTalatut.
Sannsynligheten for at dette skjer, er langt mindre enn at du vinner X millioner i lotto to uker på rad.

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Øyvind.h

Å være selvassurandør på en bil til 600.000,- med 350hk når full kasko koster 8000,- i året er fullstendig uaktuelt for min del. Mtp. at det ikke bare er jeg som kommer til å kjøre den bilen kommer jeg definitivt ikke til å legge den potensielle risikoen på kona eller andre som låner bilen. Få vil sette seg bak rattet om konsekvensen av et uhell er at eier får en regning på flere hundre tusen.

Kanskje jeg kunne spart noen tusenlapper hvert år ved å velge ansvarsforsikring, men den økonomiske fordelen er etter mitt syn ikke i nærheten av å dekke risikoen. Andre som bare kjører bilen selv, kjører svært pent og har billige biler vil selvfølgelig ha et annet syn på saken.

Nåværende bil betaler jeg ca 5-6000 i året for full kasko (har samme pris på forsikringen i tre år fra bilen er ny). Hadde jeg fått tilbud om å gå ned 2-3.000,- i året mot å sitte med all risiko selv hadde jeg klart avstått.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA