Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skuffende rekkevidde vinter e tron 50

Startet av alpefiol, søndag 19. februar 2023, klokken 14:21

« forrige - neste »

arthur

Sitat fra: Trond.m på mandag 20. februar 2023, klokken 07:45
Sitat fra: Øyvis Prøyvis på søndag 19. februar 2023, klokken 22:59
Høyt forbruk på småkjøring vil du ha på absolutt alle elbiler.
Litt OT men synes det er verd å nevne for miljøbevisste elbileiere 😉

Forvarming av en elbil før hver tur er en (u)vane det er lett å få med elbiler. Hvis man vil unngå å sløse med energi, så burde man bare gjøre det hvis rekkevidden er en utfordring eller for å få isfri bil. På en kort tur sitter man uansett gjerne med yttertøyet på, og personlig synes jeg nesten det er ubehagelig å sette meg inn i en bil som holder 22 varmegrader. Ved korte turer oppnår man stor reduksjon i forbruket på denne måten, til glede for både miljø og lommebok.

Ved kollisjon kan det føre til store skader på indre organer, sier Trygg trafikk. TA AV YTTERTØY: Beholder du vinterjakka på mens du kjører bil, utsetter du deg for potensiell skade, ifølge Trygg trafikk. Rådet er å ha på så lite klær som mulig når du kjører bil.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

RJK

Sitat fra: arthur på mandag 20. februar 2023, klokken 08:53
Sitat fra: Trond.m på mandag 20. februar 2023, klokken 07:45
Sitat fra: Øyvis Prøyvis på søndag 19. februar 2023, klokken 22:59
Høyt forbruk på småkjøring vil du ha på absolutt alle elbiler.
Litt OT men synes det er verd å nevne for miljøbevisste elbileiere 😉

Forvarming av en elbil før hver tur er en (u)vane det er lett å få med elbiler. Hvis man vil unngå å sløse med energi, så burde man bare gjøre det hvis rekkevidden er en utfordring eller for å få isfri bil. På en kort tur sitter man uansett gjerne med yttertøyet på, og personlig synes jeg nesten det er ubehagelig å sette meg inn i en bil som holder 22 varmegrader. Ved korte turer oppnår man stor reduksjon i forbruket på denne måten, til glede for både miljø og lommebok.

Ved kollisjon kan det føre til store skader på indre organer, sier Trygg trafikk. TA AV YTTERTØY: Beholder du vinterjakka på mens du kjører bil, utsetter du deg for potensiell skade, ifølge Trygg trafikk. Rådet er å ha på så lite klær som mulig når du kjører bil.
Nå parkerer jeg utendørs til vanlig, og har ingen forvarmingsmuligheter pga at jeg benytter fellesladere i borettslaget. Dvs, gjorde intill de endret og nå skal ha 59,- kr i måneden bare for adm-kostnader. Prisen per kWh er nå helt i det blå, for den lille infoen jeg fikk, er ikke spesifikk. Virker som det nå er spotpris minus strømstøtte, dog det må jeg sjekke opp.

Tilbake til tema etter den lille digresjonen på slutten der, men bilen er stort sett varm nok til jakke av bare på den lille tiden jeg bruker på å defroste og varme opp kupéen mens jeg koster snø og skraper is, dersom det er behov. Og jeg koster både panser og tak, og alle vinduer front, sider inkludert bakdørene og bake. Er de ikke behov, er det normalt varmegrader ute.

Bruker dog en tynn og bare lettforet skinnjakke, og ikke en svær og luftig dunjakke. Er derfor lite luft mellom meg og belte, og jeg passer alltid på å stramme opp beltet ved hoftene, slik at jeg vet det er tilnærmet så stramt som det kan bli.

Den bevegelsen tror jeg er svært viktig, men dessverre mange som ikke gjør. Tror til og med endel har det ekstra slakt pga komfort. Det kan nok vise seg temmelig dumt den dagen man har bruk for beltene.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Maxwell_400

Sitat fra: arthur på mandag 20. februar 2023, klokken 08:53
Sitat fra: Trond.m på mandag 20. februar 2023, klokken 07:45
Sitat fra: Øyvis Prøyvis på søndag 19. februar 2023, klokken 22:59
Høyt forbruk på småkjøring vil du ha på absolutt alle elbiler.
Litt OT men synes det er verd å nevne for miljøbevisste elbileiere 😉

Forvarming av en elbil før hver tur er en (u)vane det er lett å få med elbiler. Hvis man vil unngå å sløse med energi, så burde man bare gjøre det hvis rekkevidden er en utfordring eller for å få isfri bil. På en kort tur sitter man uansett gjerne med yttertøyet på, og personlig synes jeg nesten det er ubehagelig å sette meg inn i en bil som holder 22 varmegrader. Ved korte turer oppnår man stor reduksjon i forbruket på denne måten, til glede for både miljø og lommebok.

Ved kollisjon kan det føre til store skader på indre organer, sier Trygg trafikk. TA AV YTTERTØY: Beholder du vinterjakka på mens du kjører bil, utsetter du deg for potensiell skade, ifølge Trygg trafikk. Rådet er å ha på så lite klær som mulig når du kjører bil.

Har jo mest med fart å gjøre, med små ærend i nærområdet og i byen er farten lav.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

geear

Sitat fra: alpefiol på søndag 19. februar 2023, klokken 22:49
Takk for alle svar. Ser ut til at temaet vekker en del interesse. Bilen er fra 2020 og har gått rett over 30k km.

Spesielt interessant med innlegg fra bruker "Tromsø" som bor på Tromsøya som meg. Du oppgir en rekkevidde ned mot 150 km om vinteren ved det du kaller for småkjøring vinterstid. Det er vel tilsvarende det jeg har.

Mulig jeg har hatt urealistisk høye forventninger, men jeg synes altså at dette er litt lite. Har sikkert misforstått litt rundt dette med WLTP og kjøremønster osv.

Uansett er det jo ikke verre enn å legge bilen ut på finn og bytte til en 55.
Som så mange er inne på, så er forbruket enormt forskjellig avhengig av om man kjører korte eller lange turer. Dette gjelder også på fossilbiler. Man kan godt si at med kun korte turer så er det kun 117 km man faktisk kommer, men problemet er at mange vil gjerne ha en litt lenger tur innimellom, og denne variasjonen er vanskelig for gjettometrene, går man tilbake til kun korte turer etterpå så blir det nye estimatet også feil. Syns VAG har slitt veldig med dette helt siden de lanserte e-Golf i 2014. Gjettometeret var omtrent øyeblikksbasert. Gjettometeret til Kia er MYE bedre (iallfall i e-Niro), og andre igjen (f.eks. Tesla) har valgt helt motsatt strategi med en konstant-verdi, noe som gjør at de alltid viser rekkevidde som egentlig kun er mulig med langkjøring, en rekkevidde man aldri oppnår med 20 småturer der bilen rekker å kjøle seg ned imellom, så det er ikke "riktig" det heller. Samtidig syns jeg personlig, etter å ha hatt begge deler, at det er bedre med konstantverdi enn et dårlig gjettometer, fordi det er helt irrelevant for meg i det daglige hvor langt bilen kan gå, den holder til mange dagers bruk uansett, og jeg plugger i når den er på 30-40-50%.

Ellers føles det litt som at ingen vil kommentere elefanten i rommet, nemlig at e-tron er en av de tørstere elbilene på markedet. Med unntak av kassebiler er det vel kun Hongqi som er verre? Skal du ha bil med rekkevidde i øvre sjikte må du nok se til andre merker.

Orbit

Ref elefanten: e-tron bruker definitivt mye strøm, selv med de oppdateringene som er gjordt underveis.

Ref gjettometeret, så er det av de mest velfungerende jeg har prøvd. Så lenge en kjører uten noen innlagt desitnasjon kan den ikke gjøre annet enn å se på historisk kjøring, som da kan bli feil (selv om det ser ut som den gjør noe temperaturkompensering her).

Så lenge en legger inn destinasjon i navigasjonen, så blir estimert rekkevidde og gjenværende batteriprosent ved ankomst veldig spot-on. Temperatur, høydeforskjell og forventet fart er regnet inn fra start, mens mer dynamiske faktorer som kraftig regn eller motvind kompenseres etter litt kjøring (indirekte, pga høyere forbruk).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

hybrid88

Sitat fra: Orbit på tirsdag 21. februar 2023, klokken 11:50
Ref elefanten: e-tron bruker definitivt mye strøm, selv med de oppdateringene som er gjordt underveis.

Ref gjettometeret, så er det av de mest velfungerende jeg har prøvd. Så lenge en kjører uten noen innlagt desitnasjon kan den ikke gjøre annet enn å se på historisk kjøring, som da kan bli feil (selv om det ser ut som den gjør noe temperaturkompensering her).

Så lenge en legger inn destinasjon i navigasjonen, så blir estimert rekkevidde og gjenværende batteriprosent ved ankomst veldig spot-on. Temperatur, høydeforskjell og forventet fart er regnet inn fra start, mens mer dynamiske faktorer som kraftig regn eller motvind kompenseres etter litt kjøring (indirekte, pga høyere forbruk).

Enig med deg :+1:
Etron 55
E-golf
911 GT3

ToWalkOrDrive

Sitat fra: alpefiol på søndag 19. februar 2023, klokken 14:21
Kjøpte i fjor sommer en brukt norsk 2020 etron 50. Nå vinterstid oppgir bilen ved start om morgenen bare 117 km rekkevidde ved 80% lading. Eksempelet er ved -1.5 grader. Bilen kjøres som regel med 1 voksen og 2 små barn uten øvrig belastning. Kun blandet kjøring i by (Tromsø). Dette synes jeg er skuffende og altfor lite. Bilen er svært komfortabel, men jeg tror en bør tenke seg godt om før en kjøper akkurat denne bilen da det slik jeg ser det er store avvik fra produsentens tall for rekkevidde.

En må gjerne overdrive for å forklare hvorfor den viser "feil":
Dersom du kjører 2km, og brukt 2kWh på å varme opp de 40 metrene med batteri-rør og kupè, så er forbruket 10kWh på 10km i kalkulert forbruk, med dertil lav rekkevidde. Men dersom du faktisk kjører f.eks. 10 mils tur så er batterier og kupè oppvarmet til ønsket temperatur etter ganske kort tid, sånn at forbruket dropper, og rekkevidden øker.

Vil anbefale deg å kjøre en tur til Kilpisjärvi, Finland, og se hvordan forbruket og rekkevidden virkelig er.
Tesla Model Y                         2021-

elektro

#22
Sitat fra: alpefiol på søndag 19. februar 2023, klokken 22:49
Takk for alle svar. Ser ut til at temaet vekker en del interesse. Bilen er fra 2020 og har gått rett over 30k km.

Spesielt interessant med innlegg fra bruker "Tromsø" som bor på Tromsøya som meg. Du oppgir en rekkevidde ned mot 150 km om vinteren ved det du kaller for småkjøring vinterstid. Det er vel tilsvarende det jeg har.

Mulig jeg har hatt urealistisk høye forventninger, men jeg synes altså at dette er litt lite. Har sikkert misforstått litt rundt dette med WLTP og kjøremønster osv.

Uansett er det jo ikke verre enn å legge bilen ut på finn og bytte til en 55.

Hvis du ikke kjører mye og langt, og kan lade hjemme, så er jo e-tron 50 perfekt. At det knapt er noe motorvei og at du bor i kystnære strøk hjelper jo også, selv om jeg vet at man ikke skal kjøre så mange mil før det blir veldig kaldt. (Har selv tilbragt et år av livet i Indre Troms..)

Dog er det noe stusselig over å se 116 km på gjettometeret, ser den.

Har 109 km. ved 40% på min gamle 55 her nå, med totalt 7 km. kjørt i dag fordelt på flere, korte turer i pent vintervær rundt 0 grader. Men helt ærlig ser jeg ikke så mye på det.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

daktari

Det kan også skje, men vanskelig å vite før du har tatt en 20 mils landeveistur, at en batterimodul har tatt kvelden. Du kan også kjøre til nær 0 og lade til 100 og sjekke på laderen hvor mye du får inn på batteriet.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

geear

Sitat fra: Orbit på tirsdag 21. februar 2023, klokken 11:50
...kan den ikke gjøre annet enn å se på historisk kjøring....
Hva er historisk kjøring, da?

Siste fem minutter? Siste 10 kilometer? Siste 100? Antall korte turer før man tar en lang? Sannsynlighetsberegning?

e-Golf kunne du kjøre en bratt bakke i tre kilometer, så sa den at du kom 25 kilometer på fullada batteri. Selvfølgelig sikkert riktig at du bare ville kommet 25 kilometer om du fortsatte 25 kilometer til opp mot himmelen, men det er ikke særlig mange bakker av den dimensjonen på denne kloden, så sannsynligheten for at man skal så langt er svært liten. Da må gjettometeret basere seg på mer enn siste x antall kilometer. Kanskje en form for sannsynlighet, kanskje historikk over flere dager/uker.

Sitat fra: Orbit på tirsdag 21. februar 2023, klokken 11:50
Så lenge en legger inn destinasjon i navigasjonen, så blir estimert rekkevidde og gjenværende batteriprosent ved ankomst veldig spot-on. Temperatur, høydeforskjell og forventet fart er regnet inn fra start, mens mer dynamiske faktorer som kraftig regn eller motvind kompenseres etter litt kjøring (indirekte, pga høyere forbruk).
Dette mestrer vel de fleste elbilene ganske greit nå, men det gjør ikke gjettometeret noe bedre for den type kjøring der man ikke vil bruke navi...

Orbit

#25
Sitat fra: geear på onsdag 22. februar 2023, klokken 13:55Hva er historisk kjøring, da?

Siste fem minutter? Siste 10 kilometer? Siste 100? Antall korte turer før man tar en lang? Sannsynlighetsberegning?
Jeg tok dette som en påskenøtt fra din side, siden jeg likevel midlertidig hadde mistet muligheten til å legge inn reisemål i navigasjonen.

Nedenfor er hva GOM ga over ~100 km kjøring med e-55. Start (20 moh) og stopp (62 moh) er på noenlunde samme høyde, men det er en del opp og ned og hastighetsvariasjoner underveis. GOM er den grå linjen, mens grønn linje er sum av GOM og kjørt distanse (som skulle vært en flat linje dersom den var perfekt). GOM på e-tron ser ikke ut til å tro bakker er evigvarende, selv om den reduserer estimatet betydelig på vei opp. Men samtidig er grønn linje tilbake på samme estimat allerede 5 minutter etter å ha kjørt ned tilsvarende høyde.

Rød graf på toppen er samlet effektuttak foran+bak. Merk at denne er på en egen akse på høyre side. Negativ effekt er da regen, selv om nedoverbakkene i dette eksempelet stort sett er trilling.

GOM startet på 320 km på 82% SOC, og endte på 220 km etter 98 km kjørt til 54% SOC - dvs rest GOM + utkjørt distanse = 318 km.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

tromsø

2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA