Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Anbefaling for langrennski og alpint ski

Startet av pHminmax, mandag 13. mars 2023, klokken 14:18

« forrige - neste »

pHminmax

Hei,

Vi (mer riktig å si Tesla mobile service) har akkurat montert takstativ på bilen. Vi lurer på hva er beste løsning for å få plass for opptill 4 langrennski og opptil 4 alpintski samtidig.
Vil helst ikke gå for takboks pga oppbevaring i sommer etc. Hva anbefaler dere?

Slarre40

Vel, dersom det ikke er så farlig at skia er eksponert for elementene. er det vel greit nok med en Thule Snowpack eller Whispbar WB300.

Det billigste alternativet er nok å skli på noen Thule øyebolter, og stroppe fast en skipose eller to :-)
Trondheim

Sandvika

Har brukt Thule skiclick, perfekt for korte turer, men skiene er naturligvis eksponert.
En annen undervurdert mulighet er skipose inne i bilen faktisk. Om man bare er fire på tur kan man legge ned den midterste delen av seteryggen. Skiposen kan så sikres i den stangen som normalt holder midterste på plass eller i "tetherpunktet" bak seteryggen.

Nimrad

4 alpin + 4 langrenn går fort an å få inn i bilen mellom baksetene i 2 skiposer. Men siden du har kjøpt takstativ så ville jeg sett på thule snowpack, skiclick eller lignende.
Tesla MY LR CR 2023
Fiat 500e 2021 Icon 3+1
Seat Mii 2020 - Solgt

suverin

Vi har snowpack fra Thule. Den er knall i lettvinthet, men som det nevnes så blir ski eksponert. Jeg opplever ikke det som noe problem i det daglige (korte turer til/fra ski). Men skal man langt på saltede veier så kan det nok bety mer.

Mye brukt løsning tidligere var jo å bare stroppe skibagen på taket med lastestrikker :)

Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

pHminmax

Takk for svarene. Har hatt på gamle bil Thule Snowpack M men har hatt utfordninger å ha både langrenn og alpint ski samtidig der. Hvordan tar dere forresten stavene i en slik snowpack/whispbar?

Jeg tenker også litt på Skipose og stroppe den. Har noen noe stropper å anbefale eller hvor kan de kjøpes? Blir det da skipose som er type XXL skipose?

suverin

#6
Vi kjører langrenn, alpint og staver i snowpacken, har ikke hatt noen utfordringer med alt samtidig. Har Large.

For stropping av skibag på tak har jeg bare brukt helt klassiske lastestrikker som selges på bensinstasjoner og ymse. Biltema har noen greie med solide plastkroker istedetfor de klassiske metall som kan legge igjen spor om man glipper og de klasker i taket :)

Disse: https://www.biltema.no/bil---mc/laste-og-trekke/tilhengere/tilbehor-til-tilhenger/bagasjestropper-2-stk-2000031671?gclid=Cj0KCQjwk7ugBhDIARIsAGuvgPY6Ws-QQTjiHgyvfNK6mgDqocnE8aF_KeNOwlSF041DSlOXYotP4TcaAhBREALw_wcB
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

Handyman

Hvis du bruker Snowpack anbefaler jeg å ta av takbøylene når du ikke bruker dem. De er svært praktiske men det følger med både luftmotstand og støy. Det tar snaue 5 minutter å montere/demontere.
Siden du har fått Tesla til å montere dem, så tolker jeg det til at du ikke gjør det selv, og da vil jeg heller anbefale skipose. Bare takbøylene går fint å kjøre med over lengre tid.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

suverin

Sitat fra: Handyman på mandag 13. mars 2023, klokken 17:11
Hvis du bruker Snowpack anbefaler jeg å ta av takbøylene når du ikke bruker dem. De er svært praktiske men det følger med både luftmotstand og støy. Det tar snaue 5 minutter å montere/demontere.
Siden du har fått Tesla til å montere dem, så tolker jeg det til at du ikke gjør det selv, og da vil jeg heller anbefale skipose. Bare takbøylene går fint å kjøre med over lengre tid.
Enig i støybiten. Mine lager en irriterende rumle/turbulenslyd rundt 90 km/t, om de er tomme. Om jeg har ski i stativet kommer ikke den lyden.

Jeg tar som regel bare av snowpacken om jeg skal en lengre tur uten ski. De er veldig kjappe og fjerne uten noe form for verktøy.
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

Handyman

Sitat fra: suverinseveren på mandag 13. mars 2023, klokken 17:19
Sitat fra: Handyman på mandag 13. mars 2023, klokken 17:11
Hvis du bruker Snowpack anbefaler jeg å ta av takbøylene når du ikke bruker dem. De er svært praktiske men det følger med både luftmotstand og støy. Det tar snaue 5 minutter å montere/demontere.
Siden du har fått Tesla til å montere dem, så tolker jeg det til at du ikke gjør det selv, og da vil jeg heller anbefale skipose. Bare takbøylene går fint å kjøre med over lengre tid.
Enig i støybiten. Mine lager en irriterende rumle/turbulenslyd rundt 90 km/t, om de er tomme. Om jeg har ski i stativet kommer ikke den lyden.
Jeg tar som regel bare av snowpacken om jeg skal en lengre tur uten ski. De er veldig kjappe og fjerne uten noe form for verktøy.
Å ta av Snowpack var mer knot en å ta av bøylene og foregår også uten verktøy. Spesielt å skyve boltene inn i sporene over gummilista var knot. Svigerfar byttet ut gummilista med Tule sine lister og det var enklere.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

syklisten

Jeg ville aldri hatt ski på taket (hverken alpin eller langrenn) uten å være i en skiboks eller i det minste et skitrekk. Kjekt å kunne stole på at alpinbindingene skal løse ut som de skal, og vite at de aldri har blitt eksponert for salt eller annen dritt.

pHminmax

 :+1:
Da går vi for skipose med stropper. Det ble nevnt den mulighet fra Biltema, trenger jeg da også Thule øyebolter eller hvordan blir det lettest og tryggest å få det på plass.

Handyman

Du trenger ikke øyebolter. Tre bare stroppene under bøylene på hver side av posen. Sitter som heia.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

elektro

Skiposer fungerer overraskende bra. Billigere og enklere enn å bale med en uhåndterlig skiboks som gir unødvendig mange kilo ekstra der man aller minst vil ha dem.. Brukte alltid det på Model S'en. Lavere luftmotstand også, er min erfaring. Og greit støynivå hvis man unngår ting som blafrer. Jeg brukte reimer foran og strikker bak. Dog hadde jeg på det tidspunktet kun to skiposer. Behovet øker eksponensielt her i huset etterhvert som barna blir eldre. Vi er fire og har nå 12 par ski og staver på påsketur. Hjelpes meg..

Selve takstativet merker man lite til, med mindre man kjører mye på motorvei og liker å ligge litt over 110 km/t. Jeg synes ikke innfestingen er så enkel som folk skal ha det til. Naboen sitt tak på TM3 sprakk. Ville nok lagt noe folie/tape under og latt det sitte på store deler av tiden.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

suverin

Noen som har testet "soft-takboksen" til Thule? Den burde være litt enklere å lagre når den ikke er i bruk:
Thule Ranger 500 myk takboks.

Når jeg bare hadde meg selv å tenke på, stroppet jeg fast Daikin Fall line skibag som omtrent opplevdes som en bitteliten takboks :) Plass til to par relativt breie ski, alpintsko, hjelm, ryggplater etc på taket. Vil tro Thule softboxen gir en forfinet opplevelse av det samme?

Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA