Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Drivverk!! Stopp bilen!

Startet av PerC, søndag 05. februar 2023, klokken 14:10

« forrige - neste »

PerC

Hei! Har en 2014 modell og når jeg skulle starte bilen min i dag så fikk jeg opp flere meldinger samtidig. «Drivverk - stopp forsiktig» og «parkbrems ute av funksjon» Ville ikke kjøre. Så gikk jeg ut av bilen og fikk låst men nå vil den heller ikke låses opp. Huff! Virker ikke lovende dette :( Noen som har vært utfor noe lignende?

Orbit

Lås opp manuelt, og ta en spenningssjekk på 12V-batteriet. Dersom det ennå er originalt (dvs 9 år gammelt), kan det være så "enkelt" som at det ikke holder lading lenger.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

PerC

#2
Takk for rask tilbakemld. Siste uka har jeg fått meldinger om «utladning av batteri» (selv om det har ladet) så det kan vel virke sånn🤔

PerC

Hvor kjøper man 12 batteri til i3? Noen som vet?

Orbit

#4
"Utlading av batteri" er varsel nettopp for at 12V-batteriet taper seg mye mer enn forventet i spenning mens bilen er parkert. Om bilen nå er død, så er det en innebygd nødlader for 12V i i3 som kan redde deg dersom batteriet fremdeles tar litt lading. Det krever at du låser opp ladeluken manuelt (dersom den er låst), og plugger inn vanlig ladekabel et par timers tid (det blir ikke noen livstegn den første halvtimen eller så).

Selve batteriet er ikke helt hyllevare, men forhandlere og f.eks. GS bildeler har dette tilgjengelig. Det sitter litt plundrete til, men er fullt mulig å bytte selv. Batteripoladapterne flytter du over fra det gamle til det nye batteriet.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

PerC

Takker for innspill og råd! Nå startet den plutselig og fikk satt til lading, og uten feilmeldinger. Satser på at den våkner til liv i morgen tidlig også slik at jeg får kjørt den til verksted.

Klykken

Kan være at programvaren for 12v-batteri må nullstilles, sies det også. Ellers kan det være det nye dør fortere enn forventet.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

moonbuggy

Re batteri.
Det er temmelig dyrt å få byttet 12V batteriet. Ulempen er at man må oppdatere registreringen i bilen ved bytte. Man kan gjøre det selv med programmeringsapp, men det koster også noe.
På nettet er det flere som med hell har byttet 12V batteriet, ved å koble på en 12V kilde til polene, mens byttet foregår. Da sparer man registreringen. Ellers skjer ingenting verken med lading eller annet. Software ellers bryr seg lite om 12V status, uten det som registreres av spenningen. Registreringen ikke brukes til noe i i3, etter det "ekspertene" påstår....

Roshmann

Om man kobler fra 12V eller ei, bestemmer ikke om man skal registrere batteri skifte. Batteri skifte anbefales å registreres i bilen, for å sikre optimal levetid/ytelse på batteri.

PionerThink

Sjekk denne tråden for hvor batteri kan kjøpes samt om koding etter bytte:
https://elbilforum.no/index.php?topic=63737.0
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

Ingeniøren

Sitat fra: moonbuggy på torsdag 16. februar 2023, klokken 13:05Re batteri.
Det er temmelig dyrt å få byttet 12V batteriet. Ulempen er at man må oppdatere registreringen i bilen ved bytte. Man kan gjøre det selv med programmeringsapp, men det koster også noe.
På nettet er det flere som med hell har byttet 12V batteriet, ved å koble på en 12V kilde til polene, mens byttet foregår. Da sparer man registreringen. Ellers skjer ingenting verken med lading eller annet. Software ellers bryr seg lite om 12V status, uten det som registreres av spenningen. Registreringen ikke brukes til noe i i3, etter det "ekspertene" påstår....

Smart med separat 12v kilde ved bytte. Samtidig må man huske å isolere pol-kablene da bilen kan starte lading når som helst og ligge pluss kabel til jord kan det gå riktig galt...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

i3_X5_116dA

Hvis det er "Drivetrain Error" ... handler det også om denne: https://www.realoem.com/bmw/enUS/showparts?id=1Z21-EUR-12-2013-I01-BMW_i-i3_60Ah&diagId=27_0074
Park Actuator. Smøring inne i denne tørker ut og sensoren inne i actuatoren senser at park-akslingen ikke står i rett posisjon og dermed får man ikke sette bilen i Drive fra Park.
Den går heller ikke i Nøytral fra Park.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA