Model Y LR - nå eller senere/ikke? (Sensorer, Tesla Vision, HW4??)

Startet av Elektro12, lørdag 04. februar 2023, klokken 17:53

« forrige - neste »

elektro

Sitat fra: RJK på tirsdag 21. februar 2023, klokken 20:40
Sitat fra: elektro på tirsdag 21. februar 2023, klokken 20:25
Hmm.. Usikker på ekteheten av dette. Uansett, vil ikke eventuelle kameraer i lyktene fremdeles gi en liten blindsone?
Om flere kamera dekker ytterkant av forrige+neste kamera, så vil blindsonene bortimot bli eliminert. Da blir det kun der man er så tett innpå at du knapt får gjemt en hermetikkboks mellom kameraene, og det området er uvesentlig å dekke.

Kanskje, det vil antakelig eliminere faren for å kjøre på et barn eller dyr, men du vil fremdeles ikke kunne parkere frontspoiler på bilen 3 cm. fra en fortauskant. Eller lukeparkere «trygt» bak et rustent hengerfeste..
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

RJK

Sitat fra: elektro på tirsdag 21. februar 2023, klokken 20:46
Hmm.. Usikker på ekteheten av dette. Uansett, vil ikke eventuelle kameraer i lyktene fremdeles gi en liten blindsone?
Om flere kamera dekker ytterkant av forrige+neste kamera, så vil blindsonene bortimot bli eliminert. Da blir det kun der man er så tett innpå at du knapt får gjemt en hermetikkboks mellom kameraene, og det området er uvesentlig å dekke.

Kanskje, det vil antakelig eliminere faren for å kjøre på et barn eller dyr, men du vil fremdeles ikke kunne parkere frontspoiler på bilen 3 cm. fra en fortauskant. Eller lukeparkere «trygt» bak et rustent hengerfeste..
Hvorvidt man kan kan parkere 3 eller 30 cm fra fortauskant eller annen hindring, kommer veldig an på sjåføren. Jeg har parkert mange ganger i parkeringsluker som mange ikke ville tatt sjansen på å prøve seg på, med bil uten verken kameraer eller sensorer. Har flere ganger vært så nært at man knapt får en hånd i mellom, og man må "jukke bilen frem og tilbake" for å få plass i luka, som er for kort til å manøvreres inn i en bevegelse.

Speil og vinduer, ratt, gass og brems, og kanskje med litt bistand fra håndbrekk om det var i bakke. Det er de eneste sensorene jeg stoler på ved virkelig trang manøver.

Jeg synes kamera ofte gir feil info om avstand pga at det blir litt "panorama-view", og sensorer svikter når det passer minst, så de stoler jeg ikke på i det hele tatt. God indikasjon og dermed hjelp, men uten å kjenne bilen godt nok og ikke minst uten å se selv, så kjører jeg det jeg oppfatter er trygt, og så eventuelt går ut og sjekker visuelt. Sånn lærer jeg kjøretøyet å kjenne, og kan ta mer presisjonskjøring etterhvert.

Og til det med blindsoner og kameraer og sensorer. Det som beveger seg inn i blindsonen i ettertid, skjer i tilfelle når bilen står stille, og er slått av. Da er det uansett så nært at dette bør man kunne sjekke ut før man setter seg i bilen for å kjøre. Selv ikke sensorer vil hjelpe da, om det ikke er innenfor hva den "ser".

Men kameraer ser både det som skjer foran, bak og til siden etter som kjøretøyet beveger seg, så om du endrer fra å rygge til å kjøre fremover, eller motsatt, vil da bli fanget opp og eventuelle hindringer skal da varsles.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

elektro

Vel, jeg tror vi bare får bare være enige i at vi er uenige. De som mener at kameraer og sensorer/radarer er en ekstra sikkerhet, selv om man er en god sjåfør, samtidig som det gjør livet enklere, og de som mener ingen nyvinninger i biler er nødvendige. ;)

RJK

Hjelper på om du ikke vrir på det jeg sier. Jo, det er fine hjelpemidler, men de er nettopp bare det. Hjelpemidler.

Som jeg har skrevet i flere innlegg, så skal man ikke blindt stole på disse, men bruke alle hjelpemidler, inkludert speil og sjekke ut vinduer, eller åpne døra for å se bedre. Det innbefatter det å faktisk gå ut av bilen om det er nødvendig, selv om det bare er for å tørke av linsa eller sparke vekk snøen som dekker for sensorene.

Og det burde ikke være krise om de er borte, når løsning skal være på vei. Altså et midlertidig fravær i påvente av at de får sluttført Tesla Vision. Regner med de får det til snart, antydninger finnes på at de kanskje er rett rundt hjørnet.

Og selvsagt hadde det vært bedre om de ventet med å fjerne disse, til alternativet faktisk er på plass.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

SitatOg selvsagt hadde det vært bedre om de ventet med å fjerne disse, til alternativet faktisk er på plass.

RJK  :+1: ja det har jeg tenkt burde skjedd, også.

SurSnasen

Sitat fra: RJK på onsdag 22. februar 2023, klokken 01:53
Og det burde ikke være krise om de er borte, når løsning skal være på vei. Altså et midlertidig fravær i påvente av at de får sluttført Tesla Vision. Regner med de får det til snart, antydninger finnes på at de kanskje er rett rundt hjørnet.

Og selvsagt hadde det vært bedre om de ventet med å fjerne disse, til alternativet faktisk er på plass.

Jo, det er jo nettopp krise det er. Nå er det flere måneder siden de begynte å levere biler uten sensorene. Og det er måneder med spekulasjoner og rykter, men ikke noe som helst håndfast. Vi vet ennå ikke når løsningen kommer, eller hva løsningen blir. Skulle det vise seg at løsningen blir nye kameraer i front, vil jo dette bli som å gi fingeren til de som har fått utlevert biler uten hverken sensorer eller ekstra kameraer, og en kvasiløsning etter hvert for vision-sensing.

elektro

Sitat fra: RJK på onsdag 22. februar 2023, klokken 01:53
Hjelper på om du ikke vrir på det jeg sier. Jo, det er fine hjelpemidler, men de er nettopp bare det. Hjelpemidler.

Som jeg har skrevet i flere innlegg, så skal man ikke blindt stole på disse, men bruke alle hjelpemidler, inkludert speil og sjekke ut vinduer, eller åpne døra for å se bedre. Det innbefatter det å faktisk gå ut av bilen om det er nødvendig, selv om det bare er for å tørke av linsa eller sparke vekk snøen som dekker for sensorene.

Er godt 360-graders kamera gjør at du ikke behøver å stole blindt på sensorene. Du ser godt om det er noe der, eller ikke. Eller hvor nærme du er det som er der. På noen biler kan du også velge om du vi ha vidvinkel eller ikke på front og ryggekameraet, for å bedømme avstanden enklere. Eller fokusere bare på f.eks. høyre bakhjul, for å kunne parkere 3 cm. fra fortauskanten uten risiko for å skrape felgen.

Sensorene er en ekstra sikkerhet. I tillegg til at de hos Tesla tradisjonelt har hjulpet deg å bedømme avstanden og visuelt i cm, lar de deg ta i bruk en annen sans, nemlig hørselen. Videre har mange biler radarer både foran og bak radarer for å fange opp bevegelse litt lenger unna bilen. Begge disse systemene gjør også at bilen kan bremse for deg, hvis de to andre systemene, i tillegg til den sikten du har ut av vinduene og i speilene, samt erfaring, evne til å lese situasjonen og forutse hendelser, ikke er nok til å forhindre et uhell eller en ulykke.

Min konklusjon er dermed at det pt. er best å vente til Tesla har på plass minst ett av disse tre systemene som fungerer tilfredsstillende. Jeg kommer ikke til å gamble på å bestille bil nå, ettersom jeg tror biler uten både sensorer og HW4 blir tungsolgte.

hELgenen

En tanke som har slått meg er om mangler av sensorer kan ha vært medvirkende til uhell ala denne saken i Bærum der et barn ble kjørt over av familiemedlem.

Hadde man hatt velfungerende sensorer rundt hele bilen så hadde man vel ikke sett slike ulykker?

Dette har forsåvidt ingenting med Tesla å gjøre så fremt ikke dette skulle vise seg å være en Tesla uten sensorer, men det viser at sensorer kan ha en ekstrem stor verdi

daktari

Sitat fra: RJK på tirsdag 21. februar 2023, klokken 21:29
Sitat fra: elektro på tirsdag 21. februar 2023, klokken 20:46

Hvorvidt man kan kan parkere 3 eller 30 cm fra fortauskant eller annen hindring, kommer veldig an på sjåføren. Jeg har parkert mange ganger i parkeringsluker som mange ikke ville tatt sjansen på å prøve seg på, med bil uten verken kameraer eller sensorer. Har flere ganger vært så nært at man knapt får en hånd i mellom, og man må "jukke bilen frem og tilbake" for å få plass i luka, som er for kort til å manøvreres inn i en bevegelse.

Med Model Y?

Gode kamera har både høy oppløsning, hjelpestriper og viser litt av egen bils støtfanger så man har referanser. Uvurderlig nyttig.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

daktari

Tror en skikkelig fisheye med 190grader perspektiv kan dekke mye, men enig at det burde være et kamera rett i nesen.

Spørsmålet er om det faktisk er et kamera inne I lykta, og om denne erstatter b-pillar?
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

heiho

Sitat fra: hELgenen på onsdag 22. februar 2023, klokken 07:50
En tanke som har slått meg er om mangler av sensorer kan ha vært medvirkende til uhell ala denne saken i Bærum der et barn ble kjørt over av familiemedlem.

Hadde man hatt velfungerende sensorer rundt hele bilen så hadde man vel ikke sett slike ulykker?

Dette har forsåvidt ingenting med Tesla å gjøre så fremt ikke dette skulle vise seg å være en Tesla uten sensorer, men det viser at sensorer kan ha en ekstrem stor verdi

På side 8(en side tilbake) i denne tråden diskuterte vi to denne saken hvor du selv skriver at man aldri skal stole 100% på sensorer. Nå er du plutselig usikker?

Fantastisk trolling.

hELgenen

Sitat fra: heiho på onsdag 22. februar 2023, klokken 08:28

På side 8(en side tilbake) i denne tråden diskuterte vi to denne saken hvor du selv skriver at man aldri skal stole 100% på sensorer. Nå er du plutselig usikker?

Fantastisk trolling.

Dette er ikke trolling. Jeg spør om sensorer rundt hele bilen vil kunne hindret slike tragiske ulykker.
Dette har definitvt en relevans. Selvfølgelig kan sensorer feile og reagere feil - og således kan man aldri stole på dem 100%. Har selv opplevd at uilke sensorer på ulike biler har stoppet meg f.eks i å rygge når det ikke har vært hindringer bak - men også opplevd at sensorer har hindret meg å kjøre på ting både foran og bak jeg ikke selv så.

Jeg er personlig av den oppfatning at sensorer kan bidra til å hindre ulykker - det er jo et viktig poeng for å ha dem.  Derfor vil en bil uten sensor aldri være like trygg som en med. 

MHP Tesla i denne konkrete saken så mener jeg det ikke er så viktig om Tesla bytter fra en type sensor til en annen - men jeg mener det er et steg tilbake for sikkerheten at man fjerner noe før man har en erstatning.
Det ville vært svært interessant om f.eks dagens biler uten sensorer ble testet på nytt av euroncap for å se deres vurdering.

OlaM

Sitat fra: hELgenen på onsdag 22. februar 2023, klokken 09:09
Sitat fra: heiho på onsdag 22. februar 2023, klokken 08:28

Fantastisk trolling.

Dette er ikke trolling. Jeg spør om sensorer rundt hele bilen vil kunne hindret slike tragiske ulykker.
Dette har definitvt en relevans. Selvfølgelig kan sensorer feile og reagere feil - og således kan man aldri stole på dem 100%. Har selv opplevd at uilke sensorer på ulike biler har stoppet meg f.eks i å rygge når det ikke har vært hindringer bak - men også opplevd at sensorer har hindret meg å kjøre på ting både foran og bak jeg ikke selv så.

Jeg er personlig av den oppfatning at sensorer kan bidra til å hindre ulykker - det er jo et viktig poeng for å ha dem.  Derfor vil en bil uten sensor aldri være like trygg som en med. 

MHP Tesla i denne konkrete saken så mener jeg det ikke er så viktig om Tesla bytter fra en type sensor til en annen - men jeg mener det er et steg tilbake for sikkerheten at man fjerner noe før man har en erstatning.
Det ville vært svært interessant om f.eks dagens biler uten sensorer ble testet på nytt av euroncap for å se deres vurdering.

Sensorer hjelper litt, kanskje. De sier pip, men du vet ikke hva som er der. Kanskje du er vant til at sensorene piper når du rygger inn i høyt gress for å snu, men en dag så står det et lite barn bak bilen.

360 kamera hjelper mye mer enn sensorer. Da ser du hva det er, du trenger ikke stole på at det skal gjøre utslag på USS og du trenger ikke stole på noe mystisk AI som gir så mange falske advarsler at du begynner å ignorere de.

Hva så etter en lang tur i føykesnø når bakenden er tettpakket? Da er du like langt uansett løsning, så da må du ut og kikke litt selv.
'21 3LR

hELgenen

Sitat fra: OlaM på onsdag 22. februar 2023, klokken 10:17
Sensorer hjelper litt, kanskje. De sier pip, men du vet ikke hva som er der. Kanskje du er vant til at sensorene piper når du rygger inn i høyt gress for å snu, men en dag så står det et lite barn bak bilen.

Nei - sensorer kan faktisk stoppe hele bilen - ikke bare gi et pip. Jeg har slik funksjonalitet på alle mine biler - mao. "ser" sensorene en hindring og man beveger seg mot hindringen og man kommer innen en gitt minste avstand - vel så bråbremser bilen. Mener det omtales som blant annet "cross-traffic auto-braking" - mao. at bilen selv bråbremser når den senser hindringer i lav hastighet. Denne løsningen har vel ulike navn - men poenget er at sensorene gir signal til bilen som deretter kan gjøre det den er programmert til å gjøre i gitte situasjoner..

Men dette vil jo aldri fungere dersom sensorene er fulle av snø eller skitt...så 100% vil det jo aldri bli, men det har spart meg for noen kroner opp gjennom årene.

jlan

Sitat fra: elektro på tirsdag 21. februar 2023, klokken 20:41
Forhåpentligvis blir sensorer og/eller kamera foran påbudt i USA snart, så slipper vi å diskutere om det er smart eller ikke.
https://youtu.be/yxGjE5HypMQ
Så kan man jo lure på om det egentlig er smart å rygge slike biler uten frontkamera (men med ryggekamera) inn på parkeringsplasser.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA