Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Anbefaling for langrennski og alpint ski

Startet av pHminmax, mandag 13. mars 2023, klokken 14:18

« forrige - neste »

Redgarden

Sitat fra: Handyman på mandag 13. mars 2023, klokken 17:25
Sitat fra: suverinseveren på mandag 13. mars 2023, klokken 17:19
Sitat fra: Handyman på mandag 13. mars 2023, klokken 17:11
Hvis du bruker Snowpack anbefaler jeg å ta av takbøylene når du ikke bruker dem. De er svært praktiske men det følger med både luftmotstand og støy. Det tar snaue 5 minutter å montere/demontere.
Siden du har fått Tesla til å montere dem, så tolker jeg det til at du ikke gjør det selv, og da vil jeg heller anbefale skipose. Bare takbøylene går fint å kjøre med over lengre tid.
Enig i støybiten. Mine lager en irriterende rumle/turbulenslyd rundt 90 km/t, om de er tomme. Om jeg har ski i stativet kommer ikke den lyden.
Jeg tar som regel bare av snowpacken om jeg skal en lengre tur uten ski. De er veldig kjappe og fjerne uten noe form for verktøy.
Å ta av Snowpack var mer knot en å ta av bøylene og foregår også uten verktøy. Spesielt å skyve boltene inn i sporene over gummilista var knot. Svigerfar byttet ut gummilista med Tule sine lister og det var enklere.

Vi har Yakima FatCat Evo (https://www.yakima.no/produkter/aktivitet/vinter/fatcat-6-evo-black). Tas meget enkelt av og på uten verktøy eller bruk av sporene i takstativet. Tipper du klarer montere/demontere på under minuttet. Lar selve takstativet sitte på hele vinteren, mens Yakima-stativet tas av og på etter som det trengs. Den største versjonen tar 4 brede alpinski og 4 par langrennski, men stavene blir litt trangt... Er på søken etter en fiks løsning til å feste stavene direkte på takstativet på siden av skistativet.

Edit: Men fullt av salt blir det :-(
----------------------------------------------
Har: Tesla Model Y LR - 2022-modell
Hadde: Tesla Model X75 - 2017-modell (MCU2, AP3, CCS)
Hadde: Tesla Model 3 LR - 2019-modell

Handyman

Sitat fra: Redgarden på onsdag 15. mars 2023, klokken 08:34
Sitat fra: Handyman på mandag 13. mars 2023, klokken 17:25
Å ta av Snowpack var mer knot en å ta av bøylene og foregår også uten verktøy. Spesielt å skyve boltene inn i sporene over gummilista var knot. Svigerfar byttet ut gummilista med Tule sine lister og det var enklere.
Vi har Yakima FatCat Evo (https://www.yakima.no/produkter/aktivitet/vinter/fatcat-6-evo-black). Tas meget enkelt av og på uten verktøy eller bruk av sporene i takstativet. Tipper du klarer montere/demontere på under minuttet. Lar selve takstativet sitte på hele vinteren, mens Yakima-stativet tas av og på etter som det trengs. Den største versjonen tar 4 brede alpinski og 4 par langrennski, men stavene blir litt trangt... Er på søken etter en fiks løsning til å feste stavene direkte på takstativet på siden av skistativet.

Edit: Men fullt av salt blir det :-(
Ser bedre ut på mange måter. Veldig enkel montasje. Snowpack håndterer dog staver og ski som ligger mot hverandre uten problemer.
Frykten for salt er for mange sterkt overdrevet. Har man kjørt i skikkelig saltlake kan man bare skylle bindingene og skiene med vann, og sette dem til tørk.
Veldig mange lar skiene ligge i en fuktig skiboks etter bruk. Resultatet er at de nesten aldri tørker. Det kan lett ses som rustne stålkanter. Dette er heller ikke bra for bindingene.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

suverin

#17
Sitat fra: Redgarden på onsdag 15. mars 2023, klokken 08:34
Edit: Men fullt av salt blir det :-(

I disse åpne stativene, så vil man vel kanskje kunne klemme fast et par ski inni en tynn skipose som dette:https://www.fjellsport.no/turutstyr/ski-utstyr/tilbehor/gridarmor-skibag-black

Jeg har en liggende en helt enkel tynn skibag i boden, så det skal jeg faktisk teste i Snowpacken, så har jeg det som et alternativ om jeg skal rote meg utpå saltede veger med gromskia :)

Man vil miste litt plass mest sannsynlig.
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA