Pris på service

Startet av Otkristo, mandag 23. januar 2023, klokken 15:10

« forrige - neste »

Otkristo

Som dere vet så er det ingen krav til årlig/regelmessig service på Model Y, men de har anbefalt vedlikeholdservice.
https://www.tesla.com/no_no/support/vehicle-maintenance
Her er  prisliste pr. januar 2023:

heiho

Utrolig lave priser kontra mye annet jeg har eid. :)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Otkristo på mandag 23. januar 2023, klokken 15:10
Som dere vet så er det ingen krav til årlig/regelmessig service på Model Y, men de har anbefalt vedlikeholdservice.
https://www.tesla.com/no_no/support/vehicle-maintenance
Her er  prisliste pr. januar 2023:

Så hvis en gjør 1. punktet, så er alle de andre inkludert (utenom hjulstilling)?
Tesla Model Y                         2021-

heiho

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 23. januar 2023, klokken 18:07
Sitat fra: Otkristo på mandag 23. januar 2023, klokken 15:10
Som dere vet så er det ingen krav til årlig/regelmessig service på Model Y, men de har anbefalt vedlikeholdservice.
https://www.tesla.com/no_no/support/vehicle-maintenance
Her er  prisliste pr. januar 2023:

Så hvis en gjør 1. punktet, så er alle de andre inkludert (utenom hjulstilling)?

Alt unntatt kontroll av bremsevæske, sånn jeg tolker det.

kaistian

Man kan sparer ei hel krone på å ta det enkeltvis 1134 + 660 + 585 = 2379
Kontroll av bremsevæske gjøres også som en del av EU-kontrollen så ingen vits å betale for en egen kontroll av det.

snakkesalig

Sitat fra: kaistian på mandag 23. januar 2023, klokken 20:36
Man kan sparer ei hel krone på å ta det enkeltvis 1134 + 660 + 585 = 2379
Kontroll av bremsevæske gjøres også som en del av EU-kontrollen så ingen vits å betale for en egen kontroll av det.

Kjipt å kjøre med dårlig bremsevæske helt til neste EU- kontroll da

Kim-

2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt


kaistian

Sitat fra: snakkesalig på mandag 23. januar 2023, klokken 22:34
Sitat fra: kaistian på mandag 23. januar 2023, klokken 20:36
Man kan sparer ei hel krone på å ta det enkeltvis 1134 + 660 + 585 = 2379
Kontroll av bremsevæske gjøres også som en del av EU-kontrollen så ingen vits å betale for en egen kontroll av det.

Kjipt å kjøre med dårlig bremsevæske helt til neste EU- kontroll da
Bremsevæska vi har i dag er så god at den ikke vil forringe seg mye på de 4 første årene at den trengs å skiftes. Etter det er det EU kontroll hvert 2 år, og Teslas anbefaling er å sjekke bremsevæska hvert 2 år. Så nei ser ikke problemet.

Men så klart, driver du å kjøre på bane hver helg så vil du nok måtte bytte den mye oftere enn det.

Marzo

Sitat fra: kaistian på mandag 23. januar 2023, klokken 22:54
Bremsevæska vi har i dag er så god at den ikke vil forringe seg mye på de 4 første årene at den trengs å skiftes. Etter det er det EU kontroll hvert 2 år, og Teslas anbefaling er å sjekke bremsevæska hvert 2 år. Så nei ser ikke problemet.

Verdt å nevne at Tesla er eneste bilprodusent som har en slik anbefaling.
Produsenten av bremsevæske har en tydelig anbefaling for skifte av bremsevæske hver 2. år ettersom den halverer kokepunktet.
Måling av kokepunkt i beholderen er en falsk trygghet, da det er væskekvaliteten ute ved kaliperen som blir forurenset og når høyest temperatur.

Bytt bremsevæske etter produsentens anbefaling (og er de motstridene, så følg den strengeste).

geear

Det høres helt ulogisk ut. Væska i beholderen, som har lufting og flater det kan dannes kondens på, tar lettere opp fukt enn væska i tette liner uten lufting. Problemet med måling i beholderen, på banekjøring feks, er at det er lett å jukse med å helle fersk væske i beholderen.

Marzo

#11
Sitat fra: geear på mandag 23. januar 2023, klokken 23:20
Det høres helt ulogisk ut. Væska i beholderen, som har lufting og flater det kan dannes kondens på, tar lettere opp fukt enn væska i tette liner uten lufting. Problemet med måling i beholderen, på banekjøring feks, er at det er lett å jukse med å helle fersk væske i beholderen.

Ikke når man tar med at vann er tyngre enn bremsevæske.. og beholderen er høyeste punkt i systemet.
Kaliper utsettes for mer slitasje i form av vann og dritt. Deler som ruster og pakninger som blir dårlige.
Problemene oppstår der, lenge før det skjer noe i beholderen.

Tesla bruker samme bremsevæske som resten av bransjen og det finnes ingen god begrunnelse for hvorfor de ikke skal følge de samme reglene (som også anbefales av produsentene).

Men en ting som ER ulogisk, det er kjøre bilen til en service time for å gjøre en måling av bremsevæske.
Man møter opp til timen, måler bremsevæsken og får beskjed om at den er langt under godkjent verdi.

Så er det ny kunde neste dag, men bilen dukker aldri opp. 

Skal vi lage skademeldingskjema hvor dårlig bremsevæske etter produsentens anbefaling et egen punkt som ikke gir bonustap?
Går jo fint så lenge det ikke går liv tapt eller man ikke treffer noe uskyldige.
Oblgatorisk kjøreopplæring om hva man må gjøre når bilens bremser slutter å virke?

Handyman

Sitat fra: Marzo på mandag 23. januar 2023, klokken 23:52
Sitat fra: geear på mandag 23. januar 2023, klokken 23:20
Det høres helt ulogisk ut. Væska i beholderen, som har lufting og flater det kan dannes kondens på, tar lettere opp fukt enn væska i tette liner uten lufting. Problemet med måling i beholderen, på banekjøring feks, er at det er lett å jukse med å helle fersk væske i beholderen.

Ikke når man tar med at vann er tyngre enn bremsevæske.. og beholderen er høyeste punkt i systemet.
Kaliper utsettes for mer slitasje i form av vann og dritt. Deler som ruster og pakninger som blir dårlige.
Problemene oppstår der, lenge før det skjer noe i beholderen.

Tesla bruker samme bremsevæske som resten av bransjen og det finnes ingen god begrunnelse for hvorfor de ikke skal følge de samme reglene (som også anbefales av produsentene).

Men en ting som ER ulogisk, det er kjøre bilen til en service time for å gjøre en måling av bremsevæske.
Man møter opp til timen, måler bremsevæsken og får beskjed om at den er langt under godkjent verdi.

Så er det ny kunde neste dag, men bilen dukker aldri opp. 

Skal vi lage skademeldingskjema hvor dårlig bremsevæske etter produsentens anbefaling et egen punkt som ikke gir bonustap?
Går jo fint så lenge det ikke går liv tapt eller man ikke treffer noe uskyldige.
Oblgatorisk kjøreopplæring om hva man må gjøre når bilens bremser slutter å virke?
Nå drar du tingene langt ut av praktiske proposjoner! Du bedriver teoretisk krisemaksimering.
Husk at bremsene på Teslaer nesten aldri utsettes for kraftig varme og defor svært lite fuktopptak i praksis.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Marzo

Sitat fra: Handyman på tirsdag 24. januar 2023, klokken 20:34
Nå drar du tingene langt ut av praktiske proposjoner! Du bedriver teoretisk krisemaksimering.
Husk at bremsene på Teslaer nesten aldri utsettes for kraftig varme og defor svært lite fuktopptak i praksis.
Jeg snakker av erfaring.
En Model X med campingvogn ned Oslofjordtunellen er et ganske vanlig fenomen, ingen krisemaksimering.

Kan du utdype sammenheng mellom varme og fuktopptak?

Tungtransport med retarder kan jo sidestilles med elbil og regenerering. Bør vi behovsprøve vedlikehold på bremser til slike kjøretøy også? En god sjåfør kan jo kjøre kun på retarder og da bli bremser unødvendige?

Eller bør vi bruke sunn fornuft og fortsette prevantivt vedlikehold på bilens viktigste funksjon?

Kim-

Huff, aldri testet eller byttet bremsevæske på bilene jeg har hatt oppigjennom årene. Det har vært blant annet Mercedes, Nissan og bmw av de eldre modellene. Merkelig nok har jeg alltid stoppet
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA