Rødt batterilys til tross for nyladet og nytt 12 V batteri

Startet av Kewetķnerten, tir 11. apr 2023, kl. 11:29

« forrige - neste »

Kewetķnerten

Hei og vel overstått påske!  Ble en nedtur når jeg kom hjem da bilen ikke ville starte, har laget til en kobling til strømuttak i dash så ladet batteriet og den kjørte i går.  I dag tidlig kom rødt ikon og begrenset kapasitet på og den rikket seg ikke.  Noen gode tips eller må jeg sende den til verkstedet?   :-\

Warlock

Det var leit å høre.
Har du noen mulighet til å lese ut feilkoder fra bilen?

worry

Som alltid, så mistenker jeg fuktighet et sted.
Helt konkret; hvilke lys får du?
Rikket seg ikke.. betyr det at du fikk grønt lys ok/on, men vil ikke gå allikevel? 
Think lithium

Marsto

Hei kewetknerten. Henger meg på Warlock og worry. Beskriv litt bedre hva som skjer når du slår på tenninga, gjerne med bilder eller video. Hvilken batteritype har du?
Think City 2010 mod. Li-Ion, Farge: City Citrus
VW e-up 2016 mod. Farge: Blueberry Metallic.

Warlock

Så på facebook-videoen din at du har vareapparatet på. Har du hatt problemer med dette før? De er kjent for å ta kvelden, og gjerne føre til "external isolation fault". Spesielt kan det oppstå problemr i fuktig vær, kablene er lagt med 90grader knekk og jeg har sett flere kolber med prekker i kabelisolasjonen.
Om du har en blindplugg liggende (eventuelt får lånt en) kan du prøve kople vekk varmeapparatet og se om bilen funker da. Det er relativt lett å gjøre, men det må stå en plugg der, ellers blir det brudd i sikkerhetskretsen for høyspenning.

Kewetķnerten

Takk for svar! Når jeg skulle ut i går kveld og ta bilde så var det ingen lys...  Kjørte på jobb i dag og alt er som normalt.  Satser på at konas "ukrititske" bruk av varmeapparat har bidratt  :)   Tvi tvi, men jeg kjører til Biltema og henter meg et slepetau just in case...  ;)

Kewetķnerten

Hei igjen, da kom dette igjen til tross for nyladet 12V og hva jeg trodde var fullt hovedbatteri.  Når jeg setter meg inn og tar på tenning, starter måler for hovedbatteri på fullt, men synker ned mens jeg ser på den, viser 20 på bildet..  Lyser også power limit og det lille røde batteriikonet.  Gode tips tas imot med takk!
Du kan ikke vise dette vedlegget.Du kan ikke vise dette vedlegget. 

Kewetķnerten

En opplysning til, den virker ikke til å ta lading for det kommer ikke noen lyd lenger når den kobles til.  Har også prøvd en annen lader jeg fikk med uten at det hjalp. 

bcx238h

Hei og hå!

Jeg hadde omtrent de samme lysene i det siste før jeg måtte gå grundigere til verks.
Spesielt det med å vite at batteriet var fulladet og så synker SoC-visningen til et eller annet under 50%.
Og 12V batteriet var også fulladet.

Hos meg har det jo gått et av RLEC-kortene. Det nye burde faktisk komme i dag.
Siden batteriet til Think-en er to-delt, vil jeg tro at det kuttes forbindelse mellom fremre og bakre pakken.
Det ville vel forklare at SoC plutselig går under 50%. Hvis det er i tillegg noen celler som ikke melder lenger spenningen sin, slikt det var hos meg, så går SoC-viseren helt bananas.

Det er jo worst case scenario ... jeg vet ...  ::)  :-[  ... men de flinke programmerere må nok ha puslet litt med kombinasjon av varsellampene for å gi et hint om hva som skal være galt.

Det ser nok ikke ut til at vi har en full oversikt over akkurat enhver kombinasjon av de der lampene i dashbordet, men dessverre kan(!) de lampene som du ser for tida tyder på det jeg har opplevd.  :-\

Kewetķnerten

Søren, er det noen i Rogaland som kan lese ut ev. koder?  Den er jo så fin og kjekk å kjøre at jeg må prøve å berge den...  :-)

Marsto

Det ser ut til at du har en power limit feil og det kan bety at du har en feil i 12V anlegget. Det er et godt tegn at du ikke har lys i den store røde trekanten som alltid indikerer høyspent feil. At den lille røde batterilampa lyser er ikke noe som indikerer feil. Det kommer alltid på og indikerer at du har nok strøm på 12V batteriet for å starte bilen og slokker når bilen er startet. Du bør ikke prøve å starte bilen før den lyser fast etter du har satt på tenninga. Hvis den begynner å lyse under kjøring har du lav spenning på 12V batteriet. Har du gått gjennom alle sikringer under dekselet på passasjersiden? Det er en grei start og viktig at du tar deg tid til ved å løfte ut hver sikring for å være sikker på at alle er inntakte.   

Kewetķnerten

Kewetķnerten

Da er alle sikringer sjekket og de er i orden, ikke noe irr noe sted heller da den er generelt tørr og fin.  Jeg ladet 12 volt med vedlikeholdslader, men når jeg prøvde i dag kom både lite rødt batterilys, skiftenøkkel og for første gang temperaturlyset på?  Ser i boken at det kan være litt forskjellige ting...  Og når jeg satte inn en enkel batteritester for sigarettuttak lyste den både for fulladet, lad og utladet?  Kan det nye Biltemabatteriet ha noen feil mon tro?  Vil så gjerne få ham i orden igjen.

Marsto

Okay, dette ligner på det Warlock og bcx238h har beskrevet tidligere når du nå vet at alle sikringer er iorden. Det er ikke så mye mer du fysisk kan gjøre så jeg tror neste skritt er å gjøre et feilsøk. Det letteste er å få laget en kabel som du kan kjøre et program som heter Chas med. Kabelen ser slik ut og kobles til en kontakt under dashbordet på passasjersiden.

Marsto

Når du får koblet til dette vil du i Chas kunne se om det er noen feilkoder spesielt i BMS (battery management system) i bilen. Legger ved et bilde fra min bil som viser en feilfri bil.
Hvis du tenker å utvide feilsøkingsmulighetene må du skaffe deg et Pcan adapter. Det kobles til OBD2 kontakten og da kan du se i detalj hver celle i hovedbatteriet og mulige feil i styringskort. Programmet som brukes da er Coomtool3.08.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA