Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hurtiglading mye dyrere enn drivstoff?

Startet av jchristfjell, søndag 12. februar 2023, klokken 09:46

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: RJK på tirsdag 21. februar 2023, klokken 12:06
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 21. februar 2023, klokken 10:28
Sitat fra: RJK på tirsdag 21. februar 2023, klokken 00:33
Tror ikke denne er presentert i denne tråden ennå,  så her kommer den:

https://www.motor.no/aktuelt/tesla-billigst-pa-lading-ogsa-for-ikke-teslaer/242495

Ja, takk og pris for Tesla. Hvis ikke ville det blitt fullstendig kaos til sommeren. Synes det er litt dårlig at ikke Ionity bygger ut flere stolper på flere lokasjoner når salget av biler øker så vanvittig. Utrolig mange som har gått over til elbil som familiebil, og som har planer om å farte rundt i Norge om sommeren. Faktisk finnes det nå over 650.000 elbiler i Norge nå, og veldig mange har billig-Ionity-abonnement, som vist sånn roughly nedenfor. Da ikke inkludert Elton-abonnementsfolk...

Legg særlig merke til totalantallet helt til høyre per bil....selv om det nok ikke er så mange e-golf og i3 på Ionity-laderne...
Nå har du ikke merket av for Kia E-Soul (selv om det bare står Soul), Kia e-Niro (igjen mangler "e-" foran) og Kia EV6, som alle er CCS-biler ihvertfall siden ca 2019, og får tilsvarende avtale som Hyundai-eiere får, med opsjon for Ionity-avtale.

Så har du i tillegg de som hoppet på Ionity Passport som nå midlertidig (?) er trukket tilbake, men de som har dette, beholder det ihvertfall til avtalen løper ut, men får ikke fornyet. De måtte vel betale 199,- per måned, og fikk da 2,50 som pris per kWh. Det øker potensielt for at både Tesla-eiere og noen flere som ikke får slik god avtale via eget bilmerke sin løsning.

Og så kommer de som får god avtale via bl.a. Elli charging, som ikke er VW-kunder (ja de selger dette til andre), som og øker presset på de laderne som er. Og med rekord-utleveringene i desember, så har det ramlet inn massevis av nye kunder, tipper jeg.

Selv om noen kanskje går fra en bil med avtalemulighet, f.eks fra ID.3 eller RWD ID.4 til neste ID.4/ID.5 med 4WD, så vil jo de som kjøper de brukte også kunne skaffe seg avtale. Og mange har kanskje en annen elbil også, som ikke får merke-avtale, men man utnytter den avtalen man har på bil som kvalifiserer.

Så de burde absolutt både utvide og ekspandere langt raskere enn det virker som de gjør nå, selv om jeg skjønner at spesielt sørlige og østlige deler av Europa får mer fokus, samt å tette huller ellers på kontinentet.

Jamen....jamen....da er det nesten ingen igjen....utenom Tesla....  ;) Har nå oppdatert ovenfor.
Tesla Model Y                         2021-

Bondeknøl

Hvis oljeselskapene hadde tatt samme profitt som de som selger strøm gjennom hurtigladere, så hadde vel dieselprisen vært ca 100 kroner literen? Det er en skam at hurtiglading fortsatt er like dyrt som da strømmen kostet 7 kr kw/t. Gjør elbilforeningen ingen ting med dette?

HK

Jeg er relativt fersk elbileier med BYD Han, men som pensjonist med bolig i Oslo (med ladeboks) og Berlin (uten ladeboks), er livet en nesten endeløs bilferie. For meg er det å betale over kr. 4,- pr. kw på hurtiglader fullstendig uaktuelt. Da er det bedre og billigere å ta gamlebilen enn MB 2018 E350e.
Jeg har 3 ladekort og 4 løsninger jeg bruker: Elli abbonementet "Highway" til ca. Eur. 15 i måneden og 35 cent pr. kw på Ionity i det meste av Europa og nok Kr. 2,25 i Norge. (Trøblete om man ikke har utenlandsk bankkort).

Så kjøper jeg stadig pakker a 145 kw for Eur. 45,- hos italienske Enel X way. (Ja, jeg vet at mange har tidligere hatt softwareproblemer osv, men nå er appen ny og fungerer prikkfritt, bare husk å avslutte om man kun trenger 1 mnd. for det er automatisk fornyelse). Abonnementet fungerer på Recharge ladere i Norge og omtrent alt annet i resten av Europa.

Som nødløsning har jeg kort fra tyske Enbw og Plugsurf. Så omsider til poenget:

I alle litt tett befolkede områder er det stadig kø hos Ionity. På strekningen Oslo nedover til resten av Europa er Varberg, Helsingborg, og Malmø et mareritt. Det er ille nok å bruke 3 timer ekstra Oslo-Berlin med elbil kontra fossil om man ikke skal få kø i tillegg. 3 timer ekstra er reisetid som vi "voksne" husker fra syttitallet da det ikke var motorvei ned gjennom Sverige og Danmark. Og hadde det enda vært en slags køordning på hurtigladerne med et køfelt å line opp i. Neida, folk kommer fra alle kanter og trenger seg på. Det sier jeg som pensjonist med god tid. Hva med stressa businessfolk som har avtaler de skal holde?

Ganske enkelt er det slik at hurtigladerne ikke bygges ut i det tempoet elbiler selges og det kommer til å drepe elbilen. I alle fall i land som Tyskland hvor kun et lite mindretall har tilgang på hjemmelading. Ionity Varberg, Helsingborg og Malmø har 6 ladere hver. Det burde vært minst 16 på hvert sted. Elbilsalget eksploderer, ikke bare i Norge, men hele Europa, mens laderne ikke henger med. I Tyskland er regjeringens mål 15 mill elbiler før 2030! Jeg gruer til sommeren. Bilferie kan lett bli til ladeferie og derfor står fortsatt merca i garasjen, litt som den siste krukka med Whisky før forbudstida.

OlaM

Skaff deg Tesla abo HK. 1,70 DKK / kWh på superlader i Køge nå, kommer til å bli billigere i Sverige og på kontinentet i sommer. Jeg kjørte Bergen - Berlin i september, ikke et sekund i kø på noen superladere. Så ofte at de 4-stasjons Ionityene hadde kø.
'21 3LR

HK

Litt problematisk, da BYD Han ikke lader på SC V3. Har prøvd i Berlin. Bare feil. Aner ikke hvorfor, men alle andre med BYD har samme problem. Har kjørt mye Tesla og vurderte det, men fikser ikke byggekvaliteten. Software er helt topp.

HK

Sitat fra: OlaM på søndag 26. februar 2023, klokken 18:37
Skaff deg Tesla abo HK. 1,70 DKK / kWh på superlader i Køge nå, kommer til å bli billigere i Sverige og på kontinentet i sommer. Jeg kjørte Bergen - Berlin i september, ikke et sekund i kø på noen superladere. Så ofte at de 4-stasjons Ionityene hadde kø.

Hvor har du det fra at det vil bli billiger for ikke teslaeiere i resten av Europa?

RJK

Sitat fra: HK på søndag 26. februar 2023, klokken 18:55
Sitat fra: OlaM på søndag 26. februar 2023, klokken 18:37

Hvor har du det fra at det vil bli billiger for ikke teslaeiere i resten av Europa?
Jeg tolker det som han mener prisene går ned generelt pga lavere priser på el og annen energi inkludert gass. Ikke spesifikt for "ikke-Teslaer" på SuC-stasjonene. Tesla er flinke på å skru ned prisene etter prisfall på strøm, noe de andre tydeligvis ikke er.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: RJK på mandag 27. februar 2023, klokken 00:03
...noe de andre tydeligvis ikke er.
Omtrent som bankene, renten går fort opp, men ikke ned igjen.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Svk

Sitat fra: HK på søndag 26. februar 2023, klokken 18:45
Litt problematisk, da BYD Han ikke lader på SC V3. Har prøvd i Berlin. Bare feil. Aner ikke hvorfor, men alle andre med BYD har samme problem. Har kjørt mye Tesla og vurderte det, men fikser ikke byggekvaliteten. Software er helt topp.
Har prøvd å lade Attoen en gang på tesla SC. Kabelen var for kort...

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Svk på mandag 27. februar 2023, klokken 07:55

Veldig mange nye Tesla-ladestasjoner har Drive-through / bensinstasjon layout, så du kan sette bilen motsatt vei på enden...og bare stikke litt ut av plassen.

Dersom Byd Han ikke takler V3 Tesla Supercharger ville jeg pepret Tesla og Byd med henvendelser med problemet, og oppfordret alle eiere til å gjøre det samme....selv om Mercen sikkert er veldig god og komfortabel å kjøre.
Tesla Model Y                         2021-

HK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 28. februar 2023, klokken 18:54
Sitat fra: Svk på mandag 27. februar 2023, klokken 07:55

Veldig mange nye Tesla-ladestasjoner har Drive-through / bensinstasjon layout, så du kan sette bilen motsatt vei på enden...og bare stikke litt ut av plassen.

Dersom Byd Han ikke takler V3 Tesla Supercharger ville jeg pepret Tesla og Byd med henvendelser med problemet, og oppfordret alle eiere til å gjøre det samme....selv om Mercen sikkert er veldig god og komfortabel å kjøre.

Med de prisene det er pr. i dag på Teslas Sc,er er det for meg helt uaktuelt å bruke de, det er derfor jeg ikke har mast om dette med noen av dem. Med Ellicharge og Enel x way lader jeg for ca. NOK 3,50,- pt. kw. i Sverige og Tyskland. Det er greit. Øker prisene over det er veien til fossil igjen kort. Det er derfor jeg ser an utviklingen litt. Tar man med ladetap regner jeg glatt 30 kw/100 km. på autobahn. Skulle jeg kjørt som med mercedesen som betyr å sette cruisekontrollen på 160-170km.t så blir forbruket ekstremt. Har glatt fått BYD,en til å bruke 40 kw/100 km. Egentlig helt latterlig. Det betyr praktisk rekkevidde på under 20 mil. Merca bruker aldri over litern uansett. Kjører jeg den som en elbil går den på 0,7 l. pr.mil. Jeg erfarer at elbiler generelt har et forbruk som øker mye mer med hastighet en fossilbiler. Så mye fordeler er det ikke lenger om man ikke for det meste lader hjemme.

turfsurf

Sitat fra: HK på tirsdag 28. februar 2023, klokken 21:26
Har glatt fått BYD,en til å bruke 40 kw/100 km. Egentlig helt latterlig. Det betyr praktisk rekkevidde på under 20 mil. Merca bruker aldri over litern uansett. Kjører jeg den som en elbil går den på 0,7 l. pr.mil. Jeg erfarer at elbiler generelt har et forbruk som øker mye mer med hastighet en fossilbiler. Så mye fordeler er det ikke lenger om man ikke for det meste lader hjemme.
Nå låner vel ikke formen på Tang seg til Autobahn kjøring. Hvilken Merce er det, har den sammenlignbar aerodynamikk. Har fint fått BMW 3 serie til å bruke 1,5 på mila på Autobahn (men da gikk det unna på natta).
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

HK

Har ikke Tang. Jeg har en Han og den har svært lav luftmotstand. Kunne ikke falle meg inn å kjøpe suv med luftmotstand som en middels låve. En merce med 9 trinns automat rusler på 2600 rpm i 160 og er faktisk svært økonomisk på autobahn. Min erfaring både med Han og Tm3 er at om man cruiser på høy hastighet blir rekkevidden en vits.

turfsurf

Sitat fra: HK på tirsdag 28. februar 2023, klokken 23:54
Har ikke Tang. Jeg har en Han og den har svært lav luftmotstand. Kunne ikke falle meg inn å kjøpe suv med luftmotstand som en middels låve. En merce med 9 trinns automat rusler på 2600 rpm i 160 og er faktisk svært økonomisk på autobahn. Min erfaring både med Han og Tm3 er at om man cruiser på høy hastighet blir rekkevidden en vits.
OK, skjønner, trodde jeg hadde lest Tang lenger opp. Min erfaring med TM3 med cruising i 150-180 er ca 300km rekkevidde. 300Wh/km virker ganske høyt for en slik bil. Det er omtrent hva vår TMX lå på.

HK

Jeg bor jo halve året i Tyskland, og det de fleste eiere av TM3 LR regner er 300 km. med cruisekontrollen på 130. Det er jo nesten ingen steder unntatt i de østlige delstatene hvor man kan holde så høy gj.snitt. 130/300 er liksom blitt en slags "gullstandard" for elbiler her. Det er jo ingen som driver å utfordrer rekkevidden og kjører til 0 slik Teslabjørn ofte gjør. Selv vil jeg gjerne ha alt.B dersom laderen ikke virker osv. Og det er jo neste utfordring. Når virket ikke en bensinpumpe liksom? I mine 3 måneder med egen elbil har jeg allerede opplevd 2 tilfeller av bugs på ladestasjoner, så jeg kjører aldri under 10%. Det blir uansett spennende å se utviklingen i strømpriser på hurtigladere. I Tyskland tror jeg elbilsalget vil stupe om ikke strømprisen på hurtigladere går ned. Skal man betale 5-6 kr. kw. så er det billigere med fossil. For bensinprisen nå er Eur. 1,75 og da er elbilen lite attraktiv for de 80% som ikke har mulighet for hjemmelading. Og selv hjemmelading koster eur. 0,35 pr. kw! Takk til Merkels enegiwende og forbaska vindmøller.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA