Pris på service

Startet av Otkristo, man 23. jan 2023, kl. 15:10

« forrige - neste »

Stjerneglis

Sitat fra: Kim- på ons 25. jan 2023, kl. 11:38
Huff, aldri testet eller byttet bremsevæske på bilene jeg har hatt oppigjennom årene. Det har vært blant annet Mercedes, Nissan og bmw av de eldre modellene. Merkelig nok har jeg alltid stoppet

Heldig du, enten så har du ikke hatt de bilene lenge nok, eller du snart har brukt opp de 9 livene du har hatt...
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric - solgt
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt

snakkesalig

Sitat fra: Kim- på ons 25. jan 2023, kl. 11:38
Huff, aldri testet eller byttet bremsevæske på bilene jeg har hatt oppigjennom årene. Det har vært blant annet Mercedes, Nissan og bmw av de eldre modellene. Merkelig nok har jeg alltid stoppet

Jeg har heller aldri hatt bruk for airbagen på noen av bilene jeg har hatt siste 25 år, så nå har jeg begynt å koble de ut for å spare strøm. Alle monner drar, si.

Stjerneglis

Sitat fra: snakkesalig på ons 25. jan 2023, kl. 13:10
Sitat fra: Kim- på ons 25. jan 2023, kl. 11:38
Huff, aldri testet eller byttet bremsevæske på bilene jeg har hatt oppigjennom årene. Det har vært blant annet Mercedes, Nissan og bmw av de eldre modellene. Merkelig nok har jeg alltid stoppet

Jeg har heller aldri hatt bruk for airbagen på noen av bilene jeg har hatt siste 25 år, så nå har jeg begynt å koble de ut for å spare strøm. Alle monner drar, si.

Ta med sikkerhetsbeltene også, de er bare i veien  :laugh:
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric - solgt
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt

Handyman

Sitat fra: Stjerneglis på ons 25. jan 2023, kl. 12:57
Sitat fra: Kim- på ons 25. jan 2023, kl. 11:38
Huff, aldri testet eller byttet bremsevæske på bilene jeg har hatt oppigjennom årene. Det har vært blant annet Mercedes, Nissan og bmw av de eldre modellene. Merkelig nok har jeg alltid stoppet
Heldig du, enten så har du ikke hatt de bilene lenge nok, eller du snart har brukt opp de 9 livene du har hatt...
Det mest sannsynlige er at bremsevæska hans har hatt tilstrekkelig høyt kokepunkt slik at bremsene har fungert som de skal i de situasjonene han har vært borte i. Kanskje har han ikke hatt behov for gjentatte harde nedbremsinger fra høy hastighet (type autobanen) eller å file på bremsene ned lange bakker med tung last.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

førategangtesla

Det er billigere å bytte bremsevæske hvert andre år enn å bytte bremsecalipterene etter noen år pga rust i bremsesylinderene/stempel. Tenker litt på nestemann som skal ha bilen også hvis ikke jeg ender opp med bilen i endel år som ikke er utenkelig.

Marzo

Her er et godt innblikk i Tesla og behov for vedlikehold av bremsevæske.


https://www.youtube.com/watch?v=G44sKUme0Kw

Bilen mister altså bremseeffekt i første oppbremsing. Det kunne like godt skjedd på offentlig vei.
Misha er en erfaren sjåfør og forstår raskt at bremsene er dårlige. En uerfaren sjåfør kunne fått et annet utfall.
Misha tester en rekke bilen på banen hvert år og en slik dramatisk redusert bremseffekt som man ser her, opplever han ikke på noen andre biler.

Kjenner ikke historikken på bilen, men det er en Raven 2019 og klippet er fra i fjor, så bremsevæska er ikke gammel...

Handyman

Sitat fra: Marzo på tir 24. jan 2023, kl. 22:43
Kan du utdype sammenheng mellom varme og fuktopptak?
Når bremsene brukes endres nivået i beholderen, og luft (som inneholder vannmolekyler) ventileres inn og ut. Varme bremser og bremsevæske forsterker dette.
Altså... hard bruk av bremsene, med tilhørende sterk oppvarming øker effekten og dermed fuktopptaket sammenliknet med forsiktig bremsing og "kaldere" bremser.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Kim-

Sitat fra: Marzo på ons 25. jan 2023, kl. 15:52
Her er et godt innblikk i Tesla og behov for vedlikehold av bremsevæske.


https://www.youtube.com/watch?v=G44sKUme0Kw

Bilen mister altså bremseeffekt i første oppbremsing. Det kunne like godt skjedd på offentlig vei.
Misha er en erfaren sjåfør og forstår raskt at bremsene er dårlige. En uerfaren sjåfør kunne fått et annet utfall.
Misha tester en rekke bilen på banen hvert år og en slik dramatisk redusert bremseffekt som man ser her, opplever han ikke på noen andre biler.

Kjenner ikke historikken på bilen, men det er en Raven 2019 og klippet er fra i fjor, så bremsevæska er ikke gammel...
Den gir feilmelding i hver sving. «Assist for low brake performance activated». Lavt nivå med bremsevæske?

Hvordan blir holdbarheten i Tesla da? Bruker jo typ aldri bremsen
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Haggish

Her er et tragisk eksempel på når bremsevæske koker. Jo mer vann i bremsevæsken ja lavere kokepunkt.
https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/dodsulykken-pa-rjukan_-har-funnet-feil-pa-bremsene-til-ulykkesbilen-1.14195007
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

snakkesalig

Sitat fra: Haggish på ons 25. jan 2023, kl. 16:54
Her er et tragisk eksempel på når bremsevæske koker. Jo mer vann i bremsevæsken ja lavere kokepunkt.
https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/dodsulykken-pa-rjukan_-har-funnet-feil-pa-bremsene-til-ulykkesbilen-1.14195007

Det står da ingenting om at ulykken skyldes kokende bremsevæske? Tvert i mot så vil ikke politiet svare på konkret hva som var galt med bremsene..

Haggish

Sitat fra: snakkesalig på ons 25. jan 2023, kl. 17:35
Sitat fra: Haggish på ons 25. jan 2023, kl. 16:54
Her er et tragisk eksempel på når bremsevæske koker. Jo mer vann i bremsevæsken ja lavere kokepunkt.
https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/dodsulykken-pa-rjukan_-har-funnet-feil-pa-bremsene-til-ulykkesbilen-1.14195007

Det står da ingenting om at ulykken skyldes kokende bremsevæske? Tvert i mot så vil ikke politiet svare på konkret hva som var galt med bremsene..

Som tidligere bilmekaniker, ser det ut som det mest sannsynlige som har skjedd her dessverre.
Og om jeg ikke husker feil kom dette frem på et senere tidspunkt.
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt


Haggish

Sitat fra: snakkesalig på ons 25. jan 2023, kl. 17:35
Sitat fra: Haggish på ons 25. jan 2023, kl. 16:54
Her er et tragisk eksempel på når bremsevæske koker. Jo mer vann i bremsevæsken ja lavere kokepunkt.
https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/dodsulykken-pa-rjukan_-har-funnet-feil-pa-bremsene-til-ulykkesbilen-1.14195007

Det står da ingenting om at ulykken skyldes kokende bremsevæske? Tvert i mot så vil ikke politiet svare på konkret hva som var galt med bremsene..

Det ble etter denne ulykke at det kom forslag om at bremsevæskekontroll skulle inngå i EU kontrollen😉🙏
https://bmhf.no/wp-content/uploads/2019/09/2019-06-Rjukan.pdf
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

Marzo

Sitat fra: snakkesalig på ons 25. jan 2023, kl. 17:35
Sitat fra: Haggish på ons 25. jan 2023, kl. 16:54
Her er et tragisk eksempel på når bremsevæske koker. Jo mer vann i bremsevæsken ja lavere kokepunkt.
https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/dodsulykken-pa-rjukan_-har-funnet-feil-pa-bremsene-til-ulykkesbilen-1.14195007

Det står da ingenting om at ulykken skyldes kokende bremsevæske?
Tvert i mot så vil ikke politiet svare på konkret hva som var galt med bremsene..

Her kan du lese hele rapporten fra Havarikommisjonen;

https://bmhf.no/wp-content/uploads/2019/09/2019-06-Rjukan.pdf

3. KONKLUSJON
3.1 Operative og tekniske faktorer
d) Bremsene ble benyttet over en lengre strekning under nedfarten, noe som genererte
mye varme i bremsesystemet.
e) Varmeutviklingen ved nedbremsing kan ha medført at bremsevæsken har kokt og at
bremseeffekten dermed ble svekket.

3.2 Bakenforliggende faktorer
a) Bilen var mangelfullt vedlikeholdt.
c) Bremsevæsken i bilen hadde et høyt vanninnhold og lavt kokepunkt.
d) Det stilles ikke krav til oppfølging av teknisk tilstand for kjøretøy registrert før 1960,
utover eiers egenansvar.

Marzo

Sitat fra: Handyman på ons 25. jan 2023, kl. 16:35
Sitat fra: Marzo på tir 24. jan 2023, kl. 22:43
Kan du utdype sammenheng mellom varme og fuktopptak?

Når bremsene brukes endres nivået i beholderen, og luft (som inneholder vannmolekyler) ventileres inn og ut. Varme bremser og bremsevæske forsterker dette.
Altså... hard bruk av bremsene, med tilhørende sterk oppvarming øker effekten og dermed fuktopptaket sammenliknet med forsiktig bremsing og "kaldere" bremser.

Hvis nivået i beholderen endrer seg når bremsene brukes så har man en feil i bremsesystemet.
I dag bruker en mekaniker vacuum og trykkluft for å bytte bremsevæske, nettopp fordi systemet er tett.
I lokket til beholderen sitter det en membran som utvider seg når væskenivået faller pga slitasje på bremsebelegget.
Det er for å hindre at systemet suger falsk luft og væsken utsettes for fuktig luft. 

Det svakeste punktet som gjør at bremevæske tar opp fukt er bremseslangene som er laget av gummi.
I tillegg til pakning i stempel og beholderen.

For de som har byttet bremsevæse selv og målt fukt innholdet, så vet man at en når forseglingen av flasken er brutt så er væska dårlig etter bare noen uker. Derfor kaster man vanligvis det man har igjen av væske etter et bytte.

Med all respekt håper jeg du overlater vedlikehold av bremsene på bilen din til noen som kan det.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA