Elbilforum.no
Bilmerker => Tidlige elbiler: Think => "Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 => Emne startet av: Kewetķnerten på tirsdag 11. april 2023, klokken 11:29
Hei og vel overstått påske! Ble en nedtur når jeg kom hjem da bilen ikke ville starte, har laget til en kobling til strømuttak i dash så ladet batteriet og den kjørte i går. I dag tidlig kom rødt ikon og begrenset kapasitet på og den rikket seg ikke. Noen gode tips eller må jeg sende den til verkstedet? :-\
Det var leit å høre.
Har du noen mulighet til å lese ut feilkoder fra bilen?
Som alltid, så mistenker jeg fuktighet et sted.
Helt konkret; hvilke lys får du?
Rikket seg ikke.. betyr det at du fikk grønt lys ok/on, men vil ikke gå allikevel?
Hei kewetknerten. Henger meg på Warlock og worry. Beskriv litt bedre hva som skjer når du slår på tenninga, gjerne med bilder eller video. Hvilken batteritype har du?
Så på facebook-videoen din at du har vareapparatet på. Har du hatt problemer med dette før? De er kjent for å ta kvelden, og gjerne føre til "external isolation fault". Spesielt kan det oppstå problemr i fuktig vær, kablene er lagt med 90grader knekk og jeg har sett flere kolber med prekker i kabelisolasjonen.
Om du har en blindplugg liggende (eventuelt får lånt en) kan du prøve kople vekk varmeapparatet og se om bilen funker da. Det er relativt lett å gjøre, men det må stå en plugg der, ellers blir det brudd i sikkerhetskretsen for høyspenning.
Takk for svar! Når jeg skulle ut i går kveld og ta bilde så var det ingen lys... Kjørte på jobb i dag og alt er som normalt. Satser på at konas "ukrititske" bruk av varmeapparat har bidratt :) Tvi tvi, men jeg kjører til Biltema og henter meg et slepetau just in case... ;)
Hei igjen, da kom dette igjen til tross for nyladet 12V og hva jeg trodde var fullt hovedbatteri. Når jeg setter meg inn og tar på tenning, starter måler for hovedbatteri på fullt, men synker ned mens jeg ser på den, viser 20 på bildet.. Lyser også power limit og det lille røde batteriikonet. Gode tips tas imot med takk!
En opplysning til, den virker ikke til å ta lading for det kommer ikke noen lyd lenger når den kobles til. Har også prøvd en annen lader jeg fikk med uten at det hjalp.
Hei og hå!
Jeg hadde omtrent de samme lysene i det siste før jeg måtte gå grundigere til verks.
Spesielt det med å vite at batteriet var fulladet og så synker SoC-visningen til et eller annet under 50%.
Og 12V batteriet var også fulladet.
Hos meg har det jo gått et av RLEC-kortene. Det nye burde faktisk komme i dag.
Siden batteriet til Think-en er to-delt, vil jeg tro at det kuttes forbindelse mellom fremre og bakre pakken.
Det ville vel forklare at SoC plutselig går under 50%. Hvis det er i tillegg noen celler som ikke melder lenger spenningen sin, slikt det var hos meg, så går SoC-viseren helt bananas.
Det er jo worst case scenario ... jeg vet ... ::) :-[ ... men de flinke programmerere må nok ha puslet litt med kombinasjon av varsellampene for å gi et hint om hva som skal være galt.
Det ser nok ikke ut til at vi har en full oversikt over akkurat enhver kombinasjon av de der lampene i dashbordet, men dessverre kan(!) de lampene som du ser for tida tyder på det jeg har opplevd. :-\
Søren, er det noen i Rogaland som kan lese ut ev. koder? Den er jo så fin og kjekk å kjøre at jeg må prøve å berge den... :-)
Det ser ut til at du har en power limit feil og det kan bety at du har en feil i 12V anlegget. Det er et godt tegn at du ikke har lys i den store røde trekanten som alltid indikerer høyspent feil. At den lille røde batterilampa lyser er ikke noe som indikerer feil. Det kommer alltid på og indikerer at du har nok strøm på 12V batteriet for å starte bilen og slokker når bilen er startet. Du bør ikke prøve å starte bilen før den lyser fast etter du har satt på tenninga. Hvis den begynner å lyse under kjøring har du lav spenning på 12V batteriet. Har du gått gjennom alle sikringer under dekselet på passasjersiden? Det er en grei start og viktig at du tar deg tid til ved å løfte ut hver sikring for å være sikker på at alle er inntakte.
:+1: Supert takk. jeg sjekker dem!
Da er alle sikringer sjekket og de er i orden, ikke noe irr noe sted heller da den er generelt tørr og fin. Jeg ladet 12 volt med vedlikeholdslader, men når jeg prøvde i dag kom både lite rødt batterilys, skiftenøkkel og for første gang temperaturlyset på? Ser i boken at det kan være litt forskjellige ting... Og når jeg satte inn en enkel batteritester for sigarettuttak lyste den både for fulladet, lad og utladet? Kan det nye Biltemabatteriet ha noen feil mon tro? Vil så gjerne få ham i orden igjen.
Okay, dette ligner på det Warlock og bcx238h har beskrevet tidligere når du nå vet at alle sikringer er iorden. Det er ikke så mye mer du fysisk kan gjøre så jeg tror neste skritt er å gjøre et feilsøk. Det letteste er å få laget en kabel som du kan kjøre et program som heter Chas med. Kabelen ser slik ut og kobles til en kontakt under dashbordet på passasjersiden.
Når du får koblet til dette vil du i Chas kunne se om det er noen feilkoder spesielt i BMS (battery management system) i bilen. Legger ved et bilde fra min bil som viser en feilfri bil.
Hvis du tenker å utvide feilsøkingsmulighetene må du skaffe deg et Pcan adapter. Det kobles til OBD2 kontakten og da kan du se i detalj hver celle i hovedbatteriet og mulige feil i styringskort. Programmet som brukes da er Coomtool3.08.
Sitat fra: Kewetķnerten på søndag 30. april 2023, klokken 08:28... i dag kom både lite rødt batterilys, skiftenøkkel og for første gang temperaturlyset på ...
Å ha ... :(
(https://ams03pap004files.storage.live.com/y4mfRH3E3GN2GRbTF6zXOCfCaOqmvkBQpwIY3R9Y2fSpkFTHfEwy99orrDURcn6tIEWgas1k_PySGpEOC0dQMCTh2AbgBxVHFOr-iZdJjvM1NC48ky0puY7WfE-ABlrxC_tldDyZO1FUQefz54-6F9htKtAvwO_kmX5f1Anqwah-elHZW7WlQ_YZK_lHVFVmNHw?width=1024&height=512&cropmode=none)
Oj.. kjenner jeg blir litt svett, jeg eier veteranbil med coil og stifter... Leste det som sto under den røde i Trondheim om CaN og Busser og all slags og må melde pass. Håper noen i Rogaland har sånt liggende til lån eller leie, hvis ikke så fikset Vibemyr Bilverksted den sist da de ble opplært av Elbilmek visstnok. :-)
Hei igjen. Ja, det er nok litt nifst i starten men den norske Thinken du eier er faktisk den første erstatningen her i Norge for coil og stifter når det gjelder absolutt alle bensindrevne biler her i landet.
Når det gjelder Rogaland betyr det at du har din bil i Stavanger? Jeg mener Stavanger har Elbil hjelpen og et medlem her på forumet som heter Electrolux, Stemmer det?? https://elbilhjelpen.no/
Her i Trondheim har vi Trondheim Thinkers og vi forsøker å støtte hverandre fullt og helt om noen får problemer.
:-1: Da har den vært på verksted med Think utsjekk og det ble en ugrei dom. Det er "feilmelding" fra 5 batterier om at spenningen er for lav, men totalen viser riktig spenning så noen styringskort må vistnok byttes og hver av disse kortene koster 3500 og selv da er det ikke sikkert at ting vil fungere slik at batteripakken må ut og der er det kanskje rustskader osv.... Jeg kan jo ikke bruke 25 lapper på noe så usikkert. Jeg syns dette er veldig synd for det er jo så hyggelig bil å kjøre rundt i. Finnes det noen som driver med sånt på "hobbybasis" mon tro?
Hei. Det var leit å høre, ja. Jeg ble litt nysjerrig på hvilket verksted du brukte? Hvis det er styrekort for batteripakken som er problemet så er de veldig vanskelig å skaffe. Det er 2 viktige korttyper i batteripakken. Det ene heter RLEC kort som det er 16 stk.av (Remote Lithium Energy Controller) og det andre heter MLEC som det er 1 stk.av (Master Lithium Energy Controller) Kan det verkstedet du brukte skaffe disse kortene og jeg lurer også på om du får bilen til lade når du plugger den inn som normalt?
Hei,
Så vidt jeg vet, så kan ubrukte RLEC fortsatt skaffes fra en privatperson i USA. Nå har jo alt blitt dyrere, men jeg kan gjette at du ender på ca 1500,- pr kort. MLEC er vanskeligere å få tak i.
Batteriet må ut i alle tilfelle. Om du er litt hendt, og gidder, så får du til det med hjelp på forumet. Men det er ganske mange arbeidstimer involvert. Sannsynligvis er det vått inni der, så det blir litt jobb med det også ja.
Uansett synd hvis du gir opp bilen.
Hei gode hjelpere, dette er greske greier for meg som fortsatt holder på med SU og Webere og 98 oktan :-) Det er Rlec jeg skal ha og de kunne leveres fra Elbilmek ennå såvidt jeg forstår, men til en pris. Marsto, er et lokalt MECA med flinke folk og opplæring på Think fra de var nye.
Er jo synd å gi opp hvis batteriene fortsatt er gode som alt tyder på såvidt jeg forstår.
Jeg prøver meg gjerne på å ta ned batteripakken hvis det er mulig å berge den til en overkommelig pris. Dere nevner vått inni, men nå har det jo vært brannfare i flere uker, blir fuktigheten stående i ett tett rom inni der? Hvordan får jeg utskriftene fra verkstedet inn her? Kommer jo bare opp noe URL greier?
Hei igjen. Det kan nok som worry sier være mye fuktighet på innsiden av batteripakken. Den blir nok værende der lenge når batteriet er så lukket. Det finner du først ut når den tas ned. Jeg er litt usikker på hva du mener med et lokalt Meca verksted? Tar de imot og reparerer Think med batteriproblemer? Jeg tenkte at når du befinner deg i Rogaland så er Elbilhjelpen.no de jeg ville tatt kontakt med. Der har du en forumdeltaker(Electrolux) og de er meget kompetente på Think helt fra starten av.
Når det gjelder utskrifter fra verksted som vedlegg i forumet kan du kun legge til filer med disse tillatte filtypene: txt, doc, pdf, jpg, gif, mov, mpg, mp4, png, csv, xls, jpeg, ov2
Jeg klarer ikke laste opp png bildene av statusrapportene. Kommer opp et vindu som ber om URL, men hva når det er på PCen allerede?
Verkstedet har notert " feil på celleverdier i modul 02,03,05,12 og 14. Stor sannsynlighet for fuktighet i batteri. Moduler må balanseres etter rep og hvis den har stått lenge så er det fare for skade i PCU"
Nå har den stått siden påsken.
Skal prøve å få en prat med Elektrolux! :-)
Du må laste opp filene som vedlegg, ikke bruke bildelink-knappen.
Heisann
Jeg finner kommentaren "...hvis den har stått lenge så er det fare for skade i PCU" noe merkelig. Det er ingen sammenheng mellom lav spenning/feil verdier på batteriet og skader på PCU. Det kan være at de en gang eller to har erfart at om batteriet har fuktproblemer, så kan PCU også ha det, men dette er to forskjellige enheter som ikke har så mye felles annet enn at de står i samme miljø.
For å legge inn bilde som vedlegg har forumet blitt veldig rart. jeg får heller ikke lagt til vedlegg før jeg har postet (i alle fall ikke om jeg bruker hurtigsvar-boksen under). Må gå inn igjen og redigere på innlegget, da får jeg lov å legge ved hva det måtte være. Den bildeknappen er bare tull :)
Du bør ta ut batteriet så fort som mulig, ta av lokket og få det tørt. Da kan du lettere vurdere kostnad og tidsbruk for å reparere.
Når det er vann i batteriet, så er det fare for at celler dreneres så lavt at cellene må kasseres (ca 2V). Det har jeg opplevd, men det var bil/batteri som hadde stått i over 2 år med feil.
Hea, ja nå ble det sikkert litt mange vedlegg. Elektrolux vil ikke ha den inn, da tar jeg ned batteripakken og setter den på tørk, så kjører jeg Buddy i mellomtiden :-)
Er det noen bruksanvisning for å ta ned batteriet?
Hei,
Ja, det gjør nok det. Men det finns noen varianter, avhengig av hva slags utstyr du har.
Du må kunne senke batteriet i hvert fall 30 cm for få det fri fra bilen.
En jordkabel må skrus løs under et lokk framfor passasjerstolen. Så må du klargjøre for å kunne frigjøre høyspenningskabel og signalkabel, under bilen. Sistnevnte har en plastring som må skrus litt mot klokka. Den oransje må trekkes rett ned. Bruk en flat skrutrekker for å vippe ut låsen, og kanskje en til for å presse nedover. Dette blir tilgjengelig når batteriet er senket litt.
Selve løftet må tåle 300 kg.
Det enkleste er hvis du kan bruke en løftebukk. Ellers må du jekke bilen ganske høyt for å få klaring.
Jeg har sett brukt følgende:
Lastebilhjulslange. Vanskelig å styre vil jeg tro?
Gjengestenger. Tre på hver side, i stedet for boltene som holder batteriet. Tidkrevende skruing, god styring.
Garasjejekker under kraftig kryssfinerplate. Litt vaglete kanskje.
Jekketralle inn fra siden, helst med finerplate til å fordele lasten.
Så er det vel 20 eller 21 stk. 8mm bolter å ta ut. Typisk så er en eller flere fastrustet, dersom ingen har skrudd på det nylig.