Elbilforum.no

Populære temaer => Kjøpe elbil? => Emne startet av: vinglepetter på søndag 12. februar 2023, klokken 20:08

Tittel: Hvilken SUV anbefales?
Skrevet av: vinglepettersøndag 12. februar 2023, klokken 20:08
Vi er 2 voksne, 2 barn i barnesete, 1 barn uten barnesete og 1 hund. Vi foretrekker biler med ca 400+ km rekkevidde vinter, 4x4, stort bagasjerom, og ønske for neste bil er generelt god komfort (bl.a. luftfjæring, gode fjernlys, gode seter). Store skjermer, ventilasjon og massasje i seter er et ekstra pluss.

Kjører i dag en Model Y da denne har lang rekkevidde, er så gunstig prismessig og får med utrolig mye bagasje i bilen. Dog, ikke veldig fornøyd med bilen på vinterføre.

I alfabetisk rekkefølge er det disse bilene vi nå diskuterer:
- Audi Q8 e-tron
- BMW iX 50
- Mercedes EQS SUV
- Volvo EX90

Mercedesen er jo en del høyere prisklasse, men tatt den med. Også klar over at EX90 først leveres om halvannet år.

Kunne vurdert en Nio, Xpeng, etc, men hvis man også legger til at bilen skal selges og verditap (etterspørsel), så vet jeg ikke om de bilene er like gode valg. Men vil gjerne ha innspill på andre biler!

Ja, Tesla Model X er et alternativ, men hvis den er som Model Y på vinterføre så ikke veldig aktuelt. Vi hadde Model X tidligere, og egentlig en perfekt familiebil mtp plass og rekkevidde.

Noen umiddelbare tanker eller råd?
Tittel: Sv: Hvilken SUV anbefales?
Skrevet av: Kiresmandag 13. februar 2023, klokken 06:50
Ville sett på EQE SUV også, mer direkte konkurrent til Q8 etron og de første skal vel leveres til sommeren.
Tittel: Sv: Hvilken SUV anbefales?
Skrevet av: turfsurfmandag 13. februar 2023, klokken 07:40
Sitat fra: vinglepetter på søndag 12. februar 2023, klokken 20:08
Ja, Tesla Model X er et alternativ, men hvis den er som Model Y på vinterføre så ikke veldig aktuelt. Vi hadde Model X tidligere, og egentlig en perfekt familiebil mtp plass og rekkevidde.
TMX er ikke som Y  (AWD vs RWD) på vinterføre. Men har du prøvd terrengassistent på vinterføre med Y? Da oppfører den seg helt annerledes. Verdt å prøve til dere får ny bil ihvertfall.

Med 5 + hund ville jeg ventet på Buzz i lang utgave med AWD.
Tittel: Sv: Hvilken SUV anbefales?
Skrevet av: Trekkoppbilmandag 13. februar 2023, klokken 13:37
Hva med  Rivian R1S?
https://www.truecar.com/best-cars-trucks/suvs/fuel-electric/
https://www.youtube.com/watch?v=hkZGvWkvNlA
Tittel: Sv: Hvilken SUV anbefales?
Skrevet av: edyrlimandag 13. februar 2023, klokken 14:12
Sitat fra: Trekkoppbil på mandag 13. februar 2023, klokken 13:37
Hva med  Rivian R1S?
Den er jo veldig interessant, men er det bekreftet den kommer til Norge? Evt når?
Tittel: Sv: Hvilken SUV anbefales?
Skrevet av: Vaduzmandag 13. februar 2023, klokken 18:15
De er vel ikke så ivrige etter å sende den til Europa da de allerede taper ekstremt mye per bil de selger. Har hørt at den koster tre ganger mer i produksjon enn salgspris, så ikke sikkert vi ser den her.

Jeg sitter forøvede i nøyaktig samme situasjon, venter på tredje barn og lurer på hva jeg skal ha etter model s'en, y kommer om en måned men er egentlig ikke ekstremt gira på bytte, model s er jo penere og jeg liker interiøret bedre. Alternativene er veldig dyre, og frister lite, feks nio kunne vært aktuell, men er ikke akkurat pen, og røff nedgradering i infotainment. Tenker mer og mer å bare ha tre unger baki s'en:)
Tittel: Sv: Hvilken SUV anbefales?
Skrevet av: edyrlitirsdag 14. februar 2023, klokken 09:47
Sitat fra: Vaduz på mandag 13. februar 2023, klokken 18:15
De er vel ikke så ivrige etter å sende den til Europa da de allerede taper ekstremt mye per bil de selger. Har hørt at den koster tre ganger mer i produksjon enn salgspris, så ikke sikkert vi ser den her.
Takk for oppdatering, da var det ikke noe nytt jeg ikke hadde fått med meg.

Jeg kjører BYD Tang og er veldig fornøyd med den. I forhold til trådstarter sine krav oppfyller den en del av de. Har gode dempere selv om det ikke er luft, veldig god plass, veldig gode seter med ventilasjon og justerbar lårstøtte. Men, den klarer ikke 400km på vinter, infotainment er ikke spesielt bra og langlysene er heller ikke noe å skryte av. Jeg fikk kjøpt den imens den fortsatt kostet 599, så håper økonomien blir ok.

Av forslagene til trådstarter har jeg veldig tro på EX90, billigere enn både EQS og Modell X og samtidig premium nivå på det meste og bra rekkevidde og plass. Men det blir jo litt ventetid ...
Tittel: Sv: Hvilken SUV anbefales?
Skrevet av: geeartirsdag 14. februar 2023, klokken 10:14
Sitat fra: vinglepetter på søndag 12. februar 2023, klokken 20:08
Vi er 2 voksne, 2 barn i barnesete, 1 barn uten barnesete og 1 hund. Vi foretrekker biler med ca 400+ km rekkevidde vinter, 4x4, stort bagasjerom, og ønske for neste bil er generelt god komfort (bl.a. luftfjæring, gode fjernlys, gode seter). Store skjermer, ventilasjon og massasje i seter er et ekstra pluss.

Kjører i dag en Model Y da denne har lang rekkevidde, er så gunstig prismessig og får med utrolig mye bagasje i bilen. Dog, ikke veldig fornøyd med bilen på vinterføre.

I alfabetisk rekkefølge er det disse bilene vi nå diskuterer:
- Audi Q8 e-tron
- BMW iX 50
- Mercedes EQS SUV
- Volvo EX90

Mercedesen er jo en del høyere prisklasse, men tatt den med. Også klar over at EX90 først leveres om halvannet år.

Kunne vurdert en Nio, Xpeng, etc, men hvis man også legger til at bilen skal selges og verditap (etterspørsel), så vet jeg ikke om de bilene er like gode valg. Men vil gjerne ha innspill på andre biler!

Ja, Tesla Model X er et alternativ, men hvis den er som Model Y på vinterføre så ikke veldig aktuelt. Vi hadde Model X tidligere, og egentlig en perfekt familiebil mtp plass og rekkevidde.

Noen umiddelbare tanker eller råd?
e-tron er vel igrunnen en ganske mye mindre bil enn de tre andre du nevner her, og iX er nok romsligere innvendig, men har mindre lasteplass enn Model Y, siden du kommer fra Y og nevner stort bagasjerom som et kriterie. Med tanke på verdifall så er vel også Q8 e-tron på sin siste "leg"? Har ikke engasjert meg noe voldsomt der, men forstår det slik at "Q8 e-tron" nå er en facelift "e-tron", og at de jobber med ny Q8? Hvis det stemmer så pleier verdifallet være ganske bratt mot slutten av levetiden til en modell, om det betyr noe..

Model X oppleves mer som fremhjulstrekker der Model Y oppleves mer som bakhjulstrekker, så de er ikke like, nei. Personlig syns jeg begge to er bra på vinterføre, men Model Y er hakket morsommere å kjøre. Sistnevnte er jo også 300-450 kg lettere. Model Y blir nok fort en preferanse for de som tidligere har lekt med grenser, sladda og herja og gjerne banekjørt, og jeg ser helt klart at den kan oppleves litt edgy for de som ikke liker følelsen av at noe slipper. Sier ikke det gjelder deg, men jeg tror kanskje at noe av det frynsete ryktet kommer av at noen får panikk når den slipper bak i en sving, og derfor slipper gassen brått, går inn i regen, og i stedet bare gjør situasjonen mer ukomfortabel enn om man bare fortsetter og kjører normalt gjennom svingen, mens man lar stabilitetssystemet håndtere resten. Sistnevnte føles mindre dramatisk.
Tittel: Sv: Hvilken SUV anbefales?
Skrevet av: vinglepettertirsdag 14. februar 2023, klokken 10:40
Sitat fra: Kires på mandag 13. februar 2023, klokken 06:50
Ville sett på EQE SUV også, mer direkte konkurrent til Q8 etron og de første skal vel leveres til sommeren.

Hei Kires. Takk for innspill. Har vært og sett på EQE SUV, knallfin innvendig og utvendig, men synes faktisk den virket relativt liten innvendig. Ser det står at det skal være 520 liter i bagasjerommet, men følte virkelig ikke det. Og at den føltes litt "smal" i baksetet mtp at vi skal ha inn to barneseter + 1 barn i mellom. Blir bra å se den ved siden av EQS.
Tittel: Sv: Hvilken SUV anbefales?
Skrevet av: vinglepettertirsdag 14. februar 2023, klokken 10:43
Sitat fra: turfsurf på mandag 13. februar 2023, klokken 07:40
Sitat fra: vinglepetter på søndag 12. februar 2023, klokken 20:08
Ja, Tesla Model X er et alternativ, men hvis den er som Model Y på vinterføre så ikke veldig aktuelt. Vi hadde Model X tidligere, og egentlig en perfekt familiebil mtp plass og rekkevidde.
TMX er ikke som Y  (AWD vs RWD) på vinterføre. Men har du prøvd terrengassistent på vinterføre med Y? Da oppfører den seg helt annerledes. Verdt å prøve til dere får ny bil ihvertfall.

Med 5 + hund ville jeg ventet på Buzz i lang utgave med AWD.

Takk for godt innspill, Turfsurf. Hvis TMX er annerledes enn TMY på vinterføre, så er det en bil som må vurderes når den vanlige versjonen kan bestilles og prisen publiseres. Ikke prøvd terrengassistent, for forsvinner ikke da noen av sikkerhetsprogrammene? Er mest på langkjøring jeg synes TMY er dårlig vinterbil, i hverdagen er det ikke så farlig.

Tror du Buzz får lang nok rekkevidde når den kommer med AWD og lang versjon? Mtp alt bilen må varme opp innvendig..
Tittel: Sv: Hvilken SUV anbefales?
Skrevet av: vinglepettertirsdag 14. februar 2023, klokken 10:48
Sitat fra: Trekkoppbil på mandag 13. februar 2023, klokken 13:37
Hva med  Rivian R1S?
https://www.truecar.com/best-cars-trucks/suvs/fuel-electric/
https://www.youtube.com/watch?v=hkZGvWkvNlA

Absolutt en kul bil, men også her litt ift verdi på bilen fremover. Ikke en Kina-bil, men likevel et merke som er nytt. Og som det skrives i et senere innlegg, kommer den faktisk til Norge..?
Tittel: Sv: Hvilken SUV anbefales?
Skrevet av: vinglepettertirsdag 14. februar 2023, klokken 10:51
Sitat fra: Vaduz på mandag 13. februar 2023, klokken 18:15
De er vel ikke så ivrige etter å sende den til Europa da de allerede taper ekstremt mye per bil de selger. Har hørt at den koster tre ganger mer i produksjon enn salgspris, så ikke sikkert vi ser den her.

Jeg sitter forøvede i nøyaktig samme situasjon, venter på tredje barn og lurer på hva jeg skal ha etter model s'en, y kommer om en måned men er egentlig ikke ekstremt gira på bytte, model s er jo penere og jeg liker interiøret bedre. Alternativene er veldig dyre, og frister lite, feks nio kunne vært aktuell, men er ikke akkurat pen, og røff nedgradering i infotainment. Tenker mer og mer å bare ha tre unger baki s'en:)

Har du barn i bilsete fra før i S'en? Mtp plass i baksetet. For bagasjerommet og rekkevidde er jo mer enn nok på TMS. Vært og sett på Nio, synes bilen egentlig er fin og utstyret er mer enn bra nok, men igjen, tryggheten rundt merket som gjør at valget sitter litt langt inne..
Tittel: Sv: Hvilken SUV anbefales?
Skrevet av: vinglepettertirsdag 14. februar 2023, klokken 10:55
Sitat fra: edyrli på tirsdag 14. februar 2023, klokken 09:47
Sitat fra: Vaduz på mandag 13. februar 2023, klokken 18:15
De er vel ikke så ivrige etter å sende den til Europa da de allerede taper ekstremt mye per bil de selger. Har hørt at den koster tre ganger mer i produksjon enn salgspris, så ikke sikkert vi ser den her.
Takk for oppdatering, da var det ikke noe nytt jeg ikke hadde fått med meg.

Jeg kjører BYD Tang og er veldig fornøyd med den. I forhold til trådstarter sine krav oppfyller den en del av de. Har gode dempere selv om det ikke er luft, veldig god plass, veldig gode seter med ventilasjon og justerbar lårstøtte. Men, den klarer ikke 400km på vinter, infotainment er ikke spesielt bra og langlysene er heller ikke noe å skryte av. Jeg fikk kjøpt den imens den fortsatt kostet 599, så håper økonomien blir ok.

Av forslagene til trådstarter har jeg veldig tro på EX90, billigere enn både EQS og Modell X og samtidig premium nivå på det meste og bra rekkevidde og plass. Men det blir jo litt ventetid ...

Ja, BYD har dessverre ikke rekkevidden nei.. Og når du heller ikke skryter av infotainment og langlys, så når den ikke opp..

EX90 er en spennende bil. Jeg mener prisen er god, og som bonus får man 7 seter. Modellen som selges nå er i tillegg veldig godt utstyrt. Ventetiden betyr egentlig at man må klare seg én vinter til med TMY, og så får man ny bil neste sommer/høst. Det går fint. Og så kan man vel kanskje avbestille den innen den tid om noe mer aktuelt skulle dukke opp..?

Men også at TMX er et godt alternativ, spørs på prisen de lanserer den vanlige modellen til.
Tittel: Sv: Hvilken SUV anbefales?
Skrevet av: vinglepettertirsdag 14. februar 2023, klokken 12:13
Sitat fra: geear på tirsdag 14. februar 2023, klokken 10:14
Sitat fra: vinglepetter på søndag 12. februar 2023, klokken 20:08
Vi er 2 voksne, 2 barn i barnesete, 1 barn uten barnesete og 1 hund. Vi foretrekker biler med ca 400+ km rekkevidde vinter, 4x4, stort bagasjerom, og ønske for neste bil er generelt god komfort (bl.a. luftfjæring, gode fjernlys, gode seter). Store skjermer, ventilasjon og massasje i seter er et ekstra pluss.

Kjører i dag en Model Y da denne har lang rekkevidde, er så gunstig prismessig og får med utrolig mye bagasje i bilen. Dog, ikke veldig fornøyd med bilen på vinterføre.

I alfabetisk rekkefølge er det disse bilene vi nå diskuterer:
- Audi Q8 e-tron
- BMW iX 50
- Mercedes EQS SUV
- Volvo EX90

Mercedesen er jo en del høyere prisklasse, men tatt den med. Også klar over at EX90 først leveres om halvannet år.

Kunne vurdert en Nio, Xpeng, etc, men hvis man også legger til at bilen skal selges og verditap (etterspørsel), så vet jeg ikke om de bilene er like gode valg. Men vil gjerne ha innspill på andre biler!

Ja, Tesla Model X er et alternativ, men hvis den er som Model Y på vinterføre så ikke veldig aktuelt. Vi hadde Model X tidligere, og egentlig en perfekt familiebil mtp plass og rekkevidde.

Noen umiddelbare tanker eller råd?
e-tron er vel igrunnen en ganske mye mindre bil enn de tre andre du nevner her, og iX er nok romsligere innvendig, men har mindre lasteplass enn Model Y, siden du kommer fra Y og nevner stort bagasjerom som et kriterie. Med tanke på verdifall så er vel også Q8 e-tron på sin siste "leg"? Har ikke engasjert meg noe voldsomt der, men forstår det slik at "Q8 e-tron" nå er en facelift "e-tron", og at de jobber med ny Q8? Hvis det stemmer så pleier verdifallet være ganske bratt mot slutten av levetiden til en modell, om det betyr noe..

Model X oppleves mer som fremhjulstrekker der Model Y oppleves mer som bakhjulstrekker, så de er ikke like, nei. Personlig syns jeg begge to er bra på vinterføre, men Model Y er hakket morsommere å kjøre. Sistnevnte er jo også 300-450 kg lettere. Model Y blir nok fort en preferanse for de som tidligere har lekt med grenser, sladda og herja og gjerne banekjørt, og jeg ser helt klart at den kan oppleves litt edgy for de som ikke liker følelsen av at noe slipper. Sier ikke det gjelder deg, men jeg tror kanskje at noe av det frynsete ryktet kommer av at noen får panikk når den slipper bak i en sving, og derfor slipper gassen brått, går inn i regen, og i stedet bare gjør situasjonen mer ukomfortabel enn om man bare fortsetter og kjører normalt gjennom svingen, mens man lar stabilitetssystemet håndtere resten. Sistnevnte føles mindre dramatisk.

Du har nok ikke helt feil mtp at jeg ikke liker når det slipper i svingen. Har lært meg å kjøre normalt i svingen, men det er mer at når det slipper, så føles det ubehagelig, og jeg mener at det kanskje er bedre alternativer.
Sånn sett er muligens TMX et godt alternativ igjen.

e-tron er rett og slett ikke en favoritt. Den ser bra ut innvendig og utvendig, men jeg synes at den virker litt trang innvendig og rekkeviddemessig har jeg et inntrykk av at den ikke går så langt som ønskelig..
Tittel: Sv: Hvilken SUV anbefales?
Skrevet av: geeartirsdag 14. februar 2023, klokken 13:27
Sitat fra: vinglepetter på tirsdag 14. februar 2023, klokken 10:43
Takk for godt innspill, Turfsurf. Hvis TMX er annerledes enn TMY på vinterføre, så er det en bil som må vurderes når den vanlige versjonen kan bestilles og prisen publiseres.
Den er det bare å gå på tesla.com og bestille i dag om du vil.

Sitat fra: vinglepetter på tirsdag 14. februar 2023, klokken 10:43Ikke prøvd terrengassistent, for forsvinner ikke da noen av sikkerhetsprogrammene? Er mest på langkjøring jeg synes TMY er dårlig vinterbil, i hverdagen er det ikke så farlig.
Den reduserer på noe av assistentene, men samtidig så blir den permanent AWD, og føles mer stabil. Jeg kjører den ikke i TA, syns den fungerer bra uten, men lar den slippe såpass ofte at den helt sikkert går permanent i den usynlige "snow mode". For andre som kjører mer forsiktig så går "snow mode" av etter en periode uten slipp, og da kan man nok fort oppleve en skrens igjen før bilen skjønner det er glatt føre igjen og at programvaren skal kjøre etter "snow mode"-logikken igjen.
Tittel: Sv: Hvilken SUV anbefales?
Skrevet av: vinglepettertirsdag 14. februar 2023, klokken 16:37
Sitat fra: geear på tirsdag 14. februar 2023, klokken 13:27
Sitat fra: vinglepetter på tirsdag 14. februar 2023, klokken 10:43
Takk for godt innspill, Turfsurf. Hvis TMX er annerledes enn TMY på vinterføre, så er det en bil som må vurderes når den vanlige versjonen kan bestilles og prisen publiseres.
Den er det bare å gå på tesla.com og bestille i dag om du vil.

Ah, trodde det bare var Plaid som var mulig siden det stod på fronten. Ca 1.3 var en del for TMX ja, mtp at en betaler 300k mindre for en EX90. Har jo riktignok alt vi ser etter i en bil da..
Tittel: Sv: Hvilken SUV anbefales?
Skrevet av: turfsurftirsdag 14. februar 2023, klokken 18:41
Sitat fra: vinglepetter på tirsdag 14. februar 2023, klokken 10:43Ikke prøvd terrengassistent, for forsvinner ikke da noen av sikkerhetsprogrammene? Er mest på langkjøring jeg synes TMY er dårlig vinterbil, i hverdagen er det ikke så farlig.

Tror du Buzz får lang nok rekkevidde når den kommer med AWD og lang versjon? Mtp alt bilen må varme opp innvendig..
TA tillater noe mere sladding før den henter det inn, men den oppleves ellers veldig trygg og heller litt kjedelig mere enn litt livlig. Ikke noe farlig på noe vis.

Blir bare gjetting ang rekkevidde på Buzz, men jeg tror den får vesentlig større batteri.
Tittel: Sv: Hvilken SUV anbefales?
Skrevet av: geeartirsdag 14. februar 2023, klokken 18:42
Sitat fra: vinglepetter på tirsdag 14. februar 2023, klokken 16:37
Sitat fra: geear på tirsdag 14. februar 2023, klokken 13:27
Sitat fra: vinglepetter på tirsdag 14. februar 2023, klokken 10:43
Takk for godt innspill, Turfsurf. Hvis TMX er annerledes enn TMY på vinterføre, så er det en bil som må vurderes når den vanlige versjonen kan bestilles og prisen publiseres.
Den er det bare å gå på tesla.com og bestille i dag om du vil.

Ah, trodde det bare var Plaid som var mulig siden det stod på fronten. Ca 1.3 var en del for TMX ja, mtp at en betaler 300k mindre for en EX90. Har jo riktignok alt vi ser etter i en bil da..
Den er helt spinnvilt priset, dessverre. Helt ulogisk at den skal koste det samme som 3 stk Model Y. Personlig, som ex-X-eier, mener jeg at Tesla MÅ sette ned prisene hvis de skal selge noe. Spørsmålet er vel om de faktisk har lyst til å selge S og X, eller bare ha de i line-upen. de har vært svært opptatt av å presse konkurrentene med priskuttene på 3 og Y, de presser iallfall ingen med prisene på S og X.

Jeg konfigurerte opp en EX90 slik jeg ville hatt den, og kom på 1,1 mill (Performance, 22", sort, krok, soting, pilot assist, om jeg husker rett), tilsvarende for X var nesten 325k mer. Riktig nok er Model X 1 sek raskere på 0-100, men Volvoen har mange andre fordeler, som NY bil, i stedet for en gammel modell, den har elektrisk krok, og den har ikke vært bygget på fabrikken i Fremont, der hva som helst slipper gjennom QA-en med en hasjrøykende amerikaner bak roret.
Tittel: Sv: Hvilken SUV anbefales?
Skrevet av: Ed_Eng87tirsdag 14. februar 2023, klokken 20:35
Hva er galt med din Model Y på vinterføre?

Dette er den billigste og beste plassmessig og rekkevidde messig SUVen du kan ha.

Ja utenom at den har kjedelig interiør og kanskje noen kvaliteten ikke er så god akkurat nå men alt kan fikses av Tesla, og prisen slår du ikke...

Tittel: Sv: Hvilken SUV anbefales?
Skrevet av: vinglepettertirsdag 14. februar 2023, klokken 23:50
Sitat fra: Ed_Eng87 på tirsdag 14. februar 2023, klokken 20:35
Hva er galt med din Model Y på vinterføre?

Dette er den billigste og beste plassmessig og rekkevidde messig SUVen du kan ha.

Ja utenom at den har kjedelig interiør og kanskje noen kvaliteten ikke er så god akkurat nå men alt kan fikses av Tesla, og prisen slår du ikke...

Når det gjelder vinterkjøring med TMY er jeg ikke alene om å ha en mening der, ettersom samme tema går over 24 sider på TMY-forumet. Det er det uvant å ikke kunne slippe gassen gjennom svingen på vei til/fra fjellet uten at du føler at bilen slipper litt. Ja, det er mulig å tilpasse vekten på pedalen gjennom hele svingen, men likevel. Trodde TMY var en konstant 4x4, men nei..

Utover det synes jeg bilen er ganske så kald fra vinduer/dører, dørhåndtak håpløse når det er kaldt ute, kunne gjerne tenkt meg bedre fjernlys, og så noe ekstra komfort som ventilasjon og massasje i setene. Samt at jeg skulle ønske bilen var litt mer «high end» i utførelse.

Jeg er enig i prisen. Du kan få to TMY mot noen av alternativene som er diskutert. I tillegg ladenettverket og rekkevidden. Mulig man bare må gå til innkjøp av piggdekk..
Tittel: Sv: Hvilken SUV anbefales?
Skrevet av: THEonsdag 15. februar 2023, klokken 07:58
Hva med å se på Xpeng G9?

Bare 5 seter, men ser ut til å være veldig god plass i kupeen, og stort bagasjerom. Interiøret ser også bra ut på bilder, men jeg har ikke sett den i virkeligheten. Veldig raskt lading og bra rekkevidde også. Det er et skralt utvalg av farger og få valg man kan gjøre på interiør og utstyr/tilvalg, så ikke store muligheter til individuell tilpasning.

For meg er det eneste som gjør at denne bilen ikke er aktuell at den er kinesisk, men det er også en showstopper. Ellers hadde dette kanskje vært det beste alternativet som erstatter for min gamle TMX. 

Tittel: Sv: Hvilken SUV anbefales?
Skrevet av: hovikonsdag 01. mars 2023, klokken 10:07
Er ModelY stor nok, virker EQE Suv som et greit alternativet nå. EQS Suv om plassen er et problem, eller man bare ønsker større bil.

Audi faller helt gjennom på rekkevidde/plass/image.
Bmw iX er et godt alternativ, men bagasjeplass bør sjekkes.
TMX - du har erfaring med Tesla, det holder for mange. (Mangler også takboks som er kjekt når skiene skal opp på hytta)

EX90 er mest bil for pengene om man klarer å vente. Den blir nok ikke like sportslig som iX, eller like bra støyisolert som EQS Suv, men den ser ut til å levere på alle andre punkter. Prismessig er den lik EQE Suv med sammenlignbart utstyr.

Av Kina biler er Nio den eneste jeg har testet som nærmer seg europesike på ergonomi. De andre blir man sittende i, og tenkte "her er det noe som ikke stemmer". Det kommer en ny Nio ES8 ila kort tid som ser bra ut på papiret.