Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilken SUV anbefales?

Startet av vinglepetter, søndag 12. februar 2023, klokken 20:08

« forrige - neste »

vinglepetter

Vi er 2 voksne, 2 barn i barnesete, 1 barn uten barnesete og 1 hund. Vi foretrekker biler med ca 400+ km rekkevidde vinter, 4x4, stort bagasjerom, og ønske for neste bil er generelt god komfort (bl.a. luftfjæring, gode fjernlys, gode seter). Store skjermer, ventilasjon og massasje i seter er et ekstra pluss.

Kjører i dag en Model Y da denne har lang rekkevidde, er så gunstig prismessig og får med utrolig mye bagasje i bilen. Dog, ikke veldig fornøyd med bilen på vinterføre.

I alfabetisk rekkefølge er det disse bilene vi nå diskuterer:
- Audi Q8 e-tron
- BMW iX 50
- Mercedes EQS SUV
- Volvo EX90

Mercedesen er jo en del høyere prisklasse, men tatt den med. Også klar over at EX90 først leveres om halvannet år.

Kunne vurdert en Nio, Xpeng, etc, men hvis man også legger til at bilen skal selges og verditap (etterspørsel), så vet jeg ikke om de bilene er like gode valg. Men vil gjerne ha innspill på andre biler!

Ja, Tesla Model X er et alternativ, men hvis den er som Model Y på vinterføre så ikke veldig aktuelt. Vi hadde Model X tidligere, og egentlig en perfekt familiebil mtp plass og rekkevidde.

Noen umiddelbare tanker eller råd?
2022- Tesla Model Y
2020-2022 BMW i3
2020-2022 Mercedes GLE 350de
2019-2020 Tesla Model X
2017-2019 Renault Zoe

Kires

Ville sett på EQE SUV også, mer direkte konkurrent til Q8 etron og de første skal vel leveres til sommeren.
2024 Model 3
2022 VW ID.4 GTX

turfsurf

Sitat fra: vinglepetter på søndag 12. februar 2023, klokken 20:08
Ja, Tesla Model X er et alternativ, men hvis den er som Model Y på vinterføre så ikke veldig aktuelt. Vi hadde Model X tidligere, og egentlig en perfekt familiebil mtp plass og rekkevidde.
TMX er ikke som Y  (AWD vs RWD) på vinterføre. Men har du prøvd terrengassistent på vinterføre med Y? Da oppfører den seg helt annerledes. Verdt å prøve til dere får ny bil ihvertfall.

Med 5 + hund ville jeg ventet på Buzz i lang utgave med AWD.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Trekkoppbil


edyrli

Sitat fra: Trekkoppbil på mandag 13. februar 2023, klokken 13:37
Hva med  Rivian R1S?
Den er jo veldig interessant, men er det bekreftet den kommer til Norge? Evt når?
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
1996 Suzuki LS-650 Savage

Vaduz

De er vel ikke så ivrige etter å sende den til Europa da de allerede taper ekstremt mye per bil de selger. Har hørt at den koster tre ganger mer i produksjon enn salgspris, så ikke sikkert vi ser den her.

Jeg sitter forøvede i nøyaktig samme situasjon, venter på tredje barn og lurer på hva jeg skal ha etter model s'en, y kommer om en måned men er egentlig ikke ekstremt gira på bytte, model s er jo penere og jeg liker interiøret bedre. Alternativene er veldig dyre, og frister lite, feks nio kunne vært aktuell, men er ikke akkurat pen, og røff nedgradering i infotainment. Tenker mer og mer å bare ha tre unger baki s'en:)

edyrli

Sitat fra: Vaduz på mandag 13. februar 2023, klokken 18:15
De er vel ikke så ivrige etter å sende den til Europa da de allerede taper ekstremt mye per bil de selger. Har hørt at den koster tre ganger mer i produksjon enn salgspris, så ikke sikkert vi ser den her.
Takk for oppdatering, da var det ikke noe nytt jeg ikke hadde fått med meg.

Jeg kjører BYD Tang og er veldig fornøyd med den. I forhold til trådstarter sine krav oppfyller den en del av de. Har gode dempere selv om det ikke er luft, veldig god plass, veldig gode seter med ventilasjon og justerbar lårstøtte. Men, den klarer ikke 400km på vinter, infotainment er ikke spesielt bra og langlysene er heller ikke noe å skryte av. Jeg fikk kjøpt den imens den fortsatt kostet 599, så håper økonomien blir ok.

Av forslagene til trådstarter har jeg veldig tro på EX90, billigere enn både EQS og Modell X og samtidig premium nivå på det meste og bra rekkevidde og plass. Men det blir jo litt ventetid ...
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
1996 Suzuki LS-650 Savage

geear

Sitat fra: vinglepetter på søndag 12. februar 2023, klokken 20:08
Vi er 2 voksne, 2 barn i barnesete, 1 barn uten barnesete og 1 hund. Vi foretrekker biler med ca 400+ km rekkevidde vinter, 4x4, stort bagasjerom, og ønske for neste bil er generelt god komfort (bl.a. luftfjæring, gode fjernlys, gode seter). Store skjermer, ventilasjon og massasje i seter er et ekstra pluss.

Kjører i dag en Model Y da denne har lang rekkevidde, er så gunstig prismessig og får med utrolig mye bagasje i bilen. Dog, ikke veldig fornøyd med bilen på vinterføre.

I alfabetisk rekkefølge er det disse bilene vi nå diskuterer:
- Audi Q8 e-tron
- BMW iX 50
- Mercedes EQS SUV
- Volvo EX90

Mercedesen er jo en del høyere prisklasse, men tatt den med. Også klar over at EX90 først leveres om halvannet år.

Kunne vurdert en Nio, Xpeng, etc, men hvis man også legger til at bilen skal selges og verditap (etterspørsel), så vet jeg ikke om de bilene er like gode valg. Men vil gjerne ha innspill på andre biler!

Ja, Tesla Model X er et alternativ, men hvis den er som Model Y på vinterføre så ikke veldig aktuelt. Vi hadde Model X tidligere, og egentlig en perfekt familiebil mtp plass og rekkevidde.

Noen umiddelbare tanker eller råd?
e-tron er vel igrunnen en ganske mye mindre bil enn de tre andre du nevner her, og iX er nok romsligere innvendig, men har mindre lasteplass enn Model Y, siden du kommer fra Y og nevner stort bagasjerom som et kriterie. Med tanke på verdifall så er vel også Q8 e-tron på sin siste "leg"? Har ikke engasjert meg noe voldsomt der, men forstår det slik at "Q8 e-tron" nå er en facelift "e-tron", og at de jobber med ny Q8? Hvis det stemmer så pleier verdifallet være ganske bratt mot slutten av levetiden til en modell, om det betyr noe..

Model X oppleves mer som fremhjulstrekker der Model Y oppleves mer som bakhjulstrekker, så de er ikke like, nei. Personlig syns jeg begge to er bra på vinterføre, men Model Y er hakket morsommere å kjøre. Sistnevnte er jo også 300-450 kg lettere. Model Y blir nok fort en preferanse for de som tidligere har lekt med grenser, sladda og herja og gjerne banekjørt, og jeg ser helt klart at den kan oppleves litt edgy for de som ikke liker følelsen av at noe slipper. Sier ikke det gjelder deg, men jeg tror kanskje at noe av det frynsete ryktet kommer av at noen får panikk når den slipper bak i en sving, og derfor slipper gassen brått, går inn i regen, og i stedet bare gjør situasjonen mer ukomfortabel enn om man bare fortsetter og kjører normalt gjennom svingen, mens man lar stabilitetssystemet håndtere resten. Sistnevnte føles mindre dramatisk.

vinglepetter

Sitat fra: Kires på mandag 13. februar 2023, klokken 06:50
Ville sett på EQE SUV også, mer direkte konkurrent til Q8 etron og de første skal vel leveres til sommeren.

Hei Kires. Takk for innspill. Har vært og sett på EQE SUV, knallfin innvendig og utvendig, men synes faktisk den virket relativt liten innvendig. Ser det står at det skal være 520 liter i bagasjerommet, men følte virkelig ikke det. Og at den føltes litt "smal" i baksetet mtp at vi skal ha inn to barneseter + 1 barn i mellom. Blir bra å se den ved siden av EQS.
2022- Tesla Model Y
2020-2022 BMW i3
2020-2022 Mercedes GLE 350de
2019-2020 Tesla Model X
2017-2019 Renault Zoe

vinglepetter

Sitat fra: turfsurf på mandag 13. februar 2023, klokken 07:40
Sitat fra: vinglepetter på søndag 12. februar 2023, klokken 20:08
Ja, Tesla Model X er et alternativ, men hvis den er som Model Y på vinterføre så ikke veldig aktuelt. Vi hadde Model X tidligere, og egentlig en perfekt familiebil mtp plass og rekkevidde.
TMX er ikke som Y  (AWD vs RWD) på vinterføre. Men har du prøvd terrengassistent på vinterføre med Y? Da oppfører den seg helt annerledes. Verdt å prøve til dere får ny bil ihvertfall.

Med 5 + hund ville jeg ventet på Buzz i lang utgave med AWD.

Takk for godt innspill, Turfsurf. Hvis TMX er annerledes enn TMY på vinterføre, så er det en bil som må vurderes når den vanlige versjonen kan bestilles og prisen publiseres. Ikke prøvd terrengassistent, for forsvinner ikke da noen av sikkerhetsprogrammene? Er mest på langkjøring jeg synes TMY er dårlig vinterbil, i hverdagen er det ikke så farlig.

Tror du Buzz får lang nok rekkevidde når den kommer med AWD og lang versjon? Mtp alt bilen må varme opp innvendig..
2022- Tesla Model Y
2020-2022 BMW i3
2020-2022 Mercedes GLE 350de
2019-2020 Tesla Model X
2017-2019 Renault Zoe

vinglepetter

Sitat fra: Trekkoppbil på mandag 13. februar 2023, klokken 13:37
Hva med  Rivian R1S?
https://www.truecar.com/best-cars-trucks/suvs/fuel-electric/
https://www.youtube.com/watch?v=hkZGvWkvNlA

Absolutt en kul bil, men også her litt ift verdi på bilen fremover. Ikke en Kina-bil, men likevel et merke som er nytt. Og som det skrives i et senere innlegg, kommer den faktisk til Norge..?
2022- Tesla Model Y
2020-2022 BMW i3
2020-2022 Mercedes GLE 350de
2019-2020 Tesla Model X
2017-2019 Renault Zoe

vinglepetter

Sitat fra: Vaduz på mandag 13. februar 2023, klokken 18:15
De er vel ikke så ivrige etter å sende den til Europa da de allerede taper ekstremt mye per bil de selger. Har hørt at den koster tre ganger mer i produksjon enn salgspris, så ikke sikkert vi ser den her.

Jeg sitter forøvede i nøyaktig samme situasjon, venter på tredje barn og lurer på hva jeg skal ha etter model s'en, y kommer om en måned men er egentlig ikke ekstremt gira på bytte, model s er jo penere og jeg liker interiøret bedre. Alternativene er veldig dyre, og frister lite, feks nio kunne vært aktuell, men er ikke akkurat pen, og røff nedgradering i infotainment. Tenker mer og mer å bare ha tre unger baki s'en:)

Har du barn i bilsete fra før i S'en? Mtp plass i baksetet. For bagasjerommet og rekkevidde er jo mer enn nok på TMS. Vært og sett på Nio, synes bilen egentlig er fin og utstyret er mer enn bra nok, men igjen, tryggheten rundt merket som gjør at valget sitter litt langt inne..
2022- Tesla Model Y
2020-2022 BMW i3
2020-2022 Mercedes GLE 350de
2019-2020 Tesla Model X
2017-2019 Renault Zoe

vinglepetter

Sitat fra: edyrli på tirsdag 14. februar 2023, klokken 09:47
Sitat fra: Vaduz på mandag 13. februar 2023, klokken 18:15
De er vel ikke så ivrige etter å sende den til Europa da de allerede taper ekstremt mye per bil de selger. Har hørt at den koster tre ganger mer i produksjon enn salgspris, så ikke sikkert vi ser den her.
Takk for oppdatering, da var det ikke noe nytt jeg ikke hadde fått med meg.

Jeg kjører BYD Tang og er veldig fornøyd med den. I forhold til trådstarter sine krav oppfyller den en del av de. Har gode dempere selv om det ikke er luft, veldig god plass, veldig gode seter med ventilasjon og justerbar lårstøtte. Men, den klarer ikke 400km på vinter, infotainment er ikke spesielt bra og langlysene er heller ikke noe å skryte av. Jeg fikk kjøpt den imens den fortsatt kostet 599, så håper økonomien blir ok.

Av forslagene til trådstarter har jeg veldig tro på EX90, billigere enn både EQS og Modell X og samtidig premium nivå på det meste og bra rekkevidde og plass. Men det blir jo litt ventetid ...

Ja, BYD har dessverre ikke rekkevidden nei.. Og når du heller ikke skryter av infotainment og langlys, så når den ikke opp..

EX90 er en spennende bil. Jeg mener prisen er god, og som bonus får man 7 seter. Modellen som selges nå er i tillegg veldig godt utstyrt. Ventetiden betyr egentlig at man må klare seg én vinter til med TMY, og så får man ny bil neste sommer/høst. Det går fint. Og så kan man vel kanskje avbestille den innen den tid om noe mer aktuelt skulle dukke opp..?

Men også at TMX er et godt alternativ, spørs på prisen de lanserer den vanlige modellen til.
2022- Tesla Model Y
2020-2022 BMW i3
2020-2022 Mercedes GLE 350de
2019-2020 Tesla Model X
2017-2019 Renault Zoe

vinglepetter

Sitat fra: geear på tirsdag 14. februar 2023, klokken 10:14
Sitat fra: vinglepetter på søndag 12. februar 2023, klokken 20:08
Vi er 2 voksne, 2 barn i barnesete, 1 barn uten barnesete og 1 hund. Vi foretrekker biler med ca 400+ km rekkevidde vinter, 4x4, stort bagasjerom, og ønske for neste bil er generelt god komfort (bl.a. luftfjæring, gode fjernlys, gode seter). Store skjermer, ventilasjon og massasje i seter er et ekstra pluss.

Kjører i dag en Model Y da denne har lang rekkevidde, er så gunstig prismessig og får med utrolig mye bagasje i bilen. Dog, ikke veldig fornøyd med bilen på vinterføre.

I alfabetisk rekkefølge er det disse bilene vi nå diskuterer:
- Audi Q8 e-tron
- BMW iX 50
- Mercedes EQS SUV
- Volvo EX90

Mercedesen er jo en del høyere prisklasse, men tatt den med. Også klar over at EX90 først leveres om halvannet år.

Kunne vurdert en Nio, Xpeng, etc, men hvis man også legger til at bilen skal selges og verditap (etterspørsel), så vet jeg ikke om de bilene er like gode valg. Men vil gjerne ha innspill på andre biler!

Ja, Tesla Model X er et alternativ, men hvis den er som Model Y på vinterføre så ikke veldig aktuelt. Vi hadde Model X tidligere, og egentlig en perfekt familiebil mtp plass og rekkevidde.

Noen umiddelbare tanker eller råd?
e-tron er vel igrunnen en ganske mye mindre bil enn de tre andre du nevner her, og iX er nok romsligere innvendig, men har mindre lasteplass enn Model Y, siden du kommer fra Y og nevner stort bagasjerom som et kriterie. Med tanke på verdifall så er vel også Q8 e-tron på sin siste "leg"? Har ikke engasjert meg noe voldsomt der, men forstår det slik at "Q8 e-tron" nå er en facelift "e-tron", og at de jobber med ny Q8? Hvis det stemmer så pleier verdifallet være ganske bratt mot slutten av levetiden til en modell, om det betyr noe..

Model X oppleves mer som fremhjulstrekker der Model Y oppleves mer som bakhjulstrekker, så de er ikke like, nei. Personlig syns jeg begge to er bra på vinterføre, men Model Y er hakket morsommere å kjøre. Sistnevnte er jo også 300-450 kg lettere. Model Y blir nok fort en preferanse for de som tidligere har lekt med grenser, sladda og herja og gjerne banekjørt, og jeg ser helt klart at den kan oppleves litt edgy for de som ikke liker følelsen av at noe slipper. Sier ikke det gjelder deg, men jeg tror kanskje at noe av det frynsete ryktet kommer av at noen får panikk når den slipper bak i en sving, og derfor slipper gassen brått, går inn i regen, og i stedet bare gjør situasjonen mer ukomfortabel enn om man bare fortsetter og kjører normalt gjennom svingen, mens man lar stabilitetssystemet håndtere resten. Sistnevnte føles mindre dramatisk.

Du har nok ikke helt feil mtp at jeg ikke liker når det slipper i svingen. Har lært meg å kjøre normalt i svingen, men det er mer at når det slipper, så føles det ubehagelig, og jeg mener at det kanskje er bedre alternativer.
Sånn sett er muligens TMX et godt alternativ igjen.

e-tron er rett og slett ikke en favoritt. Den ser bra ut innvendig og utvendig, men jeg synes at den virker litt trang innvendig og rekkeviddemessig har jeg et inntrykk av at den ikke går så langt som ønskelig..
2022- Tesla Model Y
2020-2022 BMW i3
2020-2022 Mercedes GLE 350de
2019-2020 Tesla Model X
2017-2019 Renault Zoe

geear

Sitat fra: vinglepetter på tirsdag 14. februar 2023, klokken 10:43
Takk for godt innspill, Turfsurf. Hvis TMX er annerledes enn TMY på vinterføre, så er det en bil som må vurderes når den vanlige versjonen kan bestilles og prisen publiseres.
Den er det bare å gå på tesla.com og bestille i dag om du vil.

Sitat fra: vinglepetter på tirsdag 14. februar 2023, klokken 10:43Ikke prøvd terrengassistent, for forsvinner ikke da noen av sikkerhetsprogrammene? Er mest på langkjøring jeg synes TMY er dårlig vinterbil, i hverdagen er det ikke så farlig.
Den reduserer på noe av assistentene, men samtidig så blir den permanent AWD, og føles mer stabil. Jeg kjører den ikke i TA, syns den fungerer bra uten, men lar den slippe såpass ofte at den helt sikkert går permanent i den usynlige "snow mode". For andre som kjører mer forsiktig så går "snow mode" av etter en periode uten slipp, og da kan man nok fort oppleve en skrens igjen før bilen skjønner det er glatt føre igjen og at programvaren skal kjøre etter "snow mode"-logikken igjen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA