Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skuffende rekkevidde vinter e tron 50

Startet av alpefiol, søndag 19. februar 2023, klokken 14:21

« forrige - neste »

alpefiol

Kjøpte i fjor sommer en brukt norsk 2020 etron 50. Nå vinterstid oppgir bilen ved start om morgenen bare 117 km rekkevidde ved 80% lading. Eksempelet er ved -1.5 grader. Bilen kjøres som regel med 1 voksen og 2 små barn uten øvrig belastning. Kun blandet kjøring i by (Tromsø). Dette synes jeg er skuffende og altfor lite. Bilen er svært komfortabel, men jeg tror en bør tenke seg godt om før en kjøper akkurat denne bilen da det slik jeg ser det er store avvik fra produsentens tall for rekkevidde.

Marzo

Er det tallet i displayet du er misfornøyd med eller selve rekkevidden bilen går?

At du har kjørt et mønster som tilsvarer over 50kWh pr mil er ganske imponerende, men nå tar displayet med forbruket når bilen feks står på tomgang. På veldig korte turer bruker bilen gjerne mer strøm på annet enn på selve fremdrift.

Men selv med 30kWh pr 100km så skal bilen klare 230km..

Til sammenligning bruker jeg mindre enn deg når jeg kjører med tilhenger, selv på vinteren..
Men hva bilen viser i displayet dagen etter har jeg ikke hengt meg så mye opp i.

alpefiol

Det er oppgitt tilgjengelig rekkevidde i displayet om morningen jeg viser til. Dette er snakk om kjøring til jobb og levering i skole/barnehage. Ingen tomgang utover kryss osv. Nei jeg har ikke prøvd å se hvor langt den faktisk går, men jeg har kjørt den f eks ned til 40 km rest. Er sånn at du har betydelig mer rekkevidde tilgjengelig enn displayet viser ved start?

Speeder

Sitat fra: alpefiol på søndag 19. februar 2023, klokken 15:12
Det er oppgitt tilgjengelig rekkevidde i displayet om morningen jeg viser til. Dette er snakk om kjøring til jobb og levering i skole/barnehage. Ingen tomgang utover kryss osv. Nei jeg har ikke prøvd å se hvor langt den faktisk går, men jeg har kjørt den f eks ned til 40 km rest. Er sånn at du har betydelig mer rekkevidde tilgjengelig enn displayet viser ved start?
Ja. Du må kjøre en langtur og se hva den faktisk leverer av rekkevidde. Gjettometer er kallenavn på rekkeviddeindikatoren i elbiler.
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

Marzo

Sitat fra: alpefiol på søndag 19. februar 2023, klokken 15:12
Det er oppgitt tilgjengelig rekkevidde i displayet om morningen jeg viser til. Dette er snakk om kjøring til jobb og levering i skole/barnehage. Ingen tomgang utover kryss osv. Nei jeg har ikke prøvd å se hvor langt den faktisk går, men jeg har kjørt den f eks ned til 40 km rest. Er sånn at du har betydelig mer rekkevidde tilgjengelig enn displayet viser ved start?

Da går det nok mer energi med til å varme opp coupe etc enn hva som går til fremdrift.
Da vil tallet vise urealistisk lav rekkevidde da den estimerer at du bruker 50kWh pr 100km.
Normalt forbruk burde ligge på rundt 20kWh pr 100km, da klarer bilen 300km på en god dag. 
Det gjelder forøvrig alle biler uansett drivstoff.

Små kjøring har vi aldri hengt oss opp i her i huset ettersom bilen settes på lading når batteriet er under halvfullt enten det er 1 dag eller 1 uke siden forrige gang den ble ladet.


Gnistre1

Med 117 Km ved 80 % høres det som om noe kan være galt, selv med kun småkjøring. Du skal normalt sett få 55-62 kWh ut av batteriet avhengig av temperatur. En langtur hvor du regner ut hvor mye du får ut basert på kjørecomputer kan anbefales. Alternativt lese av fra en ladeøkt.
2021, e-tron 50

RJK

Sitat fra: Gnistre1 på søndag 19. februar 2023, klokken 16:13
Med 117 Km ved 80 % høres det som om noe kan være galt, selv med kun småkjøring. Du skal normalt sett få 55-62 kWh ut av batteriet avhengig av temperatur. En langtur hvor du regner ut hvor mye du får ut basert på kjørecomputer kan anbefales. Alternativt lese av fra en ladeøkt.
Trenger ikke være noe spesielt galt her. Tromsø er gjerne kaldere om vinteren og med mer snø enn hva de fleste er vant til på Sør- og Østlandet. Legg til tidvis mye snø, dårlig brøyting og at vedkommende kanskje har noen bakker der han bor eller langs ruta, så blir fort noe værre der.

Om han og må stoppe for å levere unger i barnehage, så blir den fort stående på "tomgang" for ikke å bli for kald i mellomtiden. Da blir det ikke høye tall på gjettometeret. Så en nullstilling og en langkjøring, så vil den nok vise langt mere når han setter seg oi bilen igjen etter opplading.

Og så vil dewt krympe fort når hverdagskjøringen får dominere. Han vil riktignok få en lengre rekkevidde fremover, nå når de kaldeste periodene snart er passert. Riktignok er det noe igjen av februar, og mars og april kan oppleve kuldeperioder, men generelt blir det varmere i været og dermed mindre som kastes bort på oppvarming. Og da vil og tallene forbedres på gjettometeret.

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

elektro

Som flere her skriver, er tallet bare er estimat, basert på ditt kjøremønster de siste kilometerne. Du vil nok aldri i ha så fullt så lite som 116 km. ved 80% på langtur, med mindre du trekker tilhenger. Men reell rekkevidde vil variere gjennom året, alt mellom 270 til 135 km ved 80% tenker jeg er normalt. Det siste er da på motorvei i 120 km/t med takboks i tosifret antall minus med betydelig høydemeter på slutten. En ikke alt for uvanlig øvelse på Østlandet i alle fall. Som regel vil du havne et sted midt mellom. Mitt årssnitt i e-tron 55 ligger på 25 kWh/100 km. Det vil for deg gi omtrent 190 km. rekkevidde i snitt, med 80% batteri.

Prøv å sett inn en destinasjon i navigasjonen og de om tallet forandrer seg når bilen kjenner terrenget og fartsgrensen der du skal kjøre. Følg med på estimert batteri ved ankomst, den treffer som regel veldig bra. Bilen kan imidlertid ikke vite om du har takboks og/eller kjører over fartsgrensen. Den klarer også bare til en viss grad å kompensere for været. Kraftig vind eller regn kan spille den er puss. Det samme gjelder nye motorveistrekk ol. som ikke ligger inne i kartet.

PS! Dersom bilen estimerer under 10% ved ankomst, vil den foreslå å legge inn ladestopp. Du kan svare nei til dette å få se estimatet helt ned til 0% i ruteplanleggeren.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

daktari

En brukt etron 50 har sikkert rundt 60 kWh tilgjengelig for bruk.
Utfra forbruket så kan du regne ut reell rekkevidde.
Bruk heller prisentvisning.
Legg merke til hvor mange prosent man bruker på en kort tur. Kan være 10% for en tur på butikken på vinteren.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Gnistre1

Trenger ikke å være noe feil på batteriet, men alltid greit med en viss oversikt over hvor mange kwh du får ut av det.

Har selv sett rekkevidde i gjettometer nesten like lavt som trådstarter beskriver. Da etter en lengre periode med småkjøring i 10-15 minusgrader. Min småkjøring er turer på 3-15 km.

2021, e-tron 50

tromsø

Har en e50 og bor på Tromsøya:
Småkjøring på øya på vinteren => forbruk oppimot 4 kWh per mil.
Langkjøring på vinteren => forbruk på nærmere 2 kWh per mil

Så med en tilgjengelig batterikapasitet på 60 kWh ved 100% så får jeg en vinterrekkevidde på 15 - 30 mil. Altså helt avhengig av kjøremønsteret.
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

alpefiol

Takk for alle svar. Ser ut til at temaet vekker en del interesse. Bilen er fra 2020 og har gått rett over 30k km.

Spesielt interessant med innlegg fra bruker "Tromsø" som bor på Tromsøya som meg. Du oppgir en rekkevidde ned mot 150 km om vinteren ved det du kaller for småkjøring vinterstid. Det er vel tilsvarende det jeg har.

Mulig jeg har hatt urealistisk høye forventninger, men jeg synes altså at dette er litt lite. Har sikkert misforstått litt rundt dette med WLTP og kjøremønster osv.

Uansett er det jo ikke verre enn å legge bilen ut på finn og bytte til en 55.

Øyvis Prøyvis

Hver gang du starter bilen etter at den har stått en stund skal kupeen varmes (eller kjøles på sommeren). Vinterstid drar dette fort 2-3 kWh. Har du en liten tur på 10 km med et forbruk på 2,5 kWh/mil så er jo totalen oppe i 4,5-5,5 kWh/mil på den ene milene du har kjørt. På langtur slipper du å varme opp kupeen mer enn en gang og det vesentlige av energiforbruket fra batteriet kan gå til fremdrift.
Høyt forbruk på småkjøring vil du ha på absolutt alle elbiler.
2022 e-tron 55
2020 e-tron 50 - solgt

alpefiol

Sikkert her mye av forklaringa ligger med kupe som varmes opp på forhånd dog som regel maks 10 min og skal holdes varm gjennom (den korte) kjøreturen.

Fossilbiler bruker jo og mer drivstoff under slike forhold. Kan ikke si jeg savner drivstoffregninga på nesten 4k hver måned om vinteren med subaruen.

Trond.m

#14
Sitat fra: Øyvis Prøyvis på søndag 19. februar 2023, klokken 22:59
Høyt forbruk på småkjøring vil du ha på absolutt alle elbiler.
Litt OT men synes det er verd å nevne for miljøbevisste elbileiere 😉

Forvarming av en elbil før hver tur er en (u)vane det er lett å få med elbiler. Hvis man vil unngå å sløse med energi, så burde man bare gjøre det hvis rekkevidden er en utfordring eller for å få isfri bil. På en kort tur sitter man uansett gjerne med yttertøyet på, og personlig synes jeg nesten det er ubehagelig å sette meg inn i en bil som holder 22 varmegrader. Ved korte turer oppnår man stor reduksjon i forbruket på denne måten, til glede for både miljø og lommebok.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA