Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

«Kuldetest» ID4 GTX

Startet av ENTO, søndag 22. januar 2023, klokken 16:40

« forrige - neste »

ENTO

Kjørte Vestfold/Dagali opp Numedal imorges søndag. Minus 10 grader og tåke ved kysten. Da jeg kom over og til Hvittingfoss kom solen fra klar himmel og kuldegrader med. Fra Hvittingfoss til Dagali varierte utetemperaturen  mellom minus 24 og minus 29 grader.
God temp i bilen ned til minus 20 grader, men den tiden det var kaldere enn det ble det kjøligere i bilen da hang ikke varmeapparatet med. Ellers ingen problemer bortsett fra at jeg fikk opp et gult symbol med 12v batteri på. Etter å ha parkert ved hytta skulle jeg flytte bilen noen meter. Da ble symbolet rødt + «hele juletreet» viste seg på den lille skjermen. Bilen stod i N og ville ikke gå i D. Det var minus 20 grader. Etterhvert kom den i D så jeg fikk flyttet den. Ser ut for at el biler ikke er glad i kulde !!

Jambo

Jeg så en lignende test av Tesla Model 3 av TeslaBjørn, kan det ha vært et sted mellom 20-30 minusgrader mon tro? Han fikk også mange feil i displayet, men de gikk bort etter hvert som bilen ble varm. Jeg har ikke testet min ID4 GTX i så lave temperaturer, men når man nærmer seg 10 minus merker jeg at den er tregere å starte opp og ting og tang fungerer ikke som man forventer helt i starten. Men, man får alltid "start" på bilen har jeg inntrykk av...

hELgenen

Ikke hatt noen problemer mhp kulde så langt med GTX'n. Kjørt i-15/-20.
Juletreet på infotainment har jeg derimot sett helt uavhengig av kulde.
Løsning er å gå ut av bil lukke låse..
Så låse opp igjen..

Denne bilen som fikk problemer som TS kjørte...var 12V batteriet byttet?

MinID

Var på tur i helgen. Der jeg parkerte var det ca -27 i natt. Hadde ingen problem med å starte  bilen på morgenen. Men  strømforbruket var vesentlig høyere enn jeg er vant til. Kjøring til hytta i temperatur mellom - 15 og - 25 gav logisk nok høyt forbruk, men varmeapparatet gav god varme hele tiden. Var en kjøretur på ca 3 timer. Forbruk ca 2.6 kWh.
ID4 GTX 4 motion, 2024, sw 4.0,

Solgt: ID4 GTX 2022, Ioniq5, Id4 first, Hyundai kona, Kia Soul

daktari

Sitat fra: ENTO på søndag 22. januar 2023, klokken 16:40
Kjørte Vestfold/Dagali opp Numedal imorges søndag. Minus 10 grader og tåke ved kysten. Da jeg kom over og til Hvittingfoss kom solen fra klar himmel og kuldegrader med. Fra Hvittingfoss til Dagali varierte utetemperaturen  mellom minus 24 og minus 29 grader.
God temp i bilen ned til minus 20 grader, men den tiden det var kaldere enn det ble det kjøligere i bilen da hang ikke varmeapparatet med. Ellers ingen problemer bortsett fra at jeg fikk opp et gult symbol med 12v batteri på. Etter å ha parkert ved hytta skulle jeg flytte bilen noen meter. Da ble symbolet rødt + «hele juletreet» viste seg på den lille skjermen. Bilen stod i N og ville ikke gå i D. Det var minus 20 grader. Etterhvert kom den i D så jeg fikk flyttet den. Ser ut for at el biler ikke er glad i kulde !!
Hva mener du med at "varmeapparat ikke hang med?"

Det er ganske vanlig at man må over på manuelle innstillinger med rute+føtter, høyere temperatur (24) og mer vifte for å holde varmen i slik kulde - også på diesel/bensin. Auto fører oftest til ising på rutene i -20.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

ENTO

Rutene  var klare og fine hele tiden. Hadde 22 grader på varmen hele tiden. Ble kjøligere i bilen etter minus 20 grader. Hadde 98% på batteriet ved start . Etter 220 km ved målet stod batteriet på 7% !
Det å kjøre  i  to til tre timer med utetemp  mellom -24 og -29 er ekstremt. Det ser ut for at under 20 grader minus skjer det ting.

MinID

Sitat fra: ENTO på søndag 22. januar 2023, klokken 23:40
Rutene  var klare og fine hele tiden. Hadde 22 grader på varmen hele tiden. Ble kjøligere i bilen etter minus 20 grader. Hadde 98% på batteriet ved start . Etter 220 km ved målet stod batteriet på 7% !
Det å kjøre  i  to til tre timer med utetemp  mellom -24 og -29 er ekstremt. Det ser ut for at under 20 grader minus skjer det ting.

Kjørte i -27 i dag. Varmeapparatet leverte som normalt.
ID4 GTX 4 motion, 2024, sw 4.0,

Solgt: ID4 GTX 2022, Ioniq5, Id4 first, Hyundai kona, Kia Soul

ENTO

Er nå på hytta oppe i fjellet. Minus 22 ute. GTX'n står med «nødladeren» på. Hvorfor leverer den bare  500w/t på lading mot normalt 2-2,3 kw/t ? (10A)

turfsurf

Sitat fra: ENTO på mandag 23. januar 2023, klokken 00:39
Er nå på hytta oppe i fjellet. Minus 22 ute. GTX'n står med «nødladeren» på. Hvorfor leverer den bare  500w/t på lading mot normalt 2-2,3 kw/t ? (10A)
Det er mest sannsynlig fordi at resten av effekten fra laderen går til å varme opp batteriet. Når det er såpass kaldt er 10A helt i nedre sjikt av hva det går å lade med, spesielt hvis man starter med dypfryst batteri.

Lurt å starte lading med en gang man kommer frem til hytta, siden batteriet da allerede er varmt.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

vinterdekk

Dagbladet gav ett ekstra terningøye i favør VW ID4 GTX på vintertest mot Tesla Model Y.

ID4 blir fort varm og håndterer vinterveier bedre, og innkasserte dermed en femmer på terningen i denne testen. Tesla leverte på forbruk og rekkevidde. På hovedlys og framkommelighet var bilene like gode.

Oppløftende testresultat for ID4 eiere/kjøpere, med tanke på hvor konkurransedyktig Tesla har blitt på pris i det siste.  :D

https://dinside.dagbladet.no/motor/overraskende-vinner/78271431
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Kjell Salvigsen

Sitat fra: vinterdekk på lørdag 28. januar 2023, klokken 20:03
Dagbladet gav ett ekstra terningøye i favør VW ID4 GTX på vintertest mot Tesla Model Y.

ID4 blir fort varm og håndterer vinterveier bedre, og innkasserte dermed en femmer på terningen i denne testen. Tesla leverte på forbruk og rekkevidde. På hovedlys og framkommelighet var bilene like gode.

Oppløftende testresultat for ID4 eiere/kjøpere, med tanke på hvor konkurransedyktig Tesla har blitt på pris i det siste.  :D

https://dinside.dagbladet.no/motor/overraskende-vinner/78271431
Mitt regnestykke viser at tmy og id4 leverer samme avvik fra wltp lovnader i denne testen. Det er jo det som er viktigst, at man får nærmest mulig den rekkevidden man er forespeilet ved kjøp. Her leverer både tesla og vw ok. Noe av det ekstra forbruket hos id4 kan nok forklares den dobbelt så raske oppvarmingen samt mer stabile temperaturen i kupeen.

Lys testen er en laboratorium test står det. En real life test med id4 sine led matrix lys på bekmørke veier med møtende og foranliggende trafikk, ville nok id4 tatt en klart høyere score - spesielt på funksjonalitet.

Ladehastighet er tesla stort sett bedre på, men i følge NAF Motor sin vintertest, så lader id4 raskere enn tmy med lik kjøring i forkant. På kortere turer vinner tmy på grunn av mulighet for oppvarming av batteri. Der må vw komme med noe, det ødelegger en god del for tilfredsheten hos mange id4 eiere.
2 e-golf 2016, 1 solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod.(bil nr.2)
Nissan Leaf 2018 mod. (familiens bil nr. 3)

turfsurf

Synd at den testen er med -21 modell av Y. Den har fått både større batteri og forbedret Software siden dette (i tillegg til mye annet).

IMO er det useriøst å legge ut dette som om det er en test av dagens biler. Lavmål.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Dieselgubben

Sitat fra: Kjell Salvigsen på søndag 29. januar 2023, klokken 09:54
Sitat fra: vinterdekk på lørdag 28. januar 2023, klokken 20:03
Dagbladet gav ett ekstra terningøye i favør VW ID4 GTX på vintertest mot Tesla Model Y.

ID4 blir fort varm og håndterer vinterveier bedre, og innkasserte dermed en femmer på terningen i denne testen. Tesla leverte på forbruk og rekkevidde. På hovedlys og framkommelighet var bilene like gode.

Oppløftende testresultat for ID4 eiere/kjøpere, med tanke på hvor konkurransedyktig Tesla har blitt på pris i det siste.  :D

https://dinside.dagbladet.no/motor/overraskende-vinner/78271431
Ladehastighet er tesla stort sett bedre på, men i følge NAF Motor sin vintertest, så lader id4 raskere enn tmy med lik kjøring i forkant. På kortere turer vinner tmy på grunn av mulighet for oppvarming av batteri. Der må vw komme med noe, det ødelegger en god del for tilfredsheten hos mange id4 eiere.
.

Jeg har hørt at Id4 nå har forvarming av batteri hvis man velger ladestasjon i navi hvis temp på batteri er under 20 grader. Andre som har hørt?

vinterdekk

Sitat fra: turfsurf på søndag 29. januar 2023, klokken 15:22
Synd at den testen er med -21 modell av Y. Den har fått både større batteri og forbedret Software siden dette (i tillegg til mye annet).

IMO er det useriøst å legge ut dette som om det er en test av dagens biler. Lavmål.

Var ikke klar over at dette var en test som opprinnelig ble publisert i mars i fjor (skrev mer om det i en annen tråd i ettertid),  og det burde stått i Dagbladet sin cherry pick fra denne testen hvor og når dette var publisert tidligere. Men det er nå en fjær i hatten for ID4 GTX at de har godt varmeapparat og kjører bra på vinterveier, og at man kanskje ikke har kommet feil om det er viktige egenskaper.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Øyvind.h

Litt tynn test, og det er jo flere gode grunner til at jeg foretrekker ID4 fremfor Model Y nå på vinteren som ikke engang nevnes i testen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA