Model Y LR - nå eller senere/ikke? (Sensorer, Tesla Vision, HW4??)

Startet av Elektro12, lørdag 04. februar 2023, klokken 17:53

« forrige - neste »

Handyman

RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Elektro12

Tråstarter her igjen:

- Selvsagt skal man ha oversikt over omgivelsene - det gjelder jo om man har sensorer eller kamera, men i min verden så har jeg regelmessig steder jeg kjører med smale passasjer og på både TMY og andre SUVer av nyere dato er det lite klaring. Da er parksensor foran gull verd for å gi en indikasjon på om det er noe å gå på mens men f.eks. svinger til venstre inn på en smal vei med gjerde på begge sider og er usikker på klaring på høyre hjørne foran. Da ER sensorer helt topp og ingen kameraer en erstatning.

- Jeg synes TMY i 2 WD og 4 WD er MYYYYYE bil for pengene, jeg synes mangel på sensorer, regnsensor som er under pari, rammeløse vinduer og slikt trekker ned når man sammenlikner med biler som faktisk har dette. Til gjengjeld får man jo mye bedre lading og infrastruktur. Valgets kvaler.

- Jeg synes også det er litt rart å kjøpe en TMY som virker å være mellom "to stoler" når den har mistet sensorer og det er litt uvisst om dagens modell har HW som blir faceliftet hvert øyeblikk og uvisst hvordan Tesla Vision vil fungere i praksis.

Kim-

Jeg savner parkeringssensorer foran på bilen, syns ikke alltid det er like lett å bedømme avstand fremover. Ryggekameraet er mye bedre enn sensorene bak, så de ble aldri tatt til hensyn før (model 3). Jeg fikk bilen utlevert 1. desember, den har enda ikke blitt vasket, men ser fortsatt store objekter og hvor langt jeg må rygge i kameraet. Plassering og «innrygging» gjøres fortsatt etter speilene som alltid, bare hvor langt jeg faktisk må rygge inn gjøres med kameraet, selv om det er litt blurry. Jeg lever veldig fint med dagens løsning og tenker ikke mye  over problemstillingen i hverdagen (med unntak når jeg ser denne diskusjonen)
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Vaduz

Sitat fra: Kim- på lørdag 11. februar 2023, klokken 19:00
Jeg savner parkeringssensorer foran på bilen, syns ikke alltid det er like lett å bedømme avstand fremover. Ryggekameraet er mye bedre enn sensorene bak, så de ble aldri tatt til hensyn før (model 3). Jeg fikk bilen utlevert 1. desember, den har enda ikke blitt vasket, men ser fortsatt store objekter og hvor langt jeg må rygge i kameraet. Plassering og «innrygging» gjøres fortsatt etter speilene som alltid, bare hvor langt jeg faktisk må rygge inn gjøres med kameraet, selv om det er litt blurry. Jeg lever veldig fint med dagens løsning og tenker ikke mye  over problemstillingen i hverdagen (med unntak når jeg ser denne diskusjonen)

Vent nå litt, du har ikke vasket din nye bil siden du hentet den for 2.5 mnd siden? Vi er veldig forskjellige! :)

Handyman

Sitat fra: Vaduz på mandag 13. februar 2023, klokken 20:48
Sitat fra: Kim- på lørdag 11. februar 2023, klokken 19:00
Vent nå litt, du har ikke vasket din nye bil siden du hentet den for 2.5 mnd siden? Vi er veldig forskjellige! :)
2,5 mnd er jo nesten for nyvasket å regne ;-)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Kim-

2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

stili83

Jeg bestilte TMY LR i Hvit med sort interiør 20" Performance felger, og skulle kjøpe vinter av 3 part.
Har fått VIN nummer og estimert dato 17 feb - 4 mars og fått vite at bilen står på en kai i Belgia, og venter på båt som skal gå til Norge.

Har likevel nettopp signert kontrakt på en TMYP førstegangs registret 14.06.2022, fordi jeg ønsker og sikre meg parkeringsensore i tilfelle Tesla Vision blir mislykket når det engang kommer. Mellom legget fra den TMY LR jeg har i bestilling og TMYP dog 9 mnd eldre bil ble 25000,- noe jeg synes var overkommelig.

Synes alle innleggene rundt parkerings sensorer og om hvorfor slikt er så viktig, og om man virkelig ikke kan rygge med speil ikke henger på greip, i alle fall for min del.  ::)

Ser mange skriver, bruk speil, skal ikke stole på sensoren, gå ut og tørk kamera osv. Helt enig at det er fult mulig og rygge uten disse sensorene, men når man kjøper en ny bil, så vil man som regel ikke nedgradere fra det man har, og det føles det som man gjør om man mister parkerings sensorene.

Nå skal det jo sies at Tesla Vision kan bli en suksess det, det får bare tiden vise. Model Y etter priskuttet med eller uten parkerings sensorer er likevel et veldig bra kjøp spør du meg, så får alle og en hver avgjøre om de klarer og leve uten disse sensorene  ;D

RJK

Sitat fra: stili83 på tirsdag 14. februar 2023, klokken 11:14
Jeg bestilte TMY LR i Hvit med sort interiør 20" Performance felger, og skulle kjøpe vinter av 3 part.
Har fått VIN nummer og estimert dato 17 feb - 4 mars og fått vite at bilen står på en kai i Belgia, og venter på båt som skal gå til Norge.

Har likevel nettopp signert kontrakt på en TMYP førstegangs registret 14.06.2022, fordi jeg ønsker og sikre meg parkeringsensore i tilfelle Tesla Vision blir mislykket når det engang kommer. Mellom legget fra den TMY LR jeg har i bestilling og TMYP dog 9 mnd eldre bil ble 25000,- noe jeg synes var overkommelig.

Synes alle innleggene rundt parkerings sensorer og om hvorfor slikt er så viktig, og om man virkelig ikke kan rygge med speil ikke henger på greip, i alle fall for min del.  ::)

Ser mange skriver, bruk speil, skal ikke stole på sensoren, gå ut og tørk kamera osv. Helt enig at det er fult mulig og rygge uten disse sensorene, men når man kjøper en ny bil, så vil man som regel ikke nedgradere fra det man har, og det føles det som man gjør om man mister parkerings sensorene.

Nå skal det jo sies at Tesla Vision kan bli en suksess det, det får bare tiden vise. Model Y etter priskuttet med eller uten parkerings sensorer er likevel et veldig bra kjøp spør du meg, så får alle og en hver avgjøre om de klarer og leve uten disse sensorene  ;D
Kan ihvertfall si at for min del kom reaksjonene pga at det hørtes ut som folk mener det ikke er mulig og forsvarlig å rygge uten sensorer, og ihvertfall ikke om ryggekamera er tilgriset. Da får man et inntrykk av at folk helt har glemt å rygge med speil og sjekk av blindsoner.

Jeg reagerer og på at det skal være så fordømt vanskelig å gå ut av bilen og tørke over kameraet om det er tilgriset. Ja, VW løste dette på en tilsynelatende fantastisk måte ved å gjemme kameraet bak logo, slik at det ikke blire skittent under vanlig "rett frem-kjøring", selv om jeg ser noen mener det heller ikke er helt perfekt (vanskelig å rengjøre om ikke noen holder bilen i revers, samt skitt som setter seg slik at det hindrer bevegelsen til logoen (vippefunksjonen).

Og så skriver folk som om de helt neglisjerer speil og dødsoner, og i tilfelle så er det jo relativt uansvarlig av dem. Jeg forventet nok å få en reaksjon på at "selvsagt bruker jeg speil", men ellers så virker det som det kun er sensorer eller komboen sensorer og ryggekamera som brukes.

Ja, alle må jo selv ta en vurdering om sensorer er kritisk for de, og om de da gjør som deg, kjøper en brukt der sensorer fremdeles er på plass, eller rett og slett velger en annen bil eller beholder sin egen noe lengre.

Og ikke minst om de tror Tesla får til en løsning uten sensorer, via Tesla Vision. Hittil virker det som HW4 er en ting for TMS og TMX, og at det i beste ffall tar noe tid før TM3 og TMY får dette.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

SurSnasen

Sitat fra: RJK på tirsdag 14. februar 2023, klokken 14:43
Kan ihvertfall si at for min del kom reaksjonene pga at det hørtes ut som folk mener det ikke er mulig og forsvarlig å rygge uten sensorer, og ihvertfall ikke om ryggekamera er tilgriset. Da får man et inntrykk av at folk helt har glemt å rygge med speil og sjekk av blindsoner.

Og for min del kan jeg si at reaksjonen kom da Tesla fjernet sensorene UTEN å ha en løsning klar for å erstatte frodelen man har med sensorene. Hjelper ikke å si at "husk å bruke speil og blindsonesjekk, og husk å rengjøre kamera". Og fremdeles er det helt i det blå når løsningen kommer, og hvor bra den kommer til å fungere.

Thalgar

Green the Only har fått tak i HW 4.0:

"Looks like Tesla started to build cars with it but does not deliver them yet, I imagine the plan is to announce on March 1st that all cars off the line are already having it."

https://mobile.twitter.com/greentheonly/status/1625905179282354194?s=46&t=WgG2LMd_NRHOQB68EcGSEg
Model Y LR Quicksilver, 2023

Otkristo

Sitat fra: Thalgar på onsdag 15. februar 2023, klokken 19:05
Green the Only har fått tak i HW 4.0:

"Looks like Tesla started to build cars with it but does not deliver them yet, I imagine the plan is to announce on March 1st that all cars off the line are already having it."

https://mobile.twitter.com/greentheonly/status/1625905179282354194?s=46&t=WgG2LMd_NRHOQB68EcGSEg
Ikke den store forbedringen...

Thalgar

Model Y LR Quicksilver, 2023

hagestol

Oi, hm. Hvis det er snakk om vesentlige oppgraderinger så kan det jo være aktuelt å vente litt.
Valgets kvaler altså. Det er vel ikke snakk om 1.0.2 til 1.0.3 her...

hELgenen

Sitat fra: hagestol på onsdag 15. februar 2023, klokken 21:23
Oi, hm. Hvis det er snakk om vesentlige oppgraderinger så kan det jo være aktuelt å vente litt.
Valgets kvaler altså. Det er vel ikke snakk om 1.0.2 til 1.0.3 her...

Tydeligvis noe større på gang ja.
Dagens model er kanskje billig av en grunn?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA