Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hurtiglading mye dyrere enn drivstoff?

Startet av jchristfjell, søndag 12. februar 2023, klokken 09:46

« forrige - neste »

Vaduz

Sitat fra: HK på tirsdag 28. februar 2023, klokken 23:54
Har ikke Tang. Jeg har en Han og den har svært lav luftmotstand. Kunne ikke falle meg inn å kjøpe suv med luftmotstand som en middels låve. En merce med 9 trinns automat rusler på 2600 rpm i 160 og er faktisk svært økonomisk på autobahn. Min erfaring både med Han og Tm3 er at om man cruiser på høy hastighet blir rekkevidden en vits.

I forhold til elbil er den enormt ineffektiv, 1L/mil tilsvarer 10kWt/10km, eller 1000wt/km, så tre ganger mer, og i 160 km/t er jeg sikker på at den brukte nærmere 1.5-2L/mil.

HK

Nei, tror ikke man kan regne sånn direkte. Mye som spiller inn bl.a girkasse. Kjører alltid over 130 på autobahn og er aldri over litern på mila. Det er jo hybrid så det er ofte motoren kutter i nedoverbakker og bilen lader. Bensinhybrid er faktisk ganske økonomisk, men BYD,en er uslåelig så lenge jeg får strømmen for 35 cent pr.kw. og jeg begrenser meg litt på autobahn.

HK

Fasiten min er ganske enkel. Jeg har i årevis kjørt fosil på strekningen Oslo-Berlin 6 g.i året. Mercedes E350e med full tank og fulladet batteri 6 kw. Bruker 95l bensin på turen som er 1050 km. Byd Han har jeg allerede rukket 2 turer med. Forbruket er rundt 280 kwt for hele turen. Da har jeg bare sett på forbrukt strøm underveis. Altså hvor mange kw jeg har betalt for.
Tar man med ladetap og oppvarming om vinteren blir tallene høyere enn om man ser på forbruket på kjørecomputeren. Ladetapet på hurtigladere ser jeg er over 10%. Det er jo en nobrainer å se at Byd,en lønner seg spesielt med fulladet batteri hjemmefra til spotpris natt og resten til kr.3,50. Men hvis hurtigladeprisene kommer opp i rund kr 6 er det ikke like opplagt med mitt kjøremønster. Lave fartsgrenser først på turen hjelper også veldig på totalen.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: HK på onsdag 01. mars 2023, klokken 20:38
Fasiten min er ganske enkel. Jeg har i årevis kjørt fosil på strekningen Oslo-Berlin 6 g.i året. Mercedes E350e med full tank og fulladet batteri 6 kw. Bruker 95l bensin på turen som er 1050 km. Byd Han har jeg allerede rukket 2 turer med. Forbruket er rundt 280 kwt for hele turen. Da har jeg bare sett på forbrukt strøm underveis. Altså hvor mange kw jeg har betalt for.
Tar man med ladetap og oppvarming om vinteren blir tallene høyere enn om man ser på forbruket på kjørecomputeren. Ladetapet på hurtigladere ser jeg er over 10%. Det er jo en nobrainer å se at Byd,en lønner seg spesielt med fulladet batteri hjemmefra til spotpris natt og resten til kr.3,50. Men hvis hurtigladeprisene kommer opp i rund kr 6 er det ikke like opplagt med mitt kjøremønster. Lave fartsgrenser først på turen hjelper også veldig på totalen.

Forskjellen ved ladepris på kr 6/kWh er en cola og en 200 grams firkløver på Shell (i Norge), om en bruker dine forbrukstall.
(dersom du starter med fullt batteri med lavere strømpris blir det litt billigere med Byd Han)

Dermed er det gjerne andre faktorer som betyr noe om hva som lønner seg. F.eks.:
- bruker du masse penger på mat på ladestoppene, som du ellers ikke ville gjort
- Bruker Mercen olje når den kjører så langt
- Må en av bilene raskere inn til dyr service og/eller reparasjoner ved lang kjørelengde (vet i hvert fall at Tesla Model 3 har svært lave service-kostnader ved vanlig service - og tilstandsbasert - ikke noe motor/girkasseolje som må skiftes ofte osv)
- Er en av bilene dyrere med tanke på forsikring og lang kjørelengde
- Er verdifallet ved den ene bilen høyere/lavere ved høy kjørelengde
Tesla Model Y                         2021-

Svk

var på et kjøpesenter i går. hang 6 ladere på ene veggen der. tenkte jeg kunne lade. siden jeg hadde 66% igjen. parkerte fint foran ene laderen.går utav bil. kr 5.90 kW står det på et lite skilt. Flyttet bilen rast til en vanlig parkeringsplass. Hadde det kostet halvparten, så hadde jeg ladet.Blir til at en lader hjemme, til under 2kr kWt.

Egil S

Sitat fra: Svk på torsdag 02. mars 2023, klokken 09:38
var på et kjøpesenter i går. hang 6 ladere på ene veggen der. tenkte jeg kunne lade. siden jeg hadde 66% igjen. parkerte fint foran ene laderen.går utav bil. kr 5.90 kW står det på et lite skilt. Flyttet bilen rast til en vanlig parkeringsplass. Hadde det kostet halvparten, så hadde jeg ladet.Blir til at en lader hjemme, til under 2kr kWt.

Jeg har lading til 2kr/kw på det lokale kjøpesenteret, har ladet litt der innimellom, er nesten som hjemmelading.

Jeg har sakt det mange ganger, skjæringspunktet hvor fossilbil blir billigere pr mil ligger mellom 6 og 7kr/kw.
Men tar jeg en tur i min 1990 BMW 850 med 5l V12 og et forbruk på 1,8l/mila miks og 1,3l/mila på langtur så skal strømmen bli svært dyr før det lønner seg å ta den bilen, men siden den er til kos å bare går 1500-2000km i året så er det ikke så nøye.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Svk

Er sånn det burde være. Har som folk flest kun tilgang til saktelading hjemme. så hadde vært topp å kunne saktelade til en fornuftig pris rundt om... men koster jo 6kroner eller mer. så da klattlader jeg heller hjemme.

BMW er vel å anse som hobby. Kjenner en som har BMW V12, V8 Turbo og rekkesekser med 200KK ++

Egil S

Sitat fra: Svk på torsdag 02. mars 2023, klokken 12:32
Er sånn det burde være. Har som folk flest kun tilgang til saktelading hjemme. så hadde vært topp å kunne saktelade til en fornuftig pris rundt om... men koster jo 6kroner eller mer. så da klattlader jeg heller hjemme.

BMW er vel å anse som hobby. Kjenner en som har BMW V12, V8 Turbo og rekkesekser med 200KK ++

Ja, senteret har solceller på taket og store batteribanker så de tilbyr billig lading, jeg lader mest hjemme, men noen ganger har jeg kjørt ned dit for å lade, kan faktisk gå hjem da det er 8-10 min å gå, sist uke gikk jeg fra bilen i 4 timer :)
Kjørte ned, plugget i, gikk hjem og gikk ned å hentet bilen 4 timer senere.

BMW er hobby ja, hatt den i 17år nå og kjørt den 45.000km på de årene, blir ikke mye pr år det.
Har hatt heftige biler før, men når det tippet 700hk var det ikke til å kjøre med lengre.
Har lyst på en V8 turbo igjen, men til hverdags er elektrisk midt i blinken.

HK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 02. mars 2023, klokken 09:27
Sitat fra: HK på onsdag 01. mars 2023, klokken 20:38

Forskjellen ved ladepris på kr 6/kWh er en cola og en 200 grams firkløver på Shell (i Norge), om en bruker dine forbrukstall.
(dersom du starter med fullt batteri med lavere strømpris blir det litt billigere med Byd Han)

Dermed er det gjerne andre faktorer som betyr noe om hva som lønner seg. F.eks.:
- bruker du masse penger på mat på ladestoppene, som du ellers ikke ville gjort
- Bruker Mercen olje når den kjører så langt
- Må en av bilene raskere inn til dyr service og/eller reparasjoner ved lang kjørelengde (vet i hvert fall at Tesla Model 3 har svært lave service-kostnader ved vanlig service - og tilstandsbasert - ikke noe motor/girkasseolje som må skiftes ofte osv)
- Er en av bilene dyrere med tanke på forsikring og lang kjørelengde
- Er verdifallet ved den ene bilen høyere/lavere ved høy kjørelengde

Nå var forbruket 280. Inkl. Ladetap. Ikke 324 kw. Men uansett liten forskjell ved 6 kr. Og det er vel hele svarer på hvorfor det bare er de iverigste inovatørene som kjøper elbil i Tyskland.

Når jeg snakker om ladebokser i sameiet i Berlin er holdningen: Nei vi har ikke bensinstasjon i sameiet heller.

ToWalkOrDrive

Ja, ser det blir 2,8 kwh inkl ladetap. Da blir det jo litt penere. Da vil du bruke 294 kWh på en 105 mils tur. Hvis en i tillegg regner at du starter med 70kWh batteri ladet til 3 kroner per kWh (som rekker til ca 25 mil), så sparer du 291 kroner i rene drivstoffpenger dersom strømprisen på resten av turen er 6 kroner per kWh.

Kan virke som at Tyskland er der Norge var for 4-5 år siden elibil-messig, men ser at økningen siste året har vært stor. Synd de nå trapper ned støtten til elbiler fra myndighetenes side, men likevel solgte de over 4000 Tesla Model Y i Tyskland i januar alene. Så det går nok ikke lang tid før sameie-ladestasjoner popper opp. Ser at Zaptec satser ganske stort i Europa på slike ladere.
Tesla Model Y                         2021-

HK

Jeg tror det omtrent er en umulighet med elbilandel over 20% i Tyskland. Grunnen er at de fleste bor i byer og de fleste gateparkerer. Offentlige ac ladere står omtrent på stedet hvil og er alltid opotatt. De fleste nordmenn har ikke noe begrep om hvilke bilmengder man snakker om. Og ingen vil betale for noe. Tyskere er kronisk gjerrige. Det er derfor dørene inn til store butikker og shoppingsentere  ikke åpnes elektrisk og at du nå betale 70 cent for å pisse på en bensinstasjon. Tyske politikere vedtar alt mulig uten å gjennomføre det. F.eks nesten gratis barnehage. Problemet er bare at de fleste barnehager er en nedlagt melkebutikk med 12 unger og dekningen er sånn 25%😂.

Electric cars in Norway

SitatTyskere er kronisk gjerrige

HK  :+1: men du kan da IKKE si det høyt ;D #gjerrigetyskere

Svk

Sitat fra: Egil S på torsdag 02. mars 2023, klokken 12:51
Sitat fra: Svk på torsdag 02. mars 2023, klokken 12:32

Ja, senteret har solceller på taket og store batteribanker så de tilbyr billig lading, jeg lader mest hjemme, men noen ganger har jeg kjørt ned dit for å lade, kan faktisk gå hjem da det er 8-10 min å gå, sist uke gikk jeg fra bilen i 4 timer :)
Kjørte ned, plugget i, gikk hjem og gikk ned å hentet bilen 4 timer senere.

BMW er hobby ja, hatt den i 17år nå og kjørt den 45.000km på de årene, blir ikke mye pr år det.
Har hatt heftige biler før, men når det tippet 700hk var det ikke til å kjøre med lengre.
Har lyst på en V8 turbo igjen, men til hverdags er elektrisk midt i blinken.
Skulle hatt ei liste over de som tilbyr lading til fornuftig pris.
Tesla ser ut til å ha ok priser på hurtiglading.samme med uno x som skal ha 5.5kr
Porsche i stav har vel ok priser og senteret du lader på.

Ellers så e det vel 7-8kr

Egil S

Sitat fra: Svk på torsdag 02. mars 2023, klokken 20:35
Skulle hatt ei liste over de som tilbyr lading til fornuftig pris.
Tesla ser ut til å ha ok priser på hurtiglading.samme med uno x som skal ha 5.5kr
Porsche i stav har vel ok priser og senteret du lader på.

Ellers så e det vel 7-8kr

Stemmer det, er lite lading til fornuftige priser, synd det ikke er noe konkurranse slik at de justerer prisene oftere enn 1-2 ganger i året.
Ladeprisene ble vel satt opp i høst og etter en mild vinter med lave strømpriser er prisene ikke satt ned.
Men sånn er det når det i realiteten er regionale monopoler som bestemmer prisene.

Ferry

Sitat fra: HK på torsdag 02. mars 2023, klokken 18:06
Jeg tror det omtrent er en umulighet med elbilandel over 20% i Tyskland. Grunnen er at de fleste bor i byer og de fleste gateparkerer. Offentlige ac ladere står omtrent på stedet hvil og er alltid opotatt.

Det må da være mulig å bygge ut ladere, om viljen er der? De har klart å bygge husene, veiene, parkeringsplassene, strømforsyning, vann og avløp. Og så skal ladere være umulig?

SitatTyskere er kronisk gjerrige.

Jeg jobber med en av dem  ;) Klager på dårlig utvalg av ost i butikken, mens de sitter og spiser Norvegia. Selv den simpleste Bunnpris har antagelig 15 andre oster enn Norvegia å by på.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA