Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

[LØST] BMW i3 - 2016 mod - helt død, hjelp!

Startet av Fleksnes10, søndag 05. mars 2023, klokken 09:38

« forrige - neste »

Fleksnes10

Hei,

Har forsøkt å lese meg frem til mulig løsning, men har ikke funnet noe som passer meg helt, og håper noen kan bidra med tips og/eller løsning  :)

Jeg kjøpte en brukt BMW i3 2016-modell sen høst 2022. Har gått smertefritt å bruke den og jeg har vært fornøyd.

For noen dager siden skulle samboeren min kjøre på jobb og da var bilen helt død. Det var ingen respons på elektronikken i bilen.

Min umiddelbare tanke var at 12v-batteriet hadde ladet seg ut. Jeg tok ut batteriet og plugget det til en mobil billader. Batteriet har ladet i mange timer, og det var noe respons på laderen. Har forsøkt å koble på batteriet igjen, men det er fortsatt ingen respons. Ingenting fungerer, er som at noen har utløst en EMP like ved bilen.

På BMW-appen er sist kontakt med kjøretøyet 28.02.23, kl. 08:39. Den står som helt tom på "tanken".

Bilen er koblet til laderen, men står parkert slik at jeg ikke får tilgang til nødutløseren.. :)

Er avhengig av bil nr. 2, og frykter at siste alternativ er å få bilen berget til verksted og få noen til å se på den. Synd jeg ikke kan bare skifte 12v-batteri selv  ::)

Edit: Jeg brukte bilen dagen før den døde, fikk ingen varsel underveis og har ikke fått noen varsel på batteri i tiden før. Kom som lyn fra klar himmel. Tror ikke jeg glemte å skru av noe som har tappet strøm, men kan ikke utelukke det heller.

Edit 2: Korriger meg gjerne på det å bytte batteri selv, leste på et forum at batteriet må kodes. Har heller ikke funnet et sted hvor jeg kan kjøpe batteri - send meg gjerne link dersom jeg tar feil :)

hELgenen

Ut fra det jeg har sett på verksted så lades 12V batteriet mens det står i bilen. Jeg mener at det å ta det ut kan gjøre at en må kode inn ting på nytt

Orbit

#2
Er enig i at dette høres ut som et 12V-problem. På flere steder har utetemperaturen falt mye de siste dagene, så et svakt batteri kan ha fått nådestøtet. På i3 trenger du ikke ta ut batteriet (eller ha egen lader) for å lade 12V, det holder å ha tilgang til strøm:
Sitat fra: Orbit på søndag 05. februar 2023, klokken 14:53
"Utlading av batteri" er varsel nettopp for at 12V-batteriet taper seg mye mer enn forventet i spenning mens bilen er parkert. Om bilen nå er død, så er det en innebygd nødlader for 12V i i3 som kan redde deg dersom batteriet fremdeles tar litt lading. Det krever at du låser opp ladeluken manuelt (dersom den er låst), og plugger inn vanlig ladekabel et par timers tid (det blir ikke noen livstegn den første halvtimen eller så).

Selve batteriet er ikke helt hyllevare, men forhandlere og f.eks. GS bildeler har dette tilgjengelig. Det sitter litt plundrete til, men er fullt mulig å bytte selv. Batteripoladapterne flytter du over fra det gamle til det nye batteriet.

Nå har du jo allerede hatt batteriet ute, så da skulle det vel heller ikke være noe problem å bytte batteriet selv? Jeg har også sett litt varierende beskjeder på om batteriet må kodes inn eller ikke. Det går uansett "kun" på å få optimal lading, så du skal få liv i bilen også uten koding. Du kan kode inn batteriet selv med Bimmercode eller lignende (krever OBD2-plugg).

I tillegg til GS bildeler over, tror jeg også dette batteriet hos thansen skal passe (men sjekk detaljer her selv).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Fleksnes10

Sitat fra: Orbit på søndag 05. mars 2023, klokken 09:58
Er enig i at dette høres ut som et 12V-problem. På flere steder har utetemperaturen falt mye de siste dagene, så et svakt batteri kan ha fått nådestøtet. På i3 trenger du ikke ta ut batteriet (eller ha egen lader) for å lade 12V, det holder å ha tilgang til strøm:
Sitat fra: Orbit på søndag 05. februar 2023, klokken 14:53
"Utlading av batteri" er varsel nettopp for at 12V-batteriet taper seg mye mer enn forventet i spenning mens bilen er parkert. Om bilen nå er død, så er det en innebygd nødlader for 12V i i3 som kan redde deg dersom batteriet fremdeles tar litt lading. Det krever at du låser opp ladeluken manuelt (dersom den er låst), og plugger inn vanlig ladekabel et par timers tid (det blir ikke noen livstegn den første halvtimen eller så).

Selve batteriet er ikke helt hyllevare, men forhandlere og f.eks. GS bildeler har dette tilgjengelig. Det sitter litt plundrete til, men er fullt mulig å bytte selv. Batteripoladapterne flytter du over fra det gamle til det nye batteriet.

Nå har du jo allerede hatt batteriet ute, så da skulle det vel heller ikke være noe problem å bytte batteriet selv? Jeg har også sett litt varierende beskjeder på om batteriet må kodes inn eller ikke. Det går uansett "kun" på å få optimal lading, så du skal få liv i bilen også uten koding. Du kan kode inn batteriet selv med Bimmercode eller lignende (krever OBD2-plugg).

I tillegg til GS bildeler over, tror jeg også dette batteriet hos thansen skal passe (men sjekk detaljer her selv).

Takk for raskt og godt svar! Tror den enkleste (og billigste) løsningen er å bestille batteri selv og bytte dette ut. Har sjekket opp dimmensjoner, og den du linket til passer bra. Har bestilt batteriet og venter i spenning :) Krysser fingrene på at det fungerer.

Skal oppdatere tråden med resultat.

arthur

Et 12-volts batteri som ikke har fått veldig god behandling og har blitt syv år gammelt er det bare å bytte ut jo før, jo bedre.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Klykken

Mitt 12V-batteri er originalt fra 2014. Har hatt bilen siden den var ny, og ikke merket noe tegn til at det er påvei til å dø.

Dette med koding av nytt 12V-batteri er for å resette hvordan bilen lader batteriet visstnok. Når det settes inn nytt uten å resette kodinga lades det nye som om det var gammelt og slitt, og det korter ned levetiden til det nye.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

PionerThink

Har selv skiftet 12V batteri på vår i3 og da kom det klart og tydelig opp melding i display om "Increased battery discharge when stationary. Start engine. If problem recurs have the problem checked by service"
Da skiftet de hos det lokale verkstedet jeg bruker som handler hos GS, og siden har det virket som det skal. Koding er som Klykken sier for å optimalisere lading samt sette riktig Amp.timer inn, men du kan gjerne bytte batteri selv og så etterpå kjøre innom til verksted som koder inn i etterkant for deg! Dette har jeg gjort selv på en eldre BMW hvor batteriet tok kvelden på tilsvarende måte som hendte deg!
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

Hideyowife

Byttet 12v batteri selv på vår bil. BMW skulle ha over 4000kr inkludert "koding". Kjøpte batteri på Mekonomen, bytta det selv og alt har fungert knirkefritt siden. Var inget behov for BMWs superavgift. Du kommer i mål med ett par skrutrekkere og skrallesett.
Tesla Model 3 SR+ 2021
Tesla Model Y LR 2023

Hall of fame:
Seat Mii 2020 - Solgt
BMW i3 94ah 2017 - Solgt
Nissan Leaf SL 2015 - Solgt
MB B-Klasse EV 2016 - Solgt
e-Golf 2015 - Solgt
-------------------------------------
All in with EV since 2015

Orbit

Jeg mistenker koding kun er nødvendig dersom det byttes til et annerledes batteri. Så lenge en ikke avviker fra orginalen både på konstruksjon (AGM) og kapasitet (20Ah) så er optimal ladeprofil den samme som før. Koding i Bimmercode er i alle fall kun registrering av disse to parametrene.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Klykken

Ja, vil bare bytte den dagen det blir nødvendig hos meg. Driter i det der med kodinga. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Fleksnes10

Hei alle sammen og takk for engasjementet. Litt sent svar, men bilen er oppe og nikker 😄 Bestilte batteriet Orbit linket fra Thansen, så stor takk til deg og din hjelp! Det var såre enkelt å bytte batteriet selv og har foreløpig ikke vært noen problemer. Det andre må ha vært helt dødt.

Har bestilt en OBDII-adapter, men tiden får vise om jeg faktisk vil bruke den. Specs'a på nye batteriet er så og si helt likt.

Vet ikke helt hvordan jeg skal merke tråden som løst, men vil si at det er [LØST] takket være der, og spesielt Orbit! Ha en fin helg alle sammen 🥳

Orbit

Kjempebra at dette løste seg, OG at du oppdaterer i etterkant til info for neste person som får tilsvarende problem!  :+1:
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Roshmann

Det er uansett anbefalt å registrere batteriskifte i bilen, slik at lading blir optimalisert og sikre optimal levetid på batteriet.

Orbit

Jeg fikk varsel om "utlading av 12V-batteri" et par ganger i vinter, typisk når bilen hadde stått parkert mange dager uten bruk/lading i de kaldeste periodene (-15 til -20). Jeg byttet i går til Exide-batteriet fra thansen lenket til ovenfor.

Jeg hadde ikke noen backupforsyning i bilen under byttet, men det var kun klokke som måtte stilles inn på nytt. Alt av brukerprofiler, radio, hurtigknapper, bluetooth-oppkobling av mobil etc overlevde. Bilen var strømløs i ca 20-30 minutter. Jeg hadde lagret alle brukerprofilene til en USB-pinne på forhånd, men det ble ikke behov for den backupen. Jeg kodet inn batteriet i bilen med OBDeleven i etterkant.

Etter byttet, har jeg fulladet det gamle batteriet, og så tappet det ned med ca 8A belastning (0,4 C). Da fikk jeg ca 10 Ah ut av det ved romtemperatur, før stopp på 10,5 V etter 80 minutter (hvor spenningen begynte å falle veldig fort, det var bare noen få minutter fra 11,0 V til 10,5 V). Batteriet hadde derfor ca halvparten av opprinnelig kapsitet, som i streng kulde reduseres (halveres?) ytterligere. Det er tydeligvis litt margin når bilen varsler om svakt batteri, men en bør ikke drøye batteribyttet for lenge. Jeg fikk ingen varsler de siste 2-3 månedene (med varmere vær, og litt hyppigere bruk av bilen), så et varsel på sommeren kan kanskje komme veldig nært et utbrukt batteri.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA